Kylmäkäynnistyssuutin vai ei, R129?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ikuinen lapsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 23.09.2004 09:26

Kylmäkäynnistyssuutin vai ei, R129?

Viesti Kirjoittaja ikuinen lapsi »

Sanokaapa viisaammat, onko R129 SL500:ssa kylmäkäynnistyssuutin? Lähtee kylmänä, siis myös nyt kesällä huonosti käyntiin. Vieteri on pitkä ja ontuu vielä käynnistymisen jälkeen vähän aikaa. Sitten käy kuin ajatus ja lähtee lämpimänä aina hyvin käyntiin. Jos ei ole tätä KK suutinta, niin mikä sille "huikan" antaa ja mikä mahtaa riivata?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Hyvä "Ikuinen lapsi". Ainakin 400 SE:tä saa sahata muutaman sekunnin käyntiin, samoin S420:ä. Kyseessä lienee ominaisuus. :) Liekö kyseessä Diesel-miesten kosto bensa-äijille? :shock: :lol:
Avatar
ikuinen lapsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 23.09.2004 09:26

Viesti Kirjoittaja ikuinen lapsi »

Kiitos lohdutuksesta. Tämä ominaisuus on kuitenkin viimeisen vuoden aikana tasaisesti huonontunut ja vieteri pidentynyt. Pitkä vieteri ei sinänsä kiusaa, mutta kun kone sitten lähtee tulille, niin ei mielestäni saisi enää ontua, ihan kuin ei kävisi ensimmäiset sekunnit kaikilla. Vähän nolottaa, vaikkei dieselomistajia olisi kuuntelemassa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Kylmäkäynnistyssuutin vai ei, R129?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

ikuinen lapsi kirjoitti:Sanokaapa viisaammat, onko R129 SL500:ssa kylmäkäynnistyssuutin?
Ko. automallia en tunne.
Mikähän ruisku siinä lienee?

Ainakin K-Jetroniceissa on käsittääkseni kaikissa kylmäkäynnistyssuutin.
Jos siinä imusarjan päällä on suuttimen näköinen hässäkkä ja johto tulee päähän, niin sellainen löytyy.
(Muista ruiskumalleista en tiedä, miten on toteutettu).

Mutta, kylmäkäynnistyssuuttimissa esiintyy myös vikoja, joten kertomasi toiminta ei ole outoa viallisella suuttimella.
Itsekin olen muistaakseni bensiiniaikoina kaksi joutunut vaihtamaan.

Edit: Joissain on joutunut odottelemaankin virrat päällä hetken ennen käynnistämistä polttoainepumppujen saatua ensin tuotettua vähän painetta järjestelmään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
ikuinen lapsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 23.09.2004 09:26

Viesti Kirjoittaja ikuinen lapsi »

Tuota painetta olen antanut pumpun kehittää rauhassa. Olen jopa yrittänyt sitä, että laittaa virran päälle useamman kerran, jolloin pumppu laulaa joka kerta hetken. Tänään yritin käynnistää kylmää konetta antamalla samalla vähän kaasua. Lähti ainakin tänään silloin heti kunnolla tulille, pienen sahauksen jälkeen.

Auto on vuodelta 91. Katsotaan löytyykö ohjekirjasta ruiskun mallia. Imusarja lienee heti sen ison mustan (40x40cm) muovin alta, joka on koneen päällä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

ikuinen lapsi kirjoitti: Auto on vuodelta 91.
Sitten siinä voi olla jo L-Jetronic myös.
Eiköhän se jo noihin aikoihin ollut yleinen... muistelisin...
Meneekö sähköjohtoja suuttimille saakka?

Mutta se kylmäkäynnistyssuutin kaiketi pitäisi siitäkin löytyä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

KE-jetronic on tuossa vielä.
Sytytyspuolikin kannattaisi tarkistaa.
Eli johdot, kannet ja pyörijät sekä puolat ja niiden liitokset.
Imuvuotojakin saattaa olla joissain letkuissa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

1991 SL500 R129 on LH-jetronicilla ja SL500-32 R129 on KE-jetronicilla. Kumpikohan on kyseessä?

Oireet muutenkin osoittavat enemmänkin vuotavaan ruiskusuuttimeen, ei niinkään kylmäkäynnistys puoleen.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jman2004 kirjoitti:Oireet muutenkin osoittavat enemmänkin vuotavaan ruiskusuuttimeen, ei niinkään kylmäkäynnistys puoleen.
Hyvä pointti. Eipä tullut mieleen.

Oletko Kurikkaan muuttanut ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Ari66 kirjoitti:Oletko Kurikkaan muuttanut ?
Jep. Muuttopäivä oli 1.7.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jman2004 kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Oletko Kurikkaan muuttanut ?
Jep. Muuttopäivä oli 1.7.
Kah, poikkeillaan kun satutaan seudulle.
Tai sitten Saariselällä taas, tuttuun tapaan :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
kaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 10.02.2005 19:02
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja kaasu »

Kyllä se niin on, että LH-jetronic on v.92 eteenpäin mottorissa mallia 119.972 , eli 1991 autossa on KE-jetti. Moottori 119.960. :wink:
Avatar
ikuinen lapsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 23.09.2004 09:26

Viesti Kirjoittaja ikuinen lapsi »

"Varmana tietona" minulle myös nyt kerrottiin, että koska siinä on katti, niin siinä ei ole kk suutinta. Todennäköisin huoli lienee huollon tai vaihdon tarpeessa olevat suuttimet. Onko tietoa missä tämä kannattaisi tehdä?
Vastaa Viestiin