Kuten jo agentti74 ja Melitos pikkuisen kommentoi, niin jatketaanpas aiheesta ilma tulo ja poisto.
Konehuoneeseen ilman saanti ei missään nimessä ole ongelma, vaan sen sieltä ulos saaminen. Kaikki ylimääräiset reiät tulisi keulasta tukkia ja saada ilma kulkemaan jäähdyttäjien läpi. Tämän jälkeen tulisi tutkia mistä imupuolelle saisi puhdasta ilmaa, mikä ei kulkisi minkään jäähdyttäjän kautta.
Mitä vähemmän sitä "hukka ilmaa" sinne konehuoneeseen tungetaan, sitä vähemmän sitä sieltä pitää poistaa. Tuo agentin esittämä konepellin takareunasta poisto saadaan toimimaan siten, että jättöreunaan(siis konepellin takareunaan) lisätään noin 15-25mm pystysuoraan ylöspäin oleva "spoileri", jolloin saadaan ilma nousemaan konehuoneesta imun voimalla. Joskus eräässä projektissa taisteltiin konehuoneen lämpöjen kanssa ja silloin laitettiin jopa öljylauhdutajat vaakatasoon konepeltiin, jolloin saatiin sen läpi kulkeva ilma tunneloitua suoraan lampun ja syylärin välistä.
Sitten sen vaakatasossa olevan coolerin teho kyllä ihmetyttää minuakin. Kuvista päätellen, siinä coolerissa on koko etuosa aivan turhaan, sillä ainoa ilma mikä siitä voi mennä läpi, menee noin 50-100 mm coolerin takaosasta. Silloin kun ajoviima ei sitä lauhduta tarpeeksi, tulee ongelmaksi koneesta johtuva lämpö ja se tekee kuulerin tehon ongelmalliseksi.
Helpoimmin coolerin saa toimivaksi, sen asentamalla juurikin etummaiseksi konehuoneessa, koska se useimmiten on ilma/ilma lauhdutin ja siinä teho on huonompi kuin esim jäähdyttäjän ilma/vesi systemissä.
Toivottavasti tää ei ollut liian sekavaa ja kysyjä saa tastä jotain irti
