126, vuotava raitisilmasuutin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

126, vuotava raitisilmasuutin

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tervehdys!

Otin itseäni niskasta kiinni ja kävin vihdoinkin kiinni ässän vuotavaan raitisilmasuuttimeen. Alkoi jo käydä ikäväksi tuo hihaan suuntautunut veto, kun ulkolämpömittari muutamana aamuna lähenteli nollaa.

Vasemmaisen suuttimen sulkuläpän vipu löytyi vasemman jalkatilan kattoverhouksen takaa. Siinä se pianolangan pää yhdistyi läpän käyttövipuun heti keskikonsolin takana olevan lämppärin kotelon kyljessä.

Itse fixi vuotavalle läpälle kesti viisi sekunttia ja vilauksen. Irroitin pianolangan päällä olevan vaipan pään kiinnipitolipareen ja siirsin vaippaa puoli senttiä. Sen jälkeen vain lipare takaisin, ja kas, suutin ei enää vuoda ohjausnamiskan sulkiasennossa.

Sitten alkoivat haasteet. Jalkatilan katon takaisin laitto ei sujunut kuin elokuvissa. Ongelmana oli saada kattopanelin päällä kulkevan ilmakanavan pää oikeaan holeen lämmityslaitteen kotelon kylkeen. (Onko muuten tietoa, mihin oven sisään menevä ilmakanava oikein puhaltaa? Ikkunalle? Vai oven sisätiloihin?)

Loppujen lopuksi laitoin katon takaisin kahdessa osassa. Ensin sen osan, joka näkyy kojelaudan alareunassa ja lopuksi väänsin pedaalien yläpuolella olevan muoviläystäkkeen paikalleen puoliväkisin.

Samalla työrupeamalla tuli vaihdettua konsolin nappuloiden ja vaihdekaavion taustavalot. Sekä lisäksi vielä korjattua sisään painuva läämmön säätökiekko.

Auto on taas melkein kuin uusi :lol:
Terveisin
Tero
PM
Valvoja
Valvoja

Re: 126, vuotava raitisilmasuutin

Viesti Kirjoittaja PM »

flosse kirjoitti:Onko muuten tietoa, mihin oven sisään menevä ilmakanava oikein puhaltaa? Ikkunalle? Vai oven sisätiloihin?
Just purin tuon oviverhouksen, kun korjasin pettänyttä ikkunahissiä.
Eiköhän se puhaltele tuota ilmaa siitä oviverhouksen reiästä suoraan oven sisään, näin ainakin muistaakseni.
Ja mitäköhän hyötyä tuostakin sitten on?
Ainakin ovi pysyy sisältä uudenveroisessa kunnossa, itsellä ainakin oli kuin uuden veroinen, täysin kuiva, ei ruostetta ei moskaa, ei mitään. 8)
Ja kai se on hyvä juttu talvellakin, kun ovi on täynnä lämmintä ilmaa.
Ei taida olla paljoa vedon tunnetta ja kai se "hönkä" nousee ylöspäinkin estäen klasin huurtumisen.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Näin

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä lämppärin ollessa kunnon höngällä tämä oviverhous lämpiää varsin mukaviin lukemiin eli oven sisään sohottaa. On varsin miellyttävää nojailla keveilläkin vaatetuksilla lämpimään käsinojaan. Ja varmasti on ovi sisältä kuin tehtaan jäljiltä myös korron suhteen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Pasi M. kirjoitti:Just purin tuon oviverhouksen, kun korjasin pettänyttä ikkunahissiä.
Kuinka tuo oviverhous on kiinni? Pitäisi saada raotettua alareunaa sen verran, että saisin poimittua 'kulkuvalon' johdon oven sisältä. On edellinen omistaja ilmeisesti irroittanut pahvin ja unohtanut pujottaa piuhan takaisin lämpun pesään.

Voinko työntää ison ruuvarin ovipahvin alareunan alle ja rykäistä? Vai pitääkö ensin purkaa kahvat yms. pois... ja kääntää pahvia johonkin suuntaan irroitettaessa?
Terveisin
Tero
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Just purin tuon oviverhouksen, kun korjasin pettänyttä ikkunahissiä.
Kuinka tuo oviverhous on kiinni? Pitäisi saada raotettua alareunaa sen verran, että saisin poimittua 'kulkuvalon' johdon oven sisältä. On edellinen omistaja ilmeisesti irroittanut pahvin ja unohtanut pujottaa piuhan takaisin lämpun pesään.

Voinko työntää ison ruuvarin ovipahvin alareunan alle ja rykäistä? Vai pitääkö ensin purkaa kahvat yms. pois... ja kääntää pahvia johonkin suuntaan irroitettaessa?
Ainakin W124:sen pahvi ei ole kiinni noilla japsien suosimilla neppareilla, vaan sellaisilla muovisilla koukuilla, joten ovesta on irroitettava kahvat ja pultit, kaksnelkussa myös peilin säätökahvan kehys ja sen jälkeen verhoilu lähtee suoraan ylöspäin nostamalla, olen itse joskus alapäätä irroittanut niin että nostan vain verhoilun alaosasta vähän ettei koko pahvi lähde liikkeelle, on sitten helppo saada takaisin.

Mulla on muuten kuvia siitä pahvin kääntöpuolesta, valitettavasti vaan ei ole netissä eli en voinut linkittää.
dieselflosse
Valvoja
Valvoja

Mauri H. kirjoitti:olen itse joskus alapäätä irroittanut niin että nostan vain verhoilun alaosasta vähän ettei koko pahvi lähde liikkeelle, on sitten helppo saada takaisin.

Mulla on muuten kuvia siitä pahvin kääntöpuolesta, valitettavasti vaan ei ole netissä eli en voinut linkittää.
Siis oletko taivuttanut pahvia siten, että alareuna nousee koukuista? Kahvoja ei tuolloin tarvinne irroittaa?

Heitä kuvat emaililla.
Terveisin
Tero
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:olen itse joskus alapäätä irroittanut niin että nostan vain verhoilun alaosasta vähän ettei koko pahvi lähde liikkeelle, on sitten helppo saada takaisin.

Siis oletko taivuttanut pahvia siten, että alareuna nousee koukuista? Kahvoja ei tuolloin tarvinne irroittaa?

Heitä kuvat emaililla.
Sitä pahvia ei auta taivuttaa, pitää vaan nostaa ja olen kyllä joutunut irroittamaan kahvan yläpään pultin ja lukkolaitteen muovisen (W126:ssa rosterinen) kehyksen jotta koko pahvi hiukan nousee.

Kuva on tulossa.
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

Tässäpä on yksityiskohtaiset ohjeet tuon verhouksen irrottamiseen. Tosin faceliftatussa ei tarvi irrottaa tuota ovilukon namiskaa, siis sitä nappia siinä verhouksen päällä. :oops:
Ja tietenkin tarvii poistaa myös ikkunaveivi, jos omistaa mustien miesten mallin. :lol:
Ja se onnistuu työntämällä muovipeitekuori pois paikaltaan, jolloin kahva lähtee nostamalla pois. Ei siis ruuveja... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Fine

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kiitti perskeleesti löydöstä, tuolla näyttää olevan paljon muutakin hyödyllistä erinomaisesti kuvattuna ja vielä tekstinkin kanssa rautalangasta väännettynä.
Hyvä saitti kaikkiaan :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
PM
Valvoja
Valvoja

Re: Fine

Viesti Kirjoittaja PM »

Jukka N. kirjoitti:Kiitti perskeleesti löydöstä, tuolla näyttää olevan paljon muutakin hyödyllistä erinomaisesti kuvattuna ja vielä tekstinkin kanssa rautalangasta väännettynä.
Hyvä saitti kaikkiaan :D
...ja miljoonaan kertaan ollut tuo linkki esillä täällä palstalla. :lol:
Kiva kalusto kieltämäti. 8)
Vastaa Viestiin