Tasavirrasta vaihtovirtaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Tasavirrasta vaihtovirtaan

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Asia ei liity suoraan mersuihin, mutta kysyn kuitenkin.
Onko vaihtovirtalatureissa miinusnapa eristetty rungosta?
Kysyn siksi, että on tarkoitus vaihtaa traktoriin tasavirtalaturin paikalle vaihtovirtalaturi.
Ongelma on siinä, että traktorissani akun plusnapa on rungossa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kylläpä se noissa yleisimmissä vaihtovirtalatureissa on kytketty suoraan laturin runkoon.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mika.T kirjoitti:kylläpä se noissa yleisimmissä vaihtovirtalatureissa on kytketty suoraan laturin runkoon.
Eli ostan kiltisti uuden tv-laturin. Entinen nimittäin jysähti niin, että se on yhtä puuta.
Taitaa olla melko iso operaatio vaihtaa ratkolin napaisuus?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
TeroK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 18.02.2005 17:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Voi helvata ku muistais koulusta vielä jotain... Mutta mun mielestä siinä ei oo kova homma. Olisko ollu peräti vai piuhat toisinpäin :?:
W203 200K -01
Korotettu W124 250TD -87
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo. purkamalla laturin takapää saa selville tasasuuntaus sillan tasavirta navat. voi olla helppokin kääntää. Mahtaa kuitenkin vaati sellaisen laturin jossa on erillinen jännitesäädin. Esim mersun laturin jännitesäädin ottaa maan laturin rungosta eikä varmaan toimi plusmaadoitettuna.
Viimeksi muokannut Mika.T, Ke 07.12.2005 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ma 24.01.2005 22:42
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Oiskohan laakeri menny? ei paha rasti vaihtaa, se on engelsmannien höpö juttu toi + maana oli haettu ettei liittimet hapettuis ja varaosamyynti olis kannattavaa.
Jos vaihdat kokeile ensin esim: starttikaapeleilla startin pyörimissuunta.
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Pitää tarkistaa. Laturi on tempaistu pikkuvolvosta, oli ihan uusi tarvikelaturi.
Volvo lähti autojen taivaaseen. Kuusakoskelle.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Nuhvissa on sen verta vähän sähköjohtoja, että kananttaa heittää DC-generaattori ja kaikki käänteisestä polariteetista kyttyrää tykkäävät sähkövermeet kierrätykseen. Ainakin jos sähköteholle on pikkusenkaan enemmän käyttöä, työvaloja yms., niin kannattaa nähdä pikkusen vaivaa.

Eihän siellä ole muuta kun heittää laturin ja säätimen mäelle, stratin vaihtaa oikeaan suuntaan pyörivään ja akussa kaapelit oikeinpäin... JA päävirtakytkin akun maakaapeliin :roll:

AC-laturin kytkennöistä muutosympäristössä löytyy tietoa jonkun verran...
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... vaihto.htm
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ei siellä muistaakseni ole kuin startti, joka vaatii oikean napaisuuden?
Moottorin pysäytys on manuaalinen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Viimeksi muokannut mjo33400, To 08.12.2005 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Joo, ongelma lienee siinä, että startti saa nykyisessä kytkennässä plussan rungon kautta.
Taitaa olla sittenkin helpointa ostaa uusi tv-laturi. Hintakin on alle viiskymmpiä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Startti toimii samoin päin oli napaisuus kumminpäin tahansa. Vaihda siis vain akunkengät toisin päin. Tasavirtalaturia ei kannata laittaa missään tapauksessa.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

plussa maassa

Viesti Kirjoittaja waari »

Perttu K kirjoitti:Startti toimii samoin päin oli napaisuus kumminpäin tahansa. Vaihda siis vain akunkengät toisin päin. Tasavirtalaturia ei kannata laittaa missään tapauksessa.
Joo,näin tein ferkussa ja angliassa minäkin,tuntuu ehkä hassulta,mutta kyllä ne startti,tuulilasinpyyhkijä ym. alkuperäiset varusteet toimii ihan samoin napaisuutta vaihtamallakin,sillä myös kenttäkäämien napaisuus vaihtuu samalla . Huom! jos on lisävarusteita joissa elektroniikkaa,ne pitää huomioida kyllä erikseen. t. W
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Noh, niin. Sitten vain laitetaan vaihtovirta hommiin.
Eipä siinä ihmeempää elktroniikkaa ole muulloin kun kuskilla on kännykkä taskussa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vielä kerran:

Kädessäni on Boschin laturi. Takapäästä katsottuna säätimen yläosassa on kaksi lattaliitintä, leveä ja kapea. Lisäksi peräpeilin vasemmassa reunassa on 5 mm:n liitinruuvi mutterikiinnityksellä ja oikeassa reunassa 6 mm:n ruuvi.
Oisko kellään tietoa mitä piuhoja noihin liitetään? (ettei savu nouse)
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
TeroK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Pe 18.02.2005 17:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Muistaakseni ainakin valmetin (705) laturis siihen ruuviin tulee kierrosluku mittari.
W203 200K -01
Korotettu W124 250TD -87
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

ainakin ferguson 35 vm 1957 tasavirta lugas on tuotoltaan riittävä täys teho 35a on ollu kiinne mulla ja 200 tuntia vuodessa maa töitä ja ajoa 10 v ajan eikä mitään vikaa 48 vuodessa uusittu kerran edellisen omistajan toimesta ajettu reilut 10000 tuntia vaito virta meneen kun vaihtaa - runkoon ampeeri mittarin johdot toisin päin akun navat lataus säätimen poistaa jos alkuperäinen ja vetää heräte johdon virtalukolta laturiin pitäisi toimia
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

spede10 kirjoitti:Vielä kerran:

Kädessäni on Boschin laturi. Takapäästä katsottuna säätimen yläosassa on kaksi lattaliitintä, leveä ja kapea. Lisäksi peräpeilin vasemmassa reunassa on 5 mm:n liitinruuvi mutterikiinnityksellä ja oikeassa reunassa 6 mm:n ruuvi.
Oisko kellään tietoa mitä piuhoja noihin liitetään? (ettei savu nouse)
Leveään liittimeen tulee akun +. kapeaan heräte silloin kun virta on avaimesta päällä. Muuta et tarvi. Mitä merkintöjä niissä ruuvi kiinnitteisissä paikoissa on? B+? Se on sama akun + napa kuin tuo leveä (8mm) latta liitin. W? laturin kierrossignaali kiekkamittarille.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

D+:ssaan tulee herätevirta. Siihen johtoon täytyy laittaa merkkivalo välille, muuten voi nousta savu jostainpäin :roll:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kiitos, eiköhän homma ala jo olla hanskassa!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kävin vielä varmistamassa alan liikkeestä.
Kapeaan lattaliittimeen tulee herätevirta virta-avimen ja lampun kautta ja 6 mm:n ruuvista piuha akkuun.
Muuta ei tarvita. Miinus tulee rungon kautta. Voi myös vetää sen 5 mm:n ruuvin kautta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vastaa Viestiin