Hei Kaikille! W126-asiaa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hei Kaikille! W126-asiaa

Viesti Kirjoittaja SaaboHenkka »

Olen uusi foorumilla, joten tervehdys kaikille!

Tällä hetkellä olen tyytyväinen saabisti, alla pätevä ja varusteltu 9000 turbolla.

Ajatus isosta mersusta harrastepelinä on alkanut tosissaan kutkuttamaan, lähinnä mielessä pyörii 80-luvun lopun S.

Olen selannut erinäisiä sivustoja ja metsästänyt tietoja kyseisestä kulkupelistä, ja täytyy sanoa, ettei kuume ainakaan ole laantunut.
Saksalainen MB-W126 Club on tarjonnut hyviä vinkkejä mm. ostamiseen.
Suomen Saab Klubiltakin kyselin, ja kovin myötämielisiä sielläkin olivat :wink:

Nyt olen kyselemässä täältä suomalaisten asianharrastajien keskuudesta vinkkejä, yleistietoja ja huomioonotettavia seikkoja.

Moottorivaihtoehdoista eniten kutkuttaisi jokin kasikoneisista malleista, etupäässä 500 ja 560. Nämä ovat monien lähteiden mukaan erittäin luotettavia ja kestäviä koneita, joskaan eivät halpoja huoltaa (tuskin sitä kukaan odottaakaan)..?

Nykyisen Saabini olen tuonut Saksasta, joten sinne ajattelin mahdollisille mersukaupoillekin suunnata. Suomessa tarjonta varsinkin kasikoneisista on laimeaa, ja monesti ovat coupe-korisia, joka ei (tällä kertaa) ole haussa. Mobile.de on tarjonnut hyviä vertailukohtia ja karkean haarukan mukaan hyvin varustellun ja toimivan(?) 500/560:n hinnat ovat lähtöään n.5000€. Mitään alkuperäiskuntoista en kuitenkaan ole etsimässä, joten haarukka 5000€-8000€ riittänee. Verot tietysti Suomessa päälle :twisted:

Ensialkuun kysymys Mersun käyttämistä automaattilaatikoista. Ovatko ne tuon w126:n tapauksessa omaa tuotantoa, vai esimerkiksi ZF, jota monet muutkin, kuten Saab käyttivät ja käyttävät edelleen.

Kiitoksia ja toivottavasti keskustelu on antoisa :lol:

Tuossa vielä linkki Saab-Klubilla käytyyn keskusteluun:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Hakua peliin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervetuloa vain tänne mersupuolellekin!

Minä olenkin aina välillä hoitanut tuota vastavuoroisuusosuutta :wink:

126:nen on mitä hauskin vehje toimiessaan. On totta, että erilaista sähköhärpäkettä siitä löytyy, muttei tuo vielä vedä vertoja nykyautoille. Jos löytää Saksasta oikeasti alle parisatkua ajetun ja ylläpidetyn vehkeen, niin kyllähän se aika huoletonta kyytiä vielä tarjoilee.

Bensaa nuo vievät kohtuullisesti (koskee kutoskoneita ja 420:stä kasia). Itse pääsin 420SE:llä keskimäärin 10-11L/100km -lukemilla.

Kuluvia osia saa kohtuu hintaan, mutta esim. ilmastoinnin ohjainyksikköä ei :roll:

Kun töpöttelet tuonne hakuun 126, niin johan alkaa tarinaa tulla. Voit sitten rajailla kiinnostuksen mukaan. Taitaa olla 124:sen jälkeen heti suosituin kirjoittelun aihe.

Onnea vain etsinnälle.

Edit: Alkavat Saksassa hyvät yksilöt lähestyä ja mennä jopa ylikin tuosta 10k€ rajapyykistä. Suomiveroa noista ei ihan mahdottomia enää mene, mutta kyllä sitä helposti tuonkin kesälelun hinnaksi 15k€ muodostuu. Varsinkin, jos haikailet 560SELiä. Saab-linkissä ollut yksilö oli jo halpa....
Terveisin
Tero
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

Terve! 8)
Vaihteistot ovat Mersun omia.

Tekniikka- ja kulutusosat ovat pääasiassa hyvin saatavissa ja edullisissa hinnoissa sekä jopa monin kohdin yhteneväisiä W123- tai W124-mallisarjojen kanssa. Jotkin koriosat kuten kuuluisat puskurikromit ovat huikeissa hinnoissa.

Tuo kannattaa lukea:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Automaattivaihteisto on M-B:n oma, tyyppi 722.3.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi --- www.rantasalmi.com
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Hakua peliin

dieselflosse kirjoitti:Tervetuloa vain tänne mersupuolellekin!

Minä olenkin aina välillä hoitanut tuota vastavuoroisuusosuutta :wink:

126:nen on mitä hauskin vehje toimiessaan. On totta, että erilaista sähköhärpäkettä siitä löytyy, muttei tuo vielä vedä vertoja nykyautoille. Jos löytää Saksasta oikeasti alle parisatkua ajetun ja ylläpidetyn vehkeen, niin kyllähän se aika huoletonta kyytiä vielä tarjoilee.

Bensaa nuo vievät kohtuullisesti (koskee kutoskoneita ja 420:stä kasia). Itse pääsin 420SE:llä keskimäärin 10-11L/100km -lukemilla.

Kuluvia osia saa kohtuu hintaan, mutta esim. ilmastoinnin ohjainyksikköä ei :roll:

Kun töpöttelet tuonne hakuun 126, niin johan alkaa tarinaa tulla. Voit sitten rajailla kiinnostuksen mukaan. Taitaa olla 124:sen jälkeen heti suosituin kirjoittelun aihe.

Onnea vain etsinnälle.

Edit: Alkavat Saksassa hyvät yksilöt lähestyä ja mennä jopa ylikin tuosta 10k€ rajapyykistä. Suomiveroa noista ei ihan mahdottomia enää mene, mutta kyllä sitä helposti tuonkin kesälelun hinnaksi 15k€ muodostuu. Varsinkin, jos haikailet 560SELiä. Saab-linkissä ollut yksilö oli jo halpa....
Kiitoksia!

Hakua kokeilinkin, ja juttua löytyy todella paljon. Pitää siihen vähitellen ja asia kerrallaan perehtyä...

Kuluvat osat eivät juuri huoleta. Kuulopuheena ja totena olen usein kuullut puhuttavan mersun kalliiden osien olevan suurelta osin höpöä. Motonetistä peruskulupalikkaa vaikuttaa hyvin löytyvän.. kuten sanoit varmasti löytyy niitä ökyhintaisia osia, ja niitä tarvitsee kuitenkin joskus. Toisaalta tuohon on tietyssä määrin tottunut Saabinkin kanssa, joten lähtökohtaisesti kovat osien hinnat eivät niin paljoa yskitä.
Hassu yksityiskohta sinänsä, että tuolla Saksankin foorumin osto-oppaassa varoiteltiin ilmastoinnin ohjausyksiköstä :idea: :wink:

Kulutuspuoli ei ole ensimmäisenä mielessä, mutta osastoa erittäin hyvä tietää :!:

Tuo hintapuoli varsinkin Saksasta katsellessa on hämäävää. Alkaen hinnat kun ovat muutamaa satasta... Mihin sen rajan vetää ja kuin paljon on hyvästä tai "hyvästä" valmis maksamaan. Juuri tuon takia koitan keräillä mahdollisimman paljon "pitää katsoa"-juttuja, kokemuksia tekniikasta yms, mikä nyt onkin ihan perusjuttuja.
Tuo Saab-puolella bongattu 560:n pisti heti silmään, ja mikäli kaikki siitä kerrottu oli totta, se vaikutti mielenkiintoiselta. Ennenkuin kerkisin edes yhteydenottoa miettimään, se ei ilmeisesti enää olekaan myynnissä...
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Leka kirjoitti:Terve! 8)
Vaihteistot ovat Mersun omia.

Tekniikka- ja kulutusosat ovat pääasiassa hyvin saatavissa ja edullisissa hinnoissa sekä jopa monin kohdin yhteneväisiä W123- tai W124-mallisarjojen kanssa. Jotkin koriosat kuten kuuluisat puskurikromit ovat huikeissa hinnoissa.

Tuo kannattaa lukea:
Kiitoksia!

Vaihteistoa kyselin jokseenkin varoittavien kokemusten takia. Saabissa tein viime kesänä täydellisen vaihteistoremontin, ja taas pelittää. Tuo ZF:n laatikko taitaa olla suurin huomioon otettava tekijä 9000:sta hankittaessa, mutta Mersujen kohdalla en ainakaan vielä ole törmännyt vastaaviin varoituksiin tai "vältä-tätä"-kehoituksiin. Taitavat olla paremmassa maineessa.

Tuo oli hyvä ja opettavainen linkki :lol:
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Timo L. kirjoitti:Automaattivaihteisto on M-B:n oma, tyyppi 722.3.
Kiitoksia!

Hyvä tietää ja helpottaa tiedon hakemista 8)
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Terveeks, aina mahtuu uljaan 126:n ystäviä forumille :lol: Tuossa on yksi omakohtaisesti läpiörvelletty tarina ko. laitteen kohentelusta. Jos kohta ei mitään uutta auringon alla, niin ainakin jotain katsausta löytyy kustannuspuoleen, kun alkaa moista koppuloimaan. Ikävä kyllä linkit projektikuviin ovat kadonneet :shock: ., vasta nyt huomasin.

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Ja ei unohdeta että noita isomyllyisiä S:iä löytyy toki myös coupe- mallisena :o :wink:
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

Kaapo kirjoitti:Ikävä kyllä linkit projektikuviin ovat kadonneet :shock: ., vasta nyt huomasin.
Ne mihinkään oo kadonnu. Onpahan muuten surkeita kuvia. :D Osaako joku sanoa tämän perusteella onko pumppu HD?
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Kappas, itse ketjussa olevat linkit olivat himmeinä. Tack. No, ensimmäiset yhdeksän kuvaa ovat kyllä melko terävää tavaraa. Otitkos tuon toisen kuvasarjan silloin, kun olitte tulossa tikkaa heittämästä... :lol: eikun menossahan te vasta olitte.
HD-mysteeri kyllä selviää, kunhan tässä pääsee kotio ja varastoon katsomaan noita pakkauslootia. Ja jos akka on ne paiskannut roskiin, niin kaipa tieto tuotteesta löytyy kuitista... onhan se jonkinsortin takuulappu samalla.

- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itse olen alkanut miettimään, kannattako niitä isokoneisia 126:sia hakea enään saksanmaalta, kun niitä saa myöskin Ruotsista, tosin kannattaa tarkistaa onko myytävänä oleva auto ns. täysitehoinen.

Esim: http://www.biljust.nu/

560SEL, 1988, 230 000km, noin 4100€, Tukholmasta helppo ja halpa noutaa...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Kaapo
Valvoja
Valvoja

PM kirjoitti: Osaako joku sanoa tämän perusteella onko pumppu HD?
Eipä ollut mitään erikoisempia merkintöjä saatavilla, mutta kuitista irtosivat nämä osanumerot. Niistä saattaa selvetä pumppujen tyyppi:

Etuiskari 126 320 0430
Taakse 126 320 0931

- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kaapo kirjoitti:Terveeks, aina mahtuu uljaan 126:n ystäviä forumille :lol: Tuossa on yksi omakohtaisesti läpiörvelletty tarina ko. laitteen kohentelusta. Jos kohta ei mitään uutta auringon alla, niin ainakin jotain katsausta löytyy kustannuspuoleen, kun alkaa moista koppuloimaan. Ikävä kyllä linkit projektikuviin ovat kadonneet :shock: ., vasta nyt huomasin.

Kiitoksia :!:

Mukava lukea tietopohjaista tarinaa, jossa myös edistytään ja tehdään oikeasti hienoa jälkeä. Mielenkiintoista, mielenkiintoista....
Ja löytyiväthän ne kuvatkin lopulta :wink:
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Jukka L. kirjoitti:Ja ei unohdeta että noita isomyllyisiä S:iä löytyy toki myös coupe- mallisena :o :wink:
Ja hienoja Coupeja ovatkin :!: Katsoo miten mahdolliseen sedaniin totuttautuu, josko kyseistä herrasmiesporttiakin vielä kerran katselisi siihen malliin.... Mitä tarjontaa katselee, niin SEC-malleja on melkeempä enemmän tarjolla kuin sedaneita ja paremmin säilyneitä. Toki ovat jo lähtökohtaisesti varmastikin olleet hyvällä pidolla.

Vielä joskus :wink:
SaaboHenkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa

adenauer300 kirjoitti:Itse olen alkanut miettimään, kannattako niitä isokoneisia 126:sia hakea enään saksanmaalta, kun niitä saa myöskin Ruotsista, tosin kannattaa tarkistaa onko myytävänä oleva auto ns. täysitehoinen.

Esim: http://www.biljust.nu/

560SEL, 1988, 230 000km, noin 4100€, Tukholmasta helppo ja halpa noutaa...
Hyvä pointti :!:

Tähän asti olen Saabeja katsellut enemmän ruotsista, mutta näyttääpä sieltä S:iäkin ihan eri malliin irtoavan kuin Suomesta. Ei välttämättä ollenkaan huono vaihtoehto, mikäli hakuhommiin lähtee 8)

Mitä tullin sivuilta olen selannut, niin 500-560-mallien yhteensä verot pyörivät karkeasti siinä 2000-4000€. Ei enää niin pahan kuuloinen, kun 9000:sta maksoin pari vuotta sitten toista tonnia.
Vastaa Viestiin