Dieseli suihkuaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
dieselman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 07.10.2003 20:18
Paikkakunta: oulu

Dieseli suihkuaa!

Viesti Kirjoittaja dieselman »

Morjesta!

Nyt se sitten rupes polttoaine suihkuamaan yhen pytyn suuttimen ja polttoaineletkun juuresta. Ja rynkyttää konetta luonnollisesti aikalailla.

Meneekö siinä koko suutin uusiksi vai miten?
Onko jotain ensiapua, jotta sais ajettua tuon koslan pajalle?
dieselman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 07.10.2003 20:18
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja dieselman »

niin ja kenelle suosittele vietävän oulun seudulla? :roll:
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: Dieseli suihkuaa!

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

dieselman kirjoitti:...suuttimen ja polttoaineletkun juuresta...
Tarkoitaako toi nyt oikeasti letkua vai putkea? Paluuletkut (kumiset tai muoviset) ovat jokamiehen vaihdettavissa. Autovaraosaliikkeistä saa dieselpolttoaineelle kelpoa muovi tai kumiletkua josta voi leikata uuden letkunpätkän entisen tilalle.

Jos kysymys on ruiskutuspumpulta lähtevästä putkesta niin niitä en ainakaan itse ole vaihdellut. En tiedä sitä onko hommassa mitään ylivaikeaa.

Kavereilla oli joskus noin vuosi sitten yksi diesel-Volvo rälläysautona (VW 6-dieseli). Ko. autossa vuoti yksi putki juuri samasta paikasta. Pojat laittoivat keskimääräistä vahvemman kumiletkun palan peittämään vuotokohtaa ja ruuvasivat letkuliittimen siihen päälle. Liitos kesti Volvon loppuun asti (n.2 seur. kk) kovaa ajoa. Luulisi että vastaavalla pääsisi korjaamoon asti ajamaan.
Ennen em. viritystä auto ei jaksanut liikkua mihinkään koska vuoto sekoitti ko. pytyn palamisen täysin.
dieselman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 07.10.2003 20:18
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja dieselman »

Joo, eli se vuotaa sen suuttimen ja putken juuresta. Täytyy jotain siihen sitten viritellä että vois ajaa korjaamolle.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Noissa vanhoissa dieseleissä ei onneksi ole jatkuva paine, toisin kuin uusissa suorasuihkudieseleissä (jopa 8 bar!!!).

EDIT: Tarkista muuten onko sinulla kaikki putkien pidikkeet tallella (ne lattaraudat joissa putkia on ruuvattu yhteen). Putket tukevat toisiaan lattarautojen avulla. Raudan puuttuminen lisää tärinöitä (dieselissä varsinkin)ja saattaa aiheuttaa liitoskohdan murtumisen. Sopivalla romiksella nuo ovat lähes ilmaisia.
Viimeksi muokannut Kipsu, Ke 02.11.2005 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

suuttimelle menevät putket vaihtoon . Motonetistä(kin) pitäis saada eikä paha vaihtaa itsekään , koskapa putket ovat valmiiksi taiteltuja ...
Kaverilla vuosi 2 litranen vauhtihirmu samoin . Siinä taisi olla letku hieman juuresta murtunut ... Voi kait koettaa varovasti kiristää , että pääsee pienemmillä hajuilla korjaamolle ...
dieselman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 07.10.2003 20:18
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja dieselman »

Tyhmä kysymys, mutta miten sitä putkea saa kirittyä? :roll:
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Noista suuttimien putkista...

Ostin Motonetista 200 D:hen suihkuputkisatsin viime talvena. Oli "Made in EEC"- valmiste eli ilmeisesti "Made in Alberton Autotalli by Umberto pikku hutikassa". Oli pentele hieman epätarkasti mitoitettu. Vasta kolmannella yrittämällä sain tiiviiksi. Joten kannattaa katsoa valmistaja ja tukeutua mahdollisimman originaaliin laatuun. Itselle tuli pienestä säästöstä kosolti jumppaa. Motonetista toki saa monet M-B:n osat aivan alkuperäislaatuisenakin (Bosch, Hella ym.)

T; Wade


juppepuputti kirjoitti:suuttimelle menevät putket vaihtoon . Motonetistä(kin) pitäis saada eikä paha vaihtaa itsekään , koskapa putket ovat valmiiksi taiteltuja ...
Kaverilla vuosi 2 litranen vauhtihirmu samoin . Siinä taisi olla letku hieman juuresta murtunut ... Voi kait koettaa varovasti kiristää , että pääsee pienemmillä hajuilla korjaamolle ...
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Alkuperäinen putki taisi maksaa 17€. Mikäli muistan oikein. Laatu oli kyllä hyvä. Sopi tarkasti paikalleen ja tiivis liitoskin syntyi kevyelllä kiristyksellä. Tosin tuolla hinnalla niin pitääkin olla.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dieselman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 07.10.2003 20:18
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja dieselman »

Kävin hakemassa uuden putken kl-varaosasta, pitäs vaan vielä vaihtaa. En tiedä onko se alkuperäinen vai mikä, mutta kyllä siinä pussin kyljessä mersun tarra oli??

Jospa se sillä korjautuis. Niin, ja se moottori on 250D.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Dunkelblau123 kirjoitti:Noissa vanhoissa dieseleissä ei onneksi ole jatkuva paine, toisin kuin uusissa suorasuihkudieseleissä (jopa 8 bar!!!).
[.

eikös railputkessa ole tyhjäkäynnillä jo n.300 bar paine, sama paine muuallakin, esim suuttimilla.

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mun käsitys paineista: vanhat rivipumppudiiselit, ihan mekaaniset kehittää pumpulta eteenpäin aina suuttimen kärkeen asti n.100-130 bar. mersut ainakin. uudet CDI ja TDI ja muut sähköohjatut pumppusuutin koneet tekee jopa 2000 barin paineen ja enemmänkin, mutta en tiedä niistä kauheen tarkasti. jokkut, esim. volkkarin uusimmat kai tekee sen paineen vasta siä melkein suuttimessa. en ole noista uusista varma. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

uusissa suarasuihku pensakoneissa voi olla se 8 bar.
W201 250DT 20V
w201 190E
dieselman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 07.10.2003 20:18
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja dieselman »

No niin nyt on putki vaihdettu. Siihen loppu suihkuttelut ja moottorin rynkytykset!

Kysyin eilein tyhmän kysymyksen, että miten putkea voi kiriä?
Nyt taas päivän valjettua ja moottoria tutkittua voin vastata itselleni yhtä tyhmästi, kirimällä... :)
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dieselman kirjoitti:Kysyin eilein tyhmän kysymyksen, että miten putkea voi kiriä?
Nyt taas päivän valjettua ja moottoria tutkittua voin vastata itselleni yhtä tyhmästi, kirimällä... :)
Usein tosiaankin auttaa kun löysää hiukan ja kiristää sitten "riittävään" momenttiin. Samalla kun löysää niin voi tarkistaa että putken pää on ehjä. Jos siinä on "ryyhkää" niin hiomaan ei kannata alkaa jos ei voi olla 110% varma että siinä ei synny hiomajätteitä :lol: Olen nuita putkia kuullut taivutellunkin :roll:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Niin niistä paineista: Nykyisen 200 CDI:n järjestelmän ruiskutuspaine on nimellispyörintänopeudella 1600 bar. Boschin kolmannen sukupolven common railin max. paine on n. 1800 bar.

Tämän päivän suorasuihkutteisten bensiinimoottorien jakoputkessa voi jo hyvin olla 150 bar suihkutuspaine.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

pera8x kirjoitti:...mekaaniset kehittää pumpulta eteenpäin aina suuttimen kärkeen asti n.100-130 bar. mersut ainakin. uudet CDI ja TDI ja muut sähköohjatut pumppusuutin koneet tekee jopa 2000 barin paineen ja...
En muista kovin hyvin kaikkia numerotietoja kuten huomaa, mutta uusissa piezosuuttimissa paine on jatkuvaa ja sähköisesti suutinta avaamalla ruiskuaa polttoainetta. Vanhoissa normipumpuissa pumppu kehittää painetta vain kun polttoainetta tarvitaan, ja suutin avautuu paineen vaikutuksesta.
dieselman kirjoitti: Nyt taas päivän valjettua ja moottoria tutkittua voin vastata itselleni yhtä tyhmästi, kirimällä...
Tais olla kartiokiinnityksella, näin mää muistelisin. Sellainen mielikuva on vaikka ei ole noita tarvinnut vaihtaakkaan.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Dunkelblau123 kirjoitti:En muista kovin hyvin kaikkia numerotietoja kuten huomaa, mutta uusissa piezosuuttimissa paine on jatkuvaa ja sähköisesti suutinta avaamalla ruiskuaa polttoainetta. Vanhoissa normipumpuissa pumppu kehittää painetta vain kun polttoainetta tarvitaan, ja suutin avautuu paineen vaikutuksesta.
Ihan samalla lailla paine on sama koko järjestelmässä ja suuttimet avataan sähköisesti myös ensimmäisissä common raileissa. Pietsosuuttimet ovat vain perinteisiä suuttimia tarkemmat sekä nopeammat ja painetta järjestelmässä voidaan nostaa entisestään.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hmm... kukaan ei oikeen taida kovin tarkasti muistaa noita eri pumppulajien paineita, no kuitenki me saatiin selville että vanhoissa on pienet paineet ja uusissa on isot paineet! :P ei kai sillä oo niin suurta merkitystä, että onko se just 1853 bar vai jotain sinne päin. pääasia, että painetta riittää. :roll:
W201 250DT 20V
w201 190E
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Joo ja sekin on opittu että uudempi auto lähtee herkemmin merkkikorjaamolle vian yllättäessä. Kukaan tee-itse-mies ei varmaan halua saada +/- 2000 bar nestesuihkusta takkiinsa. En tiedä sitten miten vika-alttiita nuo ovat mutta kovat on paineet kuitenkin. Hydrauliikan kanssa tekemisissa olleet tietävät.
Vastaa Viestiin