Mitäs eco-mittari jumpittelee? Vika yllättävässä paikassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mitäs eco-mittari jumpittelee? Vika yllättävässä paikassa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eco-mittari on osoittanut kummia oireita. Se nousee n. kolmanneksen verran tapista jo tyhjäkäynnillä ja pakenee varsin herkästi punaiselle jo pintakaasulla.
Vastamäki tai kiihdytys sysää neulan punaisen pohjaan vaivatta. Moottorijarrutuskaan ei "imaise" neulaa alatappiin, jonka se on ennen tehnyt helposti.
Mittari sinällään ei kerro totuutta, sillä bensaa ei pala yhtään enempää kuin ennenkään.
Mikäs moisen aiheuttaa, kaikki pelaa muuten ok. Onko mittarin pelleily oire jostain tulevasta hommasta, vaiko joku pikkuvaiva, esim. tukkoinen ilmansuodatin :?: Se on kyllä vaihdettu vuosi sitten, mutta on kilsojakin tullut 30.000 :shock:
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 26.09.2005 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

"esim. tukkoinen ilmansuodatin"

Ei. Silloin alipainetta olisi normaalia enemmän, ei vähemmän.

Alipainevuoto jossain mahdollisesti.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Rikkinäinen lambda aiheuttaa samanlaisia oireita, sen lisäksi kun eco mittari menee punaiselle niin veto on heikkoa.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

iteite kirjoitti:Rikkinäinen lambda aiheuttaa samanlaisia oireita, sen lisäksi kun eco mittari menee punaiselle niin veto on heikkoa.
Varmastikin näin. Vaan ei ole lambdaa ja veto on "punaisella" ihan passeli. Voisikohan moinen juontua jo loppusuoralla olevista virtavehkeistä? Tulpanjohdot, tulpat, jakajankansi, pyörijä ovat jo jonkin ikäiset ja käynnistyvyys alkaa jo vaatia vieteriä, 2-4 sek. koneen lämmöstä riippuen.
Taitavat olla piuhat alkuperäiset, virranjakaja reilun 100 tkm ajettu ja tulpatkin 30 tkm.

No, se selviää ensi viikolla, kun pääsee vaihtopuuhiin. Täytyy sitä ennen peukaloida noita konehuoneen alipaineletkuja, jos sieltä jotain löytyy... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

iteite kirjoitti:Rikkinäinen lambda aiheuttaa samanlaisia oireita, sen lisäksi kun eco mittari menee punaiselle niin veto on heikkoa.
Mites tuo lambda tuohon vaikuttaa? Economy mittarihan on täysin suora "vacuum"-mittari...

Tässä lisätietoa toimintaperiaatteesta ja testaamisesta.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tomi S. kirjoitti: Tässä lisätietoa toimintaperiaatteesta ja testaamisesta.
Tänks - vaikka ko. mittalaitetta ei olekaan, niin tuosta selviää jo paljon.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Toi vakuumimittarin alipaine on tietääkseni ainakin pohjoisamerikkalaisissa sekä ruotsalaissuomalaisissa laatuvaunuissa otettu kaasuläpän seutuvilta.

Ja niissä kyllä tukkoinen ilmanputsari, 1 pimeä tulppa tms. aiheuttaa sen, että vauhtipoljinta saa painaa syvempään, eli alipaine pienenee ts. neula siirtyy "uneconomy"-alueelle.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Letku rikki/irti jostain?
Melkein kannattaisi mitata jollain oikealla mittarilla alipaine..
Pelaako vehjes muuten hyvin, käy ja kaikkea?
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Jos kerran kulutus ja kulku on aivan normaalia, veikkaan alipainevuotoa alipainemittarissa tai sinne menevassa letkussa.

Jos mittari itse tai kabiinin puoleinen letku vuotaisi kuuluisi varmasti suhinaa, joten hyva arvaus on nirhautuma jossain imusarjan ja tulipellin valisella alueella. Sinne moottorin liikkeiden olettaisi voivan ajanoloon aiheuttaa vuotoja.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pikkasen myöhään meni kotiinpääsy ja valaistusolo eivät olleet enää parhaat mahdolliset. Kuitenkin tuo yläkerran iso lamppu antaa taivasalla huikeasti paremman yleisvalon kuin parempikaan taskari :shock:

Nyt vain pitäisi päästä paikantamaan tuo alipainemittarin letku. Tuossa seudulla on sellainen määrä letkua ja piuhaa - joista kaikista ei edes heti selviä, onko kyseessä sähkö- vai muu johdin - että ilman GPS-järjestelmää :shock: paikannus tuntuu ylivoimaselta.
Lisäksi piuharyppäät on niputettu siteillä siisteiksi tupoiksi, joten oikean löytäminen on tätäkin kautta melko temppu.

Yksi ehdokas voisi olla käsiin sattunut punavalkoinen letku, kun kaikki muut moottoritilan johdotukset ovat mustia. Voisiko olla se??
Tai sitten tutkitaan päivänvalossa kunnolla. Ainahan tuon saisi paremmin ilmi, jos nyppäisi mittariston pois ja sitä kautta jäljittää eco-mittarin pilliä, mutta sekin on vähän turhaa tavallaan, se repiminen... :(
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Entäs jos istutat emännän kajuuttaan vahtimaan mittaria ja imeksit ja puhaltelet niitä pillejäsi konehuoneessa? :idea: Näihän se löytyy irrottamatta mittaristoa, parisuhdekkin lujittuu kun puuhastelette yhdessä. :twisted: (Vrt. televisioantennin säätäminen.) :lol:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti:Entäs jos istutat emännän kajuuttaan vahtimaan mittaria ja imeksit ja puhaltelet niitä pillejäsi konehuoneessa? :idea: Näihän se löytyy irrottamatta mittaristoa, parisuhdekkin lujittuu kun puuhastelette yhdessä. :twisted: (Vrt. televisioantennin säätäminen.) :lol:
Jaahas, jospa emäntä imeksii pilliä, ja itse puhaltelen konehuoneessa, niin suhde lujittuu vielä paremmin. Tai sitten luhistuu :shock: Minkähän pillin sieltä ensin vetäisi esiin.

Nyt pitäisi olla jokin kytkykaava, jolla tuon eco-letkun osaisi kymmenien röörien joukosta paikantaa. Räjäytyskuvakirja on kyllä kotona, mutta meneeköhän se noin yksityiskohtiin...
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapo kirjoitti:
HVM kirjoitti:Entäs jos istutat emännän kajuuttaan vahtimaan mittaria ja imeksit ja puhaltelet niitä pillejäsi konehuoneessa? :idea: Näihän se löytyy irrottamatta mittaristoa, parisuhdekkin lujittuu kun puuhastelette yhdessä. :twisted: (Vrt. televisioantennin säätäminen.) :lol:
Jaahas, jospa emäntä imeksii pilliä, ja itse puhaltelen konehuoneessa, niin suhde lujittuu vielä paremmin. Tai sitten luhistuu :shock: Minkähän pillin sieltä ensin vetäisi esiin.

Nyt pitäisi olla jokin kytkykaava, jolla tuon eco-letkun osaisi kymmenien röörien joukosta paikantaa. Räjäytyskuvakirja on kyllä kotona, mutta meneeköhän se noin yksityiskohtiin...
Minäpä joutessani konsultoin, vilkaisen omastani mikä se voisi olla. Eukko lähtee harmi kyllä toihin, ei ole imemässä pilliä.... :roll:
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minulla se on harmaa-valkoinen. :idea:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

HVM kirjoitti: Minäpä joutessani konsultoin, vilkaisen omastani mikä se voisi olla. Eukko lähtee harmi kyllä toihin, ei ole imemässä pilliä.... :roll:
Saattaa olla, että kohde löytyi. Aivorattaan sivulta (Braingears :shock: ) löytyi osio "Testing ECONOMY vacuum gauge", jossa asiasta on juttua 126:tta koskien.
Tarina on periaatteessa saman kuin Tomi S:n laittama linkki 124:n vastaavaan, mutta tässä on mukana tarkempi kaavakuva letkun pään sijainnista.
Eli imusarjalta tulee letku liittimeen, josta lähtee letku mittarille, näkyy oleva "kakkostulipellin" edessä vastapäätä sulakeboxia ja jarrunestepurkkia.

Katsotaan mielenkiinnolla, tukeeko havaintosi samaa asiaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pimeä kausi ja synkkyys on tulossa kuin keskiajalla konsanaan. Koska suuri osa forumilaisten Mersuista on myös sieltä kotoisin :shock: , valohoitoa on syytä antaa.
Eilen oli oiva keli ropata vehjettä taivasalla. Siis pari lämppärin merkkivaloa vaihtoon. Piti siis ottaa säätimien taustapuu pois.
Kas, sisäilman kierron katkaisijasta oli katkennut yksi letku, joka menee flektin katkaisijalle (mitä virkaa muuten ylipäätään on niin isolla rypäleellä alipaineletkuja katkaisimessa, joka ohjaa puhaltimen nopeutta... :shock: ).

Juu, uusi letku löytyi mukavasti tallinhyllystä, joten kiinni se. Konsoli nippuun ja kauppaan. Jo vain alkoi eco-mittari näyttää taas kuten pitääkin eli ajateltu savotta alkaa etsiä falskausta konehuoneesta jäi tarpeettomaksi.

Siitä mietintää: kuinka ristiin rastiin menevä verkosto tuo alipainehässäkkä kaikkiaan on.
Vuoto sekoitti eco-mittaria ja perstuntumalla sillö oli vaikutusta vähän koneen käyntiinkin. Keskuslukitusta vuoto taas ei haittannut, ei myöskään valojen korkeussäätöä.

Näin ollen ei ainakaan lämppärin alipainevermeet ole täysin itsenäisesti toimivia. Olisi hauska saada joskus "kytkentäkaavio" noista alipainevermeistä noin yleensä :? .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin