Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa --kansiremppaako?
Jospa pumpun pumppausteho on pienentynyt?
Omassa autossa oli vesipumpun juoksupyörän siivet murentuneet suunnilleen puoleen alkuperäisestä koosta. Ja loputkin murenivat kun vähän rapsutti.
Laitoin uuden pumpun, vaikka vanha ei vielä vuotanut.
Ei kylläkään vielä oireillut, mutta tuli esille konerempan yhteydessä.
Omassa autossa oli vesipumpun juoksupyörän siivet murentuneet suunnilleen puoleen alkuperäisestä koosta. Ja loputkin murenivat kun vähän rapsutti.
Laitoin uuden pumpun, vaikka vanha ei vielä vuotanut.
Ei kylläkään vielä oireillut, mutta tuli esille konerempan yhteydessä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Moro ja onnea leimasta.ahahaa kirjoitti:Vielä ei ole päästy omissa termaritutkimuksissa eteenpäin aikapulan takia.
Mutta tänään sai kyseinen 250:nen leiman paperiin ilman huomautuksia.![]()
Taisi auto siitä itsekin piristyä kun tuntui niin kepeältä ajella pois konttorilta.
Täytyy sen verran pestä käsiään auton toiseksiviimeisenä omistajana, ettei minulla ainakaan ollut tietoa tuosta termarin puuttumisesta, eikä autossa muutenkaan kyllä ollut mitään kansivikaan viittaavia oireita. Öljyähän moottori hiukka nieleksii, venttiilien ohjurit ovat ilmeisesti väljät jo noilla kilometreillä.
Syylärihän on ulkoisesti ainakin hapettunut reilusti ja vesikennojen väliset jäähdytysrivat aika huonossa kunnossa, suurin osa tainnut jo rapissut pois, joten ei se ainakaan parhaassa vedossa enään ole.
Autoon minun aikana tehty:
-rekisteröintikatsastus alkuperäiselle rek.tunnukselle (oli siis kilvetön kun ostin)
-osa sisustaa muutettu mustaksi, mitkä eivät olleet jo.
-takalasin tiiviste vaihdettu
-sytkäosat uusittu, jakajan kansi,pyörijä,tulpan johdot, tulpat
-katsastusremonttina vaihdettu kaikki jarruletkut ja muistaakseni joitakin jarruputken pätkiä
-vas.sumuvalon umpio uusittu
-pesty puunattu ja vahattu aika prkl:sti, oli seissyt jonkun havupuun alla ja niitä neulasia oli joka raossa.. ei ihme vaikka löytyisi vieläkin

Auton historiasta jtn..
Tuotu maahan lentoperämiehen toimesta vuoden ikäisenä (eli 1980), jonka jälkeen auto ollut liikenteessä hetken, mutta tulli on kuitenkin laittanut auton seisokkiin veroepäselvyyksien takia joksikin aikaa. Ilmeisesti ko. lentoperämies ei olekkaan ollut vuotta ulkomailla, jolloin olisi saanut tuoda auton Suomeen verovapaasti. Sen jälkeenhän auto on vaeltanut Suomessa varmastikkin toisellakymmenellä eri omistajalla.
Auton on varsinaisesti kunnostanut (eli hiekkapuhalluttanut, hitsannut, sisutanut ja maalannut eteläsuomessa asunut kapiainen. Häneltä auto kulkeutui Keski-Suomeen ja yhden väliomistajan kautta minulle.
Hyvä että auto on kulkeutunut jollekkin harrastajalle, eikä paalaamoon. On se kuitenkin aika pirun nätti yksilö

Moromoro. Ajattelin jo että olet jättänyt foorumin kun et ollut aikoihin postaillut. Hauska kuulla auton tarinaa.markox kirjoitti:Moro ja onnea leimasta.
Tähän topikkiin jatkoksi, että kokeiltu on nyt myös toisella toimivaksi tiedetyllä syylärin korkilla, ei ollut vaikutusta lämpöasiaan. Vähän eppäilen että tuskin olisi syylärin vaihdollakaan. Katotaan nyt löytyykö voittaja kansivikaa veikanneiden joukosta.
Ajattelin mitata tässä puristuspaineet ajan kuluksi. Katsotaan mitä kertoo. Vähän alan kallistua siihen suuntaan, että olisiko kansipahvi rikki.
Sen verran terävästi kone raksuttaa, ilmeisesti venttiilikoneisto, että olisihan tuo hyvä avata muutenkin. Jos joutuu kannen plaanaamaan, tiivisteet vaihtamaan, venttilityöt - varmaan pitäisi samalla kertaa tarkistaa ainakin jakoketju kun ei siitä ole mitään tietoa - niin hirvittää kyllä köyhää kustannukset. Itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä noista oikein mitään, mihinkäs Tampereen talousalueella kannattaisi auto viedä?
Helminen? Entä tekeekö myös hyväksi mainittu Treen Autosähkö/Bosch Service tämäntyyppisiä hommia? Muita?
Laitetaan nyt markox:lle parilla sanalla vielä mitä oon ehtinyt tekemään:
- bensapumppu vaihdettu
- kaasari korjattu/säädetty
- syyläri pesty ja nesteet vaihdettu
- termostaatti ja syylärin korkki (no tämä tarina sitten tiedetäänkin..)
Tarina jatkuu, toivotaan että jatkuu matkakin.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Puristuspaineet tuli mitattua, ensin joka sylinteristä sellaisenaan ja toinen mittaus sen jälkeen kun tulpanreiästä annettu pieni tujaus öljyä. Öljyn jälkeen neljässä ok, kahdessa surkeat paineet. Mitattu itse halvalla mittarilla mutta kaipa nuo suunnilleen paikkansa pitävät.
Ilman öljyä:
1: 7.7, 2: 7.5, 3: 5.4, 4: 9.0, 5: 8.8, 6: 9.5
Öljyn jälkeen:
1: 10.2, 2: 8.2, 3: 6.4, 4: 10.1, 5: 10.4, 6: 11.2
Männänrenkaat taitaisivat olla kuluneet kaikissa. Kakkosen paineet öljytuikunkin jälkeen huonot, ja kolmosen onnettomat. 1, 4, 5 ja 6 ok ja niiden paineet linjassa keskenään. 1-4 pyttyjen välissä jokaisen kahden vierekkäisen sylinterin välillä on iso heitto.
Samalla katsoin tulpat. 1,2 ja 5 aika hyvät, 3,4 ja 6 mustat muttei öljyiset. Tosin en tiedä kuinka paljon noista voi päätellä, kaasarin säädöstä on vasta vähän aikaa. Kaikissa oli jotain karstaa siinä kierteen päässä joka on sisällä sylinterissä.
Kai tästä nyt jo voi päätellä ainakin että vikaa olisi kannentiivisteessä ja männänrenkaat kuluneet. Lisäksi venttiilit säksättävät eli siellä pitäisi uusia jotain. Viisaampia näkemyksiä? Tai jotain näkemyksiä.
EDIT: Suosituspaineet siis 10-12, alaraja 8,5.
Ilman öljyä:
1: 7.7, 2: 7.5, 3: 5.4, 4: 9.0, 5: 8.8, 6: 9.5
Öljyn jälkeen:
1: 10.2, 2: 8.2, 3: 6.4, 4: 10.1, 5: 10.4, 6: 11.2
Männänrenkaat taitaisivat olla kuluneet kaikissa. Kakkosen paineet öljytuikunkin jälkeen huonot, ja kolmosen onnettomat. 1, 4, 5 ja 6 ok ja niiden paineet linjassa keskenään. 1-4 pyttyjen välissä jokaisen kahden vierekkäisen sylinterin välillä on iso heitto.
Samalla katsoin tulpat. 1,2 ja 5 aika hyvät, 3,4 ja 6 mustat muttei öljyiset. Tosin en tiedä kuinka paljon noista voi päätellä, kaasarin säädöstä on vasta vähän aikaa. Kaikissa oli jotain karstaa siinä kierteen päässä joka on sisällä sylinterissä.
Kai tästä nyt jo voi päätellä ainakin että vikaa olisi kannentiivisteessä ja männänrenkaat kuluneet. Lisäksi venttiilit säksättävät eli siellä pitäisi uusia jotain. Viisaampia näkemyksiä? Tai jotain näkemyksiä.
EDIT: Suosituspaineet siis 10-12, alaraja 8,5.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
Päivitetäänpäs vähän. Soittelin hyväksi mainitulle Heleniuksen korjaamolle ja kyselin arviota kansiremppa, venttiilit, jakoketju. Helenius totesi että eipä ole kukaan tämmöselle koneelle vähään aikaan kysynytkään... (ei liene ihme). Lupasi palata asiaan hinnoista kun vähän selvittelee.
Mutta tarjosi vaihtoehtona pajalla viisi vuotta lojunutta samanlaista 250-konetta joka on jäänyt heille jonkun korinvaihdon yhteydessä.
Tulisi varmaan halvemmaksi.
Mitäs mieltä, kannattaisko suosiolla vaihtaa koko kone? Tuommoisesta kauan seisseestä irtokoneestakaan ei oikein voi mitenkään tietää missä kunnossa se on. Ajamalla oli kuulemma tuotu aikanaan. Nyt autossa oleva kone on alkuperäinen ja tietysti tullut jo sopivasti tutuksi. Mitäköhän tehdä?
Mutta tarjosi vaihtoehtona pajalla viisi vuotta lojunutta samanlaista 250-konetta joka on jäänyt heille jonkun korinvaihdon yhteydessä.

Mitäs mieltä, kannattaisko suosiolla vaihtaa koko kone? Tuommoisesta kauan seisseestä irtokoneestakaan ei oikein voi mitenkään tietää missä kunnossa se on. Ajamalla oli kuulemma tuotu aikanaan. Nyt autossa oleva kone on alkuperäinen ja tietysti tullut jo sopivasti tutuksi. Mitäköhän tehdä?
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
Hmm. Tuohon hintaan täytyy jo vähän pyöritelläkin silmiä.sooppa kirjoitti:No jos meinaat auton pitää niin remppaa vanha ja jos se pitää olla ajossa niin osta toi toinen kone ja laita väliaikaisesti kiinni.Muijan audiin maksoi täydellinen kansiremontti 160e + tiivisteet ja pulttisarja.


Katotaan tuleeko sihen nolla lisää perään täälläpäin. Olishan se mukava ostaa toinen kone varalle muutenkin mutta tiiäpä tuosta riittääkö rahat ja jos niin mihinkään. Odottelen hintatietoja. Lisää mielipiteitä saa esittää.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
No täytyy sanoa että on kyllä teidän kansirempassa ollut ainakin hinta kohdallaan... mitä tarkoittaa täydellinen kansiremontti tässä tapauksessa?sooppa kirjoitti:Muijan audiin maksoi täydellinen kansiremontti 160e + tiivisteet ja pulttisarja.
Pieniä tiedusteluja tehty tässä, tosin mahdollisesti isompitöisestä paketista niin kyllä kokonaan pajalla teetettynä hyvästi yli tonnin tuntuisi menevän. Pelkkään kannen hiontaan jo 200,-. Vai kukas tässä nyt vedättää ketä.
Työstähän joutuu toki maksamaan paljon mutta kun ei itsellä taida taito riittää eikä ole kunnon tilaa missä tehdä niin vähän kehnoa on. En ole moottoreita purkanut ja koonnut enkä välttämättä tällä lähtisi harjoittelemaan.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
Jos venttiilit olleet huonosti säädetyt, toisin sanoen hieman kantaneet, istukkapinnat on voineet mennä huonoiksi ja senkin takia puristukset voivat olla huonot. Tulee ohivuotoa venttiilin kautta.........
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Audin tapauksessa täydellinen kansiremontti oli kannen plaanaus eli oikaisu,koeponnistus halkeamien varalta,uudet venttiiliohjurit vanhojen soikeaksi kuluneiden tilalle(volkkarin koneiden vakiovika),venttiilien läppäys eli hionta,venttiilivarrenkumien vaihto.Kaikki nuo teki koneistamo.Suosittelen ostamaan LAADUKKAAN tiivistesarjan,mitään halppis pahvipaskaa ei kannata kokeilla.Vanhaa rahaa kannen plaanaus eli oikaisu maksoi 100mk eli ei nykyaikana voi olla 20e enempää. 

vw golf variant -97,vw vento -96.
Voi jumankekka. Täällä kun kysyy niin kerrotaan että pelkät koneistustyöt 200 eppua. Sisältää tosin venttiilipuolen.
Kyselenköhän mää nyt aivan vääristä paikoista.
Sen verran sovin että käyn tuolla luottopajalla vähän tekemässä diagnoosia parin viikon päästä. Jos sitten ois parempi näkemys asiasta. Ehkä aukoisin venttiilikopan sitä ennen tässä itsekin jos ehtii. Ja jos näkemästäni mitään ymmärrän.
Tai sitten tuun Vaasaan.
EDIT: tuli vähän kirjoitettua läpiä päähän tuossa hinta-asiassa, korjasin.

Sen verran sovin että käyn tuolla luottopajalla vähän tekemässä diagnoosia parin viikon päästä. Jos sitten ois parempi näkemys asiasta. Ehkä aukoisin venttiilikopan sitä ennen tässä itsekin jos ehtii. Ja jos näkemästäni mitään ymmärrän.
Tai sitten tuun Vaasaan.

EDIT: tuli vähän kirjoitettua läpiä päähän tuossa hinta-asiassa, korjasin.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80