Kiertokangen materiaali
Kiertokangen materiaali
Olisi tuossa sellainen homma, että pitäisi määrittää kiertokangen materiaali. Se on näet vääntynyt. Kanki on pienestä agrekaatin moottorista. Homman vaikeus piilee siinä, että tiheys on vain 4.83kg/dm3, eli titaanin tiheys. Kovuus on 56HRC. Vertailun vuoksi: mersun kangen tiheys on 7.8kg/dm3, eli teräksen tiheys niin kuin teräksellä kuuluu ollakin.
Sehän on puolestaan varmaa, ettei tuollaisessa ole titaanista tehtyjä kankia. Nyt tarvittaisiin todella hyviä arvauksia, eikä tietokaan olisi pahasta. Spektrianalyysiin ei ilmeisesti tällä erää ole mahdollisuuksia.
Tarkoitus olisi vähän laskeskella millä voimalla kanki on antanut periksi.
Sehän on puolestaan varmaa, ettei tuollaisessa ole titaanista tehtyjä kankia. Nyt tarvittaisiin todella hyviä arvauksia, eikä tietokaan olisi pahasta. Spektrianalyysiin ei ilmeisesti tällä erää ole mahdollisuuksia.
Tarkoitus olisi vähän laskeskella millä voimalla kanki on antanut periksi.
jos se on jo niinkun "kaput" se kiertokanki, niin ota pistepuikko ja vasara, lyö sillä pistepuikolla siihen pienellä voimalla ja kato minkälainen jälki jää. jos tuntuu niinkun uppoovan siihen kun veitsi sulaan voihin, niin tod näkösesti jotain alumiiniseosta. jos taas ei oikeen tunnu uppoovan, niin luulisin sen olevan titaania. alumiinihan on luonnostaan pehmeetä, voidaan kyllä muuttaa seosaineilla. titaanilla taitaa olla aikalailla samanluokan ominaisuudet, kun jollain teräksillä, paitsi titaani on paljon epätiheempää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
No jos agregaatissa on titaanikanki, niin normi-mersussa se lie sitten kevlaria..
Onhan nyt alumiinikankeja esim. kiihdytysautossa, kevyt mutta väsyy(venyy) varsin nopeasti.
Tuo pistepuikkokonsti lie turha kun kovuus on näköjään jo määritelty varmaankin hieman tarkemmalla "pistepuikolla". Siis tuo 56HRC.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tuo pistepuikkokonsti lie turha kun kovuus on näköjään jo määritelty varmaankin hieman tarkemmalla "pistepuikolla". Siis tuo 56HRC.
Titani on helppoa työstää kun sen osaaspede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Kaikki on helppoa, minkä osaa.AK47 kirjoitti:Titani on helppoa työstää kun sen osaaspede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.Ei kyllä ole tuo osa mitään titania. Se on jotain ns. "apinavalua" jossa on alumiinit , sinkit ja magnesiumit sotkettu keskenään.
Tarkoitin sitä, että Suomessa on melko vähän sellaisia pajoja, joissa osataan/pystytään koneistamaan titaania.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Tuota kipinätestiä tuli jo ehdotettua aikaisemmin.spede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.
Se on köyhän miehen Quantovac.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
No no, se on kyllä oikeasti aika helppoa. Nimimerkillä kymmenen vuotta on tullut koneistettua titania. Titania on montaa laatua ja ne on sitten sen mukaan täysin erilaisia koneistaa.spede10 kirjoitti:Kaikki on helppoa, minkä osaa.AK47 kirjoitti:Titani on helppoa työstää kun sen osaaspede10 kirjoitti:Oletko kokeillut esim. hiomakoneella? Tuleeko kipinää ja jos, niin minkä väristä.
Titaani on melko vaikea työstää.
Alumiiniseosta minäkin veikkaan.Ei kyllä ole tuo osa mitään titania. Se on jotain ns. "apinavalua" jossa on alumiinit , sinkit ja magnesiumit sotkettu keskenään.
Tarkoitin sitä, että Suomessa on melko vähän sellaisia pajoja, joissa osataan/pystytään koneistamaan titaania.
Selvisikö se mistä se agregaatin veivi on tehty? Voisihan sitä ihan koemielessä sulatella pillillä.... Magnesiun paljastuu siinä kyllä ja sulamispistekkin karkeasti.
Tuli nyt se kangen materiaalikin selvitettyä. Kiitos vastanneille vinkeistä.
Kipintätesti oli ratkaiseva. Ilme kirkastui kummasti kun kokeili sitä mirkeliin. Sen jälkeen oli syytä kokeilla jo magneetilla. Sittempä oli jo syytä mitata ominaispaino uudestaan.
Hieman kyllä hävettää, mutta ominaispaino oli onnistuttu mittaamaan pieleen. Mersun kangesta se mitattiin kuitenkin oikein, kuten sitten tästäkin, toisella yrittämällä. Terästähän se on, ei valurautaa, vaan ihan terästä. Ominaispaino on muuten jotakuinkin sama kuin mersunkin kangessa. Että osaakin homma mutkistua, kun oikeassa kohdassa onnistuu tekemään virheen.
Kipintätesti oli ratkaiseva. Ilme kirkastui kummasti kun kokeili sitä mirkeliin. Sen jälkeen oli syytä kokeilla jo magneetilla. Sittempä oli jo syytä mitata ominaispaino uudestaan.
Hieman kyllä hävettää, mutta ominaispaino oli onnistuttu mittaamaan pieleen. Mersun kangesta se mitattiin kuitenkin oikein, kuten sitten tästäkin, toisella yrittämällä. Terästähän se on, ei valurautaa, vaan ihan terästä. Ominaispaino on muuten jotakuinkin sama kuin mersunkin kangessa. Että osaakin homma mutkistua, kun oikeassa kohdassa onnistuu tekemään virheen.