320 CDI kokemuksia? Tehoa tarvitaan lisää..

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

320 CDI kokemuksia? Tehoa tarvitaan lisää..

Viesti Kirjoittaja V-M »

Suunnitelmissa vaihtaa E 320 CDI vm-00 ajettu 200.000, joka myös tarkistettu merkkiliikkeessä. Kyseessä tuontiauto, melko karvalakki sinänsä, elegance varustus, sähköpenkit ym. pientä.

Vaan asiaan, kuinka automaatti laatikko kestää, olettaen että huollot on tehty ajallaan? Moitteita kun on kuulunut, mutta esson baarin juttujahan nämä yleensä on?

Onko vika vai ominaisuus että autosta tulee levoton kun vedetään isoa kovaa eli +180 km/h ?

Ovissa tässäkin yksilössä oli pientä ruostetta, jotka kylläkin takuuseen korjataan/vaihdetaan.

Kaikenlaiset kokemukset ovat tervetulleita, haulla jotain pientä löytyi mutta ei lisä pahitteeksi ole :D :?
Viimeksi muokannut V-M, To 04.08.2005 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: 320 CDI kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

V-M kirjoitti:Vaan asiaan, kuinka automaatti laatikko kestää, olettaen että huollot on tehty ajallaan? Moitteita kun on kuulunut, mutta esson baarin juttujahan nämä yleensä on?
Minähän en mistään mitään tiedä, mutta luulisin nyt laatikon kestävän jos siihen edes jossain vaiheessa on öljyt ja suodatin vaihdettu.
Niitähän ei ohjeistuksen mukaan muka tarvitsisi vaihtaa milloinkaan, mutta itse näkisin että ainakin 100 000 km välein se pitää tehdä.
Ammattilaiset suosittelevat varmaan lyhempääkin vaihtoväliä.
V-M kirjoitti: Onko vika vai ominaisuus että autosta tulee levoton kun vedetään isoa kovaa eli +180 km/h ?
No meillä 300 TDT vaan vakavoituu, mitä suuremmalla nopeudella ajetaan.
0-100 km/h saa ohjastella, samoin vielä sinne n. 120 km/h saakka jossain määrin.
Mutta siitä ylöspäin jos tietä riittää ja sen ominaisuuksia, niin meno maittaa kummasti.

Tarkista renkaiden sopivuus ko. autoon ja rengaspaineet.
V-M kirjoitti: Kaikenlaiset kokemukset ovat tervetulleita, haulla jotain pientä löytyi mutta ei lisä pahitteeksi ole :D
Ilmamassamittari tuntuu dieselversioissa olevan herkkää tavaraa.
Ilmansuodatin siis kannattaa vaihtaa huomattavasti useammin, kuin määräaikaishuolloissa.
Noin 15000 km vaihtoväli voisi olla mutu-tuntumalla sopiva.
Lisäksi kannattaa vaihtaa aina alkuperäinen suodatin ja huolehtia, että se ja suodattimen kansi ovat varmasti kunnolla paikoillaan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ohjeistuksen mukaan ei tarvisi vaihtaa koskaanko? :shock:

Rengastusta epäilen itsekkin syyksi, koska alusta tuntui jämäkältä.. alla oli ilmeiseti vakio koko 215/60 R16 ? sinänsä ihmeellinen rengastus, jos on alkuperäinen..
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

V-M kirjoitti:Ohjeistuksen mukaan ei tarvisi vaihtaa koskaanko? :shock:
Juu ei. Ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Meidänkin rakkineeseen vaihdettiin 200 000 km kohdalla öljyt ja suodatin kun sitä erikseen vaadittiin.
Eli nykytyylin mukaan, ajetaan laatikko loppuun samoilla öljyillä ja vaihdetaan sitten uusi laatikko.
Kertakäyttökulutuskulttuuria nääs.....
V-M kirjoitti:Rengastusta epäilen itsekkin syyksi, koska alusta tuntui jämäkältä.. alla oli ilmeiseti vakio koko 215/60 R16 ? sinänsä ihmeellinen rengastus, jos on alkuperäinen..
Meillä rengaskoko on 215/55 R16.
Michelinin kitkarenkaat olivat tosi lepsut alla, talvikäyttöön tarkoitetuille renkaille annettakoon anteeksi.
Kesäkumeina Continental Premium Contact ja hyvin pyyhkii näillä, varsinkin mitä suurempi nopeus on.
Suuri syy toki aerodynamiikallakin, ko. autot kun on suunniteltu Autobahneille jatkuville yli 200 km/h -nopeuksille....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Automaattivaiteiston öljyt

Viesti Kirjoittaja räätäli »

minulle paikallisessa mersu huollossa kerrottiin automaattivaihteisen laatikon öljyvaihto välin oleva 120 tkm, (sanottiin myös että Saksassa niitä ei vaihdeta) minulla oli mittarissa 139 tkm ja öljy mustaa poistullessaan, uusi punaista. Huom. sähköinen laatikko vaatii oman mersulaisen öljyn. vaihdon jälkeen meno on huomattavasti pehmeämpää. terveisin rääätäli
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Juuri itsekin tuli kyseltyä tuosta vaihteistosta asijantuntijalta täällä ja Esso tavernaahan ne rikkumiset on ellei väkisin ole koittanu hajottaa.

Ei se mikää levoton ole, vaikka rajotinta vasten päästää niin mihkää päin hae.

Kyllä tuo on vakiorengastus eikä mitään ongelmia, rengaspaineet tekee paljon. Täälläpäin on pari autoa tasottunu kun ovat vihdoin uskoneet, että nuo pa-luukun paineet on ne oikeat vaikka kuinka tuntuis matalalta, ei kulu nakit, ei ole löysä etc vaan just kohdillaan. Tämä siis vakiokoolla, mitään 35' systeemejä ei ole harrastettu.
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minkä mallin automaatti oli se, jossa on se laakeri, jonka hajoaminen aiheuttaa täystuhon laatikossa. Tämän tietää tuo nimimerkki E300TD. Sellaista täystuholaatikon akselia tuossa juuri hipelöin Seinäjoella.

Niin sellaista kuulin, jotta se laakeri pitäisi vaihtaa ennen kuin se pettää niin pääsee vielä halvalla. Laitan YV niin saa Hra asiantietäjä vastata mikä laatikko se oli, minulla kun on hatara muisti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Ari66 kirjoitti:Ilmamassamittari tuntuu dieselversioissa olevan herkkää tavaraa.
Ilmansuodatin siis kannattaa vaihtaa huomattavasti useammin, kuin määräaikaishuolloissa.
Noin 15000 km vaihtoväli voisi olla mutu-tuntumalla sopiva.
Lisäksi kannattaa vaihtaa aina alkuperäinen suodatin ja huolehtia, että se ja suodattimen kansi ovat varmasti kunnolla paikoillaan.
Juuri näin. Itse vaihdan ilmansuodattimen joka öljynvaihdossa ja aina se on ollut järkyttävän likainen. En tosiaan ymmärrä niitä tehtaan huoltovälejä ilmansuodattimelle.

Omasta mielestäni vakiorenkaille ja alustalle sopii 170-180 km/h matkanopeus oikein hyvin. Vakaasti menee. Kahta markkaa ja yli ajattaessa saa jo olla tarkempana, mutta eipä tuo oma 300TDT paljon kovempaa kuljekaan.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Kahta markkaa ja yli ajattaessa saa jo olla tarkempana, mutta eipä tuo oma 300TDT paljon kovempaa kuljekaan.
Tosi tarkkana saa ollakin, poliiseja vilisee tiet täynnä. :lol:
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Lisätään vielä, että noita parin markan vauhteja on tullut ajeltua vain Saksan reissuilla. Täällä Suomessa mennään ihan rajoitusten mukaan.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mariini kirjoitti:Juuri itsekin tuli kyseltyä tuosta vaihteistosta asijantuntijalta täällä ja Esso tavernaahan ne rikkumiset on ellei väkisin ole koittanu hajottaa.

Ei se mikää levoton ole, vaikka rajotinta vasten päästää niin mihkää päin hae.

Kyllä tuo on vakiorengastus eikä mitään ongelmia, rengaspaineet tekee paljon. Täälläpäin on pari autoa tasottunu kun ovat vihdoin uskoneet, että nuo pa-luukun paineet on ne oikeat vaikka kuinka tuntuis matalalta, ei kulu nakit, ei ole löysä etc vaan just kohdillaan. Tämä siis vakiokoolla, mitään 35' systeemejä ei ole harrastettu.

Joo pitää nuo renkaat heti ensimmäisenä muutenkin laittaa vaihtoon jos kauppoihin päästään. Kerrassaan kehno kovemmalla vauhdilla.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Re: 320 CDI kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jpk »

V-M kirjoitti:Suunnitelmissa vaihtaa E 320 CDI vm-00 ajettu 200.000, joka myös tarkistettu merkkiliikkeessä. Kyseessä tuontiauto, melko karvalakki sinänsä, elegance varustus, sähköpenkit ym. pientä.

Vaan asiaan, kuinka automaatti laatikko kestää, olettaen että huollot on tehty ajallaan? Moitteita kun on kuulunut, mutta esson baarin juttujahan nämä yleensä on?

Onko vika vai ominaisuus että autosta tulee levoton kun vedetään isoa kovaa eli +180 km/h ?

Ovissa tässäkin yksilössä oli pientä ruostetta, jotka kylläkin takuuseen korjataan/vaihdetaan.

Kaikenlaiset kokemukset ovat tervetulleita, haulla jotain pientä löytyi mutta ei lisä pahitteeksi ole :D
Laatikkoon vaihdettiin kevät-talvella öljyt,mittarissa jo neljättä sataa tuhatta pitkälti. Kai vaihdettu ennenkin, öljyt oli ihan jees. Eikä vaikuttanut millään tavoin laatikon toimintaan. Ainoastaan lipumisvauhdilla hiljalleen kiihdyttäen,alamäkeen,nykäisee huomattavasti mutta em. nykäisyä ei tasaisilla teillä huomaa eikä sinällään haittaa eikä liene mikään vikakaan.

Tuohon isoon kovaan auttaa renkaiden vaihto,215/55/16 vakio kitkoilla ei niin jämäkkä kuin 235/45/17 kesäkumeilla. Tämän huomaa kun keväällä polttaa karstoja,suljetulla alueella...

Missä kohtaa ovissa ruostetta ja minkä verran? Ei omasta löytynyt vaikka kuinka hakee,vahaa vain tiivisteen alla. Liekö edellisen omistajan laittamaa mutta hyvin on ruosteen estänyt.

Kokemuksia... Oo varovainen niillä kitkoilla,ne on liukkaat :twisted:
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

veskola kirjoitti:Minkä mallin automaatti oli se, jossa on se laakeri, jonka hajoaminen aiheuttaa täystuhon laatikossa. Tämän tietää tuo nimimerkki E300TD. Sellaista täystuholaatikon akselia tuossa juuri hipelöin Seinäjoella.

Niin sellaista kuulin, jotta se laakeri pitäisi vaihtaa ennen kuin se pettää niin pääsee vielä halvalla. Laitan YV niin saa Hra asiantietäjä vastata mikä laatikko se oli, minulla kun on hatara muisti.
Eli automaattilaatikon 722.6:n "laakeriviasta täystuhoon"-ominaisuus. Mutta todellisuudessa nim. Jarkko S on näitten lootien kanssa kuningas. Olkaapa häneen yhteydessä.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Re: 320 CDI kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Pientä alkavaa ruostetta oli oven yläkarmissa, sielä tiivisteen alla.
Merkkiliikkeessä kävin kysymässä niin sanoivat että korjataan takuuseen tai vaihdetaan.. Mutta ehkä olisi parempi korjata nuo vanhat, kuin vaihtaa uudet..

Tässä laatikko vaihtoi mielestäni pehmeästi ilman sen kummempaa nykäisyä.
Mutta tuossa oleva tiptronic (vai mikä sitä mersussa sanotaankaan) niin se miettii mielestäni turhan kauan.
Esim. kiihdyttäessä pitää vaihde ennakoida riittävän ajoissa, muuten lipsutaan parhaalta vetoalueelta pois.. Minusta sen pitäis vaihtaa heti justiin, eikä sellaisella viiveellä :D Tekeekö muilla samoin ?
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Re: 320 CDI kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

V-M kirjoitti:Esim. kiihdyttäessä pitää vaihde ennakoida riittävän ajoissa, muuten lipsutaan parhaalta vetoalueelta pois.. Minusta sen pitäis vaihtaa heti justiin, eikä sellaisella viiveellä :D Tekeekö muilla samoin ?
Taitaapa mersun laatikot (ainakin uudet) olla kaikki tällaisia.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Vieras

Re: 320 CDI kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Tiptronicistahan tosiaan näkee puhuttavan jopa autoliikkeiden myynti-ilmoituksissa mutta myös minä olen siinä käsityksessä että Tiptronic kuuluu lähinnä Audiin/VAG-autoihin ja Mersun kohdalla oikea nimitys olisi juuri se mainittu touchshift..?! Tosin tämä touchshift-nimitys kai tarkoittaa lähinnä (käsi)vaihtamistoimintoa kuin vaihteistoa sinällään..mutta kuitenkin..
7G-tronic on kaiketi sitten ihan viimeisin tulokas Mersun automaattilaatikoista puhuttaessa.
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

jva kirjoitti:Tosin tämä touchshift-nimitys kai tarkoittaa lähinnä (käsi)vaihtamistoimintoa kuin vaihteistoa sinällään..mutta kuitenkin...
Eikä tämä vaihtamistoiminto tosiaankaan toimi kuin alaspäin esim. ohitusta ennakoidessa ettei laatikko enää ala vaihtamaan alaspäin kun pitäisi olla jo menossa.

Tai toki toimii ylöskin päin mutta vaihtamiskriteeri pitää olla laatikon mielestä ohitettuna ts. joko kierroksia tai vauhtia tarpeeksi että suostuu vaihtamaan isompaa kuskin toiveiden mukaan.
Voi tulla tuntuma että saa hämmentää käsin mutta tosiasiassa ei voi esim. nelosella ohittaa noin satasen vauhdista jos linttaa kaasun pohjaan vitosella. Laatikko hakee ensin kolmosen kautta vauhtia vaikkei tarpeellista olisikaan.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

jpk kirjoitti:Eikä tämä vaihtamistoiminto tosiaankaan toimi kuin alaspäin esim. ohitusta ennakoidessa ettei laatikko enää ala vaihtamaan alaspäin kun pitäisi olla jo menossa.
No ilmankos se tuntuikin sitten omituiselta, jos sen ei kerta kuulu toimia kuten tipronic :)

Saas nähdä hakisko sen maanantaina kotiin sitten.. Tosin pienemmällä välirahalla sais uudemman V70 volvon paremmilla varusteilla, tuon vanhan volvon tilalle.. Että hankalampi valinta tilanne .. Mersu kylläkin tuntui paremmin käteen "sopivammalta" :D
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

jpk kirjoitti:Eikä tämä vaihtamistoiminto tosiaankaan toimi kuin alaspäin esim. ohitusta ennakoidessa ettei laatikko enää ala vaihtamaan alaspäin kun pitäisi olla jo menossa.
Juuri näinhän se touchshift toimii. Sillä muutaman viikon kokemuksella mitä nyt on CLK:n kanssa minulle tästä touchshift-toiminnosta kertynyt olen aika pitkälle yhtä mieltä käyttöohjekirjan kanssa siitä että touchshiftin järkevin käyttötapa on käyttää sitä moottorijarrutuksen tehostamiseen, eli vaihtaa käsin pienempää pesään nopeampaan tahtiin kuin mitä automatiikka sen tekee.
TOSIN on samaan hengenvetoon sanottava että ainakaan minulle ei ihan heti tule mieleen liikennetilannetta jossa moinen olisi tarpeellista....

Touchshiftiä voi toki käyttää auttavasti sekä ylös- että alaspäin vaihtamiseen normaalissakin ajossa mutta silloin lienee lähinnä kyseessä kuskin hupimielinen ajanviete pitkän ja puuduttavan ajomatkan virkistykseksi..käytännössä käsitoiminnolla ei ajamisesta juurikaan "sporttisempaa" saa..

Mitä sitten tulee ohitustilanteisiin niin vaikka Mersun laatikko on melkoisen hidas verrattuna esim Audin Tiptroniciin niin kuitenkin polkemalla kaasun pohjaan..eli "kick-down"-toiminto..vaihtaa sen pari pykälää alaspäin ja sen jälkeen sitten mennään... Fiilis on vähän sama kuin joskus takavuosina turbomoottoreissa joissa viive oli pitkä..mutta odotus palkittiin tuntuvalla potkulla. Ainakaan minä en kuitenkaan ole (ainakaan toistaiseksi) oppinut käyttämään touchshiftiä siten että se jouduttaisi ohitustilanteisiin lähtöä tai tekisi niistä jotenkin joustavampia kuin "kick-down:in" avulla tapahtuvat ohitukset ovat.

Eli siis minun, vielä suht vähäisten kokemusten mukaan Mersun automaatti toimii itseasiassa varsin hyvin juuri automaattina..käsivaihtamismahdollisuuden suurin anti on lähinnä se kuskin viihdyttäminen puuduttavan pitkillä ajomatkoilla.

Uusista 7G-tronic-laatikoista ei sen sijaan ole muuta kokemusta kuin se mitä olen lukenut..mutta vaikuttaisi että lähtökohta ja tavoite sen suunnittelussa on ollut samansuuntainen kuin muissakin Mersun A-laatikoissa..eli mukava ja jouhea toiminta nimenomaan automaattilaatikkona, käsivaihtamiskikkailut on jätetty vähemmälle huomiolle.

veskola: Ennen viestin lähetystä on hyvä karsia nuo quote laatikot hieman pienemmiksi, jos niitä edes tarvitaan ollenkaan, eli poistin tuosta yltä duplikaattitekstiä
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

jees, et parempi pysyä volvossa ?
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

V-M kirjoitti:jees, et parempi pysyä volvossa ?
No jaa..henk.koht mielipide on että vaikka Volvokin kiistatta on auto sieltä parhaasta päästä, ei se Mersulle vedä vertoja millään muotoa.. 8)

Tietyllä tavalla Mersun "ongelma" voi olla osittain se että ne ovat hinnaltaan muiden merkkien vastaavia malleja kalliimpia..sekä uusina että käytettyinä, mutta toisaalta eipä siitä niin kauaa ole kun Mercedes-Benz lehdessä he mainostivat tuotteensa olevan parasta JA kalleinta..
Eli ilmeisesti hieman muita korkeampi hinta koetaan hyväksi asiaksi markkinoinnin kannalta kun sitä ei edes yritetä kiertää että Mersu on muihin verrattuna kallis merkki.
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin siinä sitten kävi että piti mersua hakea, eri lysti peli :)
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

Ei taida liittyä ihan topikkiin mutta ärsyttävin piirre on ainakin tuossa meidän 290TD automaatissa tuo järjetön viive...esim kun tulee risteykseen/mutkaan ja avaa kaasun niin mitään ei tapahdu noin sekuntiin...no onhan sitä oppinnut ajamaan tuon viiveen kanssa mutta todella ärsyttävä piirre...Sitten toinen pointti ainakin tämä meidän aski heittää aivan turhan aikaisin/helposti pienempää kun laatikko voisi ihan hyvin hyödyntää olemassa olevaa momenttia...välillä kun tulee tilanteita jossa joutuu laittamaan kaasun pohjaan niin hyvä ettei lyö päätä rattiin kun hakeekin turhaan pienempää...no tuonkin kanssa on oppinnut elämään...kaasua pitää painaa vain hitaasti ja hakea kohta missä ei enään heitä pienempää, mutta aina tuokaan ei onnistu :evil:

Olisko näille mitään tehtävissä????

Audeissa softamuutoksissa tulee myös ohjelma askeille...
BMW 530D moottori + laatikko toimivat todella loistavasti...
GLE 580 2021
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jees, mainiosti kulkee dieseliksi, mutta kysyisin näistä lastu jutuista.
Kellään karalan tekemää ohjelmaa/lastua kyseisessä autossa?
Jos niin minkälaisiin lukemiin on päästy pelkällä softalla?

Karalalla nyt kesäloma menossa niin ei voinut kysyä suoraan..

Powerflash kauppaa lastua jolla 235hp/552nm, mutta kuulostaa pieneltä lisäykseltä, vai onko esteenä laatikon kestävyys tai muu vastaava?

Eihän näitä varmaan ole suunniteltu miksikään varttimaili autoiksi, mutta kun ex-auto oli n.300 heppanen, niin tuntuu että nykyisestä puuttuu jotain :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

BRC kirjoitti:Ei taida liittyä ihan topikkiin mutta ärsyttävin piirre on ainakin tuossa meidän 290TD automaatissa tuo järjetön viive...esim kun tulee risteykseen/mutkaan ja avaa kaasun niin mitään ei tapahdu noin sekuntiin..
-----------------------
Diagnoosi:
Haluttuun ajotapaan nähden väärä kalusto.

Ratkaisu:
Manuaalilaatikko ja remmiahdin.

:wink:
-----------------------

Itse olen oikeastaan tottunut jo pitämään tuosta ilmiöstä, vaikka totta puhuen se alkuun vähän hämmensikin.
Nyt jo suorastaan nauttii siitä tiedosta, että polkimen lattiaan läntättyään tietää, että kohtapuoliin lähdetään... :D

Toista oli ennen näitä nykydieseleitä.
Silloin ei ihmetellyt sitäkään, että miksiköhän kulkine ei tunnu kiihtyvän ollenkaan.... :?


Edit:
Joskus kun liikennevaloissa jos sattuu lapsettamaan ja viereen tulee sopivasti provosoitava kuski, niin tuo viive oikeastaan on toivottukin.
Toinen pääsee sopivasti edelle hehkuttelemaan voitonriemuisesti, kunnes havahtuu karuun todellisuuteen, että se toinenhan tuleekin yht' äkkiä isoa kovaa.... :wink:

Edit 2:
Näin siis joskus kerran ehkä viidessä vuodessa.... :roll:
:oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Kipaman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 07.08.2005 21:22
Paikkakunta: Turku

Re: 320 CDI kokemuksia? Tehoa tarvitaan lisää..

Viesti Kirjoittaja Kipaman »

V-M kirjoitti:...Onko vika vai ominaisuus että autosta tulee levoton kun vedetään isoa kovaa eli +180 km/h ? ...
....Kaikenlaiset kokemukset ovat tervetulleita, haulla jotain pientä löytyi mutta ei lisä pahitteeksi ole :D :?
Omat kokemukset rajoittuvat n. vuoden ja 15000 km ajokokemukselle täällä eteläsaksan suunnalla.

Itsellä alla siis 87 tkm ajettu e320T cdi 01 Classic alustalla. Kyllä auto pysyy hyvin suunnassaansa ainakin 225 km/h asti eikä minkäänlaista levottomuutta ole havaittavissa. Alla on vakiot 16" 215R55 W93 kumit. Sivutuuli ja rekkojen aiheuttamat virtaukset kyllä ottavat välillä koriin kiinni.

Itse voisin tässä samalla kysellä kulutuksesta, että onko kenelläkään kokemuksia siitä, mistä johtuu todellisen kulutuksen ja ajotietokoneen välinen suuri heitto. Todellinen kulutus tuntuu olevan n. 1,5 litraa enemmän kuin tietokone näyttää. Muutenkin kulutus on kohtuu kova seka-ajossa n. 9 l/100km ja maantiellä 90 nopeudella menee 7 ja risat. Voiko esim. tukkoinen ilmansuodatin vaikuttaa noin paljon kulutukseen?

Vielä käyttökokemuksena pitää sanoa, että polttimoiden vaihtoon on jätetty reilusti tilaa, mistä kiitos auton suunnittelijoille.
E-320T CDI -01 (Model -02)
V-M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 27.07.2005 00:01
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kai tuo mainitsemasi kulutus on ihan normaali. Mitä nyt muutaman tuhannen ajanut, niin suurinpiirtein samoissa kulutus pyörii mullakin..

Mutta nuista renkaista. Kellään väyrysessä 245/40-18 kokoisia renkaita alla?
Tuleeko susi ajettava, täytyykö pitää ratista herkeämättä ettei karkaa omille teillensä?

Varsin edullisesti amg-replicat + ton kokoiset bridgestonen kumit, vähän reilu tonni alle laitettuna.

Karalalle on enskuun alussa aika varattuna, toivottavasti pelkällä ohjelmoinnilla pääsee jonkunlaiseen tulokseen :)
E320CDI
Avatar
Tomi T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ma 14.04.2003 22:43
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi T. »

V-M kirjoitti: Mutta nuista renkaista. Kellään väyrysessä 245/40-18 kokoisia renkaita alla?
Tuleeko susi ajettava, täytyykö pitää ratista herkeämättä ettei karkaa omille teillensä?
:x Mulla oli yhden kesän alla tuo rengastus ja auto oli AIVAN HIRVEE ajaa...myin paketin pois. Nyt alla Uudet 235/45-17" Goodyear F1 GDG3 ja auto on aivan toiselta planeetalta. vanne 7,5 x 17" ero oli dramaattinen 17" hyväksi...Suosittelen.
Ps. tuntuu noi Goodyearit vaan kuluvan alta pois, mutta siitä kyllä varoteltiinkin ( kulmat säädetty ennen uusia renkaita...tosin kaikki oli kyllä kohdillaan )
GLE 580 2021
Vastaa Viestiin