Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottorissa?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottorissa?

Viesti Kirjoittaja jesse »

Voiko mekaanisesti ahdetussa moottorissa ottaa alipaineen jarrutehostimelle painekotelosta tai esim. imusarjasta? Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta. Oman pähkäilyn tulos on että voi, mutta toivoisin vahvistuksen kokeneemmilta, ennen kuin teen mitään asennuksia asian suhteen.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Voi, mutta vaatii yksitieventtiilin letkuun.
Ettei pääse paine tehostajaan :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

takaiskuventtiili on autossa jo alunperin bensakoneisissa vehkeissä.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mika.T kirjoitti:takaiskuventtiili on autossa jo alunperin bensakoneisissa vehkeissä.
On juu, mutta kestääkö ylipainetta.
Eli kannattaa etsiskellä jonkun turbovehkeen vastaava :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Jep, alkuperäisessä letkussa on valmiina vastaventtiili. Ja eikös se ihan normaali jousikuormitteinen venttiili ole, luulis kestävän painettakin. Minkälaisia venttiileitä superturboissa on käytetty?
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Re: Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottori

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

jesse kirjoitti:...Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta...
Sietääkö muuten kompressori varmasti alipainetta, ettei vaan alipaine "imee" öljyt kompressorista?
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

eipä tuossa rootsissa öljyä ole kuin hammaspyöräkotelossa, joka on tiivistetty
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

jesse kirjoitti:Jep, alkuperäisessä letkussa on valmiina vastaventtiili. Ja eikös se ihan normaali jousikuormitteinen venttiili ole, luulis kestävän painettakin. Minkälaisia venttiileitä superturboissa on käytetty?
Nyt en ole ihan varma, mutta etiäinen sanoisi, että diesel vehkeissä alipaine on alipainepumpun kautta jolloin ahtopuolta ei siis tarvitse miettiä...
cwickstr kirjoitti:
jesse kirjoitti:...Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta...
Sietääkö muuten kompressori varmasti alipainetta, ettei vaan alipaine "imee" öljyt kompressorista?
Eikö tuo että kaasarit/kaasuläppä on ennen ahdinta ole ihan normitapaus verraten esim jenkkivehkeet...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

pyhimys kirjoitti:...Eikö tuo että kaasarit/kaasuläppä on ennen ahdinta ole ihan normitapaus verraten esim jenkkivehkeet...
Taitaa mennä vähän OT, mutta, jos ymmärrän M111 moottorin kuvat oikein niin on kyllä toisin päin:

http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_1.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_2.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_3.pdf

Sitä vaan jäin miettimään että kestääkö kompressorin hammaspyöräkotelon tiivisteet moottorin kehittämä alipaine jos kompressori sijoitetaan kaasuläpän jälkeen, eikä niin kuten MB:n insinöörit.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

cwickstr kirjoitti:
pyhimys kirjoitti:...Eikö tuo että kaasarit/kaasuläppä on ennen ahdinta ole ihan normitapaus verraten esim jenkkivehkeet...
Taitaa mennä vähän OT, mutta, jos ymmärrän M111 moottorin kuvat oikein niin on kyllä toisin päin:

http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_1.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_2.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_3.pdf

Sitä vaan jäin miettimään että kestääkö kompressorin hammaspyöräkotelon tiivisteet moottorin kehittämä alipaine jos kompressori sijoitetaan kaasuläpän jälkeen, eikä niin kuten MB:n insinöörit.
Niin tarkoitukseni oli kommentoida yleisesti tuota ratkaisua ei mitään erityistä tapausta. Ja onhan noita asennettu noissa jenkkivehkeissäkin painepuolle se vaan vaatii kaasareilta eri asioita.
Eli summa summarum käsitykseni mukaan kuvattua ongelmaa ei todellisuudessa ole.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Re: Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottori

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

jesse kirjoitti:Voiko mekaanisesti ahdetussa moottorissa ottaa alipaineen jarrutehostimelle painekotelosta tai esim. imusarjasta? Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta. Oman pähkäilyn tulos on että voi, mutta toivoisin vahvistuksen kokeneemmilta, ennen kuin teen mitään asennuksia asian suhteen.

jos kaasuläppä on ennen ahdinta niin tietysti alipaineletku läpän ja ahtimen väliin
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottori

Viesti Kirjoittaja jesse »

Stonehead kirjoitti:
jesse kirjoitti:Voiko mekaanisesti ahdetussa moottorissa ottaa alipaineen jarrutehostimelle painekotelosta tai esim. imusarjasta? Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta. Oman pähkäilyn tulos on että voi, mutta toivoisin vahvistuksen kokeneemmilta, ennen kuin teen mitään asennuksia asian suhteen.
jos kaasuläppä on ennen ahdinta niin tietysti alipaineletku läpän ja ahtimen väliin
Olisko mitään perusteluita?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

aina alipaine tai ainakin melkein mutta ei koskaan ahtopaine
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Niin mutta kun kysymyksenä oli että voiko laittaa ahtimen jälkeen, niin perustelut kaipaisin sille, että miksi ei. Kyllähän sen voisi sinne läpän ja ahtimen väliin laittaa, mutta omassa tapauksessa olisi miljoona kertaa helpompaa laittaa imusarjaan.
Vastaa Viestiin