M102 sytkäpotikan olemassaolo vai kaupan huijaus??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

M102 sytkäpotikan olemassaolo vai kaupan huijaus??

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Asia sivuaa jonkin verran tuota aikaisempaa 230TE:n nakutustopiccia, mutta saattaa olla omankin tarinan arvoinen.

Autohan on siis M102-koneinen ja vuosimalliksi mainittiin 1989. Annoin vihjettä, että sytkää säädetään potikasta jarrutehostimen ja sulakekotelon vierestä. Kun ukko oli vienyt kiesin paikalliselle huoltamolle, niin puhelin pirahti ehtoolla: ”Ei siellä mitään potikkaa ollut, vain pystymallinen virranjakaja, josta sytkä pitäisi rukata". :shock:

Nyt kummastus on suuri. M102 on tietääkseni kovasti samaa moottoriperhettä M103:n kanssa ja kyllä niissä kutosissa on sytkäpotikka ollut vanhemmissakin vuosimalleissa.

Onko M102 jätetty enemmän karvalakkiasteelle tämän suhteen? Mistä vuosimallista alkaen potikka on ollut, kun olen kyllä kuullut, notta nelospannussakin tuo härpäke on (ja muistin mukaan W124 230E sedanissa oli kans, vaikka liisingpirssin pellin alla ei tullut paljoa viihdyttyä). Vai onko ollut vaikkua Kaapon korvissa?

Meinaan myös sitä, notta onko farkun vuosimalli tosiaan rekisteriotteessa mainittu '89, jos asiaa voi potikan olemassaolon perusteella päätelllä? Autohan on rekattu alun perin Englantiin, jossa se vietti kaksi vuotta. Näin ollen oikea vuosimalli saattaisi olla '87 – kertooko potikka tai paremminkin sen puute ehkä tämän?
Nimittäin siinä tapauksessa käydään vielä myyjän juttusilla... :twisted:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moi, syötä sarjanumero kirjaimineen osoitteessa http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng olevaan dekooderiin. Sieltä saa selville vuoden, jolloinka tilaus on tehty.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: M102 sytkäpotikan olemassaolo vai kaupan huijaus??

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Mulla on kyseinen säätösysteemi, vaikkei se sinällään olekaan "potikka" kuin itse sen ymmärrän eli potentiometri :D – on siinä tieten kuitenkin vastuksia sisällä. 124:n M102:ssa on tainnut olla kahta sytytysjärjestelmää (TSZ ja EZL). Tuo vastussäätö on kai vain EZL:ssä.

Sytkäboksi on ainakin EZL:n tapauksessa vasemman lokarin päällä.
Onko sytkäboksissa kaksi isoa pyöreää liitintä ja yksi pieni pyöreä – meneekö siihen alipaineletku? => EZL
Jos on vain yksi iso pyöreä ja yksi pieni pyöreä ja virranjakajaan menee alipaineletku => TSZ. Näissä taitaa puolakin olla semmoinen tavallinen pötkylän mallinen.

Oliko tämä remonttimies katsonut sinne virranjakajan sisään sen tarkemmin? Itselläkin on tuommoinen pytstymallin jakaja mutta EZL:ssä sisus on tyhjä. Jakajaa voi kyllä vähän pyörittää mutta siitä säädetään vain perusasetus, että kipinä ylipäätään osuu pyörijästä kannen johtimiin. TSZ:ssä on siellä jonkinmoinen kärjetön katkojalaite ja jotain säätöä ja siten kai krantumpi asennolle.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Nyt menee sen verran korkeammaksi matematiikaksi, notta pitää printata tuo ohjeistus mukaan ja ehtoolla katsoa, kumpi on kyseessä. Kiitokset alustuksesta. Eiköhän se siitä.

Pitää onkia samalla tuo valmistenumero ja heittää eetteriin, kyllä sitä aina uskaltaa toisen auton identifikaation ruskipojan sivuille antaa :twisted: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Niijjoo,

Täältä löytyy aikamoinen pläjäys tietoa 102:en sytytyksen sielunelämästä (PDF 2,6 MB).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Roisto kirjoitti:Niijjoo,
Täältä löytyy aikamoinen pläjäys tietoa 102:en sytytyksen sielunelämästä (PDF 2,6 MB).
Heeh, tuon kun prittaa ja antaa ukolle, niin sehän hyppää porakaivoon eikä suostu tulemaan pois ennen kuin paperit on jalostettu paremmin ymmärretävään muotoon esim. takassa :lol: :shock: :lol: ... sen puoleen, kyllä autosähköt ovat aika tavalla hepreaa myös itselle :shock:
Mutta eiköhän korjaamofakiiri saa noista irti kaikenlaista tarpeen tullen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mitähän eroa on EZK:lla ja EZL:llä???

EDIT: Itse itselleni vastaten :D :
EZK = bosch-sytkä nakutuksen tunnistuksella
EZL = tässä on ROMmilla tallennettuna moottorille sopivat ennakon 3D-käyrät

Tuli joskus tutkittua EZK:n sielunelämää myös sieltä pimeältä puolelta ja samalla muutenkin kävi boschilainen sytytyspolitiikka tutuksi :lol: Se ei välttämättä ole yksilön mielenterveyden kannalta pelkästään hyvä asia... nimittäin on näemmä niin, että pääosa näistä "tietokoneen" ohjaamista sytytysjärjestelmistä perustaa toimintansa huijaukseen ja likiarvoihin... :shock: :o :roll:
Viimeksi muokannut vanttom, To 25.08.2005 09:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jos se potikka son siinä missä kaapo sanoi..niin siitä valkataan vain bensan laatu S tai N...ja kaikki suomesa olevat laadut ovat S eli super luokkaa :lol:

Ja se varsinainen ajoitus säädetään jakajasta on sitä potikkaa sitten tai ei.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Lucky-Dog kirjoitti:Ja se varsinainen ajoitus säädetään jakajasta on sitä potikkaa sitten tai ei.
Tuosta en löisi kaikkia rahojani vetoa. :D TSZ:ssä ennakko kyllä säädetään jakajasta mutta EZL säätää sen boksissa ja virranjakaja jakaa vaan virtaa. S/N-mutikalla annetaan boksille tieto, paljonko ennakkoa uskaltaa antaa.
WIS kirjoitti:It is not possible to set the ignition point on the EZL ignition system by turning the high voltage distributor. The ignition point is determined by the Ignition control module. Test distributor ignition system, if necessary (15-540).
Toisaalta, jos Kaapo ei ole sitä murkulaa löytänyt, niin silloin virranjakajan pyörittely todennäköisesti auttaa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa empä ole tainnut vetoa asiasta lyödäkkään :lol: :lol:

Mutta edelleen säätelisin 102 moottorin perus sytkäennakkua jakajasta :lol: :lol:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Tässä just jokunen aika sitten korjattiin syttyä tuosta meikäläisen pirssistä. Oli joku piruvie mennyt aikojen saatossa ronklaamaan ennakoita jakajalla. :evil: Vaikka nimenomaan EZL sytyttyyn (=jakaja siis ilman sisuskaluja ja muita alipainesäätimiä) ennakot laitetaan nollaan. Ei muuta kun jakaja ylös ja merkit kohdalleen. Kummasti virkisti kulkua kun ylimääräiset ajoitukset otettiin pois. 8)
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu kyllähän se juuri em. tapauksissa näin menee :lol:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Roisto kirjoitti:Niijjoo,

Täältä löytyy aikamoinen pläjäys tietoa 102:en sytytyksen sielunelämästä (PDF 2,6 MB).

t.
Risto
Onko kellään linkin PDF-tiedostoa tallessa? Tai löytyykö toimivaa osoitetta, tuo linkki ei enää toimi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Englantiin tehtailtiin männävuosina suuria eriä autoja jotka oli tarkoitus rahdata alunperin jonnekin Arabiemiraatteihin. Kyseiset autot olivat seisseet sitten vuosikaupalla avomaalla ja osa ilmeisesti uinut jonkun tulvan seurauksena.

Varoittelevat paikalliset ostamasta autoja joiden käyttöönottovuosi on eri kuin mallivuosi ym. syystä.
Vastaa Viestiin