MÄÄ SÄÄDÄN SEN PUMPUN ITTE!, ei kai se ny niin hirveen vaikeeta oo, sit jos räplää sen ihan sekasin, ni sit se mynadiiseli saa korjata sen kuntoo mitä kaikkee siitä edestä pitää irrottaa, et siihen pumppuun pääsee käsiks? pitääkö se pumppu irrottaa, ku sitä säätää? helppo nakki...kai
pera8x kirjoitti:MÄÄ SÄÄDÄN SEN PUMPUN ITTE!, ei kai se ny niin hirveen vaikeeta oo, sit jos räplää sen ihan sekasin, ni sit se mynadiiseli saa korjata sen kuntoo mitä kaikkee siitä edestä pitää irrottaa, et siihen pumppuun pääsee käsiks? pitääkö se pumppu irrottaa, ku sitä säätää? helppo nakki...kai
Neloskoneessa on helpompi säätää pumppu kun sen irrottaa. Pumpun takana ei ole liikaa tilaa.
Tosin hifistit kuten "epk" säätää neloskoneen pumpun paikoillaankin.
en tiiä max. kiarroksista, ku ei oo kiakka mittaria ja en muista paljonko se siä katsastuksessa kiärsi, ku siitä on jo melkei vuasi. syöttö tosi piänellä, ku ei tuu yhtää savua.
Pelkästään syötönsäädöstä ei paljon kannata maksaa. Ennakko täytyy tarkistaa syötön lisäämisen yhteydessä, muuten ei hyötyä. Omasta säädin syötöt ja kierrokset savutus 2,5 ja kierrokset 6000rpm, ei ihan ekalla kannen aukasulla mut kuitenkin..
omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
Onko tuosta kellään pitemmän aikavälin kokemusta, kuinka tuo motti kestää, jos max.kiekat on tuolla 6000 yli? Eihän se tietysti vakionakaan ainaista tappiin huudattamista kestä, mutta joku raja kai tuossa kierrosten nostossakin on. Itse olen tuota maksimikierrosta miettinyt jo säätää, kun sillä saisi mukavasti tehoja taas lisää.. Mutta toisaalta saisi senkin jälkeen kestää vielä tuo kone..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
no ei se ainakaan koneen elinkaarta jatka. ja aika harvassa on ne kerrat jolloin kone kiertää yli 6000kierrosta. sillä kierrosten nostolla on ainaki minun tapauksessa haettu sitä ettei pumppu ala rajoittamaan syöttöä normaali kierrosalueella... ( automaatissa yläraja 4600kierrosta jolloin se vaihtaa isompaa)
Niin tietysti tuo tomaattilaatikko on hyvä rajoitin Eikäpähän sitä itselläkään tulisi aina käytettyä kiihdytyksissä kaikkia varantoja, mutta silloin kun on tarvetta yllättävässä tilanteessa päästä "alta pois", niin olisi hyvä, kun voisi yhdellä ja samalla vaihteella rykäistä tarpeeksi nopeasti + tietysti ohitustilanteet tiukoissa väleissä
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
dieselflosse kirjoitti:Mitä nuo pumppuvirittämöt tekevät pumpulle? Eli, mistä sen muutaman satkun maksaa, kun vie pumpun laitettavaksi? Isommat elementit, jotta kamaa kulkee enemmän, on yksi mahdollisuus. Mutta jos pitäydytään vakioromppeissa...
No luulisin että ne vähän käyttää paikkoja auki ja tutkailee osien kuluneisuutta sekä uusivat osia tarvittaessa. Lisäksi testipenkissä säädetään joka elementti tuottamaan tarkalleen saman verran soppaa. Säätö tapahtuu elementin liikkeen alussa olevan tyhjän esi-iskun pituutta säätämällä. Idea on aika lähelle sama kuin venttiilivälyksen säätö. Varmaan myös säätimen toiminta tarkastetaan ja herkistellään toimimaan niinkuin sen on tarkoitus toimia. Harva mekaaninen laite pysyy prikulleen tehtaan spekseissä puolen miljoonan kilometrin ajan. Kuluvathan esim. bensakoneissa kaasuttimet ja vaativat säätöä sillointällöin.
Meille ainakin virittämössä porasivat pumpun sylinterit isommiksi ja tilasivat englannista ylikoko-männät. Nyt tuo volvon kaivuri keuluu nopealla ykköselläkin Olin paskoa housuun, kun ajoin ensimmäistä kertaa, tietämättä koneen piilevistä tehoista.. Keula hyppäsi nimittäin kirjaimellisesti pystyyn ja puomi pokkasi maahan
Mika.T kirjoitti:omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
Mika.T kirjoitti:omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
okei, ny tarttis ihan oikeesti hyviä neuvoja! Tosi ahdas toi väli missä toi pumppu on, hyvä jos koko pumppua ees näkee. Kertokaapa asiantuntijat mitä mun pitää purkaa tosta eestä, et saan ees ton pumpun kannen auki, et vois vähä räplätä noita syöttöjä sun muita ruuveja. Lähteekö se öljynsuadattimen töttörö siitä meneen jotenki vai onko se lohkossa kiinteesti kii? Imusarjaki oli aika tiällä. ei mitään toivoo niinku suaraa päästä käsiks pumpun ruuveihi.
ja autohan oli w201 2.0 d
pera8x kirjoitti:joo joo, jeesakkaa ny vähä alku aina vähä hankalaa...
Hyväksi avuksi on semmonen ruuvikärki(tarkoitettu akkuporaan),ja siihen käypänen lenkkiavain,vielä ku litistää lenkin sopivan tiukaksi.
kyllä se silti aika kelju on.
Samuli H kirjoitti:Kannattaa vaihtaa ne ruuvit normaaleiksi kuusiopulteiksi helpottaa toimenpiteitä seuraavalla kerralla.
Totta,tavalliset kannat+muutama rikka tuovat kannat "esille" myöhempää avausta varten.
Jos tälle linjalle lähdetään, niin siihen takakanteen reiät oikeille kohdilleen.. Tehdään säätöruuveille jatkokset, jotka tulevat kannen läpi (tiivistys sopivalla stefalla) ja päässä "siipimutteri". Onnistuu säätö sitten vaikka lennosta
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Käytin 200d mersuni Riihimäellä säädössä, vaikutus huomattava , tuli herkemmäksi ja vastaa kaasuun nopeammin eikä vielä edes savuta
polttoaineneen kulutuksesta en vielä tiedä mutta pitäisi pysyä suhtkoht samoissa
mistä noita "uusia elementtejä" saa? pitääkö ite tehdä vai myydäänkö niitä jossain vai pitääkö ottaa kuarma auton pumpusta? ja jos voi ostaa, paljonko maksaa???
pera8x kirjoitti:mistä noita "uusia elementtejä" saa? pitääkö ite tehdä vai myydäänkö niitä jossain vai pitääkö ottaa kuarma auton pumpusta? ja jos voi ostaa, paljonko maksaa???
Katso Turbokeskusteluja, siellä on asiaa käsitelty paljon. Ainakin kaksi firmaa niitä laittaa PP- ja Mynädiesel.
joo ny on kansi kii ja pumppu kyljessä, kone huutaa tyhjäkäyntiä varmaa jotai 1500 rpm. onko tossa pumpussa jotain säätöö sillain "näkyvillä" et voi säätää tyhjäkäyntiä? ja kiakat laskee tosi hitaasti. siinä on kyllä se alppiventtiili heti pumpun päällä, se auttaa vähän, mut kaikki tehot menee samaa tahtia, ku turhat tyhjäkäynti kiarroksetki, jos sitä piänentää. pitääkö taas irrotta koko pumppu? help! pumppu oli siis pp:llä ja kaikki tehot otettu irti.
epk kirjoitti:no niii, 1 ruuvista kun kiertelee takaisin päin, saa kierrokset laskemaan normaalisti
MInkälaisella otteella kannattaa ruuvia lähteä avaamaan. Aloitetaanko puolella kierroksella vai viidellä kierroksella?
Arvelin jos turboon vääntäisi esim kolme kierrosta syöttöä ja pari kierrosta maksimisyöttöä lisää niin minkälaisellä kierrosmäärällä korjataan kierrosten "laskemattomuus" pois? Suuruusluokka kiinnostaa, ei tarvitse lukemia pilkulleen.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
kierros riittää varmasti. Ainakin omassa vaparissa riitti kun kolmekierrosta avasin syöttöruuvia. Ja konetta voi käyttä pumppu auki. joten voi kokeilla samalla. Ei kannata liikaa avata vaan sen verran kuin tarvii että kierrokset laskee hyvin.
mitenkä tuossa hommassa kun ne rukkaa tuota pumppua tuola pajoilla niin kun ne tasaa nämä syötöt samoiksi niin onko niissä sitten joku tietty arvo montako mml/r vai kuinka nämä määrät menee...mistä tälläiset arvot saa käsiin jos alkaa tuunaamaan itse pumppua??
paikallisessa diiselhuoltamossa omasta mielestä ei nyt mitään älyn huippu jättiläisiä olla niin luulisin että itteltäkin onnistuu...
Ei niille mitään arvoja ole. Siis jos ei säädetä tehtaanarvoihin. Sillä tasauksella tarkoitetaan että kaikki sylinterit saa samanverran polttoainetta. Ei sitä minkä verran ne saavat. Tätä ei voi tehdä ilman pumpun irrotusta ja penkissä ajoa. Normaali syötön säätö kyllä onnistuu kotikonstein.
no kyllä sen tiedän joo että pitää ottaa irti ja yms... sitä vaan mietin että onko tosiaan mitään arvoa mikä se pitää olla vaikka nyt esim. per kierros...ei se nyt mitään ihmeellistä voi olla...
Eipä tahdo teese itse- mies saada ulos samoja tehoja, kuin ammattilainen, puhumattakaan että tyhjäkäynnit ja muut toimisi kunnolla. Yllättävän kovan säätämisen vaatii, että saa toimimaan, varsinkin 200d, kun ei ole tilaa.