Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa --kansiremppaako?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa --kansiremppaako?

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Rupesin termostaattia vaihtamaan kun ei tahtonut lämpö nousta. MB original-teile taskussa aukaisemaan termarikoteloa, ja mitäs löytyy. Ei mitään. Ei ollut koneessa termostaattia ensinkään. :shock:

Syykin selvisi sitten koeajolenkillä: termarin asennuksen jälkeen alkoivat lämmöt kohoilla jo aika pienellä ajolla satasen paremmalle puolelle. Syyläri lämpiää ainoastaan juuri ylävesiletkun kohdalta mutta suurimmalta osin on kylmä ja tunteeton. Lienee tukossa eli asia on oikaistu jättämällä termostaatti kokonaan pois. Kaipa tämä sitten vaikuttaa nesteen kiertoon/lämpiämiseen noin paljon? Ennen termarin asennusta ei talvella lämpö noussut kaupunkiajossa kuin vähän yli 60:n, joskus just ja just 80 alle.

Ilmeisesti seuraavaksi etsitään syyläriä alla mainittuun 123 -79:iin. Onkohan tuossa bensakoneessa eri syyläri kuin dieselissä?

Vai onko jollain kokemusta jäähdyttimen pesuaineiden käytöstä?

Onkos tuossa jäähdytyssysteemissä muuten jotain erityistä ilmauspaikkaa?

EDIT: otsikkoa päivitetty
Viimeksi muokannut A. Hara, Ma 09.01.2006 14:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No johan pomppas! Tuohan on vanha Cortina-kuskien temppu. :P Eikös ne ruukannut ottaa termostaatin kokonaan kesällä pois kun meinas muuten lämmetä aika lailla? Isäukon muistelen ainakin kertoneen ko. juttua. Kuulemma aivan "yleinen" temppu aikanaan.
Eikö sitä tukossa olevaa syyläriä kannata yrittää pestä millä tahansa myrkyillä ennen ku uutta lähtee hakemaan.
Hurjia juttuja joku kertonut että kun p..kat lähtee irti ja liikkeelle niin tukkivat sitten jonkun muun paikan. Mutta kyllähän sitä uskaltaa yrittää keinoja kaihtamatta kun ottaa kokonaan autosta irti. Ethän mitään menetäkään...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Termari pois,syylärinpesuainetta ja vettä koneeseen,anna kiertää jonkin aikaa,nesteet pois ja termari+uudet glykolit tupaan.Tarkista että syylärin korkki on oikeanlainen ja kunnon ilmaus niin että korkki pois syyläristä,lämmitin kokonaan kuumalle ja anna käydä.Tarkista että vesi kiertää myös lämmityslaitteen kautta,mulla oli yx talvi että ei mennyt vesi läpi ollenkaan. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
roplaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 13.01.2005 21:19

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

Mulla oli takamoottori portterissa sama vika.lämmöt nousi 125 asteen paikkeille ja syyläri kylmä,uusi kone.Vähän kylmäs että joko se posahti kansi..Intin vanha vehje ja 180tkm ajettu ja VASTA 4 kone menossa..vw laatua 8) no vaihdoin syylärin kun puhdistusaineista ei ollut hyötyä koska neste ei mennyt syylärin läpi.Uusi syylari ja korjaaja aukaisi vanhan.Rivat täynnä öljyistä tököttiä niin ettei ohut syylärikorjaajan rautaluiska mennyt pillistä läpi.Suosittelisin uuden hankkimista,joko hyvä käytetty tai uusi.
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Juu, joutuu miettimään mikä on kustannus-hyötysuhde. Jos sopivasti saisi vanhan niin vaihtaisin. Mömmöpuolueessa tosin esim. Forte mainostaa juurikin öljysaasteeseen sopivaa puhdistusainetta (Bio Degreaser, ks.
tuolta ), sekä jäähdytysjärjestelmän huuhteluun ja hoitoon pari tuotetta lisää. Mutta johan noista kohta tulee vaihtosyylärin hinta...

Mutta:
ahahaa kirjoitti:Onkohan tuossa bensakoneessa eri syyläri kuin dieselissä?
Mitens on?
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Toimiskohan miten hyvin pesuaineena tuossa se Wurthin Pineline ?
Rasva ainakin saa kyytiä ja kustannus jäisi siedettäväksi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mietinpähän tässä vain... että olisiko mitään järkeä pestä syylaria irtonaisena niin ei ne mahdolliset paskat sitten vesikanavia tukkisi?

Ite oon joskus tehnyt näin vettä paineella tai ilman + tökötit. Tiedä sitten onko ollut apua tai edes tarvetta ko. toimenpiteelle, hyvin vedet kulkee. Toistaiseksi. :wink:
eaea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 24.09.2005 21:22
Paikkakunta: Rauma

Re: Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa

Viesti Kirjoittaja eaea »

ahahaa kirjoitti:. Syyläri lämpiää ainoastaan juuri ylävesiletkun kohdalta mutta suurimmalta osin on kylmä ja tunteeton. Lienee tukossa eli asia on oikaistu jättämällä termostaatti kokonaan pois.
Miten se termostaatin poisjättäminen auttaa, jos syyläri on tukossa ?
Onko tässä joku kompa ?
Väittäisin, että termostaatti on asennettu väärin päin. On tullut itsekin tehtyä vastaava "kokeilu", tosin ei mersussa.
C220D Automaatti
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

me pestiin kaverin kanssa ex-jetastani sisälämppärin kenno:
kaupasta porapumppu (porakoneella pyöritettävä malli) puutarhaletkusta palasia 2kpl , yksi 1,5litran limpsapullo ja pyykinpesu pulveria.

todella kuumaa vettä pulloon josta leikattu sopivat kolot letkuille, mukaan pulverit.
letkut irti sisälämppärin kennolta, uudet letkut paikoilleen ja ei muutako täys härdelli pyörimään. pesuaine/kuuma vesi aukaisi sisälämppörin kun 3satsi oli menossa... lopuksi huuhdeltiin suoraan puhtaalla kuumalla vedellä kenno.
lopuksi vanhat letkut paikalleen ja puhdasta jäähdytinnestettä takas puuttuva määrä, hox kennoon jäi puhtaat vedet ja moottoriin jäi alkuperäiset nesteet.
toivottavasti kaikki ymmärsi.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

eaea kirjoitti:Miten se termostaatin poisjättäminen auttaa, jos syyläri on tukossa ?
No sitä minäkin ihmettelin että mikä tuossa johtaa tuohon lopputulokseen. Eli alunperin ei termostaattia -> lämmöt hukassa, jolloin luulisi että vesi kiertää aina syylärin kautta. Jos syyläri on ollut koko ajan tukossa, miksi kone ei kuumennut silloin kun siinä ei ollut termaria. :?
eaea kirjoitti:Väittäisin, että termostaatti on asennettu väärin päin. On tullut itsekin tehtyä vastaava "kokeilu", tosin ei mersussa.
Mahtaako se edes mahtua väärin päin sinne koteloon. Olihan siinä kiire ja hoppu mutta en nyt siltikään usko että oisin tökännyt sitä väärinpäin. Tosin kaikki virheethän ovat tehtävissä. Ei ny viittis uudestaan aukaistakaan. Voe voe.

Jäähdytin on kyllä aika heikkokuntoisen näköinen, joten en ihmettelisi tukkoisuutta.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

ahahaa kirjoitti:
eaea kirjoitti:Miten se termostaatin poisjättäminen auttaa, jos syyläri on tukossa ?
No sitä minäkin ihmettelin että mikä tuossa johtaa tuohon lopputulokseen. Eli alunperin ei termostaattia -> lämmöt hukassa, jolloin luulisi että vesi kiertää aina syylärin kautta. Jos syyläri on ollut koko ajan tukossa, miksi kone ei kuumennut silloin kun siinä ei ollut termaria. :?
eaea kirjoitti:Väittäisin, että termostaatti on asennettu väärin päin. On tullut itsekin tehtyä vastaava "kokeilu", tosin ei mersussa.
Mahtaako se edes mahtua väärin päin sinne koteloon. Olihan siinä kiire ja hoppu mutta en nyt siltikään usko että oisin tökännyt sitä väärinpäin. Tosin kaikki virheethän ovat tehtävissä. Ei ny viittis uudestaan aukaistakaan. Voe voe.

Jäähdytin on kyllä aika heikkokuntoisen näköinen, joten en ihmettelisi tukkoisuutta.
Jos jäähdytin on ollut aikanaan tukossa (vieläkin?) on moottori saattanut -ainakin kesällä- käydä aika kuumana. Homma on oikaistu ottamalla termari kokonaan pois! => Vesi pääsee "termarin" ohi vielä paremmin kuin sen ollessa aivan selällään... Ja sitten toivottu että saadaan pirssi kaupaksi, ennen kuin ostaja huomaa, että jotain hämärää... :?
Toivottavasti saat paikat auki ja puhtaaksi! ..tuttaa aina tuomoset hommat ku paljastuu jotain entisen omistajan myyntikorjauksia! :evil:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi termostaatti ja lämmöt sadassa

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tenutähti kirjoitti: ..tuttaa aina tuomoset hommat ku paljastuu jotain entisen omistajan myyntikorjauksia! :evil:
No niin IHAStuttaa minuakin. :x

Hassu juttu sinänsä koska autoa on muuten pidetty monesta paikkaa selvästi hyvinkin. No, myyntipuuhat kannustaa kaikenlaisiin ratkaisuihin.

Katotaan nyt josko koitan ensin mömmötellä kaikista uhkakuvista huolimatta. Ei yhtään huvittais ruveta syylärin vaihtoon kun muutenkin tarpeeksi tekemistä.

Pitäis leimatakin, viimeistään toki vain tänään. Ettei nyt joutuisi termostaattia poistamaan siinä konttorin pihassa. :twisted:
Ei tuolla nimittäin ajele viittä kilometriä ilman että lämpömittari on tapissa. Aargh että risoo turhan työn tekeminen.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Älä nyt kummiskaan keitä konetta,se ei ole koskaan hyvä juttu.mopo
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Motonetin sivun mukaan olis sama jäähdytin bensa/diesel mutta eroa manuaali/tomaatti.Tarkista se korkki että on oikea.Minkälaista nestettä tuli kun poistit? sen laatu/väri kertoo jo jotakin.Appiukon töis pesevät raskaankaluston vesitilat liuotinpesuaineella mutta sellasella joka ei vaahtoa pirusti.Muijan audiin ostin Wynn´s jauhemaista pesupulveria joka sekotettiin veteen.Suositus oli käyttää 24h mutta meillä se pyöri koneessa viikon,enää ei ole audissa lämpöongelmia ollut.Oma vanhus heitteli myös lämpöjä muutama vuos sitten mutta tais olla ilmaa kanavissa kun nyt pari viime vuotta on poljettu urakalla ja ei ongelmia.Tarkista sen jäähdyttimen puhtaus myös ulkopuolelta ja jos pahasti hapettumia tai lintassa niin vaihda uusi tai parempi.Täs ennemmin kirjottelin meidän pakun lämpöongelmista ja yksi syistä oli täysin tukkeutunut syyläri,päällepäin kuin uusi.Kun nesteet poistin niin pihalle valui ruosteen ruskeaa mössöä. :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Miulla on ollu tossa geessä kanssa pikkasen lämpöongelmia. Ekaks vaihoin termostaatin ja sitte vesipumpun (edellinen omistaja oli ostanu molemmat jo valmiiks), mut edelleenkin lämmöt pomppii välillä punaselle. Koska kone ei heitä vesiä ulos, vaikka avais syylärin korkin, olettaisin vian olevan ainoastaan lämpömittarin anturissa. Huomenna saan varaosaliikkeestä uuen anturin, joten raportoin jahka oon sen asentanu.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Katotaan nyt josko koitan ensin mömmötellä kaikista uhkakuvista huolimatta. Ei yhtään huvittais ruveta syylärin vaihtoon kun muutenkin tarpeeksi tekemistä

Varsinainen vaihtoTYÖ on niin pikkujuttu, että naurattaa. 8) Kunhan löydät jostain sopuhinnalla uuden tai paremman käytetyn. Mutta koita nyt kaikilla mahdollisilla myrkyillä ensin pestä. Ainakin irrallaan, kasassa olevaan järjestelmään kaikenmaailman aineiden kaataminen omalla vastuulla. :lol:
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Infrapunalämpömittari kertoo kaiken niin ei tarvitse arvuutella. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

mjo33400 kirjoitti:Infrapunalämpömittari kertoo kaiken niin ei tarvitse arvuutella. :oops:
No juu. Tuotaki kävin jo kysymässä, mut on se nyt perkele ku serkkupoika on alkanu säilyttää työnantajan työkaluja työpaikalla eikä kotonaan :shock: .
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

No niin. Tuli pestyä syyläri ja vaihdettua liemet. Mitenkään tosi perusteellisesti en ehtinyt pesemään koko systeemiä mutta vesijohtoverkon paineella päästelin sinne tänne.

Syyläristä ei yllättäen tullutkaan ruosteista moskaa. Vesi kulki läpi ihan nätisti. Huuhtelin silti kunnolla molempiin suuntiin. Kamat kasaan, nesteet sisään ja kone käyntiin. Kierrokset nousi tyhjäkäynnillä koko ajan ja lämmöt keittorajalle kahdessa minuutissa. Kun katselin syyläriin korkki auki niin näytti että siellä ei suurempaa virtausta tapahdu. Viimeksi pintaan lisätty vesi pysyi yläsäiliössä ihan kirkkaana sekoittumatta jäähdytysnesteeseen. Sitten kun käänsin virrat pois niin pullautti samantien reippaasti takaisinpäin lientä täyttöaukosta ulos ja jostain pohjalta nousi pintaan 100% vihreää jäähdytysnestettä.

Kokeilin vielä pari kertaa. Ajattelin että onkos kuitenkin uusi termostaatti viallinen. Eiku uudestaan auki, termari kokonaan pois ja lämpöongelma palautui lähtöruutuun. Ei keitä, vaan eipä nousekaan. Syylärissä näkyy selvästi virtausta. Entistä varmempana viallisesta termarista lähdin kotiin. Kotona keittelin termostaattia ja totesin, että toimii sittenkin, avautuu nätisti ihan oikeassa lämpötilassa (kinkkumittarin asteikolla :P ).

Eli lopputulos: syyläri pesty, termari kunnossa, vikaa ei löytynyt. Vähän olen ihmeissäni. Viallinen vesipumppu? Ei kai syylärin painekorkki voi aiheuttaa tämmöistä? Vai eikö termari jostain ihme syystä avaudukaan koneessa vaikka aukeaa kattilassa... Ilmakupla jossain? Moskaa jossain? :shock::

Jos vesipumppu rikki niin ei kai sillä näinkään kauan olisi ajeltu? Vähän alkaa mennä hermo tiukalle. :evil: Voikos vesipumpun toimintaa jotenkin luotettavasti tarkistaa?
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

taitaa pumppu olla ehjä jos lämmöt ei noussu ennen termarin asennusta,ja jos lämmityslaitteessa kiertää neste,123:sessahan ei ole kiertovesipumppua.voihan sitä ilmaakin olla ylävesiletkussa/termarissa.mut näyttääköhän lämpömittari oikein,kun olit saanut aika isoja lukemia ennen termarin asennustakin.veikkaanpa ilmaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

ahahaa kirjoitti:Ei kai syylärin painekorkki voi aiheuttaa tämmöistä?
Kyllä voi.
Noin on käynyt itsellänikin esim. Saabissa.
Merkkiliike olisi alkanut kansiremonttiin, onneksi siellä ei ollut vapaita aikoja :D
Nyrkkipaja tiesi heti, mistä on kyse.
Korkin vaihto korjasi tilanteen.
ahahaa kirjoitti:Vai eikö termari jostain ihme syystä avaudukaan koneessa vaikka aukeaa kattilassa...
Tuokin on mahdollista, että termostaatti ei avaudu ajoissa.
Onko termari alkuperäinen?
Onko termarin laipassa pientä reikää, josta pääsisi pieni ohivirtaus kulkemaan silloinkin, kun termari on kiinni?
Onko termari oikein päin?
Kohdistuuko termariin vääntöä siten, että se voisi paikallaan ollessa jumittaa?

Oma korjausehdotukseni (jos yllä mainitut tarkistettu):
-vaihda jäähdyttimen/paisuntasäiliön korkki uuteen (siis tuliterään)
-jos ei auta, poraa termarin laippaan ~3 mm reikä siten, että pieni ohivirtaus mahdollistuu
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
eaea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 24.09.2005 21:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja eaea »

[[/quote]
Onko termari oikein päin?
[/quote]

Onko termostaatin asento varmistettu?
Mahtuuko olemaan molemmin päin ?
Jos termostaatti olisi väärin päin, niin kaikki oireet kyllä täsmää. "Vain yläletku kuuma" jne. Jäähdytysneste pääsee vain pienestä ohivirtausaukosta jäähdyttimeen.
C220D Automaatti
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

voi pumppukin olla paskana, yks beemari keitti kun laitto termostaatin paikoilleen, kun otti termarin pois niin avot lämmöt ei noussut ja ei keittänyt..
lopulta paljastu että pumppu oli ihan finaalissa..
vaikka kuinka katteli että kyllä nesteet kiertää, miksi keittää kun termari paikallaan? kaveri kävi jopa ostamassa uuden termarinki ja soitteli jo kansiremontistakin. kunnes yks korjaaja meinas että vaihdat eka sen vesipumpun ennen kansiremonttia..
loppu ne oireet, ja beemari 6koneella on vieläkin liikenteessä ilman kansi vikoja..
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
nikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 16.09.2004 22:59
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja nikke »

Jos vesipumppu on kunnossa, niin suosittelen itsekkin tuon ohivirtaus reiän suurentamista porakoneella.. Vanhassa jenkissä aikoinaan tuo toimenpide toimi, mutta jos termari on kunnossa, niin pitäisi sen kyllä säädellä lämpötilaa. Olisiko tukos sitten jossain mahdollinen?
____________________________
"Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz "- Janis Joplin 1970
----------------------------------------------------------------
* 200 -91
*180 -97
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Minkäslaisen paineen tekee sinne järjestelmään vaikkapa puolen minuutin käytön jälkeen ?
Jos paine on jo valtaisa ennen lämpöjen nousua niin oisko kansi vialle ääniä
:lol:
Mulla 124:kussa ylävesi letku on sika kuuma jo ennenku termari aukee koska onhan siellä ohivuotoo pikkasen koko ajan,syylari ja alaletku pysyy viileenä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Otetaanpa kokoelma vastauksia edellisiin.

Termostaatti on ollut oikein päin, ei edes mene toisin päin kuin pienellä pakottamisella. Termari on aivan uusi alkuperäisvaraosa. Testasin sen kattilassa, ja aukeaa oikeassa lämpötilassa. Ohivirtauksen kuulaventtiili liikkuu hyvin. Termostaatti näyttäisi asettuvan kaikin puolin hyvin paikalleen.

Syylärin korkki voi hyvin olla aikansa elänyt. Itse asiassa syylärin kaulassa olevasta ylivuotoletkusta (tms.) tuli koneen keitellessä lientä ulos vasta sitten kun korkkia avasi käsin vähän matkaa. Eli korkki ei reagoi paineeseen?

Lämppärin kautta kiertää kyllä vesi, kabiini lämpiää suhteessa siihen mikä on koneen lämpötila. Joten olettaisin että vesipumppu kuitenkin toimii. Ja lämpömittarin lukema pitänee myös paikkansa. (Ei ollut isoja lukemia ennen termarin asennusta toisin kuin tommy1 oli tulkinnut.)

Mielestäni painetta ei ollut ylenmäärin ennen kuin lämmöt nousi.

Ehkä vaihdan seuraavaksi syylärin korkin ja jos ei se auta, tutkiskelen vesipumppua ja pidättäydyn ajattelemasta kansivikoja vielä. Mutta nämä saavat odottaa ensi vuoteen. :wink:
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Tarkista se syylärin korkki että on OIKEA MALLI! niitä on ainakin riisselissä 1,0 ja 1,2 bar mutta bensakoneista en tiedä.Onko kunnolla ilmattu? Onko se flektin tunneli ehjä? Syyläri voi olla paska vaikka puhdasta vettä tulee läpi eikä vuoda.Tuo meidän pakun syyläri avattiin kun vuosi yläpäästä muoviosan välistä ja vain reunoilta meni vesi läpi,kaikki keskimmäiset putket tukossa eikä liottamallakaan auki.Onko oikea termostaatti? :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Heps!
Vaihoin Geehen tänään ton anturin ja heti näyttää mittari paremmalta. Edelleenkin lämmöt on kyllä tuolla viimeseellä viivalla ennen punaista aluetta, joten ihan täysin tossa ei jäähdytys taia pelata. Pitää seurata tilannetta. Kenties toi syyläri ois aiheellista puhdistaa sisäisesti.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Voi voi 8) ,kyllähän toi termarin poistaminen on ollu aikojen alusta asti kannen tiiviste vikasten autojen myyntiinlaitto remppaa :oops: .paine nousee niin kovaks termarin takana ettei se jaksa aueta vaikka ois 300 astetta lämpöö :lol:
ostin iteki joskus 99 suapin samanlailla käyttätyvän
:cry:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Vielä ei ole päästy omissa termaritutkimuksissa eteenpäin aikapulan takia.
Mutta tänään sai kyseinen 250:nen leiman paperiin ilman huomautuksia. :lol:
Taisi auto siitä itsekin piristyä kun tuntui niin kepeältä ajella pois konttorilta.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Vastaa Viestiin