w124 hehkutuksen merkkivalo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juupe500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 14.11.2005 20:02

w124 hehkutuksen merkkivalo

Viesti Kirjoittaja juupe500 »

200:n tiisseli -87 kyseessä. hehkutuksen merkkivalo ei toimi ,poltin on kunnossa. Ostin tämän auton ni valo pelas jonkun aikaa, ei oo pelannu enää puoleen vuoteen ettei se niin tärkeä oo, mutta jos joku osais kertoo missä vitsipiilee ni vois mielenkiinnon vuoksi tutkia asian. Ei oo korjausopasta ni ei viitti ruveta penkomaan ihan kylymiltään.

Kiitän mittarivalojen säätö vinkistä, tuskin oisin koskaan löytäny, ku ei enää 17 omistajan jälkeen oo ohjekirja tallessa.
Avatar
Make K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 09.11.2003 00:14
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Make K »

Tere,

Mittaa hehkureleeltä hehkuille päin vastukset, esimerkiksi venttiili koppaa vasten.
Ovat luokkaa 0.5-1 ohm/ hehku. Haulla saa runsaasti lisätietoa.

Make
juupe500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 14.11.2005 20:02

Viesti Kirjoittaja juupe500 »

Make K kirjoitti:Tere,

Mittaa hehkureleeltä hehkuille päin vastukset, esimerkiksi venttiili koppaa vasten.
Ovat luokkaa 0.5-1 ohm/ hehku. Haulla saa runsaasti lisätietoa.

Make

sori.Jäi kertomatta että hehkutus pelaa, mutta valo ei. Mistä lähtee piuhat polttimolle, jos siellä ois kosketus härö?
juupe500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 14.11.2005 20:02

Viesti Kirjoittaja juupe500 »

aha että tälleen mersussa. Kyl tää täst.
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

mula oli -87 200 Deessä aivan sama vika, hehkut toimii ja releeltä tuli virta polttimon kantaan mutt ei vaan toimi. Ongelma löytyi kun purin mittariston ja seurailin siellä maa kiskoa niin huomasin kiskon olevan poikki nopeusmittarin alla olevasta piirilevystä.
Korjasin asian vetämällä uuden maajohdon suoraan rungosta mittarille jonkun niiden ruuvin alle millä se kellon/jenkakellon puolisko on kiinni ja vielä siten että johdon päässää oleva rengas apico ottaa kiinni siihen peltiin joka maadoittaa lamput.
Ja johan alko toimimaan.

Kannattaa muuten laittaa tarpeeksi johtoa jos teet kuten minä, esim 50 cm. Helpottaa vaan aikalailla mittarin asennusta ja irrotusta kun se ei oo heti piukassa.
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Sitä minä vaan, että mitähän merkitystä tuolla hehkuvalolla yleensäkään on. Voihan sitä tietenkin tuijottaa, jos ei ole muuta tekemistä. Mulla on tapana, että kun istun autoon, laitan virran päälle, kiskon itteni remelillä penkkiin ja narautan käyntiin. Siinä menee suunnilleen se aika, kuin hehkuvalo palaa. Varsinainen hehkutushan jatkuu vielä pari kymmentä sekuntia valon sammumisen jälkeenkin. Moottorin ollessa kylmä annan hehkua vielä valon sammumisen jälkeen kymmenisen sekkaa ennen starttausta. Eli raotan ikkunaa, kaivan LM:n askista ja sytytän sen ennen starttia.

Näin meillä.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

aseva kirjoitti:Sitä minä vaan, että mitähän merkitystä tuolla hehkuvalolla yleensäkään on. Voihan sitä tietenkin tuijottaa, jos ei ole muuta tekemistä. Mulla on tapana, että kun istun autoon, laitan virran päälle, kiskon itteni remelillä penkkiin ja narautan käyntiin. Siinä menee suunnilleen se aika, kuin hehkuvalo palaa. Varsinainen hehkutushan jatkuu vielä pari kymmentä sekuntia valon sammumisen jälkeenkin. Moottorin ollessa kylmä annan hehkua vielä valon sammumisen jälkeen kymmenisen sekkaa ennen starttausta. Eli raotan ikkunaa, kaivan LM:n askista ja sytytän sen ennen starttia.

Näin meillä.

Toi on kyllä ihan totta mutta ainakin mua tollaset pikku asiat joskus ketuttaa kun joku valo ei toimi vaikka sillä ei v...nkaan väliä ookkaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

on sillä se merkitys, että jos on pakkasta, niin siitä valosta näkee kauanko tarvii hehkuttaa, vai tarviiko hehkuttaa. joku siä mittaa koneenlämpöjä ja sen perusteella säätää hehkutuksen merkkivalon palamis aikaa. hyvänä esimerkkinä uudemmat cdi koneet, joita ei tarvi hehkutella ollenkaan, ennekuin on tarpeeks kylmä (jotain nollan tuntumassa). niin ja siitä valosta näkee heti, jos aamutuimaan ei lähekkään kayntiin ja kattoo että valo ei pala niin tiätää, että hehkuissa todennäkösin vika. niin ja vielä, että w123:ssa sillä valolla ei varmaan ookkaan niin suurta merkitystä, kun niitä tarvii kesälläkin hehkuttaa :lol: vitsi vitsi.
W201 250DT 20V
w201 190E
juupe500
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 14.11.2005 20:02

Viesti Kirjoittaja juupe500 »

juu ei se valo niin tärkee oo, mutta kun on ottanu tän mersuilun harrastukseksi ni aikansa kuluksi värkkäis kondikseen tässä jokupäivä.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Silti.....hehku palanut....
Vastaa Viestiin