W210 sivulasi temppuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

W210 sivulasi temppuilee

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Repsikan puoleinen sivulasi tekee seuraavaa:

- Lasi menee alas ihan hyvin
- Lasia nostaessa lasin etureuna ikäänkuin jättäytyy ja siitä seurauksena lasi vaihtaa kulkusuunnan takaisin alas.
- käsillä lasia vetäen / avustaen lasin saa nousemaan ylös asti.

Tästä nopeasti päätellen lasin nostaja ei ole balanssissa tai oven sisällä on jokin liuku tms. vaurioitunut. Vika voi olla myös turvavarusteessa joka vaihtaa ikkunan liikesuunnan kun olettaa jotain olevan karimin ja lasin välissä.

Mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee avaamaan oviverhoilua? Vai tarvitseeko sitä avata ollenkaan?

Kiitos etukäteen vastauksista.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: W210 sivulasi temppuilee

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Hermut kirjoitti:Repsikan puoleinen sivulasi tekee seuraavaa:

- Lasi menee alas ihan hyvin
- Lasia nostaessa lasin etureuna ikäänkuin jättäytyy ja siitä seurauksena lasi vaihtaa kulkusuunnan takaisin alas.
- käsillä lasia vetäen / avustaen lasin saa nousemaan ylös asti.

Tästä nopeasti päätellen lasin nostaja ei ole balanssissa tai oven sisällä on jokin liuku tms. vaurioitunut. Vika voi olla myös turvavarusteessa joka vaihtaa ikkunan liikesuunnan kun olettaa jotain olevan karimin ja lasin välissä.

Mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee avaamaan oviverhoilua? Vai tarvitseeko sitä avata ollenkaan?

Kiitos etukäteen vastauksista.
:( Terve! Kyse lienee mekaanisesta viasta oven sisällä esim. nostokoneiston jäätymisestä :?: Ellei niin voit " opettaa" rajat seuraavasti= aja ikkuna alas katkaisimen ykkösasennolla ja pidä n. sekunti pohjassa katkaisinta ja sama ylöspäin, näin ikkuna "oppii" rajat uudelleen :)
ammus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 10.04.2004 22:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ammus »

Voi olla, että ikkunan nosto- ja laskumekanismin vaijeri on hypännyt pois muovirullaltaan ja siksi temppuilee hetken ennen kuin lopettaa kokonaan ikkunan nostamisen. Veholla vaihtavat mekanismin nimelliseen 210 euron hintaan :wink:
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Jotain vaijerin tapaista vikaa minäkin olen uumoillut. Pääsen huomenna tutkimaan sivuikkunaa tarkemmin. Jäätymisestä ei ole kyse.

Onko oven sivupahvien irroittamisessa jotain sellaista huomioitavaa mihin pitäisi varautua.?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hermut kirjoitti:Onko oven sivupahvien irroittamisessa jotain sellaista huomioitavaa mihin pitäisi varautua.?
On.
Laita sähköpostiosoitteesi yv:llä ja tarkista, että postilaatikkoosi mahtuu 5,6 MB -kokoinen tiedosto.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Tere
Minulla oli tuo sama ominaisuus viime talvena. Kysyin merkkiliikkeestä:
Ikkuna kiskoissa on niin paljon likaa että ikkuna on raskas nostaa > varojärjestelmä luulee että joku on välissä ja ikkuna nytkähtää alaspäin.

Eli puhdistus ja rasvaus. Kysy vielä viisaammilta aineet moiseen. Minäkään en tuota hommaa itse tehnyt koska työ tehtiin "ovihuollon" ohessa, paikallisessa merkkiliikkeessä.

Ja nyt toimii...

t.Jussi
W212
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Ikkuna liikkuu tasaisesti ja suoraan joten tuo likateoria voisi pitää paikkansa. Tarkoitus on viikonloppuna ottaa ovipahvi auki ja tarkistaa mikä siellä on vikana.

Tuo puhdistus voisi onnistua ilman ovipahvin irroitusta. Jotain kiskolle sopivaa liuotintinta esim. WD-40? suihkuttaa ikkunan raosta kiskolle ja antaa vaikuttaa hetken. Sitten ajaa ikkunaa edestakaisin.

No onneksi on aikaa, osaamista ja paikka jossa voin rauhassa irroittaa verhoilun ja tarkistaa kaikki paikat.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Joo onnistuu se niinkin.
lopuksi suihkuttaa silikonia tiivisteuraan.

ei niissä ovipahvien irroituksessa ole oikeastaan mitään niin ihmeellistä, riippuu tietenkin keneltä kysyy . ja onko tehnyt vastaavia hommia aikaisemmin.

noista "rajojen" ajamisista.
tuossa huomasin että riittää kun painaa vaan lasinnostin napin yläasentoon.
eli ei tarvitse erikseen laskea ikkunaa ja nostaa.

ja alarajaa ei mielestäni ole koskaan tarvinnut ajaa erikseen, pelkkä ylöspäin ajaminen on riittänyt.

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla oli toisenmerkkisessä autossa samanlainen vika. Ylöspäin nostaessa etureuna alkoi jätättämään ja lasi jaksoi vaivoin mennä ylös. Suihkutin silikonia liukukiskoihin (ovipahvi oli paikoillaan) ja lasi toimi taas kuin uusi. Kannattaa kokeilla, helppo ja nopea korjaus.
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Korjasin juuri vastaavanlaisesta autosta lasinnostin mekanismin.Siitä oli irronnut pistehitsaukset nostimen ja moottorin väliltä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Hermut kirjoitti:Onko oven sivupahvien irroittamisessa jotain sellaista huomioitavaa mihin pitäisi varautua.?
Oliko ohjeista mitään apua?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Hermut
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: To 01.12.2005 09:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hermut »

Erityiskiitokset Ari66 lle ohjeista! Ovipahvin purkaminen on helppo homma W210 mallissa kun on vielä kunnolliset ohjeet.

Varsinainen vika ei tarkalleen selvinnyt mutta seuraavia havaintoja tein:

Ikkunan ohjausura oli tiivistynyt kaikenlaisesta liasta ja tein työkalun jolla "höyläsin" töhnää pois urasta. Tällä tavoin ikkuna alkoi nousemaan ylemmäs.

Uran puhdistus ei kokonaan auttanut vaan ikkuna nousee vieläkin lievästi vinossa. Nostimen muovirissoissa on sen verran löysää että se voisi vaikuttaa ikkunan toimintaan. Kiinnityskiskossa on säätöruuvi jolla voisi ottaa "löysät pois" mekaniikasta mutta sen torx -kantainen ruuvi on niin tiukassa että parin katkenneen avaimen jälkeen päätin kasata ovipahvin. Seuraavaksi hommaan riittävän laadukkaan työkalun ja yritän uudelleen säätöä.

Jos ei tämäkään auta niin sitten vaihdan mekanismin.
Vastaa Viestiin