Tuontiautojen varustetaso (suomen lait)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jake2005
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 25.07.2005 13:48

Tuontiautojen varustetaso (suomen lait)

Viesti Kirjoittaja Jake2005 »

Kas ltapäivää,

Tavoitteena olisi nyt tuoda Saksasta käytetty kärry ja vuosimalli on 98 - 00. Auto tulee tod.näk. hankituksi eteläisestä Saksasta ja mieleen tulee nyt kysymyksiä varustetasosta. Penkin- ja takalasin lämmittimiä ei välttämättä kaikista löydy ja ehkä niiden puutteessa voi pärjätäkin, mutta miten on pakollisten varusteiden laita?

Esim. etuvalojen pesurit vm. -00 autoissa, jos niitä ei autosta löydy ja suomalaisten määräysten mukaan ne pitäisi olla, niin miten käy jatkossa täällä katsastuksessa..? Tuleeko leima lappuun ja merkintä puuttuvista pesureista vai meneekö läpi ollenkaan..? Onko listalaisilla kokemuksia vastaavista tilanteista... :?:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Vierestä seuranneena.. pesureita ei tartte olla, tai jos on, ei tartte toimia.
Vilkut joudut niiden puuttuessa etusiipiin ruuvaamaan.
Konttorilta saat ajantasalla olevaa tietoa.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onkos niissä Saksan autoissa nuo korkeussäädettävät ajovalot, sellaiset ainakin pitää olla katsastuksessa noin uudessa autossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Pesureista ei ainakaan kannata olla huolissaan koska minusta niitä ei laki edes edellytä..päätellen mm siitä että Suomessakin myydään tälläkin hetkellä (uusina) autoja joissa ei pesureita lähtökohtaisesti ole vaan ne saa halutessaan lisävarusteena lisähintaan.

Vilkut lienee yleisimpiä laittamisen kohteita kun ajatellaan tuontiauton muokkaamista Suomen lakien mukaisiksi.
Jake2005
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 25.07.2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Jake2005 »

OK, eli pesurit voi unohtaa.. Miten on katalysaattorin laita, onkohan Saksassa samat päästöarvorajat kuin Suomessa, eli onkohan siinä mitään huomioon otettavaa..?

Onko muuten tietoa paljonko kustantaa takalasin lämmittimen asennus täällä, kun en niihin tee-se-itse- paketteihin oikein luota?
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Jake2005 kirjoitti:Onko muuten tietoa paljonko kustantaa takalasin lämmittimen asennus täällä, kun en niihin tee-se-itse- paketteihin oikein luota?
Penkinlämmittimiä ei tosiaankaan monessakaan ole, takalasin lämmitin.. hmm.. ne muutama tuonti-w124, jonka kanssa olen pelaillut, varustettu takalasin lämppärillä. Tosin uudemmista ei sitten tietoa..
Kustantaa ainakin takalasinvaihdon. Käytettykkin kait ajaa asian, jos vaan varmaa, lämmityspiuhat KAIKKI ehjiä. Piuhat ja katkaisin sun muut. Ja tietenkin niiden asennus, kuin alkuperäisessä.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Esa H. kirjoitti:
Jake2005 kirjoitti:Onko muuten tietoa paljonko kustantaa takalasin lämmittimen asennus täällä, kun en niihin tee-se-itse- paketteihin oikein luota?
Penkinlämmittimiä ei tosiaankaan monessakaan ole, takalasin lämmitin.. hmm.. ne muutama tuonti-w124, jonka kanssa olen pelaillut, varustettu takalasin lämppärillä. Tosin uudemmista ei sitten tietoa..
Kustantaa ainakin takalasinvaihdon. Käytettykkin kait ajaa asian, jos vaan varmaa, lämmityspiuhat KAIKKI ehjiä. Piuhat ja katkaisin sun muut. Ja tietenkin niiden asennus, kuin alkuperäisessä.
Siis vieläkö niitä liimattavia lämmittimiä on olemassa? :shock: Luulin villityksen loppuneen jo 80 -luvulla kun varuste tuli käsittääkseni pakolliseksi. No jokatapauksessa lasihan sinne vaihtaa pitää, ihmettelen kyllä jos Saksantuonneista löytyy versiota ilman lämmitettävää lasia. :shock: Tuskin löytyy.

Huurtuu ne lasit muuallakin kuin suomessa, toimii se muuhunkin kuin jään sulatukseen. Olivat muuten älyttömän kauniita ne jälkiasennuslämppärit. :lol:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Korjaamolla kävi talvella vanha V8 Audi, siinä vasta hieno takalasinlämppäri olikin, vastukset siten, että siinä lukee quattro 8)
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: La 25.12.2004 14:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuontiautojen varustetaso (suomen lait)

Viesti Kirjoittaja h »

Jake2005 kirjoitti:Kas ltapäivää,

KLIPKLIPKLIPTuleeko leima lappuun ja merkintä puuttuvista pesureista vai meneekö läpi ollenkaan..? Onko listalaisilla kokemuksia vastaavista tilanteista... :?:
Rekisteröintikatsastuksessa jokainen puute aiheuttaa hylkäämisen ja auto pitää tuoda uudelleen näytille. Tai näin ainakin katsastus-setä sanoi minulle, kun hylkäsi oman tuontiCeeni liian ylös suunnattujen etuvalojen vuoksi. :?

Hylkäys on käsittääkseni kuitenkin eri asia kuin ajokielto. Eli sen kuukauden voi ajella ennen uutta näyttöä.

/harri

ps. nyt ensimmäisestä vuosikatsastuksesta auto kyllä meni läpi puhtain paperein ja kehuttiinkin vielä :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersuista puheenollen, takalasinlämmittimet löytyy samallalailla saksanautoista.
Ajovalojen korkeudensäätö on juttu josta joitain tuontiautoja on hylätty katsastuksessa, ei Mersuja, niissähän säätö löytyy.

Pesureita laki ei vaadi ajovaloille, päästömittauksessa ei ole ollut mitään ongelmia tuontiautojen kanssa.

Ainut varuste mitä vanhempiin saksantuontimersuihin joutuu katsastukseen laittamaan on sivuvilkut.
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Ja ei kannata ostaa sitä halvinta, toisinaan tuntuu että sakemannit laittavat "finnish-export"-listan kärkeen kaikki stnan väylävikaiset, laatikkovikaiset yms. sudet. joita ei kestä enää perse korjauttaa... :shock:

Nimim. erinäisiä tuontivolvoja tutkinut tälläkin viikolla...
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Sivuvilkut koskee yleensä vaan -94 ja vanhempia, uudemmista löytyypi. Itse olen useita satoja jos en jopa tuhansia tuontiautoa tutkinut enkä ole ikinä törmännyt puuttuvaan takalasinlämmittimeen (pl. muutamat rättikatot). Penkinlämmittimetkin joistain löytyvät, nahkapenkkisistä useammin kuin kangasverhoilulla olevista yksilöistä. Lohkolämmitintä tuontiautossa ei ole ikinä, Webasto ehkä yhdessä kymmenestä. Naurattaa kuinka kauheaa propagandaa tämä tuontiautojen soveltumattomuus suomen oloihin on. Tai no ei kyllä sovellu suomeen, ovat nimittäin liian ehjä peltisiä tuoda tänne suolan joukkoon pilattavaksi!
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Jake2005
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 25.07.2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Jake2005 »

No niin..

Nyt olis kiikarissa kelpo yksilö, josta löytyy kaikki edellämainitut eli sivuvilkut, penkin/lasin- lämmittimet ym ym.. Agentti Saksasta kertoili että termarin joutuu kyllä täällä vaihtamaan ja hintaa sille tulee hulppeat kymppi tai kaksi + 10 min. työt..? Siinäpä siis kaikki tarvittavat..

..paitsi että talvinakit joutuu hankkimaan ja lohkolämmittimen myös. Onkohan noissa lohkareissa ja niiden asennuksen laadussa mitään eroja, luulis ettei sitä varten tartte ihan Veholle asti lähteä..? :?:
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Jake2005 kirjoitti:No niin..

Nyt olis kiikarissa kelpo yksilö, josta löytyy kaikki edellämainitut eli sivuvilkut, penkin/lasin- lämmittimet ym ym.. Agentti Saksasta kertoili että termarin joutuu kyllä täällä vaihtamaan ja hintaa sille tulee hulppeat kymppi tai kaksi + 10 min. työt..? Siinäpä siis kaikki tarvittavat..

..paitsi että talvinakit joutuu hankkimaan ja lohkolämmittimen myös. Onkohan noissa lohkareissa ja niiden asennuksen laadussa mitään eroja, luulis ettei sitä varten tartte ihan Veholle asti lähteä..? :?:
Älä nyt vaan sillä perusteella autoa valitse että siinä on sivuvilkut asennettuna. Termarit, vilkut ja renkaat on kuitenkin pieniä kuluja auton hintaan verrattuna.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mikä auto, mikä moottori ?
wiimax.fi
Jake2005
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 25.07.2005 13:48

Viesti Kirjoittaja Jake2005 »

CLK 230 Komp Sport.. sellanen olis kiikarissa..

Miten tuon lohkarin kanssa, löytyiskö suosituksia vai onko se ihan sama missä sen teetättää.. :?:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18274
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laitata lämmitin jollain joka on bensamersuun ennenkin asentanut.
Jos asentaja alkaa puhua imusarjan irrottamisesta ja kokopäiväntyöstä, vie auto muualle. :D
wiimax.fi
Vastaa Viestiin