Tavoitteena olisi nyt tuoda Saksasta käytetty kärry ja vuosimalli on 98 - 00. Auto tulee tod.näk. hankituksi eteläisestä Saksasta ja mieleen tulee nyt kysymyksiä varustetasosta. Penkin- ja takalasin lämmittimiä ei välttämättä kaikista löydy ja ehkä niiden puutteessa voi pärjätäkin, mutta miten on pakollisten varusteiden laita?
Esim. etuvalojen pesurit vm. -00 autoissa, jos niitä ei autosta löydy ja suomalaisten määräysten mukaan ne pitäisi olla, niin miten käy jatkossa täällä katsastuksessa..? Tuleeko leima lappuun ja merkintä puuttuvista pesureista vai meneekö läpi ollenkaan..? Onko listalaisilla kokemuksia vastaavista tilanteista...
Vierestä seuranneena.. pesureita ei tartte olla, tai jos on, ei tartte toimia.
Vilkut joudut niiden puuttuessa etusiipiin ruuvaamaan.
Konttorilta saat ajantasalla olevaa tietoa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
Pesureista ei ainakaan kannata olla huolissaan koska minusta niitä ei laki edes edellytä..päätellen mm siitä että Suomessakin myydään tälläkin hetkellä (uusina) autoja joissa ei pesureita lähtökohtaisesti ole vaan ne saa halutessaan lisävarusteena lisähintaan.
Vilkut lienee yleisimpiä laittamisen kohteita kun ajatellaan tuontiauton muokkaamista Suomen lakien mukaisiksi.
OK, eli pesurit voi unohtaa.. Miten on katalysaattorin laita, onkohan Saksassa samat päästöarvorajat kuin Suomessa, eli onkohan siinä mitään huomioon otettavaa..?
Onko muuten tietoa paljonko kustantaa takalasin lämmittimen asennus täällä, kun en niihin tee-se-itse- paketteihin oikein luota?
Jake2005 kirjoitti:Onko muuten tietoa paljonko kustantaa takalasin lämmittimen asennus täällä, kun en niihin tee-se-itse- paketteihin oikein luota?
Penkinlämmittimiä ei tosiaankaan monessakaan ole, takalasin lämmitin.. hmm.. ne muutama tuonti-w124, jonka kanssa olen pelaillut, varustettu takalasin lämppärillä. Tosin uudemmista ei sitten tietoa..
Kustantaa ainakin takalasinvaihdon. Käytettykkin kait ajaa asian, jos vaan varmaa, lämmityspiuhat KAIKKI ehjiä. Piuhat ja katkaisin sun muut. Ja tietenkin niiden asennus, kuin alkuperäisessä.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
Jake2005 kirjoitti:Onko muuten tietoa paljonko kustantaa takalasin lämmittimen asennus täällä, kun en niihin tee-se-itse- paketteihin oikein luota?
Penkinlämmittimiä ei tosiaankaan monessakaan ole, takalasin lämmitin.. hmm.. ne muutama tuonti-w124, jonka kanssa olen pelaillut, varustettu takalasin lämppärillä. Tosin uudemmista ei sitten tietoa..
Kustantaa ainakin takalasinvaihdon. Käytettykkin kait ajaa asian, jos vaan varmaa, lämmityspiuhat KAIKKI ehjiä. Piuhat ja katkaisin sun muut. Ja tietenkin niiden asennus, kuin alkuperäisessä.
Siis vieläkö niitä liimattavia lämmittimiä on olemassa? Luulin villityksen loppuneen jo 80 -luvulla kun varuste tuli käsittääkseni pakolliseksi. No jokatapauksessa lasihan sinne vaihtaa pitää, ihmettelen kyllä jos Saksantuonneista löytyy versiota ilman lämmitettävää lasia. Tuskin löytyy.
Huurtuu ne lasit muuallakin kuin suomessa, toimii se muuhunkin kuin jään sulatukseen. Olivat muuten älyttömän kauniita ne jälkiasennuslämppärit.
KLIPKLIPKLIPTuleeko leima lappuun ja merkintä puuttuvista pesureista vai meneekö läpi ollenkaan..? Onko listalaisilla kokemuksia vastaavista tilanteista...
Rekisteröintikatsastuksessa jokainen puute aiheuttaa hylkäämisen ja auto pitää tuoda uudelleen näytille. Tai näin ainakin katsastus-setä sanoi minulle, kun hylkäsi oman tuontiCeeni liian ylös suunnattujen etuvalojen vuoksi.
Hylkäys on käsittääkseni kuitenkin eri asia kuin ajokielto. Eli sen kuukauden voi ajella ennen uutta näyttöä.
/harri
ps. nyt ensimmäisestä vuosikatsastuksesta auto kyllä meni läpi puhtain paperein ja kehuttiinkin vielä
Mersuista puheenollen, takalasinlämmittimet löytyy samallalailla saksanautoista.
Ajovalojen korkeudensäätö on juttu josta joitain tuontiautoja on hylätty katsastuksessa, ei Mersuja, niissähän säätö löytyy.
Pesureita laki ei vaadi ajovaloille, päästömittauksessa ei ole ollut mitään ongelmia tuontiautojen kanssa.
Ainut varuste mitä vanhempiin saksantuontimersuihin joutuu katsastukseen laittamaan on sivuvilkut.
Ja ei kannata ostaa sitä halvinta, toisinaan tuntuu että sakemannit laittavat "finnish-export"-listan kärkeen kaikki stnan väylävikaiset, laatikkovikaiset yms. sudet. joita ei kestä enää perse korjauttaa...
Nimim. erinäisiä tuontivolvoja tutkinut tälläkin viikolla...
Sivuvilkut koskee yleensä vaan -94 ja vanhempia, uudemmista löytyypi. Itse olen useita satoja jos en jopa tuhansia tuontiautoa tutkinut enkä ole ikinä törmännyt puuttuvaan takalasinlämmittimeen (pl. muutamat rättikatot). Penkinlämmittimetkin joistain löytyvät, nahkapenkkisistä useammin kuin kangasverhoilulla olevista yksilöistä. Lohkolämmitintä tuontiautossa ei ole ikinä, Webasto ehkä yhdessä kymmenestä. Naurattaa kuinka kauheaa propagandaa tämä tuontiautojen soveltumattomuus suomen oloihin on. Tai no ei kyllä sovellu suomeen, ovat nimittäin liian ehjä peltisiä tuoda tänne suolan joukkoon pilattavaksi!
Nyt olis kiikarissa kelpo yksilö, josta löytyy kaikki edellämainitut eli sivuvilkut, penkin/lasin- lämmittimet ym ym.. Agentti Saksasta kertoili että termarin joutuu kyllä täällä vaihtamaan ja hintaa sille tulee hulppeat kymppi tai kaksi + 10 min. työt..? Siinäpä siis kaikki tarvittavat..
..paitsi että talvinakit joutuu hankkimaan ja lohkolämmittimen myös. Onkohan noissa lohkareissa ja niiden asennuksen laadussa mitään eroja, luulis ettei sitä varten tartte ihan Veholle asti lähteä..?
Nyt olis kiikarissa kelpo yksilö, josta löytyy kaikki edellämainitut eli sivuvilkut, penkin/lasin- lämmittimet ym ym.. Agentti Saksasta kertoili että termarin joutuu kyllä täällä vaihtamaan ja hintaa sille tulee hulppeat kymppi tai kaksi + 10 min. työt..? Siinäpä siis kaikki tarvittavat..
..paitsi että talvinakit joutuu hankkimaan ja lohkolämmittimen myös. Onkohan noissa lohkareissa ja niiden asennuksen laadussa mitään eroja, luulis ettei sitä varten tartte ihan Veholle asti lähteä..?
Älä nyt vaan sillä perusteella autoa valitse että siinä on sivuvilkut asennettuna. Termarit, vilkut ja renkaat on kuitenkin pieniä kuluja auton hintaan verrattuna.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Laitata lämmitin jollain joka on bensamersuun ennenkin asentanut.
Jos asentaja alkaa puhua imusarjan irrottamisesta ja kokopäiväntyöstä, vie auto muualle.