Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottorissa?
Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottorissa?
Voiko mekaanisesti ahdetussa moottorissa ottaa alipaineen jarrutehostimelle painekotelosta tai esim. imusarjasta? Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta. Oman pähkäilyn tulos on että voi, mutta toivoisin vahvistuksen kokeneemmilta, ennen kuin teen mitään asennuksia asian suhteen.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Jep, alkuperäisessä letkussa on valmiina vastaventtiili. Ja eikös se ihan normaali jousikuormitteinen venttiili ole, luulis kestävän painettakin. Minkälaisia venttiileitä superturboissa on käytetty?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Re: Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottori
Sietääkö muuten kompressori varmasti alipainetta, ettei vaan alipaine "imee" öljyt kompressorista?jesse kirjoitti:...Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta...
eipä tuossa rootsissa öljyä ole kuin hammaspyöräkotelossa, joka on tiivistetty
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Nyt en ole ihan varma, mutta etiäinen sanoisi, että diesel vehkeissä alipaine on alipainepumpun kautta jolloin ahtopuolta ei siis tarvitse miettiä...jesse kirjoitti:Jep, alkuperäisessä letkussa on valmiina vastaventtiili. Ja eikös se ihan normaali jousikuormitteinen venttiili ole, luulis kestävän painettakin. Minkälaisia venttiileitä superturboissa on käytetty?
Eikö tuo että kaasarit/kaasuläppä on ennen ahdinta ole ihan normitapaus verraten esim jenkkivehkeet...cwickstr kirjoitti:Sietääkö muuten kompressori varmasti alipainetta, ettei vaan alipaine "imee" öljyt kompressorista?jesse kirjoitti:...Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Taitaa mennä vähän OT, mutta, jos ymmärrän M111 moottorin kuvat oikein niin on kyllä toisin päin:pyhimys kirjoitti:...Eikö tuo että kaasarit/kaasuläppä on ennen ahdinta ole ihan normitapaus verraten esim jenkkivehkeet...
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_1.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_2.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_3.pdf
Sitä vaan jäin miettimään että kestääkö kompressorin hammaspyöräkotelon tiivisteet moottorin kehittämä alipaine jos kompressori sijoitetaan kaasuläpän jälkeen, eikä niin kuten MB:n insinöörit.
Niin tarkoitukseni oli kommentoida yleisesti tuota ratkaisua ei mitään erityistä tapausta. Ja onhan noita asennettu noissa jenkkivehkeissäkin painepuolle se vaan vaatii kaasareilta eri asioita.cwickstr kirjoitti:Taitaa mennä vähän OT, mutta, jos ymmärrän M111 moottorin kuvat oikein niin on kyllä toisin päin:pyhimys kirjoitti:...Eikö tuo että kaasarit/kaasuläppä on ennen ahdinta ole ihan normitapaus verraten esim jenkkivehkeet...
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_1.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_2.pdf
http://www.tiarella.fi/misc/crankcase_vent_3.pdf
Sitä vaan jäin miettimään että kestääkö kompressorin hammaspyöräkotelon tiivisteet moottorin kehittämä alipaine jos kompressori sijoitetaan kaasuläpän jälkeen, eikä niin kuten MB:n insinöörit.
Eli summa summarum käsitykseni mukaan kuvattua ongelmaa ei todellisuudessa ole.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Re: Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottori
jesse kirjoitti:Voiko mekaanisesti ahdetussa moottorissa ottaa alipaineen jarrutehostimelle painekotelosta tai esim. imusarjasta? Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta. Oman pähkäilyn tulos on että voi, mutta toivoisin vahvistuksen kokeneemmilta, ennen kuin teen mitään asennuksia asian suhteen.
jos kaasuläppä on ennen ahdinta niin tietysti alipaineletku läpän ja ahtimen väliin
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Re: Jarrutehostimen alipaineliitäntä remmiahdetussa moottori
Olisko mitään perusteluita?Stonehead kirjoitti:jos kaasuläppä on ennen ahdinta niin tietysti alipaineletku läpän ja ahtimen väliinjesse kirjoitti:Voiko mekaanisesti ahdetussa moottorissa ottaa alipaineen jarrutehostimelle painekotelosta tai esim. imusarjasta? Eli siis kaasuläppä on ennen ahdinta. Oman pähkäilyn tulos on että voi, mutta toivoisin vahvistuksen kokeneemmilta, ennen kuin teen mitään asennuksia asian suhteen.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Niin mutta kun kysymyksenä oli että voiko laittaa ahtimen jälkeen, niin perustelut kaipaisin sille, että miksi ei. Kyllähän sen voisi sinne läpän ja ahtimen väliin laittaa, mutta omassa tapauksessa olisi miljoona kertaa helpompaa laittaa imusarjaan.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/