Vito 110CDI -00 mittaristo murheita(Vika Korjattu)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Vito 110CDI -00 mittaristo murheita(Vika Korjattu)

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Missä vika kun koko mittaristo pysyy pimeänä, ei toimi mitkään mittaritkaan.
Toimii ainoastaan SRS, Latauksen, Vilkkujen, ja pitkien merkkivalot.

Käytin mittariston irti ja nitkuttelin liittimiä, ja konehuoneen puolelta maajohdotkin tarkistin kaikki ok. mutta ei herää henkiin.

Sulakkeet myös ehjät. Mikä avuksi?
Viimeksi muokannut Saleksi, La 10.12.2005 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
WK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 08.06.2004 21:36

Viesti Kirjoittaja WK »

Vika mittariston monikerrospiirilevyssä sanottiin mulle ja ei korjattavissa kuulemma.Uus mittaristo maksoi aikoinaan n.500-600e asennettuna!
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

No huhuh. Muutta onko vika sittenkään siinnä mittaristossa? kun takalasinlämppäri, luistoneston poiskytkentä, ja sisävalot ei toimikojelaudan kytkimistä? vaikuttas maadotus vialta mutta onko missä muualla maadoitus pisteitä kuinkonehuoneessa??
Ja valoautomatiikkakakaan ei toimi vaikka sulakkeet on ehejät.[/quote]
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Ei vissiin kellän ole ollu vastaavaa? oikeastaan vika alkoi sillä kun kilometrinäyttö meni ensin pimeäksi.
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Mittarimurheita on vissiin ollu monellakin, mutta mitään yleispätevää korjausta ei ole tainnut löytyä. Vähän tuntuu että Viton mittaristo on heikko monesta syystä/kohdasta. Taitaa nousta useimmilla kädet pystyyn noiden mittarivikojen kanssa.



.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Juu tossa päivällä käytin mittariston irti ja mittailin että tuleeko liittimille virrat/maat, tuli ok.
piirilevyä tutkiessani en kyllä nähnyt päällepäin mitään hälyttävää, no tosin onhan ne pintaliitos komponenteilla tehty. Pitäs kylmäsprayllä kokeilla ja kahtoa mitä tapahtuu.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Montakos kerrosta tuossa piirilevyssä on?
Yleensä kosketushäikät on juotoksissa tai särkyneissä palakomponenteissa eikä itse piirilevyssä, varsinkaan siäkerroksilla.
Ajoneuvokäytössä Piirilevyt on rakenteeltaan vielä sitä luokkaa, että niitä voi korjata räppäämällä ilman pelkoa signaalilaadun heikkenemisestä.
Yleisin vika varmaan on huono kontakti piirilevyn ja johtosarjan välisessä liittimessä. Pahin tilanne on se, että maakontakti liittimen ja levyn välistä heikkenee ja paluuvirta lähtee kiertämään pitkin levyä aivan vääristä paikoista. Tällöin voi joku ohut kuparifolio palaa poikki sisäkerroksilta ja silloin korjaus käy hankalaksi....
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Juu ihan normaali ykspuolenen pintaliitos levy se on. vois ottaa ja tinata uudestaan noi liittimien pinnit.
Onko sisällä missää maadoituksia samaan tapaan mitä konehuoneessa kuskinpuolen sisälokasuojassa?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

On ainakin tuossa 110D:ssa useampia pisteitä myös sisäpuolella.

Mulle piirilevy on "normaali", jos siinä on alle 10 kerrosta ja pädipitch ei ole pienempi kuin 0.5mmm... :lol:

Jo siinä ei ole haudattuja läpivientejä, niin sen voi korjata vaikka se olisi useampikerroksinen.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

no ihan ykspuoleinen se on, eikä toisella puolen ole mitään.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Vein äskön sen piirilevyn yhdelle sepälle ja aikoi kattoa huomenna mikroskoopilla kaikki juotokset.
Todennäköisesti laitan lauantaina kuvia siitä jos jollain muullakin kun veskola:lla on kiinostusta sitä kohtaa.
Aika mysteerisiä vikoja on kyllä tuossa yksilössä, eniten hämmästyttää se kun ei pelaa takalasinlämppäri ja luistoneston pois kytkent ja sisävalot siitä kojelaudan katkaisiasta.
Löysin yhden maadoitus kohdan lisää vänkärin jalkotilasta tulipellistä mutta sieläkin kaikki ok.
Tarkennus vuosmalliin käyttöönotettu tammikuussa 01 eli periaatteessahan se on -00 valmistettu, liekkö suurempia eroja ollutkaan tuon mallisarjan aikana, tai no itselle vastaten onhan siinnä esim vapari -98:sissa erinlaisempi mittaristo.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

tuosta yksipuoleisuudesta vielä: Onko siinä siis kuparifoliota vain toisella puolella puolella levyä vai komponentit toisella puolella levyä? Jos foliota on vain yhdellä puolella levyä, sen korjaamiseen ei ihmeitä vaadita.

Koska noita muita toimimattomia laitteita on muuallakin kuin mittaristossa, niin todennäköisin vikakohta on jossain liittimessä ennemmin kuin maadoituksessa tai mittaristopiirilevyssä.

Oletko tarkistanut tuleeko noiden kaikkien toimimattomien laitteiden virta samasta syötöstä? Tällöin vika voisi olla jopa virtalukon pohjassa.

Maadoituspiste voi näyttää ihan hyvältä mutta todellisuudessa kaapelien ja kengän välinen kontakti voi olla poikki johtuen hapettumasta, jota vitossa tuntuu esiintyvän vähintäänkin riittävästi. Käytettyjen johtojen kuparin laatu ja kaapelikenkien materiaali erityisesti maadoituksissa on yhteensopivuudeltaan kyseenalainen. Itse olen ainakin löytänyt useita hapettuneita liitoksia ja hävinneitä kaapelikenkiä.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Saleksi kirjoitti: Tarkennus vuosmalliin käyttöönotettu tammikuussa 01 eli periaatteessahan se on -00 valmistettu, liekkö suurempia eroja ollutkaan tuon mallisarjan aikana
Kohtokaveri,toissa kesänä meni mittaristo vaihtoon omasta täsmälleen samanikäisestä vitosta eli odotettiin rekisteröinti vuodenvaihteen yli... EHKÄ onnistuu korjata mutta veholta sai puolella hintaa uuden "yliaikatakuuseen",hiukka v**tti mutta minkäs teet. Oireet oli samantyyppiset,löytynee haulla juttua kun kyselin mikä vaivaa. Hiljalleen hiipui pois,kylmänä ei toiminut lainkaan mutta auton lämmettyä alkoi vähitellen heräilemään mutta loppujen lopuksi ei herännyt enää lainkaan.

Korjauksen onnistumisen mahdollisuus 50/50,vanha mittaristo jäi veholle joten rahastavat sillä, korjattuna, jotain toista mittarivikaista :twisted:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Jos kellä on tuommosta viallista piirilevyä, niin lähettäkää mulle. Täytyyhän tähän nyt selvyys saada mistä toi johtuu. Lämpötilan vaikutus toimintaan merkitsee yleensä murtunutta palakomponenttia tai juotosta... yleisesti ottaen huonoa suunnittelua (tästä on kokemusta...)
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

juu eipä löytyny mikroskoopillakaan vikaa juotoksista tai komponenteista. meinas että kun siinä on pari kolmi ohjaavaa ic piiriä että joku vois olla mykkä.
Jaa foliot ja komponentit on samalla puolen ja tuosella puolella ei mitn,
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Oisko kellään sähkökytkitstä tohon että näkisi pinnijärjestyksen mittariston liittimiltä ja mitä virtoja tuloo mihinki?
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Nyt ois halukkaille kuvia siittä piirilevystä jos intoa riittää tutkimaan. n2megaa kpl.
Suhkot tarkkoja että kyl niistä selvän saa.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

no petkeles, eilen soitto veholle, ja oireitten ja korjaus selitysten jälkeen diagnoosi että mittaristo uusiksi 700€ että näin, sähkökytkiksiä kaivataan autoon jotta vois mittaila mittaristolle tulevat pistokkeet.

Sisävalokatkaisin rupes toimimaan.
Enää on mysteeri mittariston lisäksi toi takalasinlämppärin ja eeberin toimimattomuus.
Eikös takalasin lämppärillä ole joku rele systeemi että sammuttaa ittensä tietyn ajan kuluttua niinkui esun W124:sessa?
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Multa saa uusia/tehdaskunnostettuja mittareita vitoon (cdi).
Kyselyt sähköpostilla tai yv:llä, hinta huomattavasti halvempi kuin veholla.
Ei vaadi edes mittariston koodausta.. takuu yksi vuosi.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tyhmä kysymys: :oops:
Miksi mittaristo pitää koodata; eli onko siellä käynnistyksen - / ajonestolaitteen vaatima joku koodinpätkä, joka pitää lukea, jotta järjestelmä saa oikean tuloskoodin vai eikö mittari ilman koodausta tiedä missä autossa se on kiinni ja minkälaisia lukemia sen pitää näyttää???
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Kuulemma pitää kilometrit koodata ja auton speksit??
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Tuli kirjoitettua hieman epäselvästi, mittaristo vaatii koodauksen, ajokilometrit, mahdollinen ulkol. mittari, Abs, bensa vai diesel yms...

Tarkoitin sitä että mittaristo koodataan valmiiksi, auton omistajan ei siis tarvitse erikseen käydä auton kanssa pajalla.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Korjaamo: Viittaisko noi viat mitä on niin siihen mittaristo vikaan?
Soittit silloin aamulla minulle.
Avatar
WK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ti 08.06.2004 21:36

Viesti Kirjoittaja WK »

jokos on vika löytynyt???
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

periaatteessa ei, mutta pannaan uus mittaristo tilaukseen.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Sitä kytkistä ei ilmeisesti sitte löytyny mistää..? :(
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

joo ei ole tähän hätään.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Jees mittaristo toimii taas ja kaikki mystiset sähköviat on pois.
Eli ongelmaan oli ratkaisu tehdaskunnostettu mittaristo vuoden takuulla. Hinta oli puolet síitä mitä Veho olisi pyytäny uudesta.
Vastaa Viestiin