124 E220: kalinaa koneen edesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

124 E220: kalinaa koneen edesta

Viesti Kirjoittaja samih »

Terve, mista ilmeesta voi kuulua M111-koneessa kalinaa koneen etupaasta? Kyseessa on sellainen tikittava/kaliseva hieman epasaannollinen aani, minka kuulee tyhjakynnilla myos kabiiniin. Kadella kokeilemalla termarikotelon kannessa tuntuu pienta tarinaa samalla taajuudella, kun taas esim. venttiilikotelon paalta tunnustelemalla varinoita ei tunnu.

Flektista aani ei kuulu, ja se pyoriikin vapaan tuntuisesti. Jakoketjun aaneltakaan tuo ei oikein minusta vaikuta, siis ei ole ladamaiset ropinat. Aani on pysynyt samallaisena auton ostosta lahtien kuutisen tuhatta kilometria.

Sen verran viela etta ulkoapain autoa voisi vaikka luulla dieseliksi. Pitaisikohan vain laittaa 200D-merkki taakse?
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Liittyisikö vika moniurahihnaan tai/ja sen kiristinmeknismeihin. Knnattaa tarkistaa välykset.
Jos nakutuksen tahti ei kiihdy kierrolukujen mukaan, niin ääni voi tulla myös siitä magneettiventtiili motikästä, joka on ruuvattu konehuoneen vasemmanpuoleiseen sisäsiipipeltiin ja siitä lähtee letku imusarjalle ja lokarin sisällä olevalle aktiivihiilipurkille (en tiedä että onko sulla sitä tai missä se sun autossa on , kun rattikin näytää olevan "väärällä" puolella).
Tämä toimilaite ainakin mulla piti aikamoista nakutusta toimiessaan. Päättelin, että kyseessä on turhanpäiväinen ekonaksutin ja otin siitä virtatöpselin irti ja nakutus loppui.
Vaan olisiko syy kuitenkin niissä paljon parjatuissa venttiilinnostajissa. Paljonko on mittarissa kilometrejä?
W124 E220T
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Jos ääni kuuluu ulos niin voimakkaana että autoa luulee 200D:ksi niin silloin tulee mieleen kyllä venttiilinnostaja(t). Tuo jake:n mainitsema aktiivihiilipöntön purgevalve äänenaiheuttajana on testattu siten että pitää kättä venttiilin päällä ja tunnustelee tuleeko ääni siitä. Jakoketjun kiristin voi olla yksi, se pitää mulla kyllä sellaista narskuvaa ääntä tyhjäkäynnillä. Tehdasmanuaalissa kehoitetaan vaihtamaan kiristin jos asiakas valittaa äänestä, ei muutoin.
Viimeksi muokannut juha, La 28.05.2005 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Autossa on kilometreja noin 270th. Kylla se aani muuttuu kierrosten mukaan, mutta ei tule nostajista vaan selvasti tuosta koneen etupuolelta. Nostajatkin kalkattavat kylmana sekunnin ennen oljynpaineiden nousua, mutta tama on erilainen aani.

Katti on, tarkastan sen ponton, mutta ehkapa aani kuitenkin tulee tuolta ketjulta. Vesipumppukin hieman tihkuttaa, tuleepahan tarkastettua se samalla. Tulis jo kesa niin viitsisi menna ulkohommiin.

Jos ei aiheuttajaa loydy, otan siita aaninaytteen ja laitan jonnekin esiin.

Juha, meilla on nakojaan aika samallaiset kulkuvalineet :-) Kirjoitteletko samalla nimimerkilla matkaenduroforumilla?
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

samih kirjoitti:Autossa on kilometreja noin 270th. Kylla se aani muuttuu kierrosten mukaan, mutta ei tule nostajista vaan selvasti tuosta koneen etupuolelta. Nostajatkin kalkattavat kylmana sekunnin ennen oljynpaineiden nousua, mutta tama on erilainen aani.

Katti on, tarkastan sen ponton, mutta ehkapa aani kuitenkin tulee tuolta ketjulta. Vesipumppukin hieman tihkuttaa, tuleepahan tarkastettua se samalla. Tulis jo kesa niin viitsisi menna ulkohommiin.

Jos ei aiheuttajaa loydy, otan siita aaninaytteen ja laitan jonnekin esiin.

Juha, meilla on nakojaan aika samallaiset kulkuvalineet :-) Kirjoitteletko samalla nimimerkilla matkaenduroforumilla?
Voihan se olla nokkaketjun kiristin, yritä paikallistaa ääni vaikka puukepillä koneen kyljestä kuuntelemalla.

Aika lailla samanlaiset laitteet on kulkupeleinä, huomasin kanssa! Sama nimimerkki on matkaenskapuolella. Vielä kun ostat siihen afrikaanoon sen PD:n rosteripöntön... :wink:
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onkos tuossa M111:ssa samanlainen kiristyshässäkkä kuin M103:ssa? Mulla oli nimittäin omassa autossa samanlainen ihmekilkatus, joka johtui hihnankiristimen irronneesta iskarista. Pultti oli lentänyt huut helkkariin ja iskarin pää kilisti kiinnityskorvakettaan vasten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Aku P kirjoitti:Onkos tuossa M111:ssa samanlainen kiristyshässäkkä kuin M103:ssa? Mulla oli nimittäin omassa autossa samanlainen ihmekilkatus, joka johtui hihnankiristimen irronneesta iskarista. Pultti oli lentänyt huut helkkariin ja iskarin pää kilisti kiinnityskorvakettaan vasten.
Joo kiitos Aku, just tuollaiselta aanelta se vaikuttaisi.

Juha, kerro sitten enskapuolella milta se PD kuulostaa!
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

mulla just sama auto 220E, vaidoin hinankiristimen iskarin niin kolina loppui. Vika tod. näk. siinä.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Eli alkaa nayttaa tosiaan silta iskarilta. Kunhan sadekausi loppuu laitan asian tutkien. Onkohan nuo kalliitakin?
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Iskarin molemmat paat olivat kiinni, mutta alapaan hela oli sen verran valja etta metalli paasi kalisemaan hihnankiristinta vastaan.

Iskunvaimennin tuntui olevan viela hengissa, joten laitoin "mutterin" ja alapaan valiin kumia valiin. Saa nahda onko viritelma pitkaikainenkin. Olipahan ainakin edullinen korjaus.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

se iskari ei ole laitettu siihen näön vuoksi vaan estään värinöitä :shock: . kohta irtoaa tehostajan pumppu....... nimim. kokemusta on :cry: näin ainakin riisselissä.
www.thaiklupi.fi
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Niin, siis on se iskari siella edelleen paikallaan. Nyt vain ei sen alapaa paase enaa fyllingin takia tapaamaan sivusuunnassa kiinnittimeensa.

Nimim. Edelleen rauha maassa.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Vastaa Viestiin