W203 Kompressor 180

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

W203 Kompressor 180

Viesti Kirjoittaja Jack »

Tuossa oli puhetta parissakin paikassa kompressor malleista ja niiden moottoreiden kestosta, no kestossahan ei ole mitään vikaa eikä itse kompressor ahtimissakaan.

Mutta nyt kun sellainen rikkinäinen kerrankin tuli vastaan töissä, niin ajattelin ottaa parit digikuvat itse kompressorista ja muista hilkkeistä, kuvat eivät ole mitenkään tarkkoja, ihan näppäsin lonkalta vain.

Kompressorin irroitus ei ole kovinkaan iso homma, vaihtoaika noin 2 tuntia.

Ensin otetaan torx ruuveilla oleva ilmanpuhdistaja/koteloineen irti, osa ruuveista taisi sijaita itse suodatin panoksen alla.

jonka jälkeen otetaan painekotelon päällä oleva läppäsäädinkotelo pois, joka on kiinnitetty torx ruuveilla myöskin.

Jonka jälkeen painekotelon irroitus (edelleen torx pultteja/ruuveja), josta johtosarja ja alipaineletku ensin irti.

Tässä kuvassa näkyy moottori, jossa vielä "painekotelo/paineputkisto" kiinni, millä nimellä sitä nyt haluaa kutsua.

http://i12.photobucket.com/albums/a246/ ... sor010.jpg

Ja tässä kuvassa näkyy Itse kompressori ´ahto/paine/putkiston/kotelon´ irroituksen jälkeen. Kompressori on myös kiinni torx pulteilla.

http://i12.photobucket.com/albums/a246/ ... sor011.jpg

Ja mahtuu nousemaan tuolta välistä pois aika näpäkästi, joudut irroittamaan ainoastaan (ei ole välttämättä edes pakko) paisuntasäiliöltä ohuen letkun, ja kiertovesipumpulta toisen letkun, jolloin kompressori nousee siitä välistä nätisti pois.

Tässä näkyy taas _syy_ miksi moista mötikkää vaihdamme autoon.

Kompressorin Hihanpyörä tai akseli tullut selvästi eteenpäin, ja aiheuttanut moniurahihnan nousemisen ´puoliksi ilmaan´ toisten hihnapyörien päälle, joka tietysti on aiheuttanut hihnan silpoutumisen , ja katkeamisen sitä myötä.

http://i12.photobucket.com/albums/a246/ ... sor012.jpg


Tässä näkyy osa irrotetuista hiluista Laboratoria olosuhteet omaavalla työpöydälläni.

http://i12.photobucket.com/albums/a246/ ... sor016.jpg

tässä kuva toisesta kulmasta , kompressorin ollessa paikallaan.

http://i12.photobucket.com/albums/a246/ ... sor013.jpg


ja lopuksi lähikuva itse ahtimesta.

http://i12.photobucket.com/albums/a246/ ... sor014.jpg

semmonen mötikkä siellä vinkuu mersun pellinalla =)


terveisin
Jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Hyvä Jaska, tälläsiä juttuja vaan lisää! Kiva lukee välillä vähän uudemmistakin vehkeistä ja eihän sitä tiedä jos vaikka rupeis joskus omaan käyttöönkin hankkimaan :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Vastaa Viestiin