Latausvalo hehkuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Latausvalo hehkuu

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Nytkun tuli hehkuvalo kuntoon niin huomasin tossa illan pimetessä että latausvalo palaa tyhjäkäynnollä juuri ja juuri niin että pimeellä sen huomaa mutta kun antaa hiukan kierroksia niin sammuu heti.
Valo toimii kyllä muuten ok eli kun vääntää virrat päälle niin se palaa normaalista ja sammuu kun starttaa.
Onko laturi lopussa tms?
Auto on siis 200 D -87
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Latausvalo hehkuu

Viesti Kirjoittaja raul »

mhaapatie kirjoitti: Onko laturi lopussa tms?
Mitä ilmeisimmin. Ainakin hiilet vaihtoon.
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Latausvalo hehkuu

Viesti Kirjoittaja Jyry »

raul kirjoitti:
mhaapatie kirjoitti: Onko laturi lopussa tms?
Mitä ilmeisimmin. Ainakin hiilet vaihtoon.
Ei välttämättä. Minulla on 300D:ssä tehdaskunnostettu laturi, joka on ollut "uudesta" asti tuollainen, että tyhjäkäynnillä hehkuu merkkivalo. Kuulemma mersussa laturi pyörii niin hitaasti tyhjäkäynnillä, että näissä tehdaskunnostetuissa käytetty joku yleismallinen latauksensäädin ei vielä päästä virtaa läpi.
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

ok antaa siis ajan kulua ja katotaan mitä tapahtuu, kiitos
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Säädin vaihtoon. Eikä se valo pidä näkyä missään korjatussakaan, paitsi kun noilla pilipalipajoilla on tapana laitella esim 70Ah laturiin 40Ah sisuskalut....korjaamolle selvää säästöä mutta asiakas kärsii.
MB W210 200cdi -01
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

onko se säädin siinä laturin perässä?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

mhaapatie kirjoitti:onko se säädin siinä laturin perässä?
On, kahdella ruuvvilla kiinni. Älyttömän helppo vaihtaa ja maksaa max. kympin. Suosittelen vaihtamaan.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hiilet vaihtaisin. 3 euroa.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

kardaani kirjoitti:Hiilet vaihtaisin. 3 euroa.
Joo, hiilet on kyllä kiinni siinä säätimessä ja säädin maksaa 10-30€ ja vähän kätevämpi vaihtaa. Ja jos sieltä säätimestä on menny joku diodi niin ei hiilten vaihdosta mitään iloa ole kumminkaan joten suosittelen hakemaan uuden säätimen, niitä saa joka varaosakaupasta.
Tietty kantsii ensin mitata ihan vaikka yleismittarilla että mitä sinne akun navoille tulee jännitettä niin saa jotain osviittaa mutta säätimen puoleen yleensä menee jos valo himmeänä kummittelee.
MB W210 200cdi -01
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

ja kun säätimen vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa lämpötilakompensoituun 14.6v säätimeen. Virta riittää pakkasellakin, mutta ei silti keitä akkua kesällä.
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Re: Latausvalo hehkuu

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Jyry kirjoitti:
raul kirjoitti:
mhaapatie kirjoitti: Onko laturi lopussa tms?
Mitä ilmeisimmin. Ainakin hiilet vaihtoon.
Ei välttämättä. Minulla on 300D:ssä tehdaskunnostettu laturi, joka on ollut "uudesta" asti tuollainen, että tyhjäkäynnillä hehkuu merkkivalo. Kuulemma mersussa laturi pyörii niin hitaasti tyhjäkäynnillä, että näissä tehdaskunnostetuissa käytetty joku yleismallinen latauksensäädin ei vielä päästä virtaa läpi.
Mulla ei merkkivalo hehku, mutta mittaamalla olen todennut, että käynnistyksen jälkeen alkaa ladata vasta kun nostaa kierroksia noin tonniin. Tyhjäkäynti on n. 600r/min. Säädin on mullakin uusi.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Laturin merkkivalo saa maita laturin D+ nastan kautta ja kun moottori on käynnissä niin D+ nastaan tulee 12 volttia ja lamppu sammuu. Jos säätäjän hiilet on lopussa niin jännite ei välttämättä nouse 12 volttiin ja syntyy potentiaaliero josta johtuen lamppu voi hehkua himmeästi.

Ahonen V. Sulla on liian alhainen tyhjäkäynti, 260E:ssä tyhyjäkäynti pitää olla 750 kierrosta.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
mhaapatie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 29.09.2005 08:58
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mhaapatie »

Nyt on sitten säädin vaihdettu ja valo sammu ja taas lataa. Kiitoksia.
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Nostetaas tää vanha topikki taas ylös.

Itselläni esiintyi samanmoinen ongelma pari viikkoa sitten ensimäistä kertaa. Ainoana erona että laturin merkkivalo alkoi "hehkumaan" sitä mukaan mitä antoi kierroksia. Jos ajeli pintakaasulla normiajoa, oli valo pimeänä, mutta heti kun lähti kiihdyttämään niin valo alkoi hehkumaan sitä voimakkaammin mitä enemmän oli kierroksia.

Toi on vasta tapahtunut pariin otteeseen ja silloinkin huomannut sen vasta kun on ilta alkanut hämärtymään ja matka ollut aivan lopuillaan. Pitää vielä testata kun autolle pääsee tuleeko tuo myös heti kun auton käynnistää, vai vasta kun on ajanut muutamia kymmeniä kilometrejä.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai hajua siitä mistä kyseinen ilmiö voisi johtua ? Toistaiseksi tuosta ei ole vielä ollut haittaa, mutta ajotkin on nyt intin aikana jäänyt vähäisiksi.

Auto on tosiaan w124 200 '85 kaasarilla
W124 200 -85
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla oli 190:ssä samanlaista havaittavissa. Korkeilla kierroksilla alkoi valo hehkua, huomasi vain pimeällä.
Toisella foorumilla meinasivat, että laturin liukurenkaat ovat kuluneet soikeiksi ja korkeilla kierroksilla liukurengas "heittää" hiilen irti kontaktista. Ihan järkevä selitys omasta mielestäni.

Vaihdoin sitten laturin toiseen kun sattui olemaan jemmassa varalaturi. Tällä laturilla ei ole enää moista ilmiötä tullut eteen.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5437
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Samuli H kirjoitti:Mulla oli 190:ssä samanlaista havaittavissa. Korkeilla kierroksilla alkoi valo hehkua, huomasi vain pimeällä.
Toisella foorumilla meinasivat, että laturin liukurenkaat ovat kuluneet soikeiksi ja korkeilla kierroksilla liukurengas "heittää" hiilen irti kontaktista. Ihan järkevä selitys omasta mielestäni.

Vaihdoin sitten laturin toiseen kun sattui olemaan jemmassa varalaturi. Tällä laturilla ei ole enää moista ilmiötä tullut eteen.
Ittellä syylliseksi paljastui tasasuuntaussillan yksi vuotava diodi.
serial
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ke 01.12.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki / Tampere

Viesti Kirjoittaja serial »

Joo o

Nyt kävi ihan mielenkiintoisesti kun lomille lähdin. Autolle kun pääsin niin lähti aivan normaalisti käyntiin eikä ajossa valo enään hehkunut korkeillakaan kierroksilla (tai oli niin vähäistä ettei huomannut). Yhtäkkiä kesken matkan sitten heittää soittimen pois päältä ja abs valo alkaa palaa, ok, ihan normaalia kun virta vähissä. Ajelen Tampereelle päin ilman sähköjä noin 40-50km eikä menossa oikein muuta eroa ollut kuin hiljainen kyyti, kiitos radion ja lämppärin. Ajattelin jo siinä vaiheessa että laturi kyllä lähtee vaihtoon. Sitten vasta tapahtuukin mielenkiintoinen juttu kun käännyn motarilta rampille, kytkin pohjaan ja kolmoselle vaihto. Kun kaasun painoi pohjaan olikin veto kokonaan poissa. Kakkoselle ja sama. Sitten kuuluu muutama kolaus ja se tuntuu koko auton korissa(kohtalaisen vaimeita kuitenkin). Yhtäkkiä soitin herää henkiin ja sylkee cd:n pois, ABS valo syttyy ja mittaristo heräilee. Kokeilen kaasua ja auto on kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Akku antaa kunnolla virtaa ja kaikki sähkölaitteet toimii normaalisti.

Päälle päin kun katseli laturia myöhemmin niin näytti että siitä olisi yksi kiinnike murtunut, aivan varma en ole asiasta kun en sitä kuumana oikein tohtinut tutkia tarkemmin. Mutta nyt kaupunki ajossa toiminut aivan moitteetta.

Toi Samulin tapaus kyllä vaikuttaa ihan käyvältä selitykseltä, sillä ongelmahan oli ainoastaan motarilla jolloin ajellaan hieman suuremmilla kierroksilla. Mutta se tapa miten se taas heräsi oli vähintääkin omituinen.

Kuinkas muutes tuommoisessa kaasarikoneessa toimii tyhjäkäynti, onkos se virransaannista riippuvainen, sillä voihan olla että motti sammui silloin kun vaihtoi pienemälle ja starttasi taas kun vaihtoi vaihteen. Vaikka siltä se ei kyllä tosiaan tuntunutkaan.

Apuja vielä kaipaltais kuinka ton kanssa pitäisi edetä.

Kiitoksia
W124 200 -85
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Mulla oli sama ongelma et latauksenvalo palo himmeesti niin vaihdoin koko säätimen ja ongelma ratkes.

Mutta nyt kysynki koska vanha oli 14V ja uus on 12V niin onko sillä jotain merkitystä? Kun menin ostamaan säätimen niin löin vanhan myyjälle käteen ja sanoin et tommose tarvis ja se antoki sit 12V... Et kannattaisko se säädin vaihtaa 14V:een?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

CH kirjoitti: Mutta nyt kysynki koska vanha oli 14V ja uus on 12V niin onko sillä jotain merkitystä? Kun menin ostamaan säätimen niin löin vanhan myyjälle käteen ja sanoin et tommose tarvis ja se antoki sit 12V... Et kannattaisko se säädin vaihtaa 14V:een?
Eiköhän se ole valmistajan erilainen tapa merkata säädin. Vanhaan on merkitty latausjännite ja uuteen nimellisjännite.
Mitaa latausjännite akun navoilta niin siitähän se selviää.
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Paljon se latausjännitteen pitäisi olla?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

CH kirjoitti:Paljon se latausjännitteen pitäisi olla?
Noin 14V......14,4V, Joissakin jopa 13,7V.
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Mittari näytti 12.8 V... Eli pitäiskö sittenkin uusii se säätäjä?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

CH kirjoitti:Mittari näytti 12.8 V... Eli pitäiskö sittenkin uusii se säätäjä?
Koneen käydessä reipasta tyhjäkäyntiä??
Mittaus vasta kone on käynyt riittävän kauan käynnistyksen jälkeen.
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Juu mittasin ihan tyhjäkäynnillä ja kone oli ehtiny lämmetä ja käymään kunnolla ennen mittausta...
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Säätimen vaihdolla ainakin mulla nousi latausjännite 14,5 volttiin.
Helpohko homma. Otin omasta koko laturin veke ja putsasin samalla kaikki liitoksetkin ja tarkistin laakereiden kunnon.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Vastaa Viestiin