automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

automaatti

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

mitenkäs mersun automaatilaatikossa toimii systeemi jos ajat valitsin asennossa 2, niin käyttääkö ykköstä ja kakkosta, vai vaan pelkästään ykköstä, tai kakkosta? itsellä
tuntuu käyttävän vain yhtä vaihdetta, ( ykköstä ??) muilla asennoilla :3`sella toimii 3 vaihdetta ja d `llä 4 niinkuin pitääkin.
taitaa olla säädön paikka. :shock:
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Oma autoni lähtee kakkosella liikkeelle, jos ei hirveästi paina kaasua. Eli 2-asennossa käyttää lähestulkoon pelkästään toista vaihdetta. Ilmeisesti suunnittelijat on ajatellu Mersun vääntävän sen verran paljon ja matalilla kierroksilla, että jaksaa kakkosellakin lähteä ihan hyvin. 8)
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: automaatti

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pastori paholainen kirjoitti:mitenkäs mersun automaatilaatikossa toimii systeemi jos ajat valitsin asennossa 2, . :shock:
Riipuu mallista, ainakin turbo d-malleissa käytää 2:lla ykköstä ja kakkosta ja lähtö ykkösellä ja 3 asennossa käyttää ykköstä, kakkosta ja kolmosta.
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

autona siis tuo 300tdt....asennossa 2 käyttää vain ykköstä, kokeilin juuri.
mutta eipä tuo haittaa kun 3 ja d asennot toimaa normaalisti.
ykkösvaihde ei tosin kauaa ole päällä ennenkuin kakkonen silmässä, mutta se on kai ominaisuus :D
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

kokeile laittaa hiljaisella vauhdilla 2 päälle - veikkaan että kytkeytyy myös. jos, kokeile seuraavaksi vaijerin säätöä.
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Omani lähtee kakkosella liikkelle jos kaasua painaa varovasti, reippaasti polkasemalla ykkösellä. Tämä toimi kaikissa kepin (eteenpäin-) asennoissa.

Autossa on "pakkoykkönen" kepin ollessa KAKKOSELLA. Tarkoittaa, että kun reippaasti polkaisemalla saa ykkösen päälle, se pysyy niin kauan kunnnes kepin asentoa muutetaan. Kätevä toiminto esim. raskasta peräkärryä ryömitellessä...
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
C280automatic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 09.04.2005 17:49

Viesti Kirjoittaja C280automatic »

Ainakin mulla valitsimen ollessa kakkosella auto lähtee ykkösellä liikkeelle ja menee niin kauan kun kierroksia riittää, riippumatta kuinka nopeasti kaasua painaa. Kun kierrokset on tapissa, menee kakkonen päälle. Kolmosta ei tietysti löydy vaikka kuinka vinguttaa. Mites ku puhuitte et autonne lähtee kakkosella liikkeelle?? Mulla aina ykkösellä riippumatta valitsimen asennosta, tai siitä kuinka ripeästi lähtee. Ykkönen kytkeytyy jopa joskus hitaassa kulmapyörityksessä, kun vauhti hidastuu tarpeeksi. Olisko säätö tarpeen??
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Mulla lähtee aina kakkosella kun on "E" päällä, "S":ällä ykkösellä.
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

oheimala kirjoitti:
Autossa on "pakkoykkönen" kepin ollessa KAKKOSELLA. Tarkoittaa, että kun reippaasti polkaisemalla saa ykkösen päälle, se pysyy niin kauan kunnnes kepin asentoa muutetaan. Kätevä toiminto esim. raskasta peräkärryä ryömitellessä...



tämä oli tieto jota kaipasin :P
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Vähän poiketen, mikä on S ja E valitsimen erot? Oon ajellu molemmilla, enkä ainakaan mitään kovin ratkasevaa ole huomannut. En tosta saksalaisesta ohjekirjasta ole saanut selville..
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

S=sport, E=Taloudellisuus?
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

S ei oo sport. Sen verran tiedän..
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Miten sit? Sulla...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

asennot on standard ja economy
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Käsitys on ollut sellainen että kun on pakkokakkonen sisässä auto lähtee aina ykkösellä riippumatta kaasun määrästä...ja vetää punakierroksille kun antaa runtua ennenkuin vaihtaa kakkoselle niin ainakin täällä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Masa06
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 17:13

Viesti Kirjoittaja Masa06 »

Tai -86 heh :wink:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petri M. kirjoitti:Käsitys on ollut sellainen että kun on pakkokakkonen sisässä auto lähtee aina ykkösellä riippumatta kaasun määrästä...ja vetää punakierroksille kun antaa runtua ennenkuin vaihtaa kakkoselle niin ainakin täällä.
Samoin minua on valistettu, ja noin toimii muuten omakin autoni. Vaikutusta ei ole myöskään sillä, onko S/E nappi missä asennossa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

ISÄNTÄ kirjoitti:Vähän poiketen, mikä on S ja E valitsimen erot? Oon ajellu molemmilla, enkä ainakaan mitään kovin ratkasevaa ole huomannut. En tosta saksalaisesta ohjekirjasta ole saanut selville..
Eron huomaat kun annat kenkää sille autollesi, E.llä vaihtaa n 4000rpm:n kohdalla kun S:llä kierrokset nousee lähelle punaista aluetta ennenkuin vaihtaa.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuten on jo moni sanonut, valitsimen asennossa "2" liikkeellelähtö tapahtuu ykkösellä ja vasta punarajalla vaihtaa kakkosen silmään. Dieseleissä ei ole S/E-kytkintä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

230 te ainakin lähtee kakkosella. käyttää ykköstä kikkarilla? :shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jussi77 kirjoitti:230 te ainakin lähtee kakkosella. käyttää ykköstä kikkarilla? :shock:
Kerta vielä. Vaihdekeppi D- tai 3-asennossa auton kuuluukin lähteä kakkosella. Kikkarilla heittää tietty ykköselle, eli jos tallaat heti lähdössä kick-downinkin pohjaan. Tällöin kakkonen kyllä menee pesään kun kaasua kevennät. Normaalin siistissä lähdössä pitäisi lähteä kakkosella, oli nappi sitten S- tai E-asennossa.
Mutta. Vaihteenvalitsin 2-asennossa paikaltaan lähtiessä auto lähtee liikkeelle 1-vaihteella ja kakkonen tulee sisään vasta kun kiepit on punarajalla.
S/E-namiska vaikuttaa alasvaihtovaijerin kireyteen, eli S-asento on vähän kuin kiristäisit vaijeria: loota antaa vetää kaasun asennolla X ylemmille kierroksille kuin asennolla E ennen kuin vaihtaa isompaa. S-asennossa laatikko myös vaihtaa osakaasulla herkemmin pienempää. Varsinaisen kick-downin toimintaan napilla ei ole vaikutusta.

Ihan käyttökelpoinen ominaisuus esim. raskasta kärryä jostain montusta ylös hinatessa BTW.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
pastori paholainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
Paikkakunta: etelä pohjanmaa

automaatti

Viesti Kirjoittaja pastori paholainen »

vielä 3 ja d asennosta.....mulla lähtee ykkösellä kummassakin asennossa,jos paikaltaan lähtee.
mutta vaihtaa hetimiten kakkoselle.ykkönen ei oo kauaa päällä..
en tiedä "kuuluuko" sen lähteä kakkosella, tuntuis vähä oudolta, jos 1 vaihdetta ei käytettäis ollenkaan.esim. jenkkilaatikot käyttää ykköstä normaalisti.mersun laatikoista en
kylläkään mitään varmaa tietoa omaa. :roll:
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: automaatti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pastori paholainen kirjoitti:vielä 3 ja d asennosta.....mulla lähtee ykkösellä kummassakin asennossa,jos paikaltaan lähtee.
Jos tuosta turbodieselistä puhut, niin sen kuuluukin lähteä ykkösellä.
Tarkennuksena edelliseen siis, että vastasin kai osaksi huolimattomuutta vaan tuolle oman 230E:nsa käytöstä huolestuneelle ja siis lähinnä bensakoneiden osalta.

Sehän se usein jallittaa muihin automaatteihin tottunutta, että kakkosella lähdetään mersussa. Itseäni taas hämää aina kun tuolla meitin perheen letukalla ajelen, että "vieläks täällä on pykäliä", kun nelonen sujahtaa sisään tuolla 90 km/h korvilla... :? :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Tipi47
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 15.09.2004 17:00

Viesti Kirjoittaja Tipi47 »

Oma peli 280 se -82. :roll:
Kokemuksia tomaatista (ei e- tai s-mahd sen verran vanha=hyvä :D ):
- paikaltaan lähtee aina 1. vaihteella :!: valitsimen asennosta riippumatta (paitsi R,N,P, :lol: )
- pakko 2. asennossa vaihtaa korkeilla kierroksilla (punaraja) kakkoselle
- pakko 3. asennossa vaihtaa normaalisti 2.:lle ja 3.lle kuten D asennossa
Reipas lähtö :oops: (tällä koneella), ei täyskaasu, jos tahtoo:
- pakko 3. silmään :twisted:
- kun laatikko vaihtaa (pakko 3.:lla ei tarvitse vedättää punaselle asti :arrow: sivistyneempää) 2. vaihteelle :arrow: pakko 2. vaihde silmään
- odotellaan/kaasutellaan 8)
- tarpeen ja mieltymyksen mukaan joka pakko 3. tai D sisään
oheimala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 31.10.2003 22:21
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja oheimala »

Petri M. kirjoitti:Käsitys on ollut sellainen että kun on pakkokakkonen sisässä auto lähtee aina ykkösellä riippumatta kaasun määrästä...ja vetää punakierroksille kun antaa runtua ennenkuin vaihtaa kakkoselle niin ainakin täällä.
Taitaa olla tyyppikohtaisia eroja. 300 vapaasti henkäilevä nokivasarani lähtee aina kakkosella kepin asennosta riippumatta. Kun kaasua runttaa reippaammin, vaihtaa sitten ykkoselle.
Nyk. S210 200T Kompressor
Ex. W124 300TD
Vastaa Viestiin