Lohkolämmittimien tehot

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Lohkolämmittimien tehot

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Hep!

Kertokaapa DEFA-asiantuntijat, mitä eri teholuokkia
on henkilöauton tavallisissa lohkolämppäreissä.
Meneekö tehot moottorin koon mukaan vai onko kaikissa
henkilöautoissa samantehoiset?

Tarkoitan nyt siis sähkötehoa, eli mietin
karkeaa laskemaa siitä kuinka paljon tolpan
10A:n sulakkeelta jää (tai siis sisätilan läppärille jää) varaa...

:oops: olen kyllä tietoinen siitä, että koko lämmitysryhmän pääsulake ei
kestä (yleensä mitoituskriteeri) jos joka tolpalla otetaan täydet
eli siis ideaalitapauksessa 10A >>> 2300W,
tästä syystä on kehitelty kaikenlaisia rajoituksia mm sisälämppärin käyttö kielletty jne...
S202 C180T A -99
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eiköhän ne ole lähes kaikki sen 550W. V-8 koneissa suositellaan käytettäväksi kahta 550W lämmitysvastusta. Lämpöerojen tasaamiseksi.
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Mika.T kirjoitti:Eiköhän ne ole lähes kaikki sen 550W. V-8 koneissa suositellaan käytettäväksi kahta 550W lämmitysvastusta. Lämpöerojen tasaamiseksi.
Jaa, no sehän kuulostaa pieneltä :twisted:
S202 C180T A -99
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minä en mikään asian tuntija noissa asioissa ole. Kolemen tehoisia lämmittimiä olen nähnyt:

300w
Ei juuri mitään virkaa. Ei lähde dieseli volvo edes pikkupakkasella tällä lämmittimellä vaikka olisi koko yön

550w Yleisin. Kun antaa olla koko yön niin moottori on mukavan lämmin (n. 50-60 asteinen) Alle kahden tunnin lämmitys ei tunnu kuin päästöissä

700 jotain W.

Mukava henkilöatoissa. Säästää sähköä, kun ei tarvitse hehkuttaa monta tuntia. Kovallakin pakkasella tunti, pari ja kone on oikeasti lämmin. Minun valinta.

Vielä parempi olisi kaksi 550w vastusta. Ei vain taida enää kärsiä unohtaa pidemmäksi aikaa päälle. :shock:
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

Perttu K kirjoitti: Vielä parempi olisi kaksi 550w vastusta. Ei vain taida enää kärsiä unohtaa pidemmäksi aikaa päälle. :shock:
Niin mitäs haittaa siitä on?
S202 C180T A -99
caddy66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Pe 22.10.2004 13:38
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja caddy66 »

joku sähkäri ton pian mittaa pihti amppeerimittarilla,vai menikö oikein.TERE
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Ittellä 290td koneessa Defan 650W tehonen vastus.
Parinkympin pakkasessa kaks tuntia kun pitää päällä on venakopan kansi käteen selvästi :oops: lämmin.
Lohkolämppärin surma on joissakin yhteisohjauksissa käytössä olevat päällä-pois-päällä-jne sykliset ohjaukset. Virtapiikit polttaa vastuselementin, paras saavutus 2lämppäriä/talvi.
Itteltä ei ole koskaan palanut (kop,kop) vaikka työmaalla hehkuttaa jatkuvasti talvisin kovilla keleillä aamusta iltaan.

EDIT: tää uus serveri rykii
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
Veikko D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: La 06.08.2005 11:07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veikko D »

caddy66 kirjoitti:joku sähkäri ton pian mittaa pihti amppeerimittarilla,vai menikö oikein.TERE
Sähkäri tai ei, pihtiamppeeerimittari mittaa summavirtaa ts. jos mittaat koko johdon ympäriltä tuloksena on siis nolla, eli täytyy löytää se vaihe tai nollajohdin joko auton päästä tai tolpasta ts purkaan joutuu... ja kun ei tota pihtimittariakaan oo niin päätin etsiä tuotetiedoista (öh siis kysyä voorumilaisilta) se on vaan helpompaa istua koneen ääresssä ja naputella nääs...
S202 C180T A -99
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Veikko Demari kirjoitti:
Perttu K kirjoitti: Vielä parempi olisi kaksi 550w vastusta. Ei vain taida enää kärsiä unohtaa pidemmäksi aikaa päälle. :shock:
Niin mitäs haittaa siitä on?
Saattaa olla että lämpeää liikaakin. Varsinkin jos on pieni moottori. Tosin sitähän ei tiedä ennen kuin kokeilee.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Defalla on ollut "pieniä" ongelmia vastusten kestävyyden kanssa kuten edellä mainittiin ja siksi ne on kieltäneet käytön järjestelmissä, joissa sähkön päälläoloa pätkitään lämpötilan mukaan. Ongelmat johtuvat sekä mainituista piikeistä että termodynaamisista tekijöistä. Ainakin tätä ongelmaa on esiintynyt malleissa, joissa vastus on runnottu kasalle "propun" sisään.


Lisäksi Defalla on ollut kestävyysongelma verkkojohdon minipistokkeen kaapelin kanssa, minkä vuoksi kaapelin päällysmateriaali on vaihdettu semmoseen muovimaiseen jäykkään "kankeen", on tosi erkonominen käyttää talven pakkasilla...
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Onko kokemuksia Defan vesiletkulämmityksistä? Mun havainto on että onnettoman tehoton... :roll:
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko sinulla letkulämmitin C180 Mersussa ? :shock:

Tehotonhan se letkulämmitin on aina verrattuna normaaliin lohkolämmittimeen.
Defan MB vastus on muuten 600W.
wiimax.fi
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

On joo. :oops:

Asentaja sanoi että vastuksen asentaminen olisi tolkuttoman vaikeaa. Kuulemma jossain paikassa moottorin ja kabiinin välissä,johon pääseminen olisi vaatinutosan mottorin purkua. Tiedä tuota sitten... puolustuksena voi tietty sanoa että toi bensakone lämpiää nopeasti, mutta saastuttaahan ja kuluttaahan se konetta. :roll:
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18277
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastuksen asentaminen bensaceehen ei ole mitenkään vaikeaa kun osaa, imusarjan välistä puola irti, samoin startti. Sitten onnistuu.
Hommassa ei mene aikaa kahta tuntia, ja kone lämpiää ihan erilailla kun vastus on oikeassa paikassa.

Olet kysynyt asennusta väärältä korjaamolta. :D
wiimax.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Minulla on ässässä 450W letkulämmitin, riittää juuri ja juuri kun pitää autoa lämpimässä tallissa. :lol: Jos letkulämmitin ei ole kierrättävää työkonemallia niin se on aivan mitätön laite. :?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

vanttom kirjoitti:Defalla on ollut "pieniä" ongelmia vastusten kestävyyden kanssa kuten edellä mainittiin ja siksi ne on kieltäneet käytön järjestelmissä, joissa sähkön päälläoloa pätkitään lämpötilan mukaan.
Tarkoittavatko ne tuossa semmoista systeemiä, jossa virtaa pätkitään esim. tunnin välein päälle / pois vai semmoista, jossa periaatteessa tehoa ohjataan PWM periaatteella eli päälle/pois esim. useita kertoja sekunnissa? Jälkimmäinen kyllä kuulostaa epäilyttävältä mutta en äkkiä hoksi mitä vikaa tuossa ensimmäisessä olisi. Onko jossain kerrottu asiasta tarkemmin?
vanttom kirjoitti:päällysmateriaali on vaihdettu semmoseen muovimaiseen jäykkään "kankeen", on tosi erkonominen käyttää talven pakkasilla...
Aamen. :?

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin