juha kirjoitti:Etujousen katkeilu johtuu jännityskorroosiosta. Korjausohjeena on laittaa jousen alapäähän pala "heikompaa" metallia joka syöpyy jousen teräksen sijaan. Heikommalla tarkoitetaan siis sitä metallien jännitesarjassa heikompaa, ei fyysisesti heikompaa....
Hetkinen... en kyllä tältä istumalta usko jännityskorroosioon.
Tutkailin omastani otettua katkennutta jousta ja ei taastusti ollut korroosion häivääkään missään. On vieläkin niin kirkas maalipinta, että ei uutta häppee.
Murtopinta vaikutti enemmänkin kovanlaiselta, siis päästölämpötila liian matala, jolloin teräs jää kovaksi (=hauraaksi).
Että sikkianodit, laivoissahan niitä käytetään, mutta en ole ikuna kuullut, että autoissa. Ihan kuin joku tekisi pisnestä. Oisko vaikutus sama kuin karvanopilla tuulilasissa?
Mikä terästä vahvempi aine on jännitesarjassa alempana?
Paljon saa virrata vettä Vääksyn kanavassa, ennen kuin kuin uskon tuohon. Tai vaihtoehtoisesti olutta sulussa olevissa laivoissa
