MB290TD (-97) teho hukassa
MB290TD (-97) teho hukassa
Mersu ei kulje. Tai kulkee. 0-100 noin 30 s ja huippunopeus ehkä 150, myötätuulessa ja alamäessä. Polttoainetta ei kulu liikaa, öljyä ei ollenkaan, savutustesti menee heittämällä läpi, turbo tekee painetta kuten pitääkin jne. Useammat viisaat ovat jo autoa tutkineet ja testerien tietojen perusteella KAIKKI on kunnossa. Asiaa tutkineet ovat kyllä yksimielisiä siitä että hevoset ovat kaikonneet.
Viimeisimmän diagnoosin mukaan ilmamäärämittaus näyttää hieman kummallisia arvoja. Anturi vaihdettiin uuteen mutta tehoa ei löytynyt eikä mittausarvo muuttunut. Samassa yhteydessä vaihdettiin nokkaketju ja tarkistettiin ajoitus. Ei vaikutusta. Ilmanputsari ei ahdista eikä ilmaputkista löydy vuotoa. Turbon painesäätökin siis toimii.
Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai osaako joku suositella paikkaa jossa vika löydettäisiin? Tai vielä parempi jos joku osaisi sanoa että missä vika. Männöö hermot...
Viimeisimmän diagnoosin mukaan ilmamäärämittaus näyttää hieman kummallisia arvoja. Anturi vaihdettiin uuteen mutta tehoa ei löytynyt eikä mittausarvo muuttunut. Samassa yhteydessä vaihdettiin nokkaketju ja tarkistettiin ajoitus. Ei vaikutusta. Ilmanputsari ei ahdista eikä ilmaputkista löydy vuotoa. Turbon painesäätökin siis toimii.
Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai osaako joku suositella paikkaa jossa vika löydettäisiin? Tai vielä parempi jos joku osaisi sanoa että missä vika. Männöö hermot...
Katalysaattoria epäilin jo aiemmin ja tyhjensin koko pöntön. Nyt kokeilin vielä änenvaimentajan poistoa -> ei vaikutusta. 0-100 kellon mukaan 22 s.
Erityisesti pienten kierrosten vääntö on olematonta. Lievässäkin ylämäessä automaatti joutuu vaihtamaan pienemmälle kun ajaa vakionopeussäätimellä satasta.
Verrattuna saman painoiseen ja saman tehoiseen diesel-automaatti-opeliin ero on huima. Opelin eduksi.
Erityisesti pienten kierrosten vääntö on olematonta. Lievässäkin ylämäessä automaatti joutuu vaihtamaan pienemmälle kun ajaa vakionopeussäätimellä satasta.
Verrattuna saman painoiseen ja saman tehoiseen diesel-automaatti-opeliin ero on huima. Opelin eduksi.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Mulla oli ilmansuodattimessa ohivuoto ja uusi ilmamassamittari sökö hetkessä.
Joku *tanan tunari oletettavastikin merkkihuollossa aikoinaan laittanut kannen huonosti, jolloin koko runko vääntynyt
Joku *tanan tunari oletettavastikin merkkihuollossa aikoinaan laittanut kannen huonosti, jolloin koko runko vääntynyt

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Kaikki on tietysti mahdollista. Sähkö/automaatioihmisenä olen kuitenkin nähnyt sen verran huonoja liitoksia että osaan epäillä kun sellaisen näen. Tässä ei sellaista vikaa ainakaan vielä ole löydetty. Lisäksi tiedetään että anturille tuleva syöttö on kunnossa ja anturilta lähtevä analoginen signaali on järkevä.
Tuntematonta, ainakin minulle, on se että mitä auton tietokoneen ilmoittama "ilmamäärä" oikeastaan on. Dieselhuollon kavereiden mukaan arvon tuleekin tippua kun tyhjäkäynniltä painetaan kaasu pohjaan. Dieselmoottoriin menevä ilmamäärä (ilman massa/aikayksikkö) kuitenkin riippuu lähinnä kierrosnopeudesta ja ahtopaineesta, ilmaahan ei kuristeta millään. Tämä riippuvuus näkyykin oikein kauniisti kun mitataan ilmamäärä-anturilta lähtevä analoginen viesti (luokkaa 0 ... 4 V). Testerin ilmoittama arvo lienee kuitenkin jonkin laskutoimituksen tulos (käytettävissä oleva ylimääräinen happi tai jotakin muuta vastaavaa?).
Rikkoutunutta elektroniikkaakin olen nähnyt sen verran että tämän kaltainen ohjausboxin hajoaminen ei ainakaan ole kaikkein todennäköisin mahdollisuus. Tietokoneilla on tapana toimia tai olla rikki.
Jonkinlainen fakta lienee kuitenkin että koneelta puuttuu polttoainetta. Tämä näkyy muun muassa mustan savun täydellisenä puuttumisena vaikka konetta kuinka piinattaisiin. Polttoaineen syötön vähäisyyden syy onkin sitten toinen juttu. Eikö elektroniikka pyydä tarpeeksi vai eikö pumppu anna mitä pyydetään?
Tuntematonta, ainakin minulle, on se että mitä auton tietokoneen ilmoittama "ilmamäärä" oikeastaan on. Dieselhuollon kavereiden mukaan arvon tuleekin tippua kun tyhjäkäynniltä painetaan kaasu pohjaan. Dieselmoottoriin menevä ilmamäärä (ilman massa/aikayksikkö) kuitenkin riippuu lähinnä kierrosnopeudesta ja ahtopaineesta, ilmaahan ei kuristeta millään. Tämä riippuvuus näkyykin oikein kauniisti kun mitataan ilmamäärä-anturilta lähtevä analoginen viesti (luokkaa 0 ... 4 V). Testerin ilmoittama arvo lienee kuitenkin jonkin laskutoimituksen tulos (käytettävissä oleva ylimääräinen happi tai jotakin muuta vastaavaa?).
Rikkoutunutta elektroniikkaakin olen nähnyt sen verran että tämän kaltainen ohjausboxin hajoaminen ei ainakaan ole kaikkein todennäköisin mahdollisuus. Tietokoneilla on tapana toimia tai olla rikki.
Jonkinlainen fakta lienee kuitenkin että koneelta puuttuu polttoainetta. Tämä näkyy muun muassa mustan savun täydellisenä puuttumisena vaikka konetta kuinka piinattaisiin. Polttoaineen syötön vähäisyyden syy onkin sitten toinen juttu. Eikö elektroniikka pyydä tarpeeksi vai eikö pumppu anna mitä pyydetään?
Tarkista ettei ole huohotus öljy ryösännyt imusarjaa tukkoon.
Onko ahtopaineen anturi kunnossa? Kuskin puolella sokeripalan kokonen härväke,imusarjasta menee siihen 10 cm putki, joka voi olla myös tukossa.
Kato myös ettei ole pakokaasun kierrätys aina selällään, tuki vaikka se väliputki kokonaan. Voi nostaa paineet normaalisti mutta kone ei saa happea.
Onko ahtopaineen anturi kunnossa? Kuskin puolella sokeripalan kokonen härväke,imusarjasta menee siihen 10 cm putki, joka voi olla myös tukossa.
Kato myös ettei ole pakokaasun kierrätys aina selällään, tuki vaikka se väliputki kokonaan. Voi nostaa paineet normaalisti mutta kone ei saa happea.
Kierrätyskin on jo poistettu, samoin imusarja putsattu. Imusarja oli sisältä aika kamalassa noessa.
Ahtopaineen anturi lienee kunnossa koska lukemat ovat testerillä luettaessa järkeviä ja samankaltaisia kuin "oikealla painemittarilla" jolla olen itse mitannut ahtopaineen T-haaran avulla samasta paikasta kuin auton oma anturi.
Ahtopaineen anturi lienee kunnossa koska lukemat ovat testerillä luettaessa järkeviä ja samankaltaisia kuin "oikealla painemittarilla" jolla olen itse mitannut ahtopaineen T-haaran avulla samasta paikasta kuin auton oma anturi.
No mulla teki nuo samat oireet kun oli hukkaportti aina auki, mutta se ei sinulla liene vikana kun paineet nousee kummiskin normaalisti, mutta minä kokeilisin sinuna vielä vetää nippusiteellä hukkis kiinni ja käydä pikku pätkä kokeileen, niin jäisi muutama kohta pois arvailuista.
Toimiiko se auto koskaan normaalisti vai onko vika päällä kokoajan?
Toimiiko se auto koskaan normaalisti vai onko vika päällä kokoajan?
tuliko vika yhtäkkiä vai "pidemmän" ajan kuluessa vai oletko vasta ostanut pelin??
Eikö noissa 290:ssä ole ollut ongelmia pumpun (tiivistysten) kannsa?? voisiko vika olla siinä tai suodattimissa.
Toinen mikä tuli mieleen niin 290:ssä pakokaasukierrätys (muistaakseni) on ennen cooleria... olisiko sama möhnä mistä olet puhdistanut imusarjan tukkinut coolerin, vaikka oletkin tukkinut kierrätyksen on sinne aikaisemmin päässyt lienee paskaa kertymään...
arvailua arvailua vaan..
Eikö noissa 290:ssä ole ollut ongelmia pumpun (tiivistysten) kannsa?? voisiko vika olla siinä tai suodattimissa.
Toinen mikä tuli mieleen niin 290:ssä pakokaasukierrätys (muistaakseni) on ennen cooleria... olisiko sama möhnä mistä olet puhdistanut imusarjan tukkinut coolerin, vaikka oletkin tukkinut kierrätyksen on sinne aikaisemmin päässyt lienee paskaa kertymään...
arvailua arvailua vaan..
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Auto on ollut talossa kaksi vuotta ja 40 000 km. Ei se mikään raketti ostohetkelläkään ollut mutta joko se oli silloin vähän enempi voimissaan tai sitten ei vaan ollut kunnon vertailukohtaa eikä tehon puute häirinnyt.
Vika on siis aina päällä. Hukkaportin toiminnankin kokeilin pakko-ohjaamalla sen kiinni (alipaineella). Tulos oli että ahtopaine nousi 1,3 bariin, enempää en uskaltanut luukuttaa. Tai luukuttaa ja luukuttaa... tehoa ei ollut sen enempää kuin ennenkään, paine vain nousi täydessä kiihdytyksessä korkeammalle.
Vika on siis aina päällä. Hukkaportin toiminnankin kokeilin pakko-ohjaamalla sen kiinni (alipaineella). Tulos oli että ahtopaine nousi 1,3 bariin, enempää en uskaltanut luukuttaa. Tai luukuttaa ja luukuttaa... tehoa ei ollut sen enempää kuin ennenkään, paine vain nousi täydessä kiihdytyksessä korkeammalle.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kyllä sen suht' "raketti" pitäisi kunnossaan ollessa olla.vilaar kirjoitti:Auto on ollut talossa kaksi vuotta ja 40 000 km. Ei se mikään raketti ostohetkelläkään ollut mutta joko se oli silloin vähän enempi voimissaan tai sitten ei vaan ollut kunnon vertailukohtaa eikä tehon puute häirinnyt.
Suhteellista tietysti kaikki.
Meillä puoliviallinen ilmamassamittari nyt paikoillaan ja ihan tarpeeksi raketti on, ainoa vaan että pitäisi nopeammin reagoida kaasuun.
Nyt reagoi tavanomaista hitaammin ja lievää nykimistä voimakkaasti kiihdytettäessä.
Mutta paikallaan onkin alkuperäinen, itsepuhdistettu ilmamassamittari tällä hetkellä.
Kannattaisi kokeilla vastaavaa ehjää autoa, jotta tietää paljonko tehoa perstuntumalla puuttuu.vilaar kirjoitti: Vika on siis aina päällä. Hukkaportin toiminnankin kokeilin pakko-ohjaamalla sen kiinni (alipaineella). Tulos oli että ahtopaine nousi 1,3 bariin, enempää en uskaltanut luukuttaa. Tai luukuttaa ja luukuttaa... tehoa ei ollut sen enempää kuin ennenkään, paine vain nousi täydessä kiihdytyksessä korkeammalle.
Jos et kaukana Helsingistä ole, niin tätäkin voit käydä testaamassa.
Tosin on kolmesatanen eli kuuluukin olla selvästi rivakampi.
Jos löytäisi jostain autoliikkeestä vastaan kaksysikymppisen, niin voisi tyypittää sitä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
300:n ja 290:n välillä on toki eroa. Meillä oli ennen tätä 124 300TDT ja näinollen oletinkin uuden laiskemmaksi. Mutta en kyllä ihan näin laiskaksi. Varsinaisesti tehonpuute alkoi kirvelemään siinä vaiheessa kun sain käyttööni uuden DTI opelin jossa tehoa on papereiden mukaan muutama hevosvoima vähemmän kuin 290:ssä ja painoa saman verran. Tietysti nämä uudet suorasuihkutusdieselit ovat luonteeltaan toisenlaisia, kaasuun reagointi on paljon nopeampaa ainakin. Mutta silti: samalla teholla pitäisi kulkea edes suunnilleen samalla lailla...
Tällä hetkellä epäilyjeni pääkohde on ruiskutuspumppu. Ei vaan taida olla ihan halpa homma tarkistuttaa. Tai olisiko jollakulla vielä jotain edullisempaa tarkistuskohdetta jäljellä?
Tällä hetkellä epäilyjeni pääkohde on ruiskutuspumppu. Ei vaan taida olla ihan halpa homma tarkistuttaa. Tai olisiko jollakulla vielä jotain edullisempaa tarkistuskohdetta jäljellä?
Tuossa on asiaa. Jos sinulla on esim. MH-suodatin polttoaine suodattimena tai muu vastaava, niin heitä vesilintua niillä purkeilla. osta hengst tai ihan orginaali suodatin niin koko erokin jo kertoo mitä ero suodattimilla on !!! Ja todistettu sprintterissä 312. Asiakas valitti (sama kone ) tehon puutetta pitkään etsittiin ja jopa käytettiin penkissä. Viimein joku älysi vaihtaa mh-suodattimen originaaliin.. 12 heppaa saatiin lisää pyörätehoa. Yleensä sprintterissä esiintyy tehottomuutta kun pitkään kiihdytetään, tällöin läpivirtaus ei riitä suodattimesa.petri.n kirjoitti:Paljon lie ajettu? Pumppu loppu tai sitten vääränlainen polttoainesuodatin, ehkä tukossa tai polttoaineletku tukkeutunut.
Suodatinkin on kertaalleen vaihdettu heti oston jälkeen mutta kävin juuri hakemassa uuden Veholta, varmuuden vuoksi. Ei vaikutusta...
Onkohan polttoaineen paineelle ruiskutuspumpun tulopuolella jotakin ohjearvoa? Sen voisi vielä mitata niin mahdollinen tukos tai siirtopumpun vika tulisi poissuljetuksi ennen pumppumaakarille menoa.
Onkohan polttoaineen paineelle ruiskutuspumpun tulopuolella jotakin ohjearvoa? Sen voisi vielä mitata niin mahdollinen tukos tai siirtopumpun vika tulisi poissuljetuksi ennen pumppumaakarille menoa.