Kromikaaret pois

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Kromikaaret pois

Viesti Kirjoittaja jaines »

Irrotin eilen kromikaaret noin kuukausi sitten hankkimastani w124:stä. Ei entinen omistaja siinä valehdellut että oli laittanut kromit ruosteettomiin kaariin pari vuotta sitten ja vielä kuulemma rasvan kanssa.
Rasva ainakin oli "haihtunut" . Muuten ok, mutta ruuvin-reikien ympäristö oli jo muutamissa alkanut kuplimaan ja oli vielä tohelo porannu takakaarissa keski reiät näkyville siis kylkeen ja eessäkin ihan taitokseen :cry: .
Ois tarkotus rapsutella ruosteet pois ja yrittää pakkelilla ja maali-paikkakynällä häivyttää reiät..
Oisko hyviä neuvoja, että ruoste todella pysähtyis ja ei tarvis kohta taas olla hiomassa ja maalaamassa?
Avatar
Heikki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: To 22.09.2005 22:04
Paikkakunta: Kainuu

Re: Kromikaaret pois

Viesti Kirjoittaja Heikki »

jaines kirjoitti:Irrotin eilen kromikaaret noin kuukausi sitten hankkimastani w124:stä. Ei entinen omistaja siinä valehdellut että oli laittanut kromit ruosteettomiin kaariin pari vuotta sitten ja vielä kuulemma rasvan kanssa.
Rasva ainakin oli "haihtunut" . Muuten ok, mutta ruuvin-reikien ympäristö oli jo muutamissa alkanut kuplimaan ja oli vielä tohelo porannu takakaarissa keski reiät näkyville siis kylkeen ja eessäkin ihan taitokseen :cry: .
Ois tarkotus rapsutella ruosteet pois ja yrittää pakkelilla ja maali-paikkakynällä häivyttää reiät..
Oisko hyviä neuvoja, että ruoste todella pysähtyis ja ei tarvis kohta taas olla hiomassa ja maalaamassa?
jos pelkästään pakkelilla ja maalipaikka kynällä meinasit "suojata" niin saat kyllä olla jo kuukaudenpäästä uudelleen tekemässä.... hyvät pohjatyöt, kunnon maalit ja lakat niin sillä luulis jo jonkin aikaa pysyvän... :roll:
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Pakkelointi kestää vuoden tai kaksi, sen jälkeen homman joutuu uusimaan. Hitsusta ja kunnon pohjatyötä (toiselta puolelta) kannatetaan!
Avatar
mikkis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 13.12.2003 22:42
Paikkakunta: OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Eihän tommoset lähde kuin hiekalla puhaltamalla, aina hiomalla jää huokosiin paskaa jota joutuu kohta taas hiomaan ja kittaamaan.
-MIKA-
Kahta en vaihda,toinen on väyrynen, ja toinen...
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

mikkis kirjoitti:Eihän tommoset lähde kuin hiekalla puhaltamalla, aina hiomalla jää huokosiin paskaa jota joutuu kohta taas hiomaan ja kittaamaan.
-MIKA-
Joo, no itse asiassa oli tarkotuskin hiekkapuhaltaa reiät. Mutta hitsaileen en ala,kun en omista kuin puikkokoneen.
Ja kyse on vain noin pikkurillin-kynnen kokoisista alueista, että mielestäni koko kaarta ei kannata maalata. Vehonhan paikkamaali-puikossahan tulee mukana lakkaki. Mutta mitä tököttiä laittas pohjamaaliksi? onko sinkkimaalilla vaikutusta? Ja paksusti massaa taakse :roll:
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Hyvä spray pohjamaali riittää jos ruosteet saa kunnolla pois,taakse kannattaa vetää paksua vaseliinia lopuksi niin ei jää paska makaamaan. :wink:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
mikkis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 13.12.2003 22:42
Paikkakunta: OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Sinkkimaalikin menee, mutta jos hyvän haluaa kuten arvatenkin voi olettaa, niin maaliliikkeestä pieni purkki happo pohja maalia,EI OTA KORROOSIOTA ENÄÄ!


-MIKA-
Kahta en vaihda,toinen on väyrynen, ja toinen...
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mikkis kirjoitti:Sinkkimaalikin menee, mutta jos hyvän haluaa kuten arvatenkin voi olettaa, niin maaliliikkeestä pieni purkki happo pohja maalia,EI OTA KORROOSIOTA ENÄÄ!


-MIKA-
nii ja sit toiselle puolelle massaa ni ei pääse happea ruosteelle... toisinsanoen pysähtyy.
ja niille vaseliineille vois jokainen miettii muutaki käyttökohteita ku joku röntän kaari...
power is nothing without control...
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

[quote="mikkis"]Sinkkimaalikin menee, mutta jos hyvän haluaa kuten arvatenkin voi olettaa, niin maaliliikkeestä pieni purkki happo pohja maalia,EI OTA KORROOSIOTA ENÄÄ!


Happo pohja-maali ! Nyt alko kiinnostaan. .Näyt olevan Oulusta, ois huomena käyntiä siellä. Misä liikkeessä sitä varmimmin myydään ja onko tyyristä :?:
Avatar
mikkis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 13.12.2003 22:42
Paikkakunta: OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Ostin pari vuotta sitten Alppilasta A- Väri julianderilta litran mutta en vahingossakaan muista paljonko maksoi, sori.
Oiskohan jotain akryylimaali litran kans saman hintasia!?!?
-MIKA-
Kahta en vaihda,toinen on väyrynen, ja toinen...
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itse tein omalle saman toimenpiteen kun tuon ostin viime kesänä. Ei onneksi myös ollut mitään isompaa yllätystä alla, ruostekukka oli kyllä ruuvinreijistä lähtenyt.
Olisi nyt tarkotus ne hieroa puhtaaksi, hitsata reijät umpeen ja viedä maalarille.
Siinä samassa voisi e-mallin konepellin hommata paikalle.
Ja sehän tarkottaa sitä että sec-pelti on myynnissä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

nii ja sit toiselle puolelle massaa ni ei pääse happea ruosteelle... toisinsanoen pysähtyy.
ja niille vaseliineille vois jokainen miettii muutaki käyttökohteita ku joku röntän kaari...[/quote]

No appiukolla -80 w123 240d jota ei ikinä hitsattu ja alkuperäiset ehjät pyöränkaaret joissa vaseliinit ja sisälokarit.Mittarissa vasta 500tkm.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

sooppa kirjoitti:nii ja sit toiselle puolelle massaa ni ei pääse happea ruosteelle... toisinsanoen pysähtyy.
ja niille vaseliineille vois jokainen miettii muutaki käyttökohteita ku joku röntän kaari...
No appiukolla -80 w123 240d jota ei ikinä hitsattu ja alkuperäiset ehjät pyöränkaaret joissa vaseliinit ja sisälokarit.Mittarissa vasta 500tkm.[/quote]

Taitaa olla vanhaa kunnon vaijerivaseliinia :?:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Jos joku vielä nykyään haluaa asentaa kromikaaret, niin kannattanee laittaa sellaiset klipsumalliset, huolehtia tiivisteiden kunnosta ja putsata kaarien aluset vähintään kerran vuodessa. Yhtään ylimääräistä reikää ei kannata porailla pyöräkoteloiden tienoille, niistähän se ruoste lähtee muhiin vaikka mitä mömmöjä väliin lyö. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Nyt homma on edenny..Hiekkapuhalsin reiät ja vedin takapuolelle ensin terva-maalia ja sen päälle alustamassaa pensselillä ja Nyt pohjamaalasin reiät ympäristöineen happomaalilla..seuraavaksi tukin reiät kitillä ja päälle taas happomaalia ja sitte pintamaalia pikkupensselillä.
Jos ei tokene muutamaksi vuodeksi niin on jo kumma! (pitää sitte kai laittaa kaaret takasin) :roll:

Ehdottomasti samaa mieltä PM:n kanssa asennus tavasta.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

jos kerta hitsaamista vältät,niin laita sinne takapuolelle kuitenkin pellinpalat
vaikka rakenneliimalla kiinni,niin on sille kitillekkin vähän tukea-->pysyy paremmin..


ps..rakenneliima pitää varmasti (liimaavat niillä autosta esim.. kattoja) :shock:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Et ole ajatellut tinata reikiä kuntoon, ei varmasti ruostu. Omassani oli sama
ongelma viisi vuotta sitten. Hiekkapuhallus ja tinaus ja maalaus ja auto on kuin uusi, ei ruostu.
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

No perskeles, ton tinaus homman ois voinu kokeilla, mut on jo tällä erää myöhästä, kun oon niin nopia käänteissäni :wink:
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

hitsauksessa o vaa se huono puoli ett se hiili palaa pellistä... jotain kemiallista mielummin.
power is nothing without control...
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

mitenkäs kun niitä kromikaaria saa sellasinan. mikä klipsuilla kiinnitetään kaareen kiinni. ei tartte porailla mitään reikiä :!:

isän eemelissä ainakin on semmoset, ja pysyy kiinni samanlailla ku poratut :!:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Vastaa Viestiin