Etujousi poikki

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Etujousi poikki

Viesti Kirjoittaja Tore »

Miten tavanomainen ongelma 300 tdt:ssä tuo etujousien katkeilu?

Ajelin Kuusamosta kohti etelää, kun yht`äkkiä kuului alustasta kunnon jysäys. No alle kuikkimaan ja totesin oikean etujousen katkenneen. Vaihdettu n. puoli vuotta sitten. ???

P.S Oli muuten hyvä ajaa Tenon reissu (Kuusamosta n. 600/ sivu), kun vaihdoin juuri ennen reissua autooni nuo tasonsäädön kaasupallot. Meinas hieman vastustaa tuo homma, mutta tuli hoidettua. :D
MB 300 TDT -87 A
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kokemusta on. 300E:stä meni toissa kesänä.
Mitä olen kuunnellut, niin luvattoman usein menee.
Viittaa lämpökäsittelyongelmaan, tai väärä seos teräksessä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

yleinen "vika" w201 ja w124sissa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juu, apparin etujousi on poikki myös minulla TDT:ssä, en tiedä milloin lienee katkennut. Jokaiseen Mersuuni olen saanut vaihtaa jonkun jousen. Yleensä olen vaihtanut kerralla kaikki, kuten myös nyt aion tehdä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18230
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllähän se sangen yleistä on.
Usein myös takajousesta on alapäästä kierros poikki, sitä ei vaan helposti huomaa.
wiimax.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Etujousen katkeilu johtuu jännityskorroosiosta. Korjausohjeena on laittaa jousen alapäähän pala "heikompaa" metallia joka syöpyy jousen teräksen sijaan. Heikommalla tarkoitetaan siis sitä metallien jännitesarjassa heikompaa, ei fyysisesti heikompaa....
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

dealer kirjoitti: Usein myös takajousesta on alapäästä kierros poikki, sitä ei vaan helposti huomaa.
Itselläni oli myös k.o vaiva autossani. Huomasin kun aloin vaihtamaan taakse jousia ja tasoiskareita :D
MB 300 TDT -87 A
meze1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1323
Liittynyt: La 06.11.2004 15:44
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Itse olen tuskaillut 3 kertaa noitten jousien kanssa omassa mb:ssä. Kaksi kertaa etujousi ja kerran takajousi, joten yleinen problem on. Tuntuu typerältä, miten tuota ei ole voitu vuosien mittaan aikanann korjata... no, eipähän taida enää W210 olla, mutta sitten tuli joitakin muita... :roll:
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Yksi etujousi- silloin mittarissa 450 tkm. Takaset vaihdoin yhtäaikaa eivätkä olleet poikki. Kuullostaa nuo kerran vuoteen vaihdot tarvikeosavaivoilta. :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

romu kirjoitti:. Kuullostaa nuo kerran vuoteen vaihdot tarvikeosavaivoilta. :shock:
Aivan!

Tätynee siirtyä alkuperäisiin. Vaihdetaan ny vielä yhdet tarvikejouset, kun saan takuuseen.
MB 300 TDT -87 A
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kaikista sakemannista menee jousia poikki niin ne jousethan on karkaistu
esim. japsi kinnereistä ei juurikaan mene jouset poikki mutta eihän ne
kuormaa kannakkaan
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Meze1:lle tiedoksi, että W210 katkoo jousia kuten aikaisemmatkin Mersut. Eli ihan linjassa mennään.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Sattupa löytymään toi artikkeli jouseen liittyen, ei muuta kuin anodeita tilaamaan :) Vaikutuksesta kestävyyteen voikin sitten olla montaa mieltä: http://xs35.xs.to/pics/05261/jousi.JPG
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

juha kirjoitti:Etujousen katkeilu johtuu jännityskorroosiosta. Korjausohjeena on laittaa jousen alapäähän pala "heikompaa" metallia joka syöpyy jousen teräksen sijaan. Heikommalla tarkoitetaan siis sitä metallien jännitesarjassa heikompaa, ei fyysisesti heikompaa....
Hetkinen... en kyllä tältä istumalta usko jännityskorroosioon.
Tutkailin omastani otettua katkennutta jousta ja ei taastusti ollut korroosion häivääkään missään. On vieläkin niin kirkas maalipinta, että ei uutta häppee.
Murtopinta vaikutti enemmänkin kovanlaiselta, siis päästölämpötila liian matala, jolloin teräs jää kovaksi (=hauraaksi).
Että sikkianodit, laivoissahan niitä käytetään, mutta en ole ikuna kuullut, että autoissa. Ihan kuin joku tekisi pisnestä. Oisko vaikutus sama kuin karvanopilla tuulilasissa?
Mikä terästä vahvempi aine on jännitesarjassa alempana?
Paljon saa virrata vettä Vääksyn kanavassa, ennen kuin kuin uskon tuohon. Tai vaihtoehtoisesti olutta sulussa olevissa laivoissa :wink:
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

No mutta eikös Mersu ole kuin laiva eli kaikki "laivakikat" pätevät Mersuun. :wink:
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

meillä meni pikkumersusta (w201) etujousi poikki alapäästä ja koko jousi lenti ojaan.onneksi vauhtia ei ollut kun abaut 50.tuli mersusta kerralla matala. :lol:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

spede10 kirjoitti:
juha kirjoitti:Etujousen katkeilu johtuu jännityskorroosiosta. Korjausohjeena on laittaa jousen alapäähän pala "heikompaa" metallia joka syöpyy jousen teräksen sijaan. Heikommalla tarkoitetaan siis sitä metallien jännitesarjassa heikompaa, ei fyysisesti heikompaa....
Hetkinen... en kyllä tältä istumalta usko jännityskorroosioon.
Tutkailin omastani otettua katkennutta jousta ja ei taastusti ollut korroosion häivääkään missään. On vieläkin niin kirkas maalipinta, että ei uutta häppee.
Murtopinta vaikutti enemmänkin kovanlaiselta, siis päästölämpötila liian matala, jolloin teräs jää kovaksi (=hauraaksi).
Että sikkianodit, laivoissahan niitä käytetään, mutta en ole ikuna kuullut, että autoissa. Ihan kuin joku tekisi pisnestä. Oisko vaikutus sama kuin karvanopilla tuulilasissa?
Mikä terästä vahvempi aine on jännitesarjassa alempana?
Paljon saa virrata vettä Vääksyn kanavassa, ennen kuin kuin uskon tuohon. Tai vaihtoehtoisesti olutta sulussa olevissa laivoissa :wink:
No uskon asioita nämä ei ole, mikään muu ei ole varmaa kuin se että me kaikki kasvetaan joskus horsmaa :roll:

Jos kuitenkin daimler -benzin insinöörit on manuaaliin tuon teksin kuvineen painaneet niin on siinä ehkä noin kaksi vaihtoehtoa joista toinen mennee niin että ovat huomanneet että jouset on karkaistu väärin mutta eivät ole korjanneet karkaisuprosessia vaan keksivät tällaisen hätävalheartikkelin korjauskäsikirjaan, onhan digitaalisen artikkelin veistäminen helpompaa kuin karkaisu uunin lämpötilan säätö...
Se toinen vaihtoehto on että asiaa on tutkittu ja metallurgian pajalla on näin todettu että kyseessä saattaisi olla korroosion vaikutus tms. ja asian vakavuus on ollut sitä luokkaa että siitä on katsottu olevan aihetta mainita jopa käsikirjassa ja ihan korjausehdotuksen kanssa.
Mulla on todella ohut käsitys mistään metallin väsymiseen liittyvästä mutta veikkaan että sanalla korroosio ei tarkoiteta läpiruostumista vaan se voi tässä yhteydessä tarkoittaa jousen pinnan mikroskooppisen pientä syöpymistä mikä antaa alun murtumiselle. Kun murtuma saa alkunsa se pikkuhijaa etenee kunnes rapsahtaa lopullisesti poikki. Sinkkiliuskat on ehkä tarkoitettu suojaamaan teräsjousen pinnan syöpymistä ja täten estämään halkeaman alulle lähdön tjs. Tuskin noita on bisnes tarkoituksessa tehty vaikken hintaa tiedäkkään, veikkaan että dokumentointi ja tarinan toiminnanohjausjärjestelmään syöttäminen & sun muut työtunnit on maksaneet sen verran että sinkkiliuskoilla ei montaa kählyä kokoonpanolinjalla elätetä :wink:
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
jt-DT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: La 12.02.2005 18:23

Viesti Kirjoittaja jt-DT »

Joo yleinen vika tosiaan on.. kokemusta 124:ta ja tosiaan takajousien katkeamista harvoin huomaa muutoin kun jousia vaihdettaessa.. Onni tässä on se että ne on helpot vaihtaa!! :wink:
Sillä ei ole tuntunut olevan merkitystä jotta onko madallussarjan vai alkuperäinen jousi.. samanlailla katkeilee!!
jkujala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 12.10.2004 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkujala »

Yleisesti ottaen teräksen korroosio jännityksen alaisena on nopeampaa. Mutta koska teräksen korroosio normaalissa jännitystilassa ankarissa ympäristöolosuhteissa (esim. merivesi) on 3,2 mm 100 vuodessa, en usko jousien katkeilun johtuvan siitä. Jousi on niin kestävä kuin sen heikoin kohta :wink: Eli jos valmistusvaiheessa teräkseen syntyy mikrohalkeama, on jousen sallima maksimi jännitys sama kuin teräksen murtolujuus kertaa "ehjä" teräspinta-ala. Veikkailisin, että laatujousetkin tehdään sarjatuotannolla, eikä teräksen halkeamia liiemmin filmailla. Toisaalta voisi karkaisunkin ajatella heikentävän jousta, sillä vaikka teräksen murtojännitys tällöin kasvaa, on siihen tarvittu muodonmuutos (liike) oleellisesti pienentynyt. Kolmantena arvauksena voisi vielä heittää, että jousen valmistusprosessista johtuen teräksen lujuus ominaisuudet voivat vaihdella eri suunnissa. Tällöin tietyn suuntainen voima jousen heikoimpaan kohtaan on toista suuntaa vaarallisempi.

Oli miten vaan, veikkaan että jousen kestävyys tai kestämättömyys on tuurista kiinni, eli millaisen jousen sattuu saamaan.
W126 300 SEL -87
W124 200D -90
W123 240D -84
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18230
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

W210 / 202 katkoo paljon vähemmän jousia kuin W124 / 201.
wiimax.fi
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Etujouset menee usein poikki 124:ssa. Mulla kestää ehkäpä kolme - neljä vuotta, vaikka olis vehon vahvistettua mallia. Nyt laitoin eibachin alustasarjan alle kun oli molemmat etujouset poikki. saas nähdä miten kestää.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ajatte liian kovaa töyssyihin, niihin pitää tosiaan Hidastaa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jännityskorroosiota esiintyy tavallista terästä jalommissa seoksissa. Esim. kromia ja nikkeliä sisältävissä seoksissa jännityskorroosio on yleistä.
Kun Kuopion uimahallin katto putosi alas, totesin heti sen kuultuani, että jännityskorroosio on syynä (kuten sitten tutkimuksissa todettiinkin). Ruostumattomat kannatinlangat ja klooria ilmassa, yhdistelmä joka johtaa siihen mitä tapahtui.

Jos mersun jousiaines on seostettua em. aineilla, niin saattaapi olla jännityskorroosio katkeamisen syynä. Murtuminen tapahtuu raerajoilla.

Oisko jollain tietoa, mikä on tuon po. jousiaineksen koostumus?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

jkujala kirjoitti: Jousi on niin kestävä kuin sen heikoin kohta :wink: Eli jos valmistusvaiheessa teräkseen syntyy mikrohalkeama, on jousen sallima maksimi jännitys sama kuin teräksen murtolujuus kertaa "ehjä" teräspinta-ala.
Näin siis periaatteessa staattisessa kuormituksessa, vaikkakin ehjällä pinta-alalla ei kylläkään murtolujuutta kerrota vaan ehjän pinta-alan ja alkuperäisen pinta-alan suhteella. Ja sitä paitsi, jouset eivät edes mene koskaan myötörajan yli saati murtorajalle vaan toimivat aina elastisella alueella, eli väsymisestä on kyse. Vaihtelevan kuormituksen kannalta tilanne onkin pikkusen toinen kuin staattisessa kuormituksessa, koska väsyttävän vaihtokuormituksen vaihteluväliksi riittää nyrkkisääntönä puolet murtorajasta ja jos kyseessä on vielä lovellinen kappale (mikrohalkeamia tai esim. jokin monttu pinnassa), tippuu vielä alemmas (lovivaikutus). Monessa tapauksessa saattaa hyvin olla kyse jännityskorroosiosta, mutta yhtä hyvin voi olla kyseessä valmistusprosessissa syntyneestä viasta, esim. sulkeuma, onkalo jne.

Murtopinnasta ei pysty välttämättä päättelemään onko materiaali haurasta vai sitkeää. Staattisessa kuormituksessa tilanne on toinen, mutta väsytysmurtuman murtopinnat ovat pääasiassa hauraan näköisiä myös hyvin sitkeillä materiaaleilla kuten rakenneteräksillä.

Uudehkojen jousien tapauksessa tuskin jännityskorroosio pääsee iskemään suojaavasta maalipinnasta ja kuitenkin aika miedosta korrosioivasta ympäristöstä johtuen. Arvailuksihan tämä menee, mutta veikkaan, että vanhemmiten katkeavat jouset ovat juurikin ainakin osittain näitä jännityskorroosion vaikutuksesta katkenneita ja uudehkoina katkenneet vaan heikkolaatuisia, vikoja sisältäneitä yksilöitä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Onko nämä Meset sitten poikkeuksellisen jännittäviä autoja vai miksi tämä on tyyppivika? Ei tietääkseni samaa ongelmaa ole muilla merkeillä. Ja miksi valmistaja ei korjaa asiaa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Harmilor kirjoitti: Ja miksi valmistaja ei korjaa asiaa?
Sitä pitää kysyä valmistajalta itseltään.

Ite epäilen eniten katkeilun syyksi sitä että alatukivarsi ei tienheitoissa liiku kohtisuoraan jousen yläpäätä kohti vaan kääntyy, kun toinen pää on kiinni alapallossa ja toinen auton korissa ja jousen alapää on siinä tukivarren puolessa välissä.
Harmilor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: La 06.08.2005 14:47

Viesti Kirjoittaja Harmilor »

Onko nämä Meset sitten poikkeuksellisen jännittäviä autoja vai miksi tämä on tyyppivika? Ei tietääkseni samaa ongelmaa ole muilla merkeillä. Ja miksi valmistaja ei korjaa asiaa?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Harmilor kirjoitti: Ei tietääkseni samaa ongelmaa ole muilla merkeillä.
Esimerkiks kadeteissa katkeilee etujouset paljon kovempaa tahtia kuin mersuissa. Eli on sitä muillakin :wink:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Harmilor kirjoitti:Onko nämä Meset sitten poikkeuksellisen jännittäviä autoja vai miksi tämä on tyyppivika? Ei tietääkseni samaa ongelmaa ole muilla merkeillä. Ja miksi valmistaja ei korjaa asiaa?
Onhan noita tullut vaihdettua ainakin Opeleihin, Pösöihin, Nissaneihin, Toyotiin, Volkkareihin yms... :roll:
maukku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 08.10.2004 19:15
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja maukku »

Olettekos huomanneet mitään laatueroja W124:n etujousissa Motonet/KL/Veho?
Hinnoissa ainakin on.
MB 500SE-92
MB 600SL -93
MB 500S -02
MB GL 320 CDI -08
Vastaa Viestiin