Kertokaapa DEFA-asiantuntijat, mitä eri teholuokkia
on henkilöauton tavallisissa lohkolämppäreissä.
Meneekö tehot moottorin koon mukaan vai onko kaikissa
henkilöautoissa samantehoiset?
Tarkoitan nyt siis sähkötehoa, eli mietin
karkeaa laskemaa siitä kuinka paljon tolpan
10A:n sulakkeelta jää (tai siis sisätilan läppärille jää) varaa...
olen kyllä tietoinen siitä, että koko lämmitysryhmän pääsulake ei
kestä (yleensä mitoituskriteeri) jos joka tolpalla otetaan täydet
eli siis ideaalitapauksessa 10A >>> 2300W,
tästä syystä on kehitelty kaikenlaisia rajoituksia mm sisälämppärin käyttö kielletty jne...
Minä en mikään asian tuntija noissa asioissa ole. Kolemen tehoisia lämmittimiä olen nähnyt:
300w
Ei juuri mitään virkaa. Ei lähde dieseli volvo edes pikkupakkasella tällä lämmittimellä vaikka olisi koko yön
550w Yleisin. Kun antaa olla koko yön niin moottori on mukavan lämmin (n. 50-60 asteinen) Alle kahden tunnin lämmitys ei tunnu kuin päästöissä
700 jotain W.
Mukava henkilöatoissa. Säästää sähköä, kun ei tarvitse hehkuttaa monta tuntia. Kovallakin pakkasella tunti, pari ja kone on oikeasti lämmin. Minun valinta.
Vielä parempi olisi kaksi 550w vastusta. Ei vain taida enää kärsiä unohtaa pidemmäksi aikaa päälle.
Ittellä 290td koneessa Defan 650W tehonen vastus.
Parinkympin pakkasessa kaks tuntia kun pitää päällä on venakopan kansi käteen selvästi lämmin.
Lohkolämppärin surma on joissakin yhteisohjauksissa käytössä olevat päällä-pois-päällä-jne sykliset ohjaukset. Virtapiikit polttaa vastuselementin, paras saavutus 2lämppäriä/talvi.
Itteltä ei ole koskaan palanut (kop,kop) vaikka työmaalla hehkuttaa jatkuvasti talvisin kovilla keleillä aamusta iltaan.
caddy66 kirjoitti:joku sähkäri ton pian mittaa pihti amppeerimittarilla,vai menikö oikein.TERE
Sähkäri tai ei, pihtiamppeeerimittari mittaa summavirtaa ts. jos mittaat koko johdon ympäriltä tuloksena on siis nolla, eli täytyy löytää se vaihe tai nollajohdin joko auton päästä tai tolpasta ts purkaan joutuu... ja kun ei tota pihtimittariakaan oo niin päätin etsiä tuotetiedoista (öh siis kysyä voorumilaisilta) se on vaan helpompaa istua koneen ääresssä ja naputella nääs...
Defalla on ollut "pieniä" ongelmia vastusten kestävyyden kanssa kuten edellä mainittiin ja siksi ne on kieltäneet käytön järjestelmissä, joissa sähkön päälläoloa pätkitään lämpötilan mukaan. Ongelmat johtuvat sekä mainituista piikeistä että termodynaamisista tekijöistä. Ainakin tätä ongelmaa on esiintynyt malleissa, joissa vastus on runnottu kasalle "propun" sisään.
Lisäksi Defalla on ollut kestävyysongelma verkkojohdon minipistokkeen kaapelin kanssa, minkä vuoksi kaapelin päällysmateriaali on vaihdettu semmoseen muovimaiseen jäykkään "kankeen", on tosi erkonominen käyttää talven pakkasilla...
Asentaja sanoi että vastuksen asentaminen olisi tolkuttoman vaikeaa. Kuulemma jossain paikassa moottorin ja kabiinin välissä,johon pääseminen olisi vaatinutosan mottorin purkua. Tiedä tuota sitten... puolustuksena voi tietty sanoa että toi bensakone lämpiää nopeasti, mutta saastuttaahan ja kuluttaahan se konetta.
Vastuksen asentaminen bensaceehen ei ole mitenkään vaikeaa kun osaa, imusarjan välistä puola irti, samoin startti. Sitten onnistuu.
Hommassa ei mene aikaa kahta tuntia, ja kone lämpiää ihan erilailla kun vastus on oikeassa paikassa.
Minulla on ässässä 450W letkulämmitin, riittää juuri ja juuri kun pitää autoa lämpimässä tallissa. Jos letkulämmitin ei ole kierrättävää työkonemallia niin se on aivan mitätön laite.
vanttom kirjoitti:Defalla on ollut "pieniä" ongelmia vastusten kestävyyden kanssa kuten edellä mainittiin ja siksi ne on kieltäneet käytön järjestelmissä, joissa sähkön päälläoloa pätkitään lämpötilan mukaan.
Tarkoittavatko ne tuossa semmoista systeemiä, jossa virtaa pätkitään esim. tunnin välein päälle / pois vai semmoista, jossa periaatteessa tehoa ohjataan PWM periaatteella eli päälle/pois esim. useita kertoja sekunnissa? Jälkimmäinen kyllä kuulostaa epäilyttävältä mutta en äkkiä hoksi mitä vikaa tuossa ensimmäisessä olisi. Onko jossain kerrottu asiasta tarkemmin?
vanttom kirjoitti:päällysmateriaali on vaihdettu semmoseen muovimaiseen jäykkään "kankeen", on tosi erkonominen käyttää talven pakkasilla...