Diesel pumpun säädöistä, w124/w201
MÄÄ SÄÄDÄN SEN PUMPUN ITTE!, ei kai se ny niin hirveen vaikeeta oo, sit jos räplää sen ihan sekasin, ni sit se mynadiiseli saa korjata sen kuntoo mitä kaikkee siitä edestä pitää irrottaa, et siihen pumppuun pääsee käsiks? pitääkö se pumppu irrottaa, ku sitä säätää? helppo nakki...kai
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Neloskoneessa on helpompi säätää pumppu kun sen irrottaa. Pumpun takana ei ole liikaa tilaa.pera8x kirjoitti:MÄÄ SÄÄDÄN SEN PUMPUN ITTE!, ei kai se ny niin hirveen vaikeeta oo, sit jos räplää sen ihan sekasin, ni sit se mynadiiseli saa korjata sen kuntoo mitä kaikkee siitä edestä pitää irrottaa, et siihen pumppuun pääsee käsiks? pitääkö se pumppu irrottaa, ku sitä säätää? helppo nakki...kai
Tosin hifistit kuten "epk" säätää neloskoneen pumpun paikoillaankin.
Onko tuosta kellään pitemmän aikavälin kokemusta, kuinka tuo motti kestää, jos max.kiekat on tuolla 6000 yli? Eihän se tietysti vakionakaan ainaista tappiin huudattamista kestä, mutta joku raja kai tuossa kierrosten nostossakin on. Itse olen tuota maksimikierrosta miettinyt jo säätää, kun sillä saisi mukavasti tehoja taas lisää.. Mutta toisaalta saisi senkin jälkeen kestää vielä tuo kone..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
no ei se ainakaan koneen elinkaarta jatka. ja aika harvassa on ne kerrat jolloin kone kiertää yli 6000kierrosta. sillä kierrosten nostolla on ainaki minun tapauksessa haettu sitä ettei pumppu ala rajoittamaan syöttöä normaali kierrosalueella... ( automaatissa yläraja 4600kierrosta jolloin se vaihtaa isompaa)
Niin tietysti tuo tomaattilaatikko on hyvä rajoitin Eikäpähän sitä itselläkään tulisi aina käytettyä kiihdytyksissä kaikkia varantoja, mutta silloin kun on tarvetta yllättävässä tilanteessa päästä "alta pois", niin olisi hyvä, kun voisi yhdellä ja samalla vaihteella rykäistä tarpeeksi nopeasti + tietysti ohitustilanteet tiukoissa väleissä
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Re: Omasäätö vs. ammattilainen
Meille ainakin virittämössä porasivat pumpun sylinterit isommiksi ja tilasivat englannista ylikoko-männät. Nyt tuo volvon kaivuri keuluu nopealla ykköselläkin Olin paskoa housuun, kun ajoin ensimmäistä kertaa, tietämättä koneen piilevistä tehoista.. Keula hyppäsi nimittäin kirjaimellisesti pystyyn ja puomi pokkasi maahanMelitos kirjoitti:No luulisin että ne vähän käyttää paikkoja auki ja tutkailee osien kuluneisuutta sekä uusivat osia tarvittaessa. Lisäksi testipenkissä säädetään joka elementti tuottamaan tarkalleen saman verran soppaa. Säätö tapahtuu elementin liikkeen alussa olevan tyhjän esi-iskun pituutta säätämällä. Idea on aika lähelle sama kuin venttiilivälyksen säätö. Varmaan myös säätimen toiminta tarkastetaan ja herkistellään toimimaan niinkuin sen on tarkoitus toimia. Harva mekaaninen laite pysyy prikulleen tehtaan spekseissä puolen miljoonan kilometrin ajan. Kuluvathan esim. bensakoneissa kaasuttimet ja vaativat säätöä sillointällöin.dieselflosse kirjoitti:Mitä nuo pumppuvirittämöt tekevät pumpulle? Eli, mistä sen muutaman satkun maksaa, kun vie pumpun laitettavaksi? Isommat elementit, jotta kamaa kulkee enemmän, on yksi mahdollisuus. Mutta jos pitäydytään vakioromppeissa...
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ennakko
Mitenköhän tuota ennakkoa säädellään?Mika.T kirjoitti:omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Ennakko
Tuolla hyvä ohjedieselflosse kirjoitti:Mitenköhän tuota ennakkoa säädellään?Mika.T kirjoitti:omassa max kierrokset 6200.syöttöä 3 ja 1/4 kierrosta avattu, ennakkoa säädelty. nyt 10astetta. lähtötilanne oli 4astetta! hyvin kiihtyy ja kulkee automaatti farmariksi. eikä syökkään pahasti.
124.023
okei, ny tarttis ihan oikeesti hyviä neuvoja! Tosi ahdas toi väli missä toi pumppu on, hyvä jos koko pumppua ees näkee. Kertokaapa asiantuntijat mitä mun pitää purkaa tosta eestä, et saan ees ton pumpun kannen auki, et vois vähä räplätä noita syöttöjä sun muita ruuveja. Lähteekö se öljynsuadattimen töttörö siitä meneen jotenki vai onko se lohkossa kiinteesti kii? Imusarjaki oli aika tiällä. ei mitään toivoo niinku suaraa päästä käsiks pumpun ruuveihi.
ja autohan oli w201 2.0 d
ja autohan oli w201 2.0 d
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Jos tälle linjalle lähdetään, niin siihen takakanteen reiät oikeille kohdilleen.. Tehdään säätöruuveille jatkokset, jotka tulevat kannen läpi (tiivistys sopivalla stefalla) ja päässä "siipimutteri". Onnistuu säätö sitten vaikka lennostajanne I kirjoitti:Totta,tavalliset kannat+muutama rikka tuovat kannat "esille" myöhempää avausta varten.Samuli H kirjoitti:Kannattaa vaihtaa ne ruuvit normaaleiksi kuusiopulteiksi helpottaa toimenpiteitä seuraavalla kerralla.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
diesel pumpun säätö
Käytin 200d mersuni Riihimäellä säädössä, vaikutus huomattava , tuli herkemmäksi ja vastaa kaasuun nopeammin eikä vielä edes savuta
polttoaineneen kulutuksesta en vielä tiedä mutta pitäisi pysyä suhtkoht samoissa
polttoaineneen kulutuksesta en vielä tiedä mutta pitäisi pysyä suhtkoht samoissa
makopa
joo ny on kansi kii ja pumppu kyljessä, kone huutaa tyhjäkäyntiä varmaa jotai 1500 rpm. onko tossa pumpussa jotain säätöö sillain "näkyvillä" et voi säätää tyhjäkäyntiä? ja kiakat laskee tosi hitaasti. siinä on kyllä se alppiventtiili heti pumpun päällä, se auttaa vähän, mut kaikki tehot menee samaa tahtia, ku turhat tyhjäkäynti kiarroksetki, jos sitä piänentää. pitääkö taas irrotta koko pumppu? help! pumppu oli siis pp:llä ja kaikki tehot otettu irti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
MInkälaisella otteella kannattaa ruuvia lähteä avaamaan. Aloitetaanko puolella kierroksella vai viidellä kierroksella?epk kirjoitti:no niii, 1 ruuvista kun kiertelee takaisin päin, saa kierrokset laskemaan normaalisti
Arvelin jos turboon vääntäisi esim kolme kierrosta syöttöä ja pari kierrosta maksimisyöttöä lisää niin minkälaisellä kierrosmäärällä korjataan kierrosten "laskemattomuus" pois? Suuruusluokka kiinnostaa, ei tarvitse lukemia pilkulleen.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
...
mitenkä tuossa hommassa kun ne rukkaa tuota pumppua tuola pajoilla niin kun ne tasaa nämä syötöt samoiksi niin onko niissä sitten joku tietty arvo montako mml/r vai kuinka nämä määrät menee...mistä tälläiset arvot saa käsiin jos alkaa tuunaamaan itse pumppua??
paikallisessa diiselhuoltamossa omasta mielestä ei nyt mitään älyn huippu jättiläisiä olla niin luulisin että itteltäkin onnistuu...
paikallisessa diiselhuoltamossa omasta mielestä ei nyt mitään älyn huippu jättiläisiä olla niin luulisin että itteltäkin onnistuu...