Dieseli suihkuaa!
Dieseli suihkuaa!
Morjesta!
Nyt se sitten rupes polttoaine suihkuamaan yhen pytyn suuttimen ja polttoaineletkun juuresta. Ja rynkyttää konetta luonnollisesti aikalailla.
Meneekö siinä koko suutin uusiksi vai miten?
Onko jotain ensiapua, jotta sais ajettua tuon koslan pajalle?
Nyt se sitten rupes polttoaine suihkuamaan yhen pytyn suuttimen ja polttoaineletkun juuresta. Ja rynkyttää konetta luonnollisesti aikalailla.
Meneekö siinä koko suutin uusiksi vai miten?
Onko jotain ensiapua, jotta sais ajettua tuon koslan pajalle?
Re: Dieseli suihkuaa!
Tarkoitaako toi nyt oikeasti letkua vai putkea? Paluuletkut (kumiset tai muoviset) ovat jokamiehen vaihdettavissa. Autovaraosaliikkeistä saa dieselpolttoaineelle kelpoa muovi tai kumiletkua josta voi leikata uuden letkunpätkän entisen tilalle.dieselman kirjoitti:...suuttimen ja polttoaineletkun juuresta...
Jos kysymys on ruiskutuspumpulta lähtevästä putkesta niin niitä en ainakaan itse ole vaihdellut. En tiedä sitä onko hommassa mitään ylivaikeaa.
Kavereilla oli joskus noin vuosi sitten yksi diesel-Volvo rälläysautona (VW 6-dieseli). Ko. autossa vuoti yksi putki juuri samasta paikasta. Pojat laittoivat keskimääräistä vahvemman kumiletkun palan peittämään vuotokohtaa ja ruuvasivat letkuliittimen siihen päälle. Liitos kesti Volvon loppuun asti (n.2 seur. kk) kovaa ajoa. Luulisi että vastaavalla pääsisi korjaamoon asti ajamaan.
Ennen em. viritystä auto ei jaksanut liikkua mihinkään koska vuoto sekoitti ko. pytyn palamisen täysin.
Noissa vanhoissa dieseleissä ei onneksi ole jatkuva paine, toisin kuin uusissa suorasuihkudieseleissä (jopa 8 bar!!!).
EDIT: Tarkista muuten onko sinulla kaikki putkien pidikkeet tallella (ne lattaraudat joissa putkia on ruuvattu yhteen). Putket tukevat toisiaan lattarautojen avulla. Raudan puuttuminen lisää tärinöitä (dieselissä varsinkin)ja saattaa aiheuttaa liitoskohdan murtumisen. Sopivalla romiksella nuo ovat lähes ilmaisia.
EDIT: Tarkista muuten onko sinulla kaikki putkien pidikkeet tallella (ne lattaraudat joissa putkia on ruuvattu yhteen). Putket tukevat toisiaan lattarautojen avulla. Raudan puuttuminen lisää tärinöitä (dieselissä varsinkin)ja saattaa aiheuttaa liitoskohdan murtumisen. Sopivalla romiksella nuo ovat lähes ilmaisia.
Viimeksi muokannut Kipsu, Ke 02.11.2005 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
suuttimelle menevät putket vaihtoon . Motonetistä(kin) pitäis saada eikä paha vaihtaa itsekään , koskapa putket ovat valmiiksi taiteltuja ...
Kaverilla vuosi 2 litranen vauhtihirmu samoin . Siinä taisi olla letku hieman juuresta murtunut ... Voi kait koettaa varovasti kiristää , että pääsee pienemmillä hajuilla korjaamolle ...
Kaverilla vuosi 2 litranen vauhtihirmu samoin . Siinä taisi olla letku hieman juuresta murtunut ... Voi kait koettaa varovasti kiristää , että pääsee pienemmillä hajuilla korjaamolle ...
Moi !
Noista suuttimien putkista...
Ostin Motonetista 200 D:hen suihkuputkisatsin viime talvena. Oli "Made in EEC"- valmiste eli ilmeisesti "Made in Alberton Autotalli by Umberto pikku hutikassa". Oli pentele hieman epätarkasti mitoitettu. Vasta kolmannella yrittämällä sain tiiviiksi. Joten kannattaa katsoa valmistaja ja tukeutua mahdollisimman originaaliin laatuun. Itselle tuli pienestä säästöstä kosolti jumppaa. Motonetista toki saa monet M-B:n osat aivan alkuperäislaatuisenakin (Bosch, Hella ym.)
T; Wade
Noista suuttimien putkista...
Ostin Motonetista 200 D:hen suihkuputkisatsin viime talvena. Oli "Made in EEC"- valmiste eli ilmeisesti "Made in Alberton Autotalli by Umberto pikku hutikassa". Oli pentele hieman epätarkasti mitoitettu. Vasta kolmannella yrittämällä sain tiiviiksi. Joten kannattaa katsoa valmistaja ja tukeutua mahdollisimman originaaliin laatuun. Itselle tuli pienestä säästöstä kosolti jumppaa. Motonetista toki saa monet M-B:n osat aivan alkuperäislaatuisenakin (Bosch, Hella ym.)
T; Wade
juppepuputti kirjoitti:suuttimelle menevät putket vaihtoon . Motonetistä(kin) pitäis saada eikä paha vaihtaa itsekään , koskapa putket ovat valmiiksi taiteltuja ...
Kaverilla vuosi 2 litranen vauhtihirmu samoin . Siinä taisi olla letku hieman juuresta murtunut ... Voi kait koettaa varovasti kiristää , että pääsee pienemmillä hajuilla korjaamolle ...
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
mun käsitys paineista: vanhat rivipumppudiiselit, ihan mekaaniset kehittää pumpulta eteenpäin aina suuttimen kärkeen asti n.100-130 bar. mersut ainakin. uudet CDI ja TDI ja muut sähköohjatut pumppusuutin koneet tekee jopa 2000 barin paineen ja enemmänkin, mutta en tiedä niistä kauheen tarkasti. jokkut, esim. volkkarin uusimmat kai tekee sen paineen vasta siä melkein suuttimessa. en ole noista uusista varma. 

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Usein tosiaankin auttaa kun löysää hiukan ja kiristää sitten "riittävään" momenttiin. Samalla kun löysää niin voi tarkistaa että putken pää on ehjä. Jos siinä on "ryyhkää" niin hiomaan ei kannata alkaa jos ei voi olla 110% varma että siinä ei synny hiomajätteitädieselman kirjoitti:Kysyin eilein tyhmän kysymyksen, että miten putkea voi kiriä?
Nyt taas päivän valjettua ja moottoria tutkittua voin vastata itselleni yhtä tyhmästi, kirimällä...


En muista kovin hyvin kaikkia numerotietoja kuten huomaa, mutta uusissa piezosuuttimissa paine on jatkuvaa ja sähköisesti suutinta avaamalla ruiskuaa polttoainetta. Vanhoissa normipumpuissa pumppu kehittää painetta vain kun polttoainetta tarvitaan, ja suutin avautuu paineen vaikutuksesta.pera8x kirjoitti:...mekaaniset kehittää pumpulta eteenpäin aina suuttimen kärkeen asti n.100-130 bar. mersut ainakin. uudet CDI ja TDI ja muut sähköohjatut pumppusuutin koneet tekee jopa 2000 barin paineen ja...
Tais olla kartiokiinnityksella, näin mää muistelisin. Sellainen mielikuva on vaikka ei ole noita tarvinnut vaihtaakkaan.dieselman kirjoitti: Nyt taas päivän valjettua ja moottoria tutkittua voin vastata itselleni yhtä tyhmästi, kirimällä...
Ihan samalla lailla paine on sama koko järjestelmässä ja suuttimet avataan sähköisesti myös ensimmäisissä common raileissa. Pietsosuuttimet ovat vain perinteisiä suuttimia tarkemmat sekä nopeammat ja painetta järjestelmässä voidaan nostaa entisestään.Dunkelblau123 kirjoitti:En muista kovin hyvin kaikkia numerotietoja kuten huomaa, mutta uusissa piezosuuttimissa paine on jatkuvaa ja sähköisesti suutinta avaamalla ruiskuaa polttoainetta. Vanhoissa normipumpuissa pumppu kehittää painetta vain kun polttoainetta tarvitaan, ja suutin avautuu paineen vaikutuksesta.
hmm... kukaan ei oikeen taida kovin tarkasti muistaa noita eri pumppulajien paineita, no kuitenki me saatiin selville että vanhoissa on pienet paineet ja uusissa on isot paineet!
ei kai sillä oo niin suurta merkitystä, että onko se just 1853 bar vai jotain sinne päin. pääasia, että painetta riittää. 


W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Joo ja sekin on opittu että uudempi auto lähtee herkemmin merkkikorjaamolle vian yllättäessä. Kukaan tee-itse-mies ei varmaan halua saada +/- 2000 bar nestesuihkusta takkiinsa. En tiedä sitten miten vika-alttiita nuo ovat mutta kovat on paineet kuitenkin. Hydrauliikan kanssa tekemisissa olleet tietävät.