autossa on siis pioneerin mp3cd soitin deph7600 tai joku semmonen (ne delffiinit hyppii siinä). ja spl dynämiksin vahvistin. ja etu ja taka kajarit ja suppari. kun kytkee supparin/takakajarit vahvistimen kautta tulee häiriöääniä: laturinääniä puhaltimen ääniä...kaikkiamahdollisia. jos laittaa suoraan mankasta elementtiin piuhat, niin ei tuu häiriöö, jos taas laittaa rca piuhalla mankasta vahvistimenkautta elementtiin tulee häiriöö. missä vika? help.
tiedoks, et vika ei oo rca johdossa, se ei mee vahvistimenvirtakaapelin vieressä. vika ei oo vahvistimessa, kokeilin toistakin vahvistinta. vika ei oo elementeissä, kokeilin montaa elementtiä. ois ihan kiva tiätää missä mättää...
mahtaisko johtua hunosta vahvistimen maadoituksesta
tuossa on varmaan kyse maapotentiaali erosta.....tai joku sinnepäin...ne jotka tietävät asiasta kertokoot enemmän, mutta vahvistimen maadoitus kannattaa tarkistaa
vahvistin on maadotettu 16mm2 letkulla takaluukun kiinnitys mekanismiin. hioin kaikki kiinnitys pinnat, kaapelikennät ja sen takaluukun kiinnitys systeemin. virran pitäs siis kulkee ihan hyvin siältä. oisko muita hyviä ehdotuksia? en tiä mihinkä ton mankan maadotus menee, jotkut alkuperäset piuhat siälä. ymmärsinkö oikein, et mankka ja vahvari pitäs maadotta samaan pisteeseen? entäs plus puali? en tiä minkä kaikkien virtalukkojen kautta menee virta mankalle, mut vahvarille menee kans16mm2 suaraan akulta, välissä pelkkä sulake.
Miksi ihmeessä sitä ei voi maadoittaa samaan pisteeseen, johon äänilähde on maadoitettu ? Ensin laitetaan hyvää kuparikaapelia, sitten virta kulkee auton runkoa pitkin ja ties mitä kautta auton akulle, ja sieltä syntyy jälleen yhteys signaalilähteeseen.
Kyse ei siis ole kykeneekö maadoitusjohto siirtämään ampeeritolkulla virtaa, vaan siitä onko signaalilähteen ja vahvistimen maadoitus samassa potentiaalissa.
Plussapuoli ei ole niin oleellinen häiriöiden kannalta, hyvän äänenlaadun kannalta siellä määrää kaapelin paksuus.
[edit]: Selitetään asia vielä toisella tavalla. Signaalilähde (=radio) kuluttaa virtaa X ampeeria, luku X vaihtelee jonkin verran. Virta kulkee signaalilähteen maadoitusjohtoa pitkin, jolloin signaalilähteen maapotentiaali nousee. Nyt maapotentiaali on eri, mitä se on vahvistimella -> Maapotentiaalit pyrkivät tasoittumaan signaalikaapeleiden maadoituksen kautta -> häiriöitä.
mitä luulette, auttaiskohan jos laittaisin jonkun, vaikka 2.5mm2 johdon mankan miinukselta vahvarin miinukseen? sillon ei ainakaan pitäs mun järjen mukaan potentiaali eroo maapualella... en kauheen hyvin kyl tajua näitä autosähköjuttuja melkein taju lähtee, ku rupee niitten kaa sählää.
Varman päälle kun touhuat, niin siirrät sen vahvistimen eteen, molemmille hyvät, lyhyet maakaapelit samaan pisteeseen (=akun kenkä), juu ja se 2,5 mm2 on minimi.
mutta voit kokeilla vetää parin metrin maakaapeli soittimelta, ensin vaikka akulle tai sitten sinne vahvistimelle, jos auttaa niin hyvä. Sen voi kokeilla siinä vanhojen kaapeleiden rinnalla.
Ne maadoitusasiat on metkoja, kun tässäkin vahvistimen maadoitus saattaa kulkea reittiä, joka on itseasiassa osa laturin maadoitusta, ja siinhän kulkee isoja virtoja. Tämän vuoksi(kin) näkisin aina piuhan menevän suoraan akun kenkään.
joo ny on kokeiltu. eli kokeilin laittaa mankan miinuksesta 2.5mm2 vahvarin miinukseen. hairiöäänet pieneni huomattavasti, mut ei hävinnä kokonaan. eli luultavasti rupee toimiin, ku maadottaa mankan ja vahvarin suaraan akun napaan? mieleen jualahti tommonen idea, et toimiskohan jos laittais peräkonttiin jonkun pienen akun itse pääakun kanssa rinnakkain ja kytkis vahvistimen piuhat siihen ja mankan piuhat itse pääakkuun? voisko moinen viritys toimia?
Vahvaria ei kannata maadottaa suoraan akun napaan, menee tolkuttomasti kaapelia, paitsi jos on toinen akku vahvarin lähellä
kannattaa koittaa maadottaa pelkkä soitin akun napaan, mulla ainakin on sillai, soitin on vaan blaupunkt ja vahvari spl dynamics.....sitte mulla on vielä soittimen rungosta ylimääränen maajohto auton lattiaan, eikä oo minkäänlaista häiriöö......itsekin tappelin juuri tuon maadoituksen kanssa sillonkun vahvarin ostin
okei, siirsin vahvarin eteen ja laitoin paksut(16mm2) johdot vahvistimesta akun napoihin, plussan plussaan ja miinuksen miinukseen, mankalta maadotus akkuun, ei mitään vaikutusta. jonkin aikaa toimi pikkurätinähäiriöllä. myöhemmin tänään, kun lähdin töistä laitoin mankan päälle, niin suppari alkoi elää jotain ihan omaa elämää. kalvo menee toisesta ääripäästä toiseen vaihtaen suuntaa suunnillen 10 kertaa sekunnissa. mikähän nyt on onkelmana?? kummallisia vehkeitä.
On tullu monta pioneeria korjattua saman vian takia ammattikoulussa.
Mankan rca-liittimien ulkokuoreen tuleva maadoitus on poikki soittimen sisältä. Soitin auki ja jomppilanka esi. soittimen rungosta rca-liittimien ulkokuoreen.
Voi olla, että vähä hankalasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin...
98% varma diaknoosi On näet aika tyypillinen vika pioneereissa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
sammaa ehdotan kuin Jube, varsinkin tuossa pioneerin 7600 soittimessa ne takapään rca-lähdöt(roikkuvat piuhujen päissä,ei kiinni soittimen rungossa....) tapaavat menettää maadotuksensa todella herkästi... sieltä vikaa etsimään
skibe kirjoitti:En kyl tiiä mikä siinä on et nuo autolaitteiden myyjät ja autohifistit suosittelevat et maadoitukset olisi kaikissa laitteissa samassa pisteessä.
Kaippa se muka jotenkin vaikuttaa.
Eikös se ole tuolla ylhäällä ihan selvästi selostettu Jänite on siitä metka epeli, jotta jos toisen laitteen rungossa on suhteellista jännitettä 0 V ja toisen laitteen rungossa heiluu suhteellisesti 0...50 mV se kuuluu, onneksi ei näy.
Se maan heiluminen johtuu ihan ohmin laista, eli U = R * I, ja yleensä 'hifisteillä' tuo I pakkaa heilumaan basson tahdissa JUMPS JUMPS, ja R ei ole riittävän lähellä nollaa
Sitten vielä muuan nyanssi joka saattaa sotkea tätä maadoitusta samoin; nimittäin vahvistimen kotelon maadoitus. Jos vahvistin on peltiruuveilla kiinni auton pelleissä, niin maa kiertää sitä kautta myös! Ellei muu ole auttanut niin ota vahvari irti "käteen" ja kokeile auttaako. Tämä joskus poistaa pienet surinat. Sitten vaan vahvistin eristävillä kiinnikkeillä paksiin kiinni - nipparit on kova sana
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
siinä vois olla selitys,siis jos ne rca liittimen maadotukset on paskana. siälä mun mankassa on kolmelle rca:lle lähtö, onko ne kaikki juotettu jotenkin sarjaan tai jotain, et jos joku niistä kyrvähtää niin kaikki kyrvähtää? sekoilee meinaan vaikka kokeilee kaikilla rca lähdöillä.
Tuleeko kuntoon mikäli kytket langanpätkän RCA:n rungosta (ulkopuolelta) vahvistimen runkoon ? Nuo leijuvat maat tekee juuri tuota mitä tässä edellä on esitetty.
Semmonen kannattaa pitää mielessä: Mikäli vahvistimen maadoitusjohto, syystä tai toisesta, irtoaa se vahvistin pyrkii maadoittumaan RCA kaapelin maadoituksen kautta (tyypillisessä vahvistimessa, ei kaikissa). Tällöin suuri virta kulkee sitä johtoa pitkin ja se joko heiluttaa sitä vahvistimen maatasoa tai jopa polttaa heikoimmasta kohdasta signaalimaan poikki.
tuota kannattaisi myös katsastaa, että koskeeko rca:at soittimen perässä auton runkoon... on joissakin autoissa auttanut kun on eristäny ne erikseen.
nuo häiriöt on aina kummallisia.. kerran itellä toinen vahvistin aiheutti laturi häiriön... ja se häiriö kiersi EQ:n kautta joka puolelle... (sai hakea vikaa hetken aikaa...)
Vian aiheuttajia on monta erilaista... ei auta ku kokeilla kaikkea mahdollista..