200 w124 bensa mesen viritys

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Avatar
janne86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.07.2005 14:27

200 w124 bensa mesen viritys

Viesti Kirjoittaja janne86 »

morjens. kertokaapa mitenkä aloittaisitte virittämään tollasta w124 korilla olevaa 200 bensa mersua. auto on siis vielä täysin vakio. laittakaa myös hieman tietoa siitä että paljonko ehdotuksenne toisi tehoa. en haluaisi vastausta että laita turbo tai että vaihda isompi kone.hiukan myös ehdotuksen hintaa näkyviin. auto on muuten vm 88 ja kaasarilla, mittarin lukema 481000km eikä koneelle ole tehty muuta kuin vaihdettu öljyjä.ja on ollut meidän perheessä suurinpiirtein mittarinlukemasta 150000km. eli kestääkö edes minkäänlaista virittelyä kun ei vielä koneellisia vikoja, niitä on varmaan odotettavissa lähi aikoina, vai?

muuten vielä piti kysyä että paljonkohan tossa on heppoja kun rekisteri otteessa ei lue. jää kyllä varmaan alle 110 vai?

Vastailkaa mersu tietäjät. vastaukset tosi tarpeellisia!!!!!!!!!!
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!!!!!!!
tulipa pitkä teksti jos luit kokonaan niin kiitän jo siitä. :lol:
Mercedes-Benz 200
Sillä ajetaan mikä parhaalta tuntuu.
ei mersua voittanutta!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tehoa uutena 109 hv.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Melkeinpä lähtisin tuota virittämään sillä isomman koneen vaihdolla. Tulee melko varmaan halvemmaksi ostaa jostain kohtuullisesti ajettu 230:n kone, kuin alkaa
tolle 200:lle tekemään viritystä + koneremppaa, mikä noilla kilometreillä on kestävyyden takia suotavaa. Turpottaminenkin on hankalaa -88 autoon, joten koneen vaihto on järkevin tapa minun mielestä. Tai myy tuo pois ja osta isompi koneinen tilalle.

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Hae Saksasta 2.3 16V pikkumese ja tee siitä tekniikanvaihto, taatusti erikoinen ja suht tehokaskin+ osat löytyy hyllystä. Ja homma hoituu Suurinpiirtein turbottamisen hinnalla.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No jos sitä virittämään alkaa niin:

-Alakerran tasapainotus
-Kannen kanavien avarrus
-Kannen laskeminen
-Venttiilien hiominen (ns. kisaseetit)
-Jyrkempi nokka-akseli
-Peltipakosarja
-Tuplakaasarit tai
-Säädettävä ruisku (Megasquirt, Hestec, tms) ja läppärungot lyhyellä imusarjalla

Rahalla saa ja Mersulla pääsee. Miten kovaa pääsee, riippuu miten paljon meinaa laittaa rahaa. Tehoa saa 160-210hp, riippuu mitä haluaa ja miten paljon on rahaa tehdä.

Hinta-arvioksi "normaaliviritykseen" voisi heittää 1000-2000€, riippuen siitä mitä viitsii / osaa tehdä itse (ja jos ei tyydy Megasquirtiin tai kaasareihin, vaan haluaa Hestecin, Tatechin, tms, niin hintaan +1300€). Siihen vielä päälle tiivisteet, laakerit, yms huolto-osat tietysti.
Viimeksi muokannut Sivonen, Ti 06.09.2005 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

No ei tolla vapari 230E:llä vielä kyllä kuuhun mennä mutta kyllä se 200:n jälkeen tuntu oikeelta tykiltä vähän aikaa :wink: ja eikä se -88:n auton turbotus ole mikään ongelma jos ei rek.otteessa ole tuota kuuluisaa vähäpäästöinen merkintää.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja täältä mielipide että jos tehoa kaipaa niin ei ole järkevää hakea sitä virittämällä pienintä bensakonetta.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Ja täältä mielipide että jos tehoa kaipaa niin ei ole järkevää hakea sitä virittämällä pienintä bensakonetta.
Aivan. Jos on pakko virittää kaksilitraista bensaa niin suosittelen nostamaan nokalle paparautaisen ooppelin koneen tai taunuksen ohc:n. Niihin löytyy palikkaa kiitettävästi ja "halvalla". Mersun bensoja ei juuri rallipoluilla ole pyöritelty katolleen, näitä mainitsemiani niin paljon ettei varmaan kukaan jaksa edes laskea. :D Eli voortin oohoosee nokalle, tai sitten kannattaa kuunnella mitä dieselipuolen turpomiehet sanovat. :wink:

-Minulla on mainos astran pohjassa- 8)
Avatar
janne86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.07.2005 14:27

Viesti Kirjoittaja janne86 »

heps. no en viittisi ruveta vielä ostamaan uutta autoa kun toi on justiinsa maalattu uusiksi läpikotaisin ja toi on ollu mulla vasta vähän yli vuoden. se on eka auto vasta mun autoilu historiassa. ja olisin tyytyväinen jo johonkin 160 heppaan kai se nyt hiukan tulee halvemmaksi kun koneen vaihto????? katsokaas kun olen vasta 19v ja armeijakin kutsuu tammikuussa niin ei ole oikein varaa ruveta tekemään mitään saksan reissuja ja uuden auton ostoja eikä koneen vaihtoa. muuten henkilökohtaisesti en ikinä osta pikkumersua, en tykkää sen ulkomuodosta enkä varsinkaan takapäästä. no jos kellään ei ole vinkkejä kuinka saada tosta irti edes 150 heppaa niin täytyy vissiin unohtaa koko homma :cry: :cry: :cry:
onko toi 2litranen oikeasti pienin mersun bensa kone :?:
Mercedes-Benz 200
Sillä ajetaan mikä parhaalta tuntuu.
ei mersua voittanutta!
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

~160hp =

Jyrkempi nokka 100€
Peltisarja 50-200€ (tee ite niin säästät rahaa ja saat semmosen kun sattuu tulemaan ;) )
Tuplakaasarit 400€ (tai Megasquirt antureineen+suuttimineen noin 300-500€)
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
janne86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.07.2005 14:27

Viesti Kirjoittaja janne86 »

en oo ikänä ymmärtäny mitä tarkoittaa toi jyrkempi nokka. voiko joku selittää et mitä se on niinku maalais järkeä käyttäen on. eli jos meen liikkeeseen ja sanon et mersuun jyrkempi nokka ni saanko mä uuden konepellin vai :D :D :D :D no joo vitsi. eli kertokaa!!!! ja tuota peltipakosarjaakin vois hiukan maalais järkeen sopivammaks selitykseks laittaa. ja mistä noita tupla kaasareita sais ostaa, mut jos jollakin on käytettyjä tupliksia niin ilmotusta tänne olisin kovasti kiinnostunut


Suurkiitos sivoselle vinkeistä :) :)
Mercedes-Benz 200
Sillä ajetaan mikä parhaalta tuntuu.
ei mersua voittanutta!
Avatar
Rässi66
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 341
Liittynyt: Su 12.09.2004 22:21
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

janne86 kirjoitti: jyrkempi nokka = nokka-akseli, jossa enemmän nostoa ja pidemmät aukioloajat kuin vakiossa -> täytös parempi.
peltipakosarjaakin = ohuesta putkesta taivuteltu pakosarja, jolla tehostetaan pakokaasujen poistumista sylintereistä. Tuotantomallit usein tukkoisia ja kuristavat konetta.
tupla kaasareita sais ostaa esmes Mopo-Sportilta, freetecnicsilta, racer's place ym. ym. Googlella löytyy varmaan lisää.

Suurkiitos sivoselle vinkeistä :)
Jep, Sivone hallitsee nää hommat :)
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

viritys..

Viesti Kirjoittaja peteracing »

mun mielestä tollasessa 2.0 koneen virityksessä ei oo mitään järkee...
kallista hommaa eikä noilla tuplakaasareilla ja peltisarjalla vielä taivaaseen pääse,aika optimisti pitää olla jos noilla meinaa 160 heppaa ottaa. mulla on ollu ralli autoja ja tiedän mitä voiman ottaminen vaparista maksaa. bensankulutus nousee taivaaseen ja moottorin ikä ei oo ennustettavissa... bensa maksaa kuitenki jo ihan tarpeeksi ett kannattaa aina miettiä siltäki kannalta näitä hommia...ainaki varusmiehen. mun mielestä sun ois viisainta ostaa joku isompi bensa ruisku kone ja pitää se ihan vakiona... luulen ett tonnilla löytyy jo ihan hyvä kone apulaitteineen ja se o kuitenki vasta uusien tuplien hinta. tommonen 16v cossun kone on kans aika kiva jos joltain superturbo mieheltä löytyis,mut iso ruokanen ja kallis rempata jos jotain kilahtaa.
power is nothing without control...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaasareitten ja peltisarjan hankkimisesta:

Jos uudet kelpaa, niin katso vaikkapa moposportista:
http://www.moposport.fi/sivut/autolu03/sivu08.html

Esim Lortto DHLA 40 riittänee sulle, mutta parempi (ja vitusti kalliimpi) olisi Weber DCOE 40 tai 48. Jos käytettynä löydät Weberin 45:set kohtuuhintaan, niin osta kirkuen. Niitä ei enää valmisteta ja on hyvät puolen litran sylintereille noin 45hp/syl tehoille.


Ja peltisarjaa ei varmaan saa valmiina, mutta yksi vaihtoehto on ostaa valmis kakslitraseen nelimukiseen tarkotettu sarja esim marteliukselta http://www.martelius.com/exh/160002.htm. Siihen teetät vaikkapa ammattikoululla sopivan laipan ja sovitat valmiin sarjan siihen. Ei se ihan niin helppoa ole miltä kuulostaa, putkia joutunee taivuttelemaan ja jatkamaan/lyhentämään, mutta helpompaa niin kuin tehdä kokonaan ite.


Molempia saa tietysti käytettynäkin (esim keltainen pörssi -> kilpa-autot on hyvä paikka aloittaa etsiminen).



Ja mitä nuo tekee?

Nokka-akseli
Noukkahan avaa venttiileitä. Eli kuten nimi sanoo, se on akseli, jossa on nokkia. Eli kun akseli pyörii niin sen nokat tönii keinuvipuja, jotka välittää liikkeen venttiileille. Venttiilinjouset painaa venat takaisin kiinni.

Ja kun muistetaan fysiikantunneilta, että ilmalla on massa, ja massan liike ei pysähdy kuin seinään, vaan se hidastuu hitaasti. Eli kun imuvena on auki ja mäntä liikkuu alaspäin, syntyy sylinteriin alipaine, ja sen vaikutuksesta ilma virtaa imusarjasta sylinteriin. Ja kun ilma on liikkeessä, niin venttiilin sulkemista voidaan myöhäistää siihen asti kun mäntä on jo tulossa hieman ylöspäin. Ilma on siis liikkeessä ja mäntä ei kerkiä kääntämään liikettä (työntämään ilmaa) takaisinpäin.

Missä vaiheessa venttiili voidaan sulkea ilman että ilma virtaa takaisinpäin, riippuu kierroksista. Isommilla kierroksilla ilmalla on enemmän sylinteriin päin suuntautuvaa liike-energiaa, eli venttiili voidaan sulkea myöhemmin ja saadaan lisää ilmaa koneeseen.

Mutta asialla on tietysti miinuspuolensa, eli jos vaihtaa jyrkemmän nokka-akselin niin pienillä kierroksilla venttiilit sulkeutuu liian myöhään ja ilma pääsee virtaamaan takaisin imusarjaan päin. Eli teho alakierroksilla tippuu.

Sama pakopuolella, mutta sylinteristä ulospäin.

Ja sitten vielä sekin juttu, pakotahdin lopussa imu- ja pakoventtiilit on vähän aikaa samaan aikaan auki. Tämä aika on nimeltään overlap. Silloin pakokaasut on virtaamassa nopeasti pois sylinteristä, ja kun imuventtiiliä aukaistaan, pakokaasujen imu vetää lisää ilmaa sylinteriin. Mitä enemmän overlappia, sen korkeammilla kierroksilla nokka alkaa toimia - ja tehoalue myös jatkuu tietysti vakiota isommille kierroksille. Ja taas pienillä kierroksilla isolla overlapilla ilma liikkuu sylinteristä imusarjaan ja pakosarjasta takaisin sylinteriin.

Nokkien aukioloaika ilmoitetaan kampiakselin (ei siis nokka-akselin) asteina. Eli esimerkiksi 250-asteinen nokka avaa imuventtiilin 35 astetta ennen yläkuolokohtaa, ja sulkee 35 astetta alakuolokohdan jälkeen.

Nuo asteet ilmoitetaan yleensä 0.003 tuuman nostolla, eli: venttiili aukeaa 0.003" - - - venttiili on sulkeutunut siten että se on auki 0.003". Tällä ei ole periaatteessa mitään väliä, "tehollisena arvona" voidaan pitää 0.050" nostolla mitattua ajoitusta, joka 250-asteisessa nokassa on noin 180 astetta.

(kaikki yo. asteluvut on hatusta heitetty, ei tommosta nokkaa oikeasti olekaan)

Se siinä niinkuin pääpiirteittäin, eiköhän tuo jo tarpeeksi sekoita. :lol:


Pakosarja
Vakiopakosarja on tehon kannalta perseestä. Alavääntöä se kyllä jollain fysiikan lakeja kumoavalla tavalla antaa kohtuullisesti. :shock:

Peltisarjan tarkoituksena on mitoittaa putket siten että kun edellisen sylinterin pakokaasut huitelee kahden tai useamman putken yhtymäkohdan ohi, seuraavan sylinterin pakoventtiili aukeaa - ja ne edelliset pakokaasut imaisee seuraavat mukaansa. Eli peltisarjakin antaa vääntöpiikin vain tietyille kierroksille. No toki virtaukset on yleisestiottaenkin paremmat kuin ahtaassa vakiosarjassa, eli kyllä ne pakokaasut poistuu muutenkin jouheammin kuin vain pakosarjaan suunnitellulla kierrosalueella.

Peltisarjoja on kahta mallia nelipyttyseen, eli 4-2-1 ja 4-1. Ensimmäisessä yhdistyy ensin kahden sylinterin primääriputket (primääriputki = se mikä lähtee kannesta) ja siitä eteenpäin kulkee kaksi putkea rinnakkain jonkin matkaa, ja ne yhdistyy yleensä vasta auton alla. 4-1 sarjassa kaikki primäärit yhdistyy samassa paikassa ja putki jatkuu siitä yhtenä ränninä eteenpäin. 4-2-1:llä saa enemmän vääntöä ja leveämmän vääntökäyrän, 4-1:llä enemmän piikkitehoa.

Pakosarjan suunnitteleminen on melko tarkkaa hommaa. Mitä paksummat ja/tai lyhyemmät primääriputket, sitä isommilla kierroksilla sarja toimii. Ohuempi ja/tai pitempi niin vetoalue laskee alemmas. Tästä syystä kannattaa ostaa valmis samankokoiselle ja tavoitetehoillesi tehty sarja.


Imupuoli
Periaatteessa sama kuin pakosarja, mutta putkia ei tarvitse yhdistää. Eli mitä isommat ja/tai lyhyemmät imuputket, sitä isommilla kierroksilla kone toimii. Eli nyt puhutaan kaasarien koosta (40mm / 48mm / jotain) ja imusarjan kanavien koosta. Imusarjan pituudella voi vaikuttaa radikaalisti kierrosalueeseen, esim. Mersun piiiitkä vakiosarja koittaa tuoda vääntöä alakierroksille, mikä on absurdi idea koska nuo on jo vakiona vasta neljässä tonnissa herääviä koneita :lol: (ainakin kutoskoneet). Voisi päästä heittää että 40mm kaasareilla sulle riittää pelkkä tuumanpaksuinen sovituslaippa kaasareille, 48mm tarvinnee jotakuinkin 5-8-tuumaa pitkät imuputket. Nää on sitten ihan päästä heitettyjä lukemia, ja hyvin mahdollisesti mersun kannen imukanavat ei ole samalla etäisyydellä toisistaan kuin tarvikekaasareitten kurkut, eli joudut väkisinkin tekemään vähän pitemmän imusarjan.


Tulipas tekstiä. :shock:

Nuo kaikki yllämainitut osat kun on keskenään sopivia, eli kaikki sovitettu esim. 5500rpm:lle niin on aika kiva katuviritys.
Ja kun on harraste- eikä kisapelistä kyse, niin ihan pilkkua nussimalla ei tarvi tehdä. Jos osat on edes suurinpiirtein toisiinsa sopivia, niin eron kyllä huomaa.

Tästä hyvänä esimerkkinä mun entinen Sierra. 2.0 OHC-kone, josta oli revitty 180hp tehoa (ostin valmiiksi viritettynä). Koko motti oli rakennettu, eli ilmeisesti kaikki mitä ensimmäisessä tähän topiciin kirjoittamassani viestissä luettelin. Sinänsä tyhmää edes mainita bensankulutusta, koska koneen rakentamiseen oli mennyt 30000mk. Mutta matka-ajossa värkki vei naurettavat 8 litraa sadalle (no epäilette, mutta en kyllä meinannut uskoa itsekään kun ajoin Jämsästä Varkauteen (tasan 200km) niin tankkiin mahtui Varkaudessa vain 16 litraa). Viisivaihteisella lootalla olisi varmasti vienyt enemmän, nyt nelivaihteisena se kierti matka-ajossa semmosta 3000 kiekkaa, ja kun koneen "ilmanvaihto" oli tehty viimesen päälle niin myös hyötysuhde oli korkea.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jäi vielä sanomatta, kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta Esko Maunon (vai Mauno Eskon?) kirjoittama virittäjän käsikirja. Tietysti se joka käsittelee nelitahtikoneita. Siinä kerrotaan tuo teoriapuoli aika mukavasti ja onpa mukana vielä lukuisia laskukaavojakin.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Aamen Misa 8)

Se oli varsin tyhjentävä selitys aiheesta vaparin viritys.
Vauhti maksaa ja jos sotaväkeen lähdet niin jo pelkkä liikkuminen käy lompakon päälle( 2kk jo siviilissä ja vieläkin pers aukinen)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
janne86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.07.2005 14:27

Viesti Kirjoittaja janne86 »

moro taas. eikö tällä foorumilla ole muilla tietoa virittämisestä kuin sivosella jonka vinkit ovat todella hyviä ja asiallisia. en kyllä viitsisi ruveta konetta vaihtamaan ja mersumiehenä en konepellini alle salli muuta kuin mersun koneen jos sitä ei saa kulkemaan niin saa pysyä vakiona.

vaihtamalla jonkun muun automerkin koneen tulee auton heikoimmaksi lenkiksi kone joka kuitenkin on autossa niitä tärkeimpiä asioita.

onko kiva esitellä mersua kavereille ja muille ihmisille kun avaa konepellin niin sieltä löytyy esimerkiksi joku cossun kone :(
ei kiitos kone on oltava mersun. tiedän kyllä että mersullakin on isompia koneita ettei tule sanomista että voi sinne laittaa mersun isommankin koneen.

kiitos taas sivoselle joka tuntuu hallitsevan nämä hommat 8)
Mercedes-Benz 200
Sillä ajetaan mikä parhaalta tuntuu.
ei mersua voittanutta!
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

cossu

Viesti Kirjoittaja peteracing »

tarkotin kyllä cossumersun konetta joka löytyy noista 2.3-16 ja 2.5-16 190E:stä..
power is nothing without control...
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Unohtu vielä mainita se, mistä noita jyrkempiä nokka-akseleita saa. Ilmeisesti ainoa(?) vaihtoehto on AMG:n nokka (joo varmaan kakssatanen AMG löytyykin :mrgreen: ) tai vanhan nokan hiominen jyrkemmäksi. Hiominen maksaa sen 85€ / akseli suunnilleen. Omani hiotutin R-Koneistuksessa, jälki on 10+++ kouluarvosanan arvoista. Muita hiojia on Mauri Virtanen ja GT-Motor ainakin. GT-Motorista olen kuullut vain hyvää, ja Virtasen nokka oli em. Sierrassa. Kaverilla oli Escortissa sen hioma nokka. Hyviä keppejä, todella hyviä.

Ainoa miinuspuoli hiotussa nokassa on sen vakiota nopeampi kuluminen. Ainakin R-Koneistuksessa osasivat sanoa suoraan että minun auton nokat (W123 280E) pystyy hiomaan ilman pelkoa että kuluu millin viikossa :roll: , mutta uudemman kakssatasen nokista en tiiä mitään. Soitto Ärrään niin selviää sekin.

Jotkut nokat tarvii pintakäsittelyn hiomisen jälkeen (nitraus 100€ / akseli).


GT-Motor (09) 550 917
R-Koneistus (09) 242 8833
Mauri Virtanen 040 760 1253
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Foorumilla oli joskus myynnissä Brabus B1 pata, 2.0 tais olla koko ja tehoa 136 hepoa.

230E:n AMG kansi/ ruisku osilla saa 165 kaakkia, mutta paketti maksaa 2500€ :shock:

Edit: tuossa olis sopiva viripaketti
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=26983
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Hienoja tiivistelmiä konee virittämisestä ! ja komentit asiallisen tuomitsevia.

Tässä on huono vastaus (saattaa olla hyväkin) ja ehkä turhankin isällinen.

Toi on hyvä auto ja tehot riitää normaaliajoon. Vanha auto on jo itsessään suuri rahareikä ja vikoja tulee varmasti, ainakin kaikenlaista pakoputken vaihtoa, alustapuslan vaihtoa, uutta rengasta, jarrupalaa yms. jos mitään suurempaa ei satu + normaalit kulut kaiken päälle.

Virittämisestä syntyy helposti "viritys" jos hommaa ei hallitse kunnolla, ja auton arvo putoaa nollaan. (niin "siisti" kuin se omasta mielestä onkin). Autoa ei mm. autoliikkeet huoli enää ollenkaan.

Itse odottelisin Intin jälkeistä aikaa ja harkitsisin tehon lisäystä myöhemmin. Sitä voi vaikka saksasta käydä hakemassa tehokkaamman auton. Noita kuustoista venttiilisiä on kyllä saatavissa suomestakin sopurahalla vuoden parin päästä....
W210 290TD T
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edit: tarpeettomat tekstit poistettu.
Viimeksi muokannut dealer, La 10.09.2005 18:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1193
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kaksi edellistä vastausta kertoivat jo kaiken,mutta en voi olla (näköjään)lisäämättä omasta puolestani:
Täysin hullu ajatus lähteä tehoja hakemaan,varsinkin jos et itse tiedä asioista,eikä toisaalta ole antaa isoa rahatukkua jollekin toiselle joka osaa.
Nauti laatuautostasi ja osta sitten myöhemmin sellainen minkä mieluummin haluat,kun on varaa.
Sitäpaitsi,minulla ainakin niskakarvat nousee pystyyn aina kun luen,että joku
nuori haluaa mahdollisimman tehokkaan auton..ikäänkuin liikenne olisi joku leikkikenttä ja kilparata.Eri asia on ne kuskit,joiden autoista tietää että tehoa löytyy,mutta silti mennään muun liikenteen mukana itseään korostamatta..voiko coolimpaa olla?
Kysyy mistään ymmärtämätön pappa hämeestä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

En kommentoinu tuota kakslitrasen virittämistä kun siihen ei kommenttia pyydetty... Mutta ei siinä munkaan mielestä järkeä ole vaan tarviiko kaikessa järkeä ollakaan? Jos auton virittäminen on harrastus, niin sitten virítetään. Enpä löydä järkeä omasta projektistanikaan enkä diisselien virittäjien hommista jne... Vaan eipä oo kukaan sanonu että "hei rehtijii, sun 123:ssa ei oo mitään järkee, oisit vaan pitäny sen vakiona". :lol:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edit: turhat pois.

Rehtijiille olisi sanottu moneen kertaan että "ei mitään järkee" jos hän olisi virittänyt W123 200D - konetta.
Viimeksi muokannut dealer, La 10.09.2005 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Pienimmän koneen virittämisessäkin on hiukan järkeä, jos kyseessä on dieseli. Ainakin mersun 200d (OM601) kestää pientä virittämistä ihan hyvin. Jopa turbolla, kun pitää mopon aisoissa. Itse en ole pitänyt, mutta minua se ei haittaa, koska pidän auton rassaamisesta ajoittain, kun pysytään harrastuspohjalla.

Ehkäpä kannattaisi hiotuttaa nokka-akseli kevyesti ja hommata uudemman mallin imusarja, johon käy kaksikurkkuinen pystykaasari. Näitä imusarjoja on ainakin joissain 89-90 mallisissa 190 kattikaasarikoneissa. Kaasariksi joku isohko weberi ja vaparisuodatin. Pakoputkisto avarammaksi ja Briskin tulpat. Peltisarja ehkäpä, mutta en ole vakuuttunut sen hyödystä suhteessa hintaan, ainakin jos kevyesti viritetään.

Henk. koht en näe mitään järkeä paljon ajetun bensamoottorin virittämisessä, jos rahaa ei ole repullista varattuna kyseiseen hommaan. Mielummin tosiaan pitää auton muuten kunnossa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

dealer kirjoitti:Rehtijiille olisi sanottu moneen kertaan että "ei mitään järkee" jos hän olisi virittänyt W123 200D - konetta.
No minä voin kyllä sanoa. Ei siinä ole mitään järkeä. Jape, sun 200D:n virityksessäkään ei oo mitään järkeä. Sjtv kun ruuvaa omaansa lisää syöttöä, siinäkään ei ole mitään järkeä. Minulla on semmonen auto että sen omistamisessa nyt ei ole vakionakaan mitään järkeä saati sitten viritettynä.

Ei kitaran soittamisessa ole järkeä. Levyjä saa kaupasta.
Ei oo myöskään karkin syömisessä järkeä. Leipä on terveellisempää.
Eikä piirtämisessäkään. Valokuvia saa helpommin.
Kaikki ne vaan on harrastuksia joissa ei tarvi olla järkeä - sattuupahan vaan olemaan mukavaa tekemistä (kuka tietysti mistäkin tykkää).

Eli harrastuksen kannalta kakslitrasen virittämisessä on järkeä. Minun mielestä ainakin olisi mukavaa ottaa semmosesta 200hp irti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Muilla merkeillä 2-litraisten virittämisessä tuntuu olevan paljonkin järkeä. :lol: Esim. antiikkinen Volvon vapaastihengittävä B20 yli 200 heppaiseksi viritettynä on aikas vinkeä peli, kuljettaa 142-koppasta johonkin 6,5 sekunnin pintaan ja ne äänet... 8)
Viimeksi muokannut PM, Pe 09.09.2005 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
janne86
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.07.2005 14:27

Viesti Kirjoittaja janne86 »

kuinka niin muilla merkeillä 2 litrasen virittäminen on järkevämpää. miksi mersun 2 lituraasen virittäminen on joillekkin niin vastenmielistä.
minä vaan kysyn??????!!!!!!!!!
Mercedes-Benz 200
Sillä ajetaan mikä parhaalta tuntuu.
ei mersua voittanutta!
Vastaa Viestiin