HAulakoski kirjoitti:Perjantaina rengaskauppaan. Olen ajatellut ostaa talvirenkaiksi eteen 205/50/R16 ja taakse 225/50/R16 kokoisen renkaat.
Kannattaisi kyllä laittaa saman kokoiset eteen ja taakse, tai ainakin samankokoiset halkaisijaltaan Esim 205/55-16 eteen.
Noissa mainitsemissasi on sen verran kokoeroa, ettei välttämäti absit ja muut lelut tykkää. http://www.autosound.fi/rl/index.htm
HAulakoski kirjoitti:Perjantaina rengaskauppaan. Olen ajatellut ostaa talvirenkaiksi eteen 205/50/R16 ja taakse 225/50/R16 kokoisen renkaat.
Kannattaisi kyllä laittaa saman kokoiset eteen ja taakse, tai ainakin samankokoiset halkaisijaltaan Esim 205/55-16 eteen.
Noissa mainitsemissasi on sen verran kokoeroa, ettei välttämäti absit ja muut lelut tykkää. http://www.autosound.fi/rl/index.htm
Ja muutenkin kannattaa muistaa, että talvella KAPEA rengas antaa paremman pidon renkaan painuessa syvemmälle lumeen. Ainakin lähtötilanteissa.
Jani kirjoitti:Kannattaisi kyllä laittaa saman kokoiset eteen ja taakse, tai ainakin samankokoiset halkaisijaltaan Esim 205/55-16 eteen.
Noissa mainitsemissasi on sen verran kokoeroa, ettei välttämäti absit ja muut lelut tykkää.
Ainakin ABS-valo alkaa palamaan suuremmissa nopeuksissa eri halkaisijaisilla renkailla, kokeiltu juttu Jarrut kyllä toimivat normaalisti.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Se oli totuuden päivä tänään, käytin auton rekisteröintikatsastuksessa.
- Päästöt meni läpi juuri ja juuri.
- Eturenkaat olivat liian leveät (235/45/R17), mutta menivät kuin menivätkin läpi.
- Vilkut pitää asennuttaa kuukauden kuluessa. -> näyttö myöhemmin.
- Vetopyöräston tiiviste vuotaa öljyä.
- Etujouset olivat kuoleentuneet.
Muuten auto oli katsastusmiehen mukaan hyvässä kunnossa eikä mittarilukemaakaan (200 000 km) tarvitse kuulemma perustellusti kyseenalaistaa.
Autoon ei ole tehty vielä mitään remonttia vaan se on juuri siinä kunnossa kuin silloin kun sen ostin. Auto on menossa huoltoon ens viikon keskiviikkona. Sytytystulpat, moottiri-ilmansuodatin, vaihdelaatikon öljynsuodatin, moorriöljynsuodatin, bensasuodatin ja kaikki öljyt ja nesteet menee vaihtoon. Luulis että päästötkin tippuvat huollon myötä?
Kärsiiköhän tuolla nyt ajella ennen huoltoa ku ei tiedä minkä verran siellä peräpäässä on voitelua?
HAulakoski kirjoitti:
Muuten auto oli katsastusmiehen mukaan hyvässä kunnossa eikä mittarilukemaakaan (200 000 km) tarvitse kuulemma perustellusti kyseenalaistaa.
Mullekin sanoi muuten ihan samaa...mittarilukema nyt 109 000 km (toinen mittaristo vasta menossa)
Kyllä sillä voi ajaa jos ei ajossa kuulu mitään tasaista ääntä perästä...kuuluu loppujen lopuksi joka nopeudella ja siinä vaiheessa on varmaan enää turha lisätä öljyä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Miks mikään ei voi koskaan mennä kuin elokuvissa, aina vaan lisää ongelmia...
Renkaita tutkiessani, huomasin että yhdessä renkaassa on ns. lukkomutteri ja avainta joka siihen passais en autosta löytänyt. Mitäs nyt tehdään? Löytyykö rengasliikkeistä noita erikoishylsyjä jolla sen pultin sais avattua? Ei kai niitä voi kuitenkaan olla loputtomasti erilaisia - vai onko?
Ja niistä päästöistä sen verran, että itelläni on samalla koneella oleva peli ja ja lambda-arvot ei meinaa leimalla olla kohdillaan. Anturi vaihdettiin mutta katti lämpeää jostain kumman syystä todella hitaasti eli arvot on aluks päin kuusia mutta piiiitkän vinguttelun jälkeen putoo skaalan sisäpuolelle. Eli ei kannata hermostuu jos heti sillä sekunnilla ei kaikki oo reilassa kun insinjyöri kytkee mittarinsa kiinni.
Faija koitti startata tähteäni tänä aamuna siinä kuitenkaan onnistumatta. Ajonesto oli kyllä pois päältä, valo ei vilkkunut ja akussa on virtaa mutta mitään ei tapahtunut. Ei vain startannut, valot sytty mittaristoon mutta siinä kaikki. Onko ajonestossa mitään aika-lukkoa tahi vastaavaa ku ite epäilen että vika saattais olla juuri ajonestossa? Mut mitäs nyt tehdään? ...Auton huoltoaika oli varattu täksi päiväksi ja onhan se selvä että se pamahtaa paskaksi just tänään.
....Eli mikä siinä voi olla vikana? Mitä kannattaa ensin kokeilla?
Voikohan olla mahdollista että sähköosat olisivat kostuneet yön jäljiltä ja tämä estäisi käynnistämisen, ku eikö nuo ruukata suojata kosteudelta ihan siihen käyttöön tarkoitetuilla aineilla? Ja autoni ei ole kaiketi vielä tottunut suomen olosuhteisiin, saksan kesän jälkeen? Miten se ilmenee jos se paljon(?) puhuttu ja kallis sytytyksenohjausyksikkö on rikkoontunut? Ei kai pitäis olla mitään vakavaa kun sillä on kuitenkin ajettu vielä eilen ja silloin kaikki toimi normaalisti?
Akkuhan siinä oli tyhjentynyt, valot kyllä toimi jne mut virta ei riittänyt starttaamiseen! Auto on juuri nyt huollossa ja siihen vaihdettiin uus akku. Nooh, näistä oppii!
hyvä että löyty vika. itsellähän mazda hyyty katsastukseen, akku oli niin sökönä että ei ohtanut yhtänä virtaa vastaan. oli se kiva kun ivrtaa ol isen verran et hälyt alkaa huutaan nini siellä hallissa kun sain hyksytyn merkinnän paperiin ja se rupee ajaan sitä hallista ulos niin ei starttaa, ajonesto nasahtaa päälel ja hälyt alkaa huutaan ja tätä toistettiin varmaan 4krt
Mistä voin tarkastaa onko autossani sport-alusta vai ihan normaali madallussarja?
Kantakortissa pitäisi olla SA-koodit 652, 952 tai 953. Kahden viimeisen yhteydessä pitäisi olla myös Sportline-logot etulokasuojan muovihelman yläosassa ja mahd. vaihdekepin nupissa ja urheilulliset istuimet ainakin edessä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Autoni vasemmassa takalokasuojan kaaressa on vähän ruostetta. Mitä sille kannattais tehdä jotta ruostumisen edistymistä saisi hidastettua? Kromikaarien asentaminen ei lieni kovin fiksu ratkaisu ongelmaan...
Miksi ihmeessä se takakaaren pelti taittuu sisäpuolelta ylöspäin? Ku eilen kokeilin sieltä sormella niin siellähän oli sellainen sentin kerros kosteaa mutaa/soraa? Ei oo ihme että ruostuu!
HAulakoski kirjoitti:Autoni vasemmassa takalokasuojan kaaressa on vähän ruostetta. Mitä sille kannattais tehdä jotta ruostumisen edistymistä saisi hidastettua? Kromikaarien asentaminen ei lieni kovin fiksu ratkaisu ongelmaan...
Miksi ihmeessä se takakaaren pelti taittuu sisäpuolelta ylöspäin? Ku eilen kokeilin sieltä sormella niin siellähän oli sellainen sentin kerros kosteaa mutaa/soraa? Ei oo ihme että ruostuu!
Jokuhan noita kanttaa ihan siksikin "nurinpäin", että saavat mahdollisesti tuntuvat madallukset + isot vanteet mahtumaan. AIka marginaalissa silloin kyllä jo mennään....tehtaalta lähtriessä kantti mielestäni on lähellä vaakasuuntaista.
Ei kai tuohon auta ruosteeseen kuin korjauttaa. Sen parempi, mitä aiemmin asian ottaa teon alle: kaaren paikkaus ja maalin sävyn sovitus muuttuu sitä vaikeammaksi, mitä pidemmälle kylkipeltiin rajaa joudutaan tekemään. "Piilossa" olevan kaaren korjaus ja siistiminen taas ei ole niin paha rasti.
Fiksuna tietysti vedät sen johtopäätöksen, että kaarien muodostamat "taskut" on syytä jollain harjalla ja lastalla ja pesuaineella puhdistaa ja sen jälkeen ajaa täyteen vaikka ruostesuoja-ainetta. Sisälokasuojat pelastavat paljon.
Viimeksi muokannut Aku P, Ke 23.11.2005 10:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HAulakoski kirjoitti:
Miksi ihmeessä se takakaaren pelti taittuu sisäpuolelta ylöspäin? Ku eilen kokeilin sieltä sormella niin siellähän oli sellainen sentin kerros kosteaa mutaa/soraa? Ei oo ihme että ruostuu!
Paras konsti ruosteen ehkäisyksi kaaren fiksaamisen jälkeen on sen "kourun" säännöllinen puhdistaminen. Pestessäsi autoa käy jokainen kaari läpi letkun tms. kanssa, ja eikun sormella puhdistat kourun moskasta. Ruiskuta lokasuojan "katto" myös puhtaaksi.
Tietysti siihen kannattaa vetää myös joku sopiva massa tasaiseksi pinnaksi. Kromikaaret eivät ole edes vaihtoehto .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
HAulakoski kirjoitti:Mitähän se korjauttaminen maksaa? Ruostetta on noin kymmenen sentin matkalla...
Ei kun maalaamolle kysymään, vasta näkemällä voi antaa arvion.
RIippuu vähän siitä, millaista maalia tarvitaan ja pitääkö oikein hitsata vai riittääkö pelkkä puhallus. Satasen, parin hommaa veikkaisin.
HAulakoski kirjoitti:Autoni vasemmassa takalokasuojan kaaressa on vähän ruostetta. Mitä sille kannattais tehdä jotta ruostumisen edistymistä saisi hidastettua? Kromikaarien asentaminen ei lieni kovin fiksu ratkaisu ongelmaan...
Miksi ihmeessä se takakaaren pelti taittuu sisäpuolelta ylöspäin? Ku eilen kokeilin sieltä sormella niin siellähän oli sellainen sentin kerros kosteaa mutaa/soraa? Ei oo ihme että ruostuu!
Itse poistin hiljattain edellisen omistajan laittamat kromikaaret..oli paris vuodes alkanu ruostuun ruuvinreikien ympäriltä, jos joku semmoset laittaa niin ei ruuveilla eikä niiteillä vaan jonkulaisilla taitettavilla klipseillä.
Hiekkapuhalsin, töpöttelin happopohjamaalin, pakkelia ja taas happomaalia, sävytytin spraymaalin(samalle maalinumerolle voi olla useita sävyjä, itsellä 3kpl, ptää verrata auton kylkeen) suihkutin koko kaaren, pikku hionohiontaa fareclalla ja lakka päälle...aika näyttää
Sisäpuolelle vedin tervamaalia ja sen päälle alustamassan.
Tulos näyttää aika hyvältä, mitä näin pilvisillä ilmoilla kattelee. jos kyseessä hieno ja arvokas peli, kannattaskohan teettää ammattilaisella.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Aina vaan vikoja. Seuraavaksi jotain auton peräpäästä kuuluvasta ulinasta;
Auton taka-osasta kuuluu tasaista ja keskivoimakasta ulinaa. Pahimmillaan ulina on 60-70 km/h nopeuksissa. Ääni kuuluu joka tapauksessa, oli veto päällä tai ei. Syy ulinaan ei ole renkaissa, koska kesärenkailla äänsi samalla tavoin. Eli vika on joko takapyörän laaker(e)issa tai sitten itse perässä. Miten voin paikallistaa vian? Ääni muuttuu hieman ajaessani keskiviivan päällä kun vasemman puoleinen rengas pyrkii kallistumaan toiseen suuntaan. (rengas 225/45/17). Laakerivika?
Mikäli osoittautuu, että ääni kuuluu perästä niin kannattaako ne laakerit vaihtaa samalla kertaa kun perään vaihdetaan tiivisteet? (eli onko tiivisteet ja laakerit saman purkamistyön takana?)
Perästä ääni tuskin kuuluu, jos kuuluisi, niin se hiljenee kun veto otetaan pois. Todennäköisesti pyöränlaakeri siellä ulvoo.
Itsellä ainakin perä ulvoo, pahimmillaan 60km/h vauhdissa, mutta hiljenee välittömästi kun nostaa jalan kaasulta.
Autolleni tehtiin tänään nelipyöräsuuntaus. Mielenkiintoista nähdä miten vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Auraukset olivat asentajan mukaan vähän miten sattuun...
Mistä tietää vaikka tuo ulinakin häviäisi kun takarenkaat kulkevat nyt samaan suuntaan? Noh, senhän näkee kun pääsen kokeilemaan...