MB290TD (-97) teho hukassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

MB290TD (-97) teho hukassa

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Mersu ei kulje. Tai kulkee. 0-100 noin 30 s ja huippunopeus ehkä 150, myötätuulessa ja alamäessä. Polttoainetta ei kulu liikaa, öljyä ei ollenkaan, savutustesti menee heittämällä läpi, turbo tekee painetta kuten pitääkin jne. Useammat viisaat ovat jo autoa tutkineet ja testerien tietojen perusteella KAIKKI on kunnossa. Asiaa tutkineet ovat kyllä yksimielisiä siitä että hevoset ovat kaikonneet.

Viimeisimmän diagnoosin mukaan ilmamäärämittaus näyttää hieman kummallisia arvoja. Anturi vaihdettiin uuteen mutta tehoa ei löytynyt eikä mittausarvo muuttunut. Samassa yhteydessä vaihdettiin nokkaketju ja tarkistettiin ajoitus. Ei vaikutusta. Ilmanputsari ei ahdista eikä ilmaputkista löydy vuotoa. Turbon painesäätökin siis toimii.

Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai osaako joku suositella paikkaa jossa vika löydettäisiin? Tai vielä parempi jos joku osaisi sanoa että missä vika. Männöö hermot...
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Jos kaikki muu on tarkistettu, niin onko pakoputken vastapaineita mitattu. Voisi olla viallinen äänenvaimennin tai katalysaattori tukkimassa virtauksia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuulostaa siltä että pakoputki voi olla tukossa, kuten Petri mainitsi.
wiimax.fi
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Katalysaattoria epäilin jo aiemmin ja tyhjensin koko pöntön. Nyt kokeilin vielä änenvaimentajan poistoa -> ei vaikutusta. 0-100 kellon mukaan 22 s.

Erityisesti pienten kierrosten vääntö on olematonta. Lievässäkin ylämäessä automaatti joutuu vaihtamaan pienemmälle kun ajaa vakionopeussäätimellä satasta.

Verrattuna saman painoiseen ja saman tehoiseen diesel-automaatti-opeliin ero on huima. Opelin eduksi.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Jos ilmämäärämittaus näyttää edelleen kummallisia arvoja niin olisiko vika jossakin liittimessä/johdossa, jonka perässä anturi on. Kovasti nimittäin oireet viittaavat väärään ilmamäärän mittaukseen.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mulla oli ilmansuodattimessa ohivuoto ja uusi ilmamassamittari sökö hetkessä.
Joku *tanan tunari oletettavastikin merkkihuollossa aikoinaan laittanut kannen huonosti, jolloin koko runko vääntynyt :twisted:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Kaikki on tietysti mahdollista. Sähkö/automaatioihmisenä olen kuitenkin nähnyt sen verran huonoja liitoksia että osaan epäillä kun sellaisen näen. Tässä ei sellaista vikaa ainakaan vielä ole löydetty. Lisäksi tiedetään että anturille tuleva syöttö on kunnossa ja anturilta lähtevä analoginen signaali on järkevä.

Tuntematonta, ainakin minulle, on se että mitä auton tietokoneen ilmoittama "ilmamäärä" oikeastaan on. Dieselhuollon kavereiden mukaan arvon tuleekin tippua kun tyhjäkäynniltä painetaan kaasu pohjaan. Dieselmoottoriin menevä ilmamäärä (ilman massa/aikayksikkö) kuitenkin riippuu lähinnä kierrosnopeudesta ja ahtopaineesta, ilmaahan ei kuristeta millään. Tämä riippuvuus näkyykin oikein kauniisti kun mitataan ilmamäärä-anturilta lähtevä analoginen viesti (luokkaa 0 ... 4 V). Testerin ilmoittama arvo lienee kuitenkin jonkin laskutoimituksen tulos (käytettävissä oleva ylimääräinen happi tai jotakin muuta vastaavaa?).

Rikkoutunutta elektroniikkaakin olen nähnyt sen verran että tämän kaltainen ohjausboxin hajoaminen ei ainakaan ole kaikkein todennäköisin mahdollisuus. Tietokoneilla on tapana toimia tai olla rikki.

Jonkinlainen fakta lienee kuitenkin että koneelta puuttuu polttoainetta. Tämä näkyy muun muassa mustan savun täydellisenä puuttumisena vaikka konetta kuinka piinattaisiin. Polttoaineen syötön vähäisyyden syy onkin sitten toinen juttu. Eikö elektroniikka pyydä tarpeeksi vai eikö pumppu anna mitä pyydetään?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Paljon lie ajettu? Pumppu loppu tai sitten vääränlainen polttoainesuodatin, ehkä tukossa tai polttoaineletku tukkeutunut.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

onko ahtoputket ja cooleri tarkastettu, ettei vuoda
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Autolla on ajettu noin 300 000. Ei varsinaisesti pitäisi olla vielä finaalissa. Turbon painepuolen putkista on vikaa etsitty mutta ei löydetty. Ahtopainekin nousee kaasu pohjassa kiihdytettäessä noin 1 bariin, suurta vuotoa ei näinollen pitäisi olla.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tarkista ettei ole huohotus öljy ryösännyt imusarjaa tukkoon.
Onko ahtopaineen anturi kunnossa? Kuskin puolella sokeripalan kokonen härväke,imusarjasta menee siihen 10 cm putki, joka voi olla myös tukossa.
Kato myös ettei ole pakokaasun kierrätys aina selällään, tuki vaikka se väliputki kokonaan. Voi nostaa paineet normaalisti mutta kone ei saa happea.
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Kierrätyskin on jo poistettu, samoin imusarja putsattu. Imusarja oli sisältä aika kamalassa noessa.

Ahtopaineen anturi lienee kunnossa koska lukemat ovat testerillä luettaessa järkeviä ja samankaltaisia kuin "oikealla painemittarilla" jolla olen itse mitannut ahtopaineen T-haaran avulla samasta paikasta kuin auton oma anturi.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

No mulla teki nuo samat oireet kun oli hukkaportti aina auki, mutta se ei sinulla liene vikana kun paineet nousee kummiskin normaalisti, mutta minä kokeilisin sinuna vielä vetää nippusiteellä hukkis kiinni ja käydä pikku pätkä kokeileen, niin jäisi muutama kohta pois arvailuista.

Toimiiko se auto koskaan normaalisti vai onko vika päällä kokoajan?
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

tuliko vika yhtäkkiä vai "pidemmän" ajan kuluessa vai oletko vasta ostanut pelin??
Eikö noissa 290:ssä ole ollut ongelmia pumpun (tiivistysten) kannsa?? voisiko vika olla siinä tai suodattimissa.
Toinen mikä tuli mieleen niin 290:ssä pakokaasukierrätys (muistaakseni) on ennen cooleria... olisiko sama möhnä mistä olet puhdistanut imusarjan tukkinut coolerin, vaikka oletkin tukkinut kierrätyksen on sinne aikaisemmin päässyt lienee paskaa kertymään...
arvailua arvailua vaan..
Ei oppinut olutta ojaan kaada
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Auto on ollut talossa kaksi vuotta ja 40 000 km. Ei se mikään raketti ostohetkelläkään ollut mutta joko se oli silloin vähän enempi voimissaan tai sitten ei vaan ollut kunnon vertailukohtaa eikä tehon puute häirinnyt.

Vika on siis aina päällä. Hukkaportin toiminnankin kokeilin pakko-ohjaamalla sen kiinni (alipaineella). Tulos oli että ahtopaine nousi 1,3 bariin, enempää en uskaltanut luukuttaa. Tai luukuttaa ja luukuttaa... tehoa ei ollut sen enempää kuin ennenkään, paine vain nousi täydessä kiihdytyksessä korkeammalle.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

vilaar kirjoitti:Auto on ollut talossa kaksi vuotta ja 40 000 km. Ei se mikään raketti ostohetkelläkään ollut mutta joko se oli silloin vähän enempi voimissaan tai sitten ei vaan ollut kunnon vertailukohtaa eikä tehon puute häirinnyt.
Kyllä sen suht' "raketti" pitäisi kunnossaan ollessa olla.
Suhteellista tietysti kaikki.

Meillä puoliviallinen ilmamassamittari nyt paikoillaan ja ihan tarpeeksi raketti on, ainoa vaan että pitäisi nopeammin reagoida kaasuun.
Nyt reagoi tavanomaista hitaammin ja lievää nykimistä voimakkaasti kiihdytettäessä.
Mutta paikallaan onkin alkuperäinen, itsepuhdistettu ilmamassamittari tällä hetkellä.
vilaar kirjoitti: Vika on siis aina päällä. Hukkaportin toiminnankin kokeilin pakko-ohjaamalla sen kiinni (alipaineella). Tulos oli että ahtopaine nousi 1,3 bariin, enempää en uskaltanut luukuttaa. Tai luukuttaa ja luukuttaa... tehoa ei ollut sen enempää kuin ennenkään, paine vain nousi täydessä kiihdytyksessä korkeammalle.
Kannattaisi kokeilla vastaavaa ehjää autoa, jotta tietää paljonko tehoa perstuntumalla puuttuu.
Jos et kaukana Helsingistä ole, niin tätäkin voit käydä testaamassa.
Tosin on kolmesatanen eli kuuluukin olla selvästi rivakampi.
Jos löytäisi jostain autoliikkeestä vastaan kaksysikymppisen, niin voisi tyypittää sitä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

300:n ja 290:n välillä on toki eroa. Meillä oli ennen tätä 124 300TDT ja näinollen oletinkin uuden laiskemmaksi. Mutta en kyllä ihan näin laiskaksi. Varsinaisesti tehonpuute alkoi kirvelemään siinä vaiheessa kun sain käyttööni uuden DTI opelin jossa tehoa on papereiden mukaan muutama hevosvoima vähemmän kuin 290:ssä ja painoa saman verran. Tietysti nämä uudet suorasuihkutusdieselit ovat luonteeltaan toisenlaisia, kaasuun reagointi on paljon nopeampaa ainakin. Mutta silti: samalla teholla pitäisi kulkea edes suunnilleen samalla lailla...

Tällä hetkellä epäilyjeni pääkohde on ruiskutuspumppu. Ei vaan taida olla ihan halpa homma tarkistuttaa. Tai olisiko jollakulla vielä jotain edullisempaa tarkistuskohdetta jäljellä?
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Finski »

petri.n kirjoitti:Paljon lie ajettu? Pumppu loppu tai sitten vääränlainen polttoainesuodatin, ehkä tukossa tai polttoaineletku tukkeutunut.
Tuossa on asiaa. Jos sinulla on esim. MH-suodatin polttoaine suodattimena tai muu vastaava, niin heitä vesilintua niillä purkeilla. osta hengst tai ihan orginaali suodatin niin koko erokin jo kertoo mitä ero suodattimilla on !!! Ja todistettu sprintterissä 312. Asiakas valitti (sama kone ) tehon puutetta pitkään etsittiin ja jopa käytettiin penkissä. Viimein joku älysi vaihtaa mh-suodattimen originaaliin.. 12 heppaa saatiin lisää pyörätehoa. Yleensä sprintterissä esiintyy tehottomuutta kun pitkään kiihdytetään, tällöin läpivirtaus ei riitä suodattimesa.
vilaar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 20.06.2005 09:44

Viesti Kirjoittaja vilaar »

Suodatinkin on kertaalleen vaihdettu heti oston jälkeen mutta kävin juuri hakemassa uuden Veholta, varmuuden vuoksi. Ei vaikutusta...

Onkohan polttoaineen paineelle ruiskutuspumpun tulopuolella jotakin ohjearvoa? Sen voisi vielä mitata niin mahdollinen tukos tai siirtopumpun vika tulisi poissuljetuksi ennen pumppumaakarille menoa.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Saakos tankki korvaus ilmaa riittävästi? Oletko kokeillut ilman tankin korkkia?
Vastaa Viestiin