Kiertokangen materiaali

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Kiertokangen materiaali

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olisi tuossa sellainen homma, että pitäisi määrittää kiertokangen materiaali. Se on näet vääntynyt. Kanki on pienestä agrekaatin moottorista. Homman vaikeus piilee siinä, että tiheys on vain 4.83kg/dm3, eli titaanin tiheys. Kovuus on 56HRC. Vertailun vuoksi: mersun kangen tiheys on 7.8kg/dm3, eli teräksen tiheys niin kuin teräksellä kuuluu ollakin.

Sehän on puolestaan varmaa, ettei tuollaisessa ole titaanista tehtyjä kankia. Nyt tarvittaisiin todella hyviä arvauksia, eikä tietokaan olisi pahasta. Spektrianalyysiin ei ilmeisesti tällä erää ole mahdollisuuksia.

Tarkoitus olisi vähän laskeskella millä voimalla kanki on antanut periksi.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

seostettua alumiinia veikkaisin. Voisit ehkä kokeilla missä sulaa suurinpiirtein, noillahan on 1000 astetta eroa sulamispisteissä (titaani-alumiini)
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Joo jotain alumiinia ainakin enimmäkseen, yleensähän niissä ei ole laakereita ollenkaan niinkuin ei ole nokka-akseleissakaan alumiinikannessa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos se onkin titaania? yleensä ei kyllä oo titaania, mutta harvemmin se alumiiniakaan on. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

pera8x kirjoitti:jos se onkin titaania? yleensä ei kyllä oo titaania, mutta harvemmin se alumiiniakaan on. :roll:
Sitähän tässä minäkin olen miettinyt.


Tuossa oli täysin normaalit laakerit.

Tämä on siis mökkiluokan agrekaatti ~5kw.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyl se jotain alumiinin tapaista niissä on :shock:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos se on jo niinkun "kaput" se kiertokanki, niin ota pistepuikko ja vasara, lyö sillä pistepuikolla siihen pienellä voimalla ja kato minkälainen jälki jää. jos tuntuu niinkun uppoovan siihen kun veitsi sulaan voihin, niin tod näkösesti jotain alumiiniseosta. jos taas ei oikeen tunnu uppoovan, niin luulisin sen olevan titaania. alumiinihan on luonnostaan pehmeetä, voidaan kyllä muuttaa seosaineilla. titaanilla taitaa olla aikalailla samanluokan ominaisuudet, kun jollain teräksillä, paitsi titaani on paljon epätiheempää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

No jos agregaatissa on titaanikanki, niin normi-mersussa se lie sitten kevlaria.. :lol: Onhan nyt alumiinikankeja esim. kiihdytysautossa, kevyt mutta väsyy(venyy) varsin nopeasti.
Tuo pistepuikkokonsti lie turha kun kovuus on näköjään jo määritelty varmaankin hieman tarkemmalla "pistepuikolla". Siis tuo 56HRC.
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

hitsauspillilä, leikkaussuutin:titaania julma valkoinen savu ja kirkas kipinöinti.
alumiini ei oikein leikkaannu.
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

spede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
Titani on helppoa työstää kun sen osaa :) Ei kyllä ole tuo osa mitään titania. Se on jotain ns. "apinavalua" jossa on alumiinit , sinkit ja magnesiumit sotkettu keskenään.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minä en kyllä usko että titaani kanki vääntyy jossaki 5kW agrekaatissa. :shock:
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Tarttuuko magneetti siihen? Siitä voi päätellä jotain seoksesta.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

AK47 kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
Titani on helppoa työstää kun sen osaa :) Ei kyllä ole tuo osa mitään titania. Se on jotain ns. "apinavalua" jossa on alumiinit , sinkit ja magnesiumit sotkettu keskenään.
Kaikki on helppoa, minkä osaa.
Tarkoitin sitä, että Suomessa on melko vähän sellaisia pajoja, joissa osataan/pystytään koneistamaan titaania.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
JkT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 23.08.2005 11:28
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja JkT »

Titaanin koneistus, ei ole ongelma..se on helvetin sitkiää. Muutaman titaanilaipan olen sorvannut. Koitappa hinkasta vaikka nauhahioma koneessa siitä tulee aivan järkyttävän kirkas "suihke" vähän kuin magnesium lanka palais...
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

spede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
Tuota kipinätestiä tuli jo ehdotettua aikaisemmin.
Se on köyhän miehen Quantovac.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

spede10 kirjoitti:
AK47 kirjoitti:
spede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
Titani on helppoa työstää kun sen osaa :) Ei kyllä ole tuo osa mitään titania. Se on jotain ns. "apinavalua" jossa on alumiinit , sinkit ja magnesiumit sotkettu keskenään.
Kaikki on helppoa, minkä osaa.
Tarkoitin sitä, että Suomessa on melko vähän sellaisia pajoja, joissa osataan/pystytään koneistamaan titaania.
No no, se on kyllä oikeasti aika helppoa. Nimimerkillä kymmenen vuotta on tullut koneistettua titania. Titania on montaa laatua ja ne on sitten sen mukaan täysin erilaisia koneistaa.

Selvisikö se mistä se agregaatin veivi on tehty? Voisihan sitä ihan koemielessä sulatella pillillä.... Magnesiun paljastuu siinä kyllä ja sulamispistekkin karkeasti.
Avatar
[jimi]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.08.2005 11:28
Paikkakunta: k-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

adusoitua- tai pallografittivalurautaa kenties? :roll:
www.mersuforum.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Huomenna tehdään kipinätesti. Ei pitäisi olla valurautaa, kun tiheys on vain reilut puolet teräksen tiheydestä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuli nyt se kangen materiaalikin selvitettyä. Kiitos vastanneille vinkeistä.

Kipintätesti oli ratkaiseva. Ilme kirkastui kummasti kun kokeili sitä mirkeliin. Sen jälkeen oli syytä kokeilla jo magneetilla. Sittempä oli jo syytä mitata ominaispaino uudestaan.

Hieman kyllä hävettää, mutta ominaispaino oli onnistuttu mittaamaan pieleen. Mersun kangesta se mitattiin kuitenkin oikein, kuten sitten tästäkin, toisella yrittämällä. Terästähän se on, ei valurautaa, vaan ihan terästä. Ominaispaino on muuten jotakuinkin sama kuin mersunkin kangessa. Että osaakin homma mutkistua, kun oikeassa kohdassa onnistuu tekemään virheen.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Hyvä että selkis!
Pallografiittivalun ominaispaino on 7,2 ja teräksen 7,9.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin