Juu, soitin tänään uuteen Mersu-huoltoon, jota on kehuttu kovasti. Korjaamopäällikkö heitti jyrkän epäilyksen vikaan tulpanjohdoissa, jos ne on kerran Veholla oskilloskoopilla tutkittu, mutta epäili pikemminkin ruiskun suuttimia.
Kerrottuani että Forte-puhdistusainetta on kokeiltu niin että lähes täyteen tankkiin on kaadettu 0,8 litraa Fortea, hän piti sitä typeränä. Tankissa pitäisi kuulemma olla vain vähän bensaa (jotain 15 l) ja Fortea pitää kuulemma laittaa reilusti enemmän suhteessa bensaan jotta siitä olisi jotain hyötyä. Lisäksi tankki pitäisi ajaa lähes tyhjäksi ennenkuin sinne laittaa uutta ainetta sisälle.
Mitäpä olette mieltä tämän herra X korjaamopäällikön mielipiteistä?
Ainakin forten osalta puhui juuri niin kuin asia on. Jos sitä käyttää jollakin muulla tavalla esim, niin kuin on tehty, mahdollinen hyöty jää kokonaan saavuttamatta.
Pikkasen ehkä ot tämä asia mut kysyisin hyvät herrat mikä ohjaa tuota tyhjäkäyntiä tuossa 119 moottorissa kun tyhjäkäynti moottoria moisessa ei vissiin ole niinkuin esim tuossa 104 koneessa on??Vaikuttaako ylijänniterele tyhjäkäyntiin jotenkin?Kun tos omas kotteros kerran tuo tyhjäkäynti ontui pahasti ja otin sitten tuon releen irti ja pistin takas ni sen jälkeen auto on toiminut loistavasti.Niin ja tuohon autooni vaihdoin jo kaikki tulpat,johdot puolat,pyörijät ja kannetkin.Kiitoksia jo etukäteen...
SL500A kirjoitti: Mitäpä olette mieltä tämän herra X korjaamopäällikön mielipiteistä?
Herra ossaa näemmä asiansa. Just noin pitää tehdä. Juttelit varmaan jäänestostakin.
Joko käy tasaseen.
Samoja pikku värähtelyjä vieläkin tyhjäkäyntikierroksilla. Jäänestosta ei ollut puhe, en muistanut kysyä sitä. Perhana kun tuli tankattua tuo auto täyteen, niin pitää ajaa nyt 700 km rauhallisesti tai 300 km epärauhallisesti , että tankissa on jäljellä enää n. 15 l bensaa. Onko se oikea määrä sitten Fortelle? Ja missä suhteessa ko. myrkkyä sitten tankkiin kaadetaan, että saavutetaan paras teho?
Tankissa on nyt n. puolet ja puolet Teboilin Terra 95- ja 98-bensaa. Minkämerkkinen/oktaaninen bensa on muuten herrojen mersumiesten mielestä paras tuohon minun pirssiini?
Hessu kirjoitti:Vaikuttaako ylijänniterele tyhjäkäyntiin jotenkin?Kun tos omas kotteros kerran tuo tyhjäkäynti ontui pahasti ja otin sitten tuon releen irti ja pistin takas ni sen jälkeen auto on toiminut loistavasti.
Hessu kirjoitti:Vaikuttaako ylijänniterele tyhjäkäyntiin jotenkin?Kun tos omas kotteros kerran tuo tyhjäkäynti ontui pahasti ja otin sitten tuon releen irti ja pistin takas ni sen jälkeen auto on toiminut loistavasti.
Yleensä kun otetaan jonkun laitteen sähköt pois, niin silloin saadaan resetoitua ks laite.
Eli jos otetaan vaikka webaston sulake irti, niin saadaan resetoitua webasto, jos tuulilasin pyyhkijät vinoilee, niin rele irti (ja kiinni), niin saadaan se toimimaan taas. Nämä kaksi toimintaa tuli äkkiseltään mieleen, kun toimivat tuossa toisessa saksalaisessa merkissä ja joskus aina tarvinnut...
Eli jos ylijänniterele otetaan irti, niin häviääkö silloin sähköt tietokoneilta? Eli jos tietokone on säätänyt jotain hieman hakoteille, niin päästään palaamaan alkutilanteeseen tuolla.
Eli Hessuhan ei ollut kait uutta relettä vaihtanut, vaan pelkästään käyttänyt hetken irti vanhaa?
Kävin juuri pätkäisemässä kaikki virrat autosta pois hetkeksi ja laitoin sitten auton lämpiämään. Jännityksellä odotellaan, vaikuttiko tuo virtojen katkaisu mitenkään moottorin käyntiin...
Hessu kirjoitti:Vaikuttaako ylijänniterele tyhjäkäyntiin jotenkin?Kun tos omas kotteros kerran tuo tyhjäkäynti ontui pahasti ja otin sitten tuon releen irti ja pistin takas ni sen jälkeen auto on toiminut loistavasti.
Yleensä kun otetaan jonkun laitteen sähköt pois, niin silloin saadaan resetoitua ks laite.
Eli jos otetaan vaikka webaston sulake irti, niin saadaan resetoitua webasto, jos tuulilasin pyyhkijät vinoilee, niin rele irti (ja kiinni), niin saadaan se toimimaan taas.
Webastossa on kyllä oikein ohjelma miten homma pitää hoitaa. Lasinpyyhkijöistä en tiedä. Toisaalta taas sammuttelu ainakin tietokoneissa tuntuu toimivan ja poistaa häiriötä.
Eli Hessuhan ei ollut kait uutta relettä vaihtanut, vaan pelkästään käyttänyt hetken irti vanhaa?
Juu todellakin otin vaan releen irti ja pistin sen takas kiinni ja sen jälkeen moista vikaa ei ole ilmennyt..Tosin tyhjäkäynti vaeltaa yhdessä kohin kylmänä oikein kunnolla vieläkin mutta kun moottori lämpeää niin se rupee käymään ihan kunnolla kyl ni six tuli mieleen moinen tyhjäkäyntimoottori mitä sitten ei ilmeisemmin tuossa kyseisessä koneessa ole edes mutta joku sen tyhjäkäynnin säätää mutta mikä??Niin ja tuo konehan on toi ns."Vanha" malli eli siis se on 89 sl:n kone jos moisesta tiedosta on apua?
Moottorin värähtely on erikoislaatuinen; välillä se ei tee sitä lainkaan (esim. lämpimässä hallissa usein) tai kuivalla ilmalla, mutta kostealla ilmalla värinöitä on yleensä eniten? Painotan kuitenkin edelleen, että värinät rajoittuvat vain tyhjäkäyntiin ja ne ovat melkolailla pieniä.
Tässä olisi yksi juttu jota kannattaisi kokeilla (lue linkin ensimmäinen kappale). Ovat aikoinaan jenkeissä vaihdelleet tehtaan piikkiin Brummet Boschiin. Itsekin olen painiskellut täsmälleen samojen ongelmien kanssa, joita olet kuvaillut ja nyt on polttoaineen paineensäätäjä tilauksessa Saksasta speed-autoteile. comista. Täydellisestä Boschin sytytysjohtosarjasta maksoin 194 € + postikulut (GSFcarparts.com).
Kiitos hyvistä neuvoista, mutta värähtely on todellakin niin vähäistä, että en lähde nyt mihinkään isoihin, kalliisiin ja jopa tilannetta pahentaviin toimenpiteisiin. Pitää kuulostella tuota konetta jokunen kuukausi ja katsoa sitten tilannetta uudelleen. Vehon miehet järjestään ovat asiassa samaa mieltä.
SL500A kirjoitti:Kiitos hyvistä neuvoista, mutta värähtely on todellakin niin vähäistä, että en lähde nyt mihinkään isoihin, kalliisiin ja jopa tilannetta pahentaviin toimenpiteisiin. Pitää kuulostella tuota konetta jokunen kuukausi ja katsoa sitten tilannetta uudelleen. Vehon miehet järjestään ovat asiassa samaa mieltä.
Edelleenkään en itse menisi lähellekkään VEHOa, jos ei olisi aivan pakko.
Tutkaileppa tilannetta tuohon tammikuun puolen välin jälkeen ja soitteleppa sitten vaikka MB-Stockin Jukka Laaksolle http://www.mbstock.fi
Tuolta voi löytyä apuja kyseiseen ongelmaan (jos siis jatkuu ja vaivaa mieltä)!
alppilan autohuolto on kova sana vianselvittäjänä http://www.alppilanautohuolto.fi/ . V8 koneista en ymmärrä juurikaan mitään mutta mersun nelos ja kutoskoneiden yksi tyypillinen tyhjäkäynnin epävakauden syy on "trhottle body" eli kaasuläppäkotelo. Aiheuttaa juuri tuollaista satunnaista tyhjäkäynnin epävakautta eikä näy välttämättä testereissä tai vikakoodina. En aliarvioi vehon mekaanikkojen toimintaa mutta esim. täällä lahdessa mega auto korjauttaa valtuutetulla bosch huolto -Hermusella ne sähköviat mitä eivät itse kohtuu ajassa saa selvitettyä.
juha kirjoitti:V8 koneista en ymmärrä juurikaan mitään mutta mersun nelos ja kutoskoneiden yksi tyypillinen tyhjäkäynnin epävakauden syy on "trhottle body" eli kaasuläppäkotelo. Aiheuttaa juuri tuollaista satunnaista tyhjäkäynnin epävakautta..
Onko tuo kaasuläppäkotelo sama asia kuin ilmamassamittari? Se nimittäin on jo vaihdettu tuohon Veholla ja sen jälkeen tyhjäkäynti parani aivan olennaisesti.
juha kirjoitti:V8 koneista en ymmärrä juurikaan mitään mutta mersun nelos ja kutoskoneiden yksi tyypillinen tyhjäkäynnin epävakauden syy on "trhottle body" eli kaasuläppäkotelo. Aiheuttaa juuri tuollaista satunnaista tyhjäkäynnin epävakautta..
Onko tuo kaasuläppäkotelo sama asia kuin ilmamassamittari? Se nimittäin on jo vaihdettu tuohon Veholla ja sen jälkeen tyhjäkäynti parani aivan olennaisesti.
Ei ole, throttle bodystä on kuvia esim. täällä: http://www.benzworld.org/gallery/showli ... 9_SL_Class
Tuossa onkin yksi pontentiaalinen vikapaikka mistä pieni tyhjäkäynnin heilahtelu saattaa johtua. Sulla on senverran uusi auto että siinä tuskin on enää näitä johto ongelmia jotka on yleisiä KAIKISSA bensamersuissa '90 luvun alkupuolelta. Omassa autossa sama osa feilaa jatkuvasti aiheuttaen terävää nykimistä ajaessa ja sillointällöin vaeltavaa tyhjäkäyntiä. Uusi osa 770€ veholla M111 koneeseen, elämä on