Ensimmäinen hifistysprojekti ( w201)
Dodii, nyt on saatu ensimmäiset paineet ulos kaiuttimista ja hyvin tuntuu soivan.
Nyt tarvisi vielä ostaa sähköputkea jonka sisälle saisi siististi laitettua kaikki kaiutinjohdot jne. Varmaan täytyisi vielä laittaa parit kylmäkatodiputket tonne vahvistinräkkiin valaisemaan vahvistimia
http://img6.imageshack.us/my.php?image= ... ju51td.jpg
Nyt tarvisi vielä ostaa sähköputkea jonka sisälle saisi siististi laitettua kaikki kaiutinjohdot jne. Varmaan täytyisi vielä laittaa parit kylmäkatodiputket tonne vahvistinräkkiin valaisemaan vahvistimia

http://img6.imageshack.us/my.php?image= ... ju51td.jpg
Noo, mites on, joko on projekti edennyt huippuunsa vai onko viikonloppune edessä tekemistä?
Ja ajattelin tässä samalla kysyä, kun en viitsi uutta threadia tehdä kun tässä on jo hyvä sellainen, että mitenkäs noitten lasikuituhommien kanssa... Kun mulla olis tämän ja tämän näköinen ovikotelon alku tulossa tohon omaan vessaan, että mitenkä tuo kannattais sitte kuiduttaa?
Ku olen ajatellu, että pingotan tuohon kaiutinkankaan sitte "muodoksi", toki voi olla että vielä tulee vähän tuota muuteltua yms, mutta kannattaisko toi kaiutinkangas sitte vetää mihin asti? Ja sittekö hartsia niskaan että se kovettuu? Ja sitte lasikuitua ja kovetetta(hartsia..?)?
Ja sitä, että kannattaako se lasikuitu sitte vetää tonne kaiuttimen reijän "sisään" asti, koska se olisi varmaan tukevampi ja tiiviimpi kuin tuossa "reunalla" vaan?
Auttakee ekakertalaista
Ps. oon tätä seurannu aika alusta asti, hienot on tullu laitteet mersuun!

Ja ajattelin tässä samalla kysyä, kun en viitsi uutta threadia tehdä kun tässä on jo hyvä sellainen, että mitenkäs noitten lasikuituhommien kanssa... Kun mulla olis tämän ja tämän näköinen ovikotelon alku tulossa tohon omaan vessaan, että mitenkä tuo kannattais sitte kuiduttaa?

Ku olen ajatellu, että pingotan tuohon kaiutinkankaan sitte "muodoksi", toki voi olla että vielä tulee vähän tuota muuteltua yms, mutta kannattaisko toi kaiutinkangas sitte vetää mihin asti? Ja sittekö hartsia niskaan että se kovettuu? Ja sitte lasikuitua ja kovetetta(hartsia..?)?
Ja sitä, että kannattaako se lasikuitu sitte vetää tonne kaiuttimen reijän "sisään" asti, koska se olisi varmaan tukevampi ja tiiviimpi kuin tuossa "reunalla" vaan?
Auttakee ekakertalaista

Ps. oon tätä seurannu aika alusta asti, hienot on tullu laitteet mersuun!

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mä lähtisin kuiduttaan siihen kaiutinkankaan päälle suoraan pelkällä hartsilla. Se on paljon helpompi lähtee sitten kuiduttaan kankaan kanssa siitä eteenpäin... Täytyy kattoo vaan että kaiutinkangas on pingotettu tarpeeksi kireelle että se ei pääse lörpsähtään!
Ja siitä sitten että kannattaako kuiduttaa sisään asti vai reunalle vaan. Mun mielipide on että reunalle vaan. Jos rupee kuiduttaan sisään asti niin elementin reikä pienenee ja sitten joutuu työstään reikää isommaksi. saahan sen pelkällä hartsillakin tiiviiksi. Jos epäilee että hartsi ei pysy kiinni kunnolla, niin voi myös pistää tartunta hartsia siihen.
Ja siitä sitten että kannattaako kuiduttaa sisään asti vai reunalle vaan. Mun mielipide on että reunalle vaan. Jos rupee kuiduttaan sisään asti niin elementin reikä pienenee ja sitten joutuu työstään reikää isommaksi. saahan sen pelkällä hartsillakin tiiviiksi. Jos epäilee että hartsi ei pysy kiinni kunnolla, niin voi myös pistää tartunta hartsia siihen.

Nyt ollaan tässä tilanteessa... Piru, meni toi toinen kangas vähän kurttuun, eka onnistu paremmin, jännästi näin päinmp kirjoitti:Mä lähtisin kuiduttaan siihen kaiutinkankaan päälle suoraan pelkällä hartsilla. Se on paljon helpompi lähtee sitten kuiduttaan kankaan kanssa siitä eteenpäin... Täytyy kattoo vaan että kaiutinkangas on pingotettu tarpeeksi kireelle että se ei pääse lörpsähtään!

Mutta nyt jäi epäselväksi, kun sanoit että suoraa vaan alkaisit vetää hartsia kankaan päälle, kunhan ei kangas lörpsähdä, eli tarkoititko sitä, että NYT seuraavaksi kovetan kankaan hartsilla?

Mun käsityksen mukaan, nyt kuitenkin vedetään hartsi tuohon kankaaseen, ja odotellaan että se kovettuu ja sitten aletaan kuiduttamaan + armoton paklaus ja hionta...??

Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Joo, nyt on hartsit ja kuidut haettu, kangas suoristettu, enää tarvitaan mieltä vetämään pää sekasin tuolla kammiossa mit dem polyesterhartsi...
Pitänee jonkunlaista suojusta suun eteen kehittää ja pyykkipoika nenään, ja jos vähän avaa ikkunaa jostain...
Ois kiva kun ois sellaset hiilisuodattimel varustetut naamarit, mutta mistä sellasia sais enää, varsinkaan täälläpäin...
No, jos kaveri tulis kohta takaisin, ettei yksin tarvi uhrata terveyttään tolla hartsille...
Tässä mennään:
Kangas on suoristettu, ja hartsi odottaa enää kaveriansa + käyttäjää...
Ja sitte suojalasia, hanskaa, vanhaa paitaa päälle...?
Olikohan vielä jotain?

Pitänee jonkunlaista suojusta suun eteen kehittää ja pyykkipoika nenään, ja jos vähän avaa ikkunaa jostain...

No, jos kaveri tulis kohta takaisin, ettei yksin tarvi uhrata terveyttään tolla hartsille...

Tässä mennään:
Kangas on suoristettu, ja hartsi odottaa enää kaveriansa + käyttäjää...

Ja sitte suojalasia, hanskaa, vanhaa paitaa päälle...?

Olikohan vielä jotain?

Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Huhuhuu!pinion kirjoitti: Joo ainakin noi suojalasit kannattaa laittaa, itellä lensi pisara hartsia silmään kun tein koteloani. Puoli tuntia silmähuuhtelussa silmäpolilla. Ei ole kuulemma kovin terveellistä silmässä toi hartsi

Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Joo kyllä sen kanssa suht varovainen saa olla! kannattaa muistaa että ei pistä kovetetta vahingossa liikaa ettei hartsi syty palaan!!!!!!
Ite oon käyttäny kuidutus hommissa semmosia valkosia kumihanskoja ns.kirurgin hanskat!
Tohon ekaan hartsi kerrokseen voi laittaa vähän enemmän kovetetta että se kuivuu nopeemmin.
Sitten kun rupee pistään mattoa siihen niin kannattaa matosta leikata suht pieniä paloja ja kastella ne hartsilla kunnolla, että se taipuu hyvin paikalleen. Pienellä telalla onnistuu mun mielestä maton kostutus parhaiten!!
Ite oon käyttäny kuidutus hommissa semmosia valkosia kumihanskoja ns.kirurgin hanskat!
Tohon ekaan hartsi kerrokseen voi laittaa vähän enemmän kovetetta että se kuivuu nopeemmin.
Sitten kun rupee pistään mattoa siihen niin kannattaa matosta leikata suht pieniä paloja ja kastella ne hartsilla kunnolla, että se taipuu hyvin paikalleen. Pienellä telalla onnistuu mun mielestä maton kostutus parhaiten!!

Joo, nyt on myrkyt levitelty, saas nähä mitä tuli.
Hais ihan polyesteri kitille, mitä on jo haisteltu jonku aikaa...
Mut kyl oli haju voimakkaampi!
No, en tiiä paljo tuli kovetetta, paha "mitata" pakko vaan arvioida, ekaan satsiin tuli varmaan aika vähän, mistä riitti toiseen koteloon vähän vajaasti, ja sitte toinen vähä isompi satsi, mistä saatiin sitte täydellisesti vedettyä kangas märäksi...
Saako pensseliä millään puhistettua?
Kokeiltii erinäisiä myrkkyjä, mutta veti vaa jäykäksi koko paskan, sormista sai aika hyvin paperilla vetämällä + ksyleenillä... Kivoja myrkkyjä...
Hmm, vähä sormia polttelee...
Ja kauan ton hartsin kuivumisaika on?
Jos on kovetetta oikea määrä... Entäs jos on liian vähän? Kuivuuko "ikinä"? Ja jos on liikaa nii tietysti sitte on ilmeisesti aika vaarallista + kuivuu nopeesti? 

Mut kyl oli haju voimakkaampi!

No, en tiiä paljo tuli kovetetta, paha "mitata" pakko vaan arvioida, ekaan satsiin tuli varmaan aika vähän, mistä riitti toiseen koteloon vähän vajaasti, ja sitte toinen vähä isompi satsi, mistä saatiin sitte täydellisesti vedettyä kangas märäksi...
Saako pensseliä millään puhistettua?

Hmm, vähä sormia polttelee...

Ja kauan ton hartsin kuivumisaika on?

Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
joo se kovetteen määrän suhdetta en kyl muista mutta kyl sen tekemällä oppii....
Kun hartsi alkaa kovettuu niin sen väri muuttuu!
Ne pensselit on kyllä oikeestaan mennyttä kalua... et ei kyllä kannata nähdä vaivaa niiden puhdistamiseen....! Asetonissa ne pysyy kyllä notkeena, mutta asetoni vaan haihtuu tosi nopeesti!
Kuivumis aikaan en oikeen osaa sanoo mitään... sen näkee kyllä sitten kun se on kuiva. Jos kovetetta on liikaa tai liian vähän niin se joko kuivuu nopeesti tai tosi hitaasti, mut kyl mulla ainakin on kuivunut hartsi aina!
Kuivumista voi nopeuttaa lämmöllä. Esim. kuumailmapuhaltimella!
Kun hartsi alkaa kovettuu niin sen väri muuttuu!
Ne pensselit on kyllä oikeestaan mennyttä kalua... et ei kyllä kannata nähdä vaivaa niiden puhdistamiseen....! Asetonissa ne pysyy kyllä notkeena, mutta asetoni vaan haihtuu tosi nopeesti!
Kuivumis aikaan en oikeen osaa sanoo mitään... sen näkee kyllä sitten kun se on kuiva. Jos kovetetta on liikaa tai liian vähän niin se joko kuivuu nopeesti tai tosi hitaasti, mut kyl mulla ainakin on kuivunut hartsi aina!
Kuivumista voi nopeuttaa lämmöllä. Esim. kuumailmapuhaltimella!
Joo, niin mäkin vähän ajattelin, että aika mennyttä noista pensseleistä tulee, onneksi ei oo mitään 10e pensseleitä... (tai on, mut pensseleitä on sitte paketissa jo varmaan 20kpl
)
Joo, alko vetää vihreeksi se toka satsi tossa lopussa, et ilmeisesti alko kuivamaan...?
Noo, täytyy mennä kattomaan, ja hakea vähän pensseleitä...

Joo, alko vetää vihreeksi se toka satsi tossa lopussa, et ilmeisesti alko kuivamaan...?
Noo, täytyy mennä kattomaan, ja hakea vähän pensseleitä...

Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Jooh, koko kämppä haisee nyt ihan tolla myrkylle, vaikka ikkunat on ollukkin alakerrassa auki...
Pistin äsken luukut kiinni ja Calixin huutamaan leipää tuonne, että saadaan vähä lämpöä sinne...
Eipä tainnu olla kuivunu vielä ainakaan pahemmin, jos huomenna sitten jo olis...
Jep, siitähän taitaa tulla aika pirun ruskeeta, tosin eipä sitä ruskeassa kankaassa pahemiin näe...
Edit:
Noniin, nyt oli kuivunu... Toinen oli tullu kovaksi, missä mahtoi olla enemmän kovetetta, toinekin oli kovettunu, mutta hartsia oli valunu aika paljon pois...
No, muutamasta kohdasta oli pehmeähkö... Ei muuta ku kokeiltiin toisessa jo kaiutinta miten soi, kaiuttimen laatua tietämättä, mutta uskoisin että vähän siellä halpistasoa, toimi ihan ok... 
No, teinpä sitten uuden satsin hartsia, kovetetta "sopivasti" ja sitte vedin uuden kerroksen tohon toiseen hartsia, ja toista aloin kuiduttamaan... No eihän siinä hirveästi ehtiny kuiduttaa ku veti jo sulatejuustoksi...
Noo, kummastakin on nyt "selkä" osa aika lailla kuidutettu, ja erinäisiä kohtia, olis varmasti riittän aika pitkälle pelkkä hartsi noissa, kun ei kuitenkaan tule mitään bassokoteloa...
Saas nyt nähä mitä tulee, taas meni vaa yks pensseli entiseks....

Pistin äsken luukut kiinni ja Calixin huutamaan leipää tuonne, että saadaan vähä lämpöä sinne...

Eipä tainnu olla kuivunu vielä ainakaan pahemmin, jos huomenna sitten jo olis...

Jep, siitähän taitaa tulla aika pirun ruskeeta, tosin eipä sitä ruskeassa kankaassa pahemiin näe...

Edit:
Noniin, nyt oli kuivunu... Toinen oli tullu kovaksi, missä mahtoi olla enemmän kovetetta, toinekin oli kovettunu, mutta hartsia oli valunu aika paljon pois...

No, teinpä sitten uuden satsin hartsia, kovetetta "sopivasti" ja sitte vedin uuden kerroksen tohon toiseen hartsia, ja toista aloin kuiduttamaan... No eihän siinä hirveästi ehtiny kuiduttaa ku veti jo sulatejuustoksi...

Noo, kummastakin on nyt "selkä" osa aika lailla kuidutettu, ja erinäisiä kohtia, olis varmasti riittän aika pitkälle pelkkä hartsi noissa, kun ei kuitenkaan tule mitään bassokoteloa...

Saas nyt nähä mitä tulee, taas meni vaa yks pensseli entiseks....

Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm