w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja stanger »

jep jep....talvi tulossa ja ajattelin vaihtaa automaattilaatikkoon uudet öljyt+suodattimen.--->ja samalla peräöljyt.

koskaan ennen en ole vielä sekaantunut noihin "kuminauha"laatikoihin,joten ajattelin kysyä että millanen projekti se öljynvaihto on? ((haulla en löytäny

:oops: )

onko siinä muutakuin laatikon "pohja"irti--->sen jälkeen suodattimen vaihto-->koppa kiinni (uusi tiiviste väliin).
uudet öljyt voi ilmeisesti valuttaa lootaan mittatikun reiästä?

paljonko tuohon 300e:n laatikkoon menee öljyä?
käykö ihan tavalllinen mobilin atf?


Perässä ei ole lukkoa,joten sinne käynee myös normaali peräöljy?
paljonkohan sitä menee?
Peräöljyn vaihdossa ei liene muuta huomioitavaa?
(paitsi sen huohotinputken putsaus) :roll:

kiitos jo etukäteen pikaisista vastauksista
:mrgreen:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Joo noinha se menee, mut muista vaihtaa turbiinin öljyt myös, eli sitä kun pyörittelet niin tyhjennysproppu löytyy. öljyä menee laatikkoon 6.2l mut perämutikan tilavuutta en nyt muista. Eiköhän tuo kuitenkin selviä sieltä mistä ostat öljyn.
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Turbiinista pitää myös valuttaa öljyt pois jos haluaa että koko öljymäärä
tulee pois. Siellä on kuulemma proppu jossain kohtaa ku pyörität turbiinia.

Siitä öljytikun lävestä ne ainakin menee... mutta voi mennä muualtakin?
Kyllä joku asiantuntija varmasti kohta kertoo :)

Öljytilavuus 6.2litraa. Mobil atf220 käy ainakin

Peräöljy hd80w90 1,1litraa
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Heips,

Alfamerin korjausoppaan mukaan lootan öljytilavuus on 6,2 litraa mutta kannattaa tarkisella aina välillä että missä vaiheessä öljynpinta on sopiva.

Tämä tilavuus on siis täysin tyhjennetelly laatikolle ja tämä tarkoittaa sitä että laatikon turbiini on myös tyhjennettävä, turbiinissa onsaman kaltainen proppu kuin laatikon öljypohjassa mutta se on pyöritettävä näkyvijje, joko meisselillä turbiinia pörittämällä tai vauhtipyörästä pyörittämällä tai mistä kukin tykkää pyörittää..

Laatikon uudellen täyttäminen tapahtuu sitten pienen suppilon avulla jossa olisi hyvä olla ehkä myös jonkinlainen siivilä, öljyä ei mene auto sammuksissa kuin ehkä 3-4 litraa ja silloin on hyvä käynnistää auto ja käydä vaihdekuviota läpi ja tämän jälkeen täytellä lisää..

Perään öljyä menee ainakin kaks-satasessa alle litra ja öljypintä on helppo tarkistaa pikkurillillä täyttöaukosta. Perän huohotin tulisi myös tarkistaa, huohotin tulee perän taka-osasta ylöspäin ja näyttää pienelta savupiipulta, vaikeahan sitä on silmillä tarkistella mutta meisselillä kun roppaa sen parin sentin mutakerroksen poissa niin voi perään suihkautella paineilmaa, täytyy tietenkin tiivistää paineilmalähteen ympäristö että paine ei turhaan karkaa tyhjennys/täyttöaukosta mistä lie sitä sinne laittaa vaan ilman tulisi tuhista huohottimesta.

Noh, ajatus katkeilee mutta tässä kai tuli jo jonkin verran asiaa, anteeksi kirjoitusvirheistä.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
JoonasH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 16.03.2005 20:03
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja JoonasH »

...vauhtipyörästä pyörittellee räikällä ja kaverikattoo koska kuuskoloruuvi siinä turbiinissa on kohillaan (suoraan alaspäin). Piis of kake koko homma. Mittatikunputkesta suppilonkans uudet tilalle ja homma toimii...
W124 300D aut. -89 MYYNNISSÄ!
W210 E320 aut. -96 AMG-style
kipaak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 17.12.2004 00:51
Paikkakunta: Oulu

Re: w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kipaak »

Kuten joku aiemmin kertoi ensin se 3litraa jne. Vältetään tiivisteiden särkyminen. Vältä yli täyttämistä anna täyttöputken kuivua kunnolla ennen öljyn mittaamista.
stanger kirjoitti:jep jep....talvi tulossa ja ajattelin vaihtaa automaattilaatikkoon uudet öljyt+suodattimen.--->ja samalla peräöljyt.

koskaan ennen en ole vielä sekaantunut noihin "kuminauha"laatikoihin,joten ajattelin kysyä että millanen projekti se öljynvaihto on? ((haulla en löytäny

:oops: )

onko siinä muutakuin laatikon "pohja"irti--->sen jälkeen suodattimen vaihto-->koppa kiinni (uusi tiiviste väliin).
uudet öljyt voi ilmeisesti valuttaa lootaan mittatikun reiästä?

paljonko tuohon 300e:n laatikkoon menee öljyä?
käykö ihan tavalllinen mobilin atf?


Perässä ei ole lukkoa,joten sinne käynee myös normaali peräöljy?
paljonkohan sitä menee?
Peräöljyn vaihdossa ei liene muuta huomioitavaa?
(paitsi sen huohotinputken putsaus) :roll:

kiitos jo etukäteen pikaisista vastauksista
:mrgreen:
Kimmo
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja karra »

kipaak kirjoitti:Kuten joku aiemmin kertoi ensin se 3litraa jne. Vältetään tiivisteiden särkyminen. Vältä yli täyttämistä anna täyttöputken kuivua kunnolla ennen öljyn mittaamista.
Vaihtelin tänään E420 lootan öljyt ja filtterin. Laskin turbiinin ensin tyhjäksi, noin 4 l tuli. Sitten öljypohjasta ensin tyhjennystulpasta, sitten itse kaukalosta ja lopuksi filtterin takaa tuli yhteensä sellainen 3,5 litraa.

Täyttelin ensin 3 l ja käytin, eteenpäinajovaihde jo reagoi. Sitten laitoin 2 lisää ja pakki oli vielä mykkä. Lisäsin sitten käynnissä litran kerrallaan ja 7 l kohdalla hiljentelin. Mittatikun putken on tosiaan hyvä antaa valua ihan kuivaksi jotta ei sotke mittausta... laitoin sinne lopulta 7,25 l.

Ajoin biilin helteessä ihan kuumaksi, koneen lämpö oli vajaa sata kun tsekkasin öljyt; oli sen kuuman alueen yläpäässä eli taitaa olla ihan OK.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kun irroittelet laatikon pohjaa, varaudu siihen, että syliin tulee vielä kunnon öljykylpy. Kaikki öljy ei tule pois proppujen kautta. Nimimerkillä kokemusta on.
Jos täytät öljyä liikaa, niin varaudu siihen, että jossain vaiheessa järjestät takana tulijoille mahtavan savupilven. Nimimerkillä siitäkin on kokemusta. Ylimääräinen öljy ruiskuaa sopivasti kuuman pakoputken päälle ja käryää siinä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä kun peräöljystä oli puhetta niin E420 perästä tuli 1,3 litraa ulos ja saman verran meni sisään. Laitoin teboil synteettistä 75W-90; tuolla olen ajanut kaikissa autoissani (paitsi SEC) jo 11 vuoden ajan.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: w124 300e -86 automaatin öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Rise »

Kun käytättä aut. laatikon öljypohjaa auki, niin älkää kiristäkö kiinni liian suurella momentilla.
Muutama kuukausi sitten käytin Car Center Laasosella vaihdattamassa laatikon öljyt
ja suodattimen, niin olivat vetäneet ruuvit tosi kireälle.
Parin kuukauden päästä kun tuli helteet niin, tiiviste halki ja öljyt lirisi ulos.
Saas nähdä alkaako pitämään.
Jos kiristää liian tiukalle, niin öljypohja vääntyy mutkille.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Vastaa Viestiin