Nastakumit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Nastakumit

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Edellisellä autolla ajelin kitkoilla ja tosi hyvin nokiat toimi siinä.
Ajelen pääasiassa motaria.....
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

En kyllä ihan vähällä usko ettei kitkat kävis autoon kun autoon.

Jos ajelet enimmäkseen motarilla niin en minä ainakaan telaketjuja alle laittais. :D Kitkana Nokian Q:t on varmaan hyvät, mutta paljon oon varsinkin matalasarjalaisena kehuja kuullut Misukan Maxi-icesta. :D

Nastakumista itse oon vimosen päälle Hakkis miehiä. Kun nuo 2:t on loppu niin 4:t tulee alle. :D
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

10tumppi kirjoitti:En kyllä ihan vähällä usko ettei kitkat kävis autoon kun autoon.

Jos ajelet enimmäkseen motarilla niin en minä ainakaan telaketjuja alle laittais. :D Kitkana Nokian Q:t on varmaan hyvät, mutta paljon oon varsinkin matalasarjalaisena kehuja kuullut Misukan Maxi-icesta. :D

Nastakumista itse oon vimosen päälle Hakkis miehiä. Kun nuo 2:t on loppu niin 4:t tulee alle. :D
Joo, mulla on nyt alla Michelin Maxi Icet 205/55 6:set, kuivallakin ihan hyvin pitävät, eivätkä ole kitkoiksi kauhean löysät. Muutaman kaveri on useamman vuodan ajellut samoilla renkailla ja samalla koolla eikä ole kuulunut kuin kehuja.

Nokia Q:t ovat muuten hyvät mutta tosi letkut kuivalla.
Viimeksi muokannut Mauri H., To 16.10.2003 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Nokia Q:t ovat muuten hyvät mutta tosi letkut kuivalla.[/quote]


Näin on monet sanoneet.
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mulla on ollu alla Maxi icet kokoa 205/50..samoin Continentalin samaa kokoa olevat kitkat..ei pienintäkään valittamista kummastakaan renkaasta.
En keksi yhtään syytä miksei kitkat toimisi autossa kuin autossa..ja jos pääasiassa motaria ajelet niin kitkat ilman muuta..
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Voisko olla tuuliherkkyys syynä siihen että nasta olis parempi? Täytyy tutkailla.
Viime talven ajelin nrw 205/60-16 (eri auto) renkailla ja ei ollut minkään laisia ongelmia kelistä riippumatta.
Mielummin sitä hiljaisella renkaalla ajelisi.
Lisää kommentteja peliin :!:
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Nokian Hakkapeliitta Q:t taisi olla alla myös W210 taxissa ja samaten transportterissa, ja voin sanoa että rengas toimi ainakin yli niiden odotusten mitä olin kitkarenkaille asettanut. Aiemmat kokemukset kitkoista kattoi lähinnä "talviajelut" Capricella jossa oli jotkut jenkki M+S:t... :shock:
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

on ollut nastarenkaista juttua , eikä pitkäkään aika sitten, mulla on goodyear ultragrip 500, ja eikä oo ollu liukkaudesta haittaa ja on niin asfaltti kuin lumi kelillä hyvät . leveyttä on 195/65-15. 8)
No onhan ne viimetlven testivoittajat :wink:
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Nastakumit

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Pikku Mersu kirjoitti:Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Edellisellä autolla ajelin kitkoilla ja tosi hyvin nokiat toimi siinä.
Ajelen pääasiassa motaria.....
Kaverilla oli A-Mersussa kitkat, muistaakseni Hakkapeliitta Q:t. Ei kuulemma ollut pahaa sanottavaa, toimivat luistoneston ja esp:n kanssa loistavasti.
230 C 1978
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Nastakumit

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Hakkapeliitta 4:set voitti uusimmat TM:n ja Tuulilasin talvirengastestit.

Tein aikaisemmista talvirenkaistani Hakkapeliitta 1:sistä "kesärenkaat". Ne riittää kesärenkaina minun laatuvaatimuksiin, joihin kuuluu myös pidon löytyminen sellaisissa tilanteissa kuin mutaisella maaperällä ja erilaisissa rannoissa, joista voi voi veneen laittaa veteen.

Ajatuksena, että vimpan päälle olevat talvirenkaat on tärkeämmät kuin vimpan päälle olevat kesärenkaat.
raaseri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Pe 17.10.2003 12:45

Re: Nastakumit

Viesti Kirjoittaja raaseri »

Pikku Mersu kirjoitti:Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Edellisellä autolla ajelin kitkoilla ja tosi hyvin nokiat toimi siinä.
Ajelen pääasiassa motaria.....
Kyllä kai kitkat toimii autossa kuin autossa jos kitkat ehdottomasti hakkapeliitta Q!
Jos taas nastat niin hakkapeliitta 2 tai 4, tai good-year ultragrip 500!!
kuulin tutultani joka tekee työkseen renkaita nokialla että
bridgestonen uusi noranza on aivan sama rengas rungoltaan ja pintakumiltaan kuin hakkapeliitta 2 eli siinä vähän valinnanvaraa kumeista!!
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Re: Nastakumit

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

raaseri kirjoitti:
Pikku Mersu kirjoitti:Näytti aamulla mittari -2 ja tuli mieleen että pitäs talvirenkaat uusia. Oisko suosituksia merkin suhteen? Kitkoja tuohon katiskaan ei kuulemma kannata asentaa, vai? Jostain luin ettei Aakkosessa kitkat toimi?
Edellisellä autolla ajelin kitkoilla ja tosi hyvin nokiat toimi siinä.
Ajelen pääasiassa motaria.....
Kyllä kai kitkat toimii autossa kuin autossa jos kitkat ehdottomasti hakkapeliitta Q!
Jos taas nastat niin hakkapeliitta 2 tai 4, tai good-year ultragrip 500!!
kuulin tutultani joka tekee työkseen renkaita nokialla että
bridgestonen uusi noranza on aivan sama rengas rungoltaan ja pintakumiltaan kuin hakkapeliitta 2 eli siinä vähän valinnanvaraa kumeista!!
Hauska juttu muuten, TL:n testissä Hakkis 2 ja 4 käressä, Norantsa viimenen :shock:
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Mulle sanoi eräs rengaskauppias tuosta Siltakiven Noranzasta, että se olis "Made In Nokia". Tiedä sitten tuon väitteen todenperäisyydestä, TM:ssä oli valmistusmaana "Eurooppa" :)
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kitka hakkapeliitta Q ei sovi 200 cdi c-koppaan. Vakionopeuden säädin huomaa liian suuren pyörimiseron etu ja taka renkaiden välillä.
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

puikkis kirjoitti:Kitka hakkapeliitta Q ei sovi 200 cdi c-koppaan. Vakionopeuden säädin huomaa liian suuren pyörimiseron etu ja taka renkaiden välillä.
Huomattu juttu. Samaa "vikaa" on myös E-sarjalaisissa mainitun mallisilla renkailla. ESP on Mersuissa ilmeisesti säädetty niin herkäksi, että tuollaiset huomattavan pehmeää seosta olevat renkaat saavat ohjausyksikön luulemaan, että takapyörät luistavat, josta seurauksena Tempomatin pois kytkeytyminen.

Tuossa omassa Vitossa on nyt alla Bridgestonen Blizzakit kokoa 195/70R15C. Tempomat kyllä pysyy päällä, mutta loivaakin loivemmassa moottoritien rampissa kiihdyttäessä ASR "tökkii" selvästi, luulee kai renkaiden luistavan. Etujarrupalat ovat taksikäytössä taatusti kulutustavaraa muutenkin, eikä tuon ASR:n herkkätoimisuus takuulla ainakaan paranna asiaa.

Varmaankin jotkut "Autobahn -mallin kitkat" kovemmalla seoksella toimisivat sekä henkilö- että muissa Mersuissa paremmin, mutta silloin joutuisi tinkimään pidosta todellisella talvikelillä mielestäni liikaa. Kevättalvella ajelin pari viikkoa 203-mallisella 200 CDI:llä, jossa oli alla nopean ajon kitkarenkaat, tyyppimerkintä muistaakseni Nokian WR. Noilla kesärengasta muistuttavilla kumeilla ei ollut mitään ongelmaa tuon Tempomatin kanssa, ja ajettavuus oli kuivallakin asfaltilla erinomainen. Jäällä ja lumella pito oli "oikeisiin kitkarenkaisiin" verrattuna mitä oli.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Voisko tuo ASR olla syy siihen että ei kitkat oikein sopisi? Nyt olen kallistumassa nastoihin...

Olipa aamulla paljon ihmisiä kesäkumeilla liikenteessä(ja minä huonoilla hakkapeliitoilla :oops: )
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Nokia hp4, Kleber kapnor 5 vai nordman+ ? Tällaisia harkitaan ja pyörivät samoissa hinnoissakin. Tuo Nordman olis Nokian tuote ja vastaa hp2 mallia. Kokemuksia kuunnellaan.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hakkapeliitan miehiä ainakin minä olen. Ei voi mitään moittimista keksiä noista hkpl 4:sta, jotka mulla nyt on. Hintakin oli sopiva, kun ostin yksityiseltä ylimääräiset.
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Suosittelen Gislavedia, Ainakin nf3 on samanikäiseen nokialaiseen verrattuna hiljaisempi ja tukevampi rengas ajella. Nastojen rapina ei 90:ssä kuulu kuin paljaalla jarrutettaessa.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

testivoittaja goodyear ug500:set kannattaa myös koittaa !!

pikkuveljen autossa(201), hiljaiset ennenkaikkea :)
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

:lol: tiedän jopa Nokialla niitä kumeja paistavan jannun joka ajelee muilla merkeillä kun ei niitä paskoja alle laita :mrgreen: Ei kai rypsiöljystä mitään pyöreitä renkaita autoon saa tehtyä :wink: .
Ei vaan itsellä ollu 124 alla nokian4 ja on ollu tosi hyvät ja hiljaset,eikä kauheesti kulukaan joten lienee pitkäikäset.
Kesäkumina oli nokia nrhi ja ei kolmatta kesää enää pääse,joten aikas pehmosia :cry:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

A- sarjan käyttöohjekirja kertoo minkä vamistajan renkaat ovat sallittuja.
Nokia ei kuulu listaan. Näin ainakin meillä. :roll:
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: Ma 10.07.2006 02:55

Viesti Kirjoittaja JTI »

Huomattu juttu. Samaa "vikaa" on myös E-sarjalaisissa mainitun mallisilla renkailla. ESP on Mersuissa ilmeisesti säädetty niin herkäksi, että tuollaiset huomattavan pehmeää seosta olevat renkaat saavat ohjausyksikön luulemaan, että takapyörät luistavat, josta seurauksena Tempomatin pois kytkeytyminen.
-01 203 ja ESP yhtä herkkä kuin teinijannu :) Ei sinänsä paha että varoittaa liukkaasta (minulla ei ole ollut vakkarin kanssa ESP:n takia ongelmia) mutta kun ohitustilanteessa meinasi pysäyttää paikoilleen kun alkoi tulla samaa kaistaa vastaan :cry:

Alla on 205/55-16 Nokian RSi:t, sopivat pitonsa puolesta tähän 270Tcdi:hin mielestäni todella hyvin, aikaisempi kokemukseni oli samoista rinkuloista rellussa jonka perusteella nyt mebeenkin ostin (tiedän; etuveto fransmanni <==> takaveto MB eivät ole verrattavissa mutta jostainhan se ne verrokit on löydettävä :wink: ). Huono puoli renkaissa on rungon löysyys, pitävälläkään kelillä ei kaarteisiin 'kanttailla'. Mutta nastathan eivät auta tuohon joten ihan heti en usko palaavani piikkeihin ( 1981-2000 taka- ja etuvetoisissa piikkejä, 2000-2005 Nokia Q ja 2005=> RSi).
Vastaa Viestiin