W124 2,6 bensamoottorisen dieselöinti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

W124 2,6 bensamoottorisen dieselöinti

Viesti Kirjoittaja tepav »

Jeps eli olen hankkimassa w124 korista mersua käyttöautoksi. Dieseli pitäisi olla ja sen verran löylyä että jaksaa vetää perässään traileria+autoa kyydissä, eli 3-litrainen ja ehkäpä vielä turbolla :).

Yksi tuttava vihjaisi myynnissä olevasta autosta, mahdollisesti edukkaaksikin vielä kehui ja mainitsi että siinä on 2,6 litrainen kutonen. Ajattelin mielessäni että onpas oudon kokoinen kone mut eihän se mitään haittaa. Kävin katsomassa autoa, tarkastelin koria yltä päältä ja totesin että käsittämättömän hyvä kuntoinen, ei ruosteesta merkkiäkään lokarin kaarissa, ei ovien alasaumoissa eikä helmoissakaan mitään(no tunkin korvakkeissa oli vähän alkua mutta helppo korjata ja eikös ne oo aika perinteiset kohdat ruostumaan. Poikkeuksellisen timmin oloinen kumminkin kun auto on sentään -87 vuodelta. Sisältäkin ihan siisti. No sit sanoin omistajalle että otappas konepelti auki... Sit tulikin vähän takapakkia kauppaan kun katoin että voi prkl! Se onkin bensakoneella :lol: Olin jotenkin automaattisesti olettanut että diiselihän se ilman muuta on :lol:

No tulipa tässä mieleen(kun auto ei ole vielä mennyt) että mitäs jos vaihtais esim 300 diiselikoneen siihen, vaikka vapaastihengittävänkin. Auto on automaattilaatikolla. Sopiiko diiseliversio laatikkoon suoraan, onko bensa- ja d- versioissa ylipäätään samat laatikot? Ja jos kone sinne sopisikin niin mites katsastuksen kanssa, onko mitä eroja alustassa, d:ssä jytkymmät etujouset tms. Sitten jos/kun moottori vaihdettu ja auto vastaa muiltakin osin d-versiota niin katsastus on sitten vaan normaali muutoskatsastus eikös?

Mitäs tuo automaattivaihteisto tykkää em. kärryn vedosta?

Mitäs jos on 3,0 vapaastihengittävä kone ja laittaa siihen turbon? Ilmeisesti kestää hyvin vaikka alkuperäisessä turbokoneessa lienee öljyjäähdytys männille+ mahdollisesti muitakin eroja? Tarkoitus siis ottaa vain ne tehdasturbon tehot siitä... Syöttöpumppu otettava myöskin turbonkoneesta?

Käsittääkseni 3,0 kutoskoneen saattaisi löytää about 1000e hyvinkin? Ja samalla kun kone olisi hyppysissä niin vaihtais laakerit/m-renkaat eli ihan perusremppa niin olisi huolettomia kilometrejä sitten tiedossa. Mitäköhän laakerit/renkaat/tiivistesarja/kanteen perushuolto(tämä koneistamossa)- satsille mahtaa kertyä hintaa noin suunnilleen?

No siinäpä sitä on kysymyksiä näin aluksi, kiitokset vastauksista jo etukäteen :)

Isäukko osti w 124 200d:n ja sitä muutaman kerran kokeiltuani fundeerailin että täähän on hyvä! Tuolla kuskasin kilpuria kerran suunnilleen 100km matkan, toista kertaa ei tarvi kokeilla enää, nelosvaihteen saa melkeenpä unohtaa tuossa käytössä :lol: Mutta tuhdimmalla koneella ihan nappi mun mielestä. Tuli maalattuakin tuo auto, "vähän" joutu peltitöitäkin tekemään :arrow: tunkinkorvakkeet helmoissa, takavalojen ympäristö, ovistakin löytyi reikiä kyllä omiin tarpeisiin. No tulipa opiskeltua mersunkin korin perinteiset mätäpaikat kerralla.

Tänään rekisteröidyin tänne Mersufoorumille ja ekaa kertaa kirjoittelen. Tosi asialliselta vaikuttaa kaikinpuolin ja kyllähän näemmä diiselistä(kin??) irtoa sairaasti jylliä kunhan sille riittävästi tarjoilee ilmaa ja polttoainetta :D
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tervetuloa joukkoon!

Kyllä visiosi vaikuttaa aivan toteutettavalta. Alusta ja voimansiirto on aivan riittävä vakiona.
Täytyy vain huomioida, että kysymys ei ole pelkän koneen asentamisesta.
Tarviit virtalukon rungon dieselistä tai jotenkin sammuttaminen täytyy toteuttaa. Hehkun vermeet ja kytkennät, putkistot, polttoainepumput pois, jäähdytin erilainen, ym...
Nämä nyt ekaksi tuli mieleen. -87 on kyllä muuten hyvä muokata, koska turhat saastemääräykset ei häiritse.
Joku mersupurkaamo??
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

Hyvä pointti juu että eihän se siihen pelkkään moottorin vaihtoon jää tuo operaatio. Noh putkiston voin modifioida, bensakoneen jäähdytin käynee myös(varmaan isompi kuin diiselin vaiko?) Vesiletkuissa varmaan eroja mutta nekin voi sovitella. Ja tankin suhteen selvinnee juurikin b-pumpun poistolla, pätkä putkea vaan korvamaan pumpun kohta(vai onkos tuossa ylipäätään tankissa sisällä se pumppu, olettaisin näin). Hehkujen virtavehkeet kyllä unohdin kokonaan :oops: Mites tuo mainitsemasi sammuttaminen sitten? Olin luulossa että tuossa on syöttöpumpussa vaan solenoidi :arrow: kun siihen annetaan virtaa, se aukeaa ja kone käy, virta pois ja kone sammuu. Onkos siinä joku monimutkaisempi systeemi?

Eli alusta&jarrut olisi käypäiset katsastuksen puolesta :) :?: Tuo edelleen olisi hyvä tietää varmaksi että sopiiko tämä d-kone kytkinkoppaan ns heittämällä, onko kytkinkäpälä&painelaakeri& kytkinakselin boorit samanmoiset. Ja koneen korvakkeet vielä, sopivat suoraan olettaisin?

Se ahtimen lisäysprojekti kiinnostaisi vielä myöskin vaikka sitä ei varmaan heti laitettaisikaan.

Edit: Vielä tuli semmoinen kysymys mieleen nimittäin perävälitys, onko niissä eroja, veikkaisin että bensakoneisessa olisi aavistuksen tiheämpi välitys(Ainakin joissain muun merkkisissä on näin). Autossa on ilmeisesti lukollinen perä jos auttaa asiaa.
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

tepav kirjoitti:
Eli alusta&jarrut olisi käypäiset katsastuksen puolesta :) :?: Tuo edelleen olisi hyvä tietää varmaksi että sopiiko tämä d-kone kytkinkoppaan ns heittämällä, onko kytkinkäpälä&painelaakeri& kytkinakselin boorit samanmoiset. Ja koneen korvakkeet vielä, sopivat suoraan olettaisin?

Se ahtimen lisäysprojekti kiinnostaisi vielä myöskin vaikka sitä ei varmaan heti laitettaisikaan.

Edit: Vielä tuli semmoinen kysymys mieleen nimittäin perävälitys, onko niissä eroja, veikkaisin että bensakoneisessa olisi aavistuksen tiheämpi välitys(Ainakin joissain muun merkkisissä on näin). Autossa on ilmeisesti lukollinen perä jos auttaa asiaa.
Uppia! :) varmoja tietoja näihin kysymyksiin kaipailisin edelleen. Ja tuosta ahtimen lisäyksestä kiinnostaisi vielä tietää että minkä mallinen ahdin, siipien koko, ar-suhde tulisi kysymykseen jos tavoitteena vain(?) se alkuperäisen turbokoneen 150hv. Riittääkö vaparin pumppu tuohon tehoon vai pitääkö olla turbokoneen vastaava(onko näillä ylipäätään eroja, jos on, mitä?). Onkos muuten turboversiossa vakiona jonkinmoinen cooleri(luulisin ettei ole). Mites pakosarja, selviäisikös niin helpolla että ihan vaparin vakiosarja, siihen väli/jatkopala johon turbo kiinni. Onnistuu kyllä tehä kokonaan uusi sarjakin, helpoimmalla varmaan kyllä pääsee kun hommaa alkuperäisen turbopakosarjan.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sammutin toimii dieselissä alipaineella, siksi virtalukon runko pitää vaihtaa.
Dieselkone käy kiinni siihen bensakoneisen vaihdelaatikkoon.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Tervetuloa "tapav" joukkoon!

Luin juttusi läpi, yhteenkohtaan voin vastata jota kysyit on
bensa pumppujen sijainti. Ne löytyy oikean takamatkustajan
penkin kohdalta tietty auton ulkopuolelta, muovikotelon
alla piilossa 2kpl pumppuja ja 1kpl suodatin patruuna.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

tepav kirjoitti: Uppia! :) varmoja tietoja näihin kysymyksiin kaipailisin edelleen. Ja tuosta ahtimen lisäyksestä kiinnostaisi vielä tietää että minkä mallinen ahdin, siipien koko, ar-suhde tulisi kysymykseen jos tavoitteena vain(?) se alkuperäisen turbokoneen 150hv. Riittääkö vaparin pumppu tuohon tehoon vai pitääkö olla turbokoneen vastaava(onko näillä ylipäätään eroja, jos on, mitä?). Onkos muuten turboversiossa vakiona jonkinmoinen cooleri(luulisin ettei ole). Mites pakosarja, selviäisikös niin helpolla että ihan vaparin vakiosarja, siihen väli/jatkopala johon turbo kiinni. Onnistuu kyllä tehä kokonaan uusi sarjakin, helpoimmalla varmaan kyllä pääsee kun hommaa alkuperäisen turbopakosarjan.
Ahtimeksi kannattaisi laittaa vakio 300 turbon kkk k26 ahdin. Löytyy aika helpolla/halvalla.
Vaparin pumppu riittää hyvin noille tehoille, vaatii vaan syötön lisäyksen. Turbon pumpussa on oikeastaan erona vain tuo "savutuksenesto".
Turboissa ei ole vakiona cuuleria, mutta sellainen kannattaa kyllä sinne laittaa.
Alkuperäinen turbopakosarja on varmasti järkevin ratkaisu tuohon kokoonpanoon, tietysti jos innostusta riittää niin eikun vaan väsäämään itse. :)

Onnea projektille. :D
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

No niin johan alkoi tietoa satelemaan, kiitoksia siitä :) Kait täytyy alkaa kauppaa hieromaan tosissaan siitä autosta niin pääsee ihmettelemään paremmin. Sammutuksenkin vois toteuttaa vaikka magneettiventtiilillä jota ohjataan esim. ex puolalle menevällä virralla. Tankkiasiakin senkun helpottui kun pumppu ulkopuolella, lisäks sille pumpullekin löytyynee käyttöä harrasteautossa, siinä lienee kohtuullinen tuotto kun ton kokoselle koneelle on tarkotettu.
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

vakio elementeillä saat varmasti 150hp. säädätät pumpun asian tuntevassa liikkeessä..... :lol: turbo osiolta löytyy paljon matskua 300 kiusaamisesta....
www.thaiklupi.fi
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

Jussi k kirjoitti:vakio elementeillä saat varmasti 150hp. säädätät pumpun asian tuntevassa liikkeessä
Ja kun antaa pikkusormen... :lol:
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

tepav kirjoitti: Tankkiasiakin senkun helpottui kun pumppu ulkopuolella, lisäks sille pumpullekin löytyynee käyttöä harrasteautossa, siinä lienee kohtuullinen tuotto kun ton kokoselle koneelle on tarkotettu.
Bensa kutosessa on kaksi pumppua. Perävälityksistä sen verran , että ainakin tossa omassa 260:ssä tuntuu olevan pitkät välitykset. 100 km/h kierrokset on
2000 r/min. Tosin toi on manuaali...
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ahonen V kirjoitti:Perävälityksistä sen verran , että ainakin tossa omassa 260:ssä tuntuu olevan pitkät välitykset. 100 km/h kierrokset on 2000 r/min. Tosin toi on manuaali...
Niin ja kakkosella semmonen menee 107km/h. Tästä on mustaa valkoisella. :oops:


Ja taulukon mukaan:

260E välitys on 3.27 vanhassa ja 3.92 uudessa manuaalivaihteisessa. Automaatissa 3.27

300D:ssä 3.46 manuaali
2.88 / 2.87 automaatti vanha / uusi. (Onpas noissa reilu ero... ja miten se ero yleensäkin voi olla noin pieni? On kai molemmat rattaat vaihdettu... Oisko pikkuperä vs. isoperä?)

Uuden ja vanhan raja on heinä-elokuu 1989
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Sivonen kirjoitti:
300D:ssä 3.46 manuaali
2.88 / 2.87 automaatti vanha / uusi. (Onpas noissa reilu ero... ja miten se ero yleensäkin voi olla noin pieni? On kai molemmat rattaat vaihdettu... Oisko pikkuperä vs. isoperä?)

Uuden ja vanhan raja on heinä-elokuu 1989
Molemmat on isolla perällä. Välitysero (2.88vs3.46) johtuu siitä että manuaalissa on vitonen selvä ylivaihde.

Jos tästä nyt edes oli kyse :shock:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tätähän ei kysytty :shock: , mutta jos tavoitteena on turbottu 3-satanen, niin vaivattominta ja kaiketi pitkässä juoksussa edullisintakin sellaisen saamiseksi on ostaa auto valmiina. Tarjontaa pitäsi olla reippaasti.

Vapari OM603 ei vastaa sisäkaluiltaan alun perin turboksi suunniteltua konetta. Kaikkea kestävyyttä parantavaa eroavaisuutta turbopannussa on.
Mutta varmasti originaali vaparikin sen 150 hv ottamisen sietää nurisematta.

Äkkiä vaan kun ynnää tuota koneenosto-, vaihto- ja turbotus-, ja uusintakatsastussavottaa kaikkine käänteineen ja oheiskuluineen (+ että jää M103 käteen, paitsi jos ostaja löytyy), niin alkuperäisen W124 turbonakun rattiin pääsee paljon pienemmällä riesalla. Saattaapi jäädä vielä rahaa "piristämiseenkin" : :wink:

Paitsi jos on paikka, intohimo, osaaminen ja vehkeet moisen koneenvaihtoprojektin rakenteluun, niin tuollainenhan on vallan sopivaa puuhastelua.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
tepav
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 14.09.2005 22:59
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja tepav »

Juu kyllä tiedossa on että aikaa&rahaa palaa yllättävänkin paljon tuollaisessa projektissa mut ei se haittaa :) Toi taitaa olla melkeenpä selviö että se bensakone jää tallin perukoilla pölyttymään :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Yhden eli viimeisen dieselöinnin tehneenä voin väittää, että Kaapon puheissa on tällä kertaa todella paljon perää.
Samalla rahalla saa jo alkuperäisen 300DT:n jota voi sitten säästyneellä ajalla, rahalla ja motivaatiolla piristää. Ja on varmasti luotettavampi vehjes kärryn vetoon. Mutta oishan siinä sitten yksi "pesuainemoottori" vähempänä jos tiisselöintiin ryhtyy....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Tosiaan mikä minäkään olen ketään neuvomaan mutta... Miksi pilata hieno bensa-mersu järjettömällä työllä, hommata siihen prosentteja, nähdä vaivaa pikkunippeleiden hankinnassa ym? Lopputulos on kuitenkin "ei alkuperäinen" tekniikanvaihtoauto, harrastajien silmissä kamala sekasikiö (vaikka olisi todella hyvin tehty) Vielä kun tällä hetkellä hyvä bensa 124 on helpompi myydä kuin hyvä Diesel 124... Ei vaan tajuu miks.:shock: :roll:
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tepav kirjoitti:
Toi taitaa olla melkeenpä selviö että se bensakone jää tallin perukoilla pölyttymään

Riippuu aivan siitä millä hinnalla myyt. :lol: Tarkoitan itseäni.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

300 D:ssäkö mikä perävälitys? Manuaalissa? Vakiona?
Vastaa Viestiin