Mihin kannattaa maadoitus vetää...?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Mihin kannattaa maadoitus vetää...?

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Terve!
Laitoin vanhasta hopasta rammarin autoon, eli kenwood 4x50 kolmikanavaisena, Phoenix 12´´, Denonin CD soitin ja 10 levyn boksi. Erillissarjat tulossa eteen vielä, johdotukset on vedetty takaa jo. Boksin saa tosi hienosti pelkääjän puolelle takaloosteriin kannen alle, siellä on ilmeisesti MB:n omankin boksin paikka! Pari päivää meni, mutta hyvä ja viimeistellyn näköinen paketti :D
Oikaisin siinä, että laitoin soittimen maadoituksen akun miinusnapaan, joka ei kuulemma ole paras paikka. Nyt kuuluu läpi selvää surinaa, joka ei tule laturista vaan ilmeisesti suuttimista/CDI pumpulta koska se loppuu heti kun nostaa jalan kaasulta. Muuten ääni tietysti nousee kierrosten mukana. :evil:

- Mihin soitin / vahvistin kannattaa mielestänne maadoittaa?
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Kakkosnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 30.08.2004 09:25
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja Kakkosnelonen »

Oman vahvistimen olen aina maadoittanut peräkonttiin yleensä sen lukko hässäkän alle tai jonku muun pultin/mutterin alle.
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Ei auta maadoituspisteen muutto. Vika ei tule soittimelta, vaan ilmenee kun vahvistin laitetaan päälle (RCA:t kiinni/irti). Herätevirran siirtoa koitettu kans, ei ole vika siinäkään.
Millaisia häiriönpoistajia voisi käyttää vahvistimen syötön kanssa?
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eristä soitin auton rungosta ja auton orkkis maa johdosta. ja vedä soittimen maajohto vahvistimen maa liittimeen... yli2.5mm johdolla. tämän saman johdon voi kytkeä vielä soittimen runkoonkin. ja rca sellaisesta paikasta jossa ei ole muita virtajohtoja kovin lähellä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko sun rca piuhat häiriösuojatut? kannatta olla jotkut muut häiriösuojatut, ku bilteman häiriösuojatut... :wink: se voi vaikuttaa siihen surinaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

kyllä kannattaa jättää väliä rca ja virtajohdoille. sieltä se ääni todennäköisesti tulee. Itse olen aina vetänyt rca:t keskeltä autoa läpi ja virtapiuhan toisesta laidasta.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Aki S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 15.12.2004 17:07
Paikkakunta: Ylivieska

maadoituksesta

Viesti Kirjoittaja Aki S »

Joku fiksu on joskus sanonut että:

Maadoita äänentoisto samaan maadoituspisteeseen. Näin onnistut välttämään korin sähköisistä ominaisuuksista johtuvat potetntiaalierot, jotka voivat aiheuttaa häiriöitä herkkiin sähköjärjestelmiin. (lue reteoihin) Joskus on kuultu päävirtakaapelin aiheuttavan magneettikenttää, joka aiheuttaa RCA-kaapeleissa (suojaamaton) hässäkkä (häiriötä). Varmapäälle pelatessa vedä päävirta- ja maakaapeli samalle puolen autoa. Ja RCA:t toiseen reunaan. Maadoita mankka ja päätteet saman pisteeseen peräkonttiin. Voi olla että auttaa.

Maavuodot, ja loopit on aika kenkkumaisia paikallistaa, mutta kunnon kosketukset, ja sama (maa)potentiaali auttaa .

En sitte ttiä??? :?: :shock:
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No mikähän W202:ssa vonkuu? Alkuperäiset liittimet ja lelut on paikallaan, iloinen "laturin ulina" kuuluu kauttimista kierrosten mukaan :evil: Pitäisikö virtapiuhaan laittaa(vaiko maa) konkka väliin, vai? :roll:
Aki S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 15.12.2004 17:07
Paikkakunta: Ylivieska

maadoituksesta

Viesti Kirjoittaja Aki S »

Jos meinaat tehdä hyvin, niin nyrkkisääntönä oon ite pitäny 1mikroF/1KW tuossa kondensaattoriasiassa. (virtapuolelle)

Eli Laitteisto voisi olla esim seuraava: (luettuna plus-navalta)
-SULAKE
- jakoblokki (tästä etupään tavarat, kuten mankka, etupään vahvistin+muut hilut (ei pakollinen, mutta auttaa kun virtajärjestelmä on erillään auton omasta johdotuksesta))

sama kaapeli jatkuu konttiin (jakoblokilla/muulla ulosotolla rosvotaan "pientä" virtaa, ei tarvitse erillistä kondensaattoria).

-Kondensaattori (mahd. kontissa)
-jakoblokki, jossa sulakkeet (tästä vahvistimet, ja muut sensemmoiset, joille virta kelpaa.)

Maapuoli edestä:
-etupään hilut
-takapään hilut
-maapiste (laita terminaali putsattuun peltiin tukevasti)

Perimmäinen ajatus tässä on, että auton oma sähköjärjestelmä on erillään hifistä. Vähentää mahdollisia häiriölähteitä.

Ja ei käytetä eriarvoisia maadoituspisteitä, jolloin muut laitteet saavat paremmin maata, kuin toiset. Sähkö kulkee sieltä mistä se helpoiten pääsee, ja saattaa aiheuttaa ongelmia laitteissa jotka on suunniteltu toimimaan samalla potentiaalierolla.

Saattaa aiheuttaa maaluuppeja , ja siitä häiriötä.

saitko?

Jos jotain korjattava, niin kertokaa ihmeessä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: maadoituksesta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin tuossa on kaksi koulukuntaa, toinen laittaa ns. tähtikytkentänä eli edessä olevasta yhteisestä maa ja virranjakopisteestä lähtee kaapeli tai kaapelit. Itse laittaisin menemään yhden kaapelin etuosan laitteille, ja toisen takaosan laitteille.

siis näin 'o' on jonkin sortin virranjakoblokki, aikoinaan moisia ei vielä ollut keksitty kaapeli laitettiin suoraan akun kenkään:

Koodi: Valitse kaikki


akku 12V o --sulake------------------------------------------------------------- <vahvistin>
                  |----sulake -------------------<radio>

akku maa o --------------------------------------------------------------------- <vahvistin>
                    |------------------------------< radio >
Mikäli radiota ja vahvistinta syötetään samasta kaapelista ei hyvä juttu, jos radio ottaa pulssimaisesti virtaa.

Kondensaattori tuskin koskaan poistaa vinkuna- ja hurinatyyppisiä häiriöitä. Yleensä ne liittyvät siihen, että vahvistimen maapiste on väärässä paikassa, tai jopa toteutuu jonkin surkean ruuvin välityksellä auton rungon kautta. Toki tuon rinnalle syntyy väkisinkin maadoittumista auton runkoon muutamista paikoista, esimerkisi radion runko maadoittuu antennin kautta auton runkoon, vahvistin saattaa maadoittua rungostaan auton runkoon jne, mutta se ei haittaa. Kun se maakaapeli tulee laitteelle, sen tulee kytkeytyä laitteen metalliseen runkoon ja laitteen liitoksissa olevaan maanastaan (joka toivon mukaan on tiukasti kytketty laitteen runkoon laitteen sisällä).

Maakaapeli, 6 mm2 kunnon jöötiä...mitä lähemmäksi radion ja vahvistimen saa sen helpommaksi häiriön eliminointi tulee. Mikäli ei meinaa toeta, olisiko parempi laittaa vahvistin lähemmäksi signaalilähdettä, ja tyytyä pidempiin kaiutinkaapeleihin, ne ovat tunteettomia häiriöille, mutta hukkaavat vain minimaalisen määrän tehoa. Hyvät suojatut linjatason kaapelit tietty jne.


Vesa: Kondensaattori ei tule sarjaan, vaan plussasta maihin, joku häiriönpoistomokkula voi tulla plus kaapelin kanssa sarjaan, mutta semmoiset ei kuulu asiallisiin asennuksiin (Aiheuttavat jännitehäviöitä suurilla virrankulutuksilla). Tuollaisia mokkuloita käytettiin 80 luvulla, niissä oli kolme kaapelia, eli virta läpi ja maadoitus.

Otetaan se virta siis akun navoilta...se on jo lähtökohtainen oletttamus.

Samalla katsotaan että samasta pisteestä josta nuo paksut maakaapelit lähtevät löytyy kunnollinen maadoitus koneeseen, laturiin ja auton runkoon.

Tähän maadoistushommaan kuuluu sellainen tähtiprikka, joka pureutuu metalliin maalipinnan läpi, ja maadoitukset suojataan hapettumiselta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki S
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 15.12.2004 17:07
Paikkakunta: Ylivieska

maadoituksesta

Viesti Kirjoittaja Aki S »

niin... voi sen noinkin tehdä...

hyvä että korjasit tuon kondensaattorin kytkennän. En itse huomannut sitä sanoa. :oops:

Tuosta radion virranotosta en sitten tiedä, ku tuntus että se ei voi ottaa niin paljon että sillä ois merkitystä. Päävirtakaapelihan yleensä on suht. paksuhkoa (min. 22m^2)
se kyllä riittää toimittamaan tarpeeksi kotitarpeisiin, ja kun tuo kondensaattori vastaa nopeammin tehopiikkeihin, niin ei mun näkemyksen mukaan pitäs ongelmaa tulla.. . ainakaan normaalikäytössä.


Tähän asiaan on toki useita näkemyksiä, itse olen suljetun systeemin kannalla.


Tuo vinkuminen johtuu oman kokemuksen mukaan maavuodosta, luupista, huonoista liitoksista (jolloin radio maadoittuu RCA:sta) tai auton omien sähköjen sekaantumisesta.


Toivottavasti näistä oli jotain apuja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: maadoituksesta

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aki S kirjoitti:Tuosta radion virranotosta en sitten tiedä, <...> Päävirtakaapelihan yleensä on suht. paksuhkoa (min. 22m^2)
Meillä perusradion kytkijöillä saattaa virtakaapelit olla useinkin vain jotain 1,5 neliöistä ja radion sisäinen vahvistinkin on käytössä, ja silloin radion virran kulutus sykkii äänen mukaan. Toisaalta mikäli radiosta ei käytetä vahvistinpuolta se pärjää kohtuu ohkasella piuhalla. cd-soittimen sisältävien vehkeiden ollessa kyseessä on teoeettinen mahdollisuus, että mekaniikan moottoreiden häiriöt pääsevät 'johtumaan' virtakaapeliin...no kyseessä silloin huonosti suunniteltu peli, mutta kun rakentamaan ruvetaan niin eliminoidaan tuokin pois.
Aki S kirjoitti:Tuo vinkuminen johtuu oman kokemuksen mukaan maavuodosta, luupista, huonoista liitoksista (jolloin radio maadoittuu RCA:sta) tai auton omien sähköjen sekaantumisesta.
Juuri tuollaisista, vain joskus aniharvoin syöttävä generaattori (laturi) ja akku on niin surkeat ettei mitkään auta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Terve!
Kiitos kommenteista, taitaa olla hankalampi ongelma kuin arvasinkaan... maadoitusvika on ilmeinen. Akku on siis takakontissa, ja vahvistin saa sieltä oman virransyötön ja maan. Soitin taasen on mersun omien johdotusten varassa, DIN-pistokkeen nastoissa.
Eräs kollega epäili jo viaksi sitä, että kun vahvistin on pelliruuveilla kiinni niin sen runko maadoittuu myös sieltä ja aiheuttaa kiertoa. Kokeilin kiinnittää vahvarin nippareilla, ei auttanut surinaan.

Etupään kaapelit jotka tulee taakse:
- RCA, suojattu, sis. herätejohdon, muistaaakseni Phoenix, maksoi joskus 400 mk eikä aiheuttanut edelliseen autoon häiriötä.
- CD-boksin ohjauskaapeli
- Takaovien kaiuttimet, auton omalla johdotuksella suoraan soittimelta (DIN)

Takapään kaapelit jotka tulee eteen:
- Etuovien kaiutinkaapelit 2x1,5mm2, menee samassa kourussa kuin RCA:t, liitetty DIN-liittimeen, eli loppumatka menee auton omilla johdoilla. Olin laiska enkä jaksanu purkaa ovia :oops:

Takana kaapelit:
- Vahvistimen syöttö ja maadoitus 6mm2 johdin, suoraan akun navoista +/-
- Subbarin kaapeli 2x2,5 mm2

Ymmärsinkö nyt kootusti ohjeenne oikein:
- Vedän soittimen syötön ja maan takakontista, suoraan akulta myös, eri kautta kuin RCA:t, maadoitan siihen myös soittimen rungon, ja hups, häiriöt poistuu :idea:

Lisäoptiona, kannattaako kokeilla: :?
- Kaiutinpiuhat vaihdetaan 2x1,5mm2 CY häiriösuojattuun, ja vedetään oviin asti.
- Ennen vahvistinta laitetaan ultrakondensaattorimoduli 58F Maxwell (kts. http://www.maxwell.com/pdf/uc/datasheet ... 50-15V.pdf), jolloin virtaa on riittävästi. 8) Tää nyt lähinnä piruiluna, mutta kun töistä näitä Suomeen maahantuodaan, niin saisi ´sopivasti´.
- Myös soittimen virta- ja maakaapeli voi olla häiriösuojattua.

Kommentteja odotellessa....
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vie se vahvistin sinne lähemmäs soitinta tai vaihtoehtoisesti unohda ne alkuperäiset DIN kaapeloinnit ja vedä uudet edelläolevan mukaisesti.

Soittimen maa on nyt eri potentiaalissa kuin vahvistimen *IMHO*. Pitäisi auttaa sekin, että samanlainen kaapeli joko menee vahvistimelle maajohdoksi, menee myös soittimen runkoon ja maaliittimeen, eli maadoitat DIN maapiuhan.

Häiriösuojaus ei tee mitään kaiutinjohdoissa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mieki sain pitkällisen puuhastelun ja vääntämisen jälkeen surinan pois noista omista laitteista. Lopun viimeksi vahvistimen maajohdon paikan vaihto oli se ratkaiseva temppu. Soitin ja vahvari oli jo aikaisemmin maadoitettu samaan pisteeseen, mutta maadoitus oli riittämätön, liian heppoisasti kiinni, tai sitten liian ohuessa pellissä?

Porasin reijän (10mm) pultille samaan peltiin missä on takakoukku kiinni (auto on 124 farkku) ja hioin kaikki maalit pois sen reijän ympäriltä. Siitä sitte kymppimillin pultti läpi, vahvarin maa ja soittimen maa kiinni samaan pulttiin. Niinhän se vinkuna loppu, mutta kyllä meinasi usko loppua ennemmin....... yli puoli vuotta kuunnellu tuota piminää :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri näin, edes samaan maapisteeseen maadoittaminen ei auta mikäli tuo maapiste 'kelluu' suhteessa akun maa napaan.

Kelluntahan syntyy kun maajohdossa kulkee suuri virta, joka aiheuttaa jännitehäviön.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

"Kun silmät sulkee niin päässä surisee" lauloi Epu

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Alkaa konstit loppua tuon häiritsevän surinan kanssa!!! :evil:
Surina seuraa moottorin kierroksia CDI-pumpun mukaan, eli kun jalan nostaa kaasulta, niin surina loppuu. Tosin laturi on vapaakytkimellä, voiko häiriö silti olla laturista?
Viikonloppuna parantelin soittimen maadoitusta; eli soittimen virransyöttö takaloosterista akulta 1,5mm2 johdolla (ei soittimen oma vahvistin käytössä), ja maadoitus toista piuhaa pitkin takaisin, akun miinusnapaan. Samoihin on liitetty myös vahvistin.
Surisee vaan.
Koitin vetää herätevirran vahvistimelle eri johdolla (nyt RCA:n yhteydessä) -ei vaikutusta. :(
Yritin ottaa soittimen herätteen hyppylangalla suoraan akulta (heräte on ainoa johto jolla soitin enää on kiinni MB:n omissa johdotuksissa) - ei vaikutusta. :(
Maadoitin soittimen rungon omalla 1,5mm2 johdolla samaan akun miinukseen kuin muutkin. Ei vaikutusta. :(
Kaikki johdot kulkee vänkärin puolen kourussa, mutta siellä ei mene "isoa virtaa".
Sukulaismiehen 416CDI Sprintterissä oli samaa vikaa, jälkiasennettu DVD-soittimen vahvari hurisee. Häiriönpoisto-mutikka auttoi, hyvin vähän. Kommentti oli, että CDI -tekniikan auto tarvitsisi erilaisen :?: laturin, ettei häiriötä tule.
Mistä ihmeestä seuraavaksi vikaa hakemaan???!!!??? Joku ehdotti soittimen eristämistä rungosta, miten se tehään? Samoin vois koittaa parantaa vahvarin kuoren maadoitusta?
Lopuksi vielä DIN-liitin vääntyi ja meni sököksi kun soitinta työnnettiin paikkaansa; :oops: vasemman puolen kajarit pimeni. Ääni kuuluu kun johtoa liikuttelee: tiedossa mukavaa liitin näpertelyä lisää :?
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "Kun silmät sulkee niin päässä surisee" lauloi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sellaista voisi kokeilla, että eliminoi jotenkin laturin toiminnasta hetkeksi, jolloin selviää aiheuttaako laturi/cdi pumppu tosiaankin akkujännitteeseen sellaisen värinän, joka menee ääneen.

Mikäli aiheuttaa niin jännite tasataan sitten jonkinsortin kela / helvetin iso kondensaattoriyhdistelmällä [ kuvassa oooo on kela ].

Koodi: Valitse kaikki

+12 o ---oooo------------------> soittimet, vahvistimes etc.
                            |
                          ===
                            |
                            |
0 V o -----------------------------------
Niin kela syntyy sitten vaikkapa ihan johdosta käämimällä...

Pieniltä kuulostaa sellaiset 1,5 neliön piuhat maadoituksessa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Hyvä ehdotus Veskola!
Ei taida saada selville muuten kuin laturin johdon irrottamalla? Pahus kun olisi oskilloskooppi, näkisi kuinka suurta osaa latausvirrassa on sitä vaihtovirtaa :wink: paha metakka voi olla sököstä tasasuuntaajasta johtuvaa? Selittäisi osaltaan surinaa?
Pieniltä kuulostaa sellaiset 1,5 neliön piuhat maadoituksessa...
--> Menee 12x1,5 piuha radion taakse: pitänee tuplata syötöt 2 x johdin 1,5 kun kerran ylimääräisiä jäi varalle!
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tero M kirjoitti:Ei taida saada selville muuten kuin laturin johdon irrottamalla?
Eipä taida mutta riippuu laturistakin, eli mikäli 'herätejohto' on ulkopuolella niin sen irti. Helppohan se paksu johto muuten on irrottaa, mutta varovainen sen kanssa jne.

Skooppia täälläkin kaivattaisiin aika ajoin, sellaista kunnon vanhan ajan analogiskooppia. Varsinkin nyt kun hinattiin Mitsubishi :oops: pihaan, jossa ei näytä tulevan sytytystä, hall anturi lienee rikki. :(
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

oletkos muuten testannut ilman sitä antennin johtoa??? yllättävää kyllä, mutta se on monesti ollut se syypää ko ongelmissa........
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joop79 kirjoitti:oletkos muuten testannut ilman sitä antennin johtoa??? yllättävää kyllä, mutta se on monesti ollut se syypää ko ongelmissa........
Itseasiassa ei ihan syy mutta oire saattaa poistua. Kun on huono tai väärään paikkaan tehty maadoitus, toinen laitteista, tässä tapauksessa radio, maadoittuu antennin kautta tiukemmin maahan ja maalenkki / maavirta on valmis aiheuttamaan häiriön.

Oireen saa kyllä pois katkaisemalla maalenkin (antenni irti) mutta varsinainen vika on kuitenkin väärin tehdyssä maadoituksessa. Vahvistimen maataso on esimerkiksi korkeammassa potentiaalissa verrattuna radioon, kun kulkee paljon virtaa jne kuten edellä onkin jo höpisty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Viesti Kirjoittaja vähis »

Kumpaa puolta RCA-kaapelit kulkee?

Itte huomasin viime yönä tuossa tallilla kun vehkeitä asentelin ja yritin päästä samasta vinkunasta eroon jonka joka sinullakin on,niin huomasin että laturilta akulle kulkeva "päävirtajohto" kulkee kuskin puolen johtokourussa jonkun matkaa.
No tottakai per...le :evil: mulla menee RCA:t kuskinpuolelta vika mulla ainakin taatusti siinä. No tietääpäs mitä tossa ens viikolla puuhastelee. :)
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

"Kun silmät sulkee niin päässä surisee"

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Nyt löytyi vähän apuja! Purin suruani Turun Motonetin specialisteille :lol: ja tarjosivat RCA-piuhan väliin asennettavaa häiriönpoistomokkulaa, á 16,90. Olin jo niin epätoivoinen, että vaikka vaivaan olisi tarjottu jotain mustalais-talismaania niin sen olisin ostanu heti :shock:
No, mutikka perhana auttoi; surina lähestulkoon poistui eikä kuulu enää lainkaan kun volumen vääntää nollaan....
Jotenkin kyllä tuntuu että tämä oli vaan sen oireen hoitoa eikä itse sairauden....???? :oops:

p.s. Hyvää JUHANNUSTA KAIKILLE!!!!
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "Kun silmät sulkee niin päässä surisee"

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tero M kirjoitti:Jotenkin kyllä tuntuu että tämä oli vaan sen oireen hoitoa eikä itse sairauden....???? :oops:

p.s. Hyvää JUHANNUSTA KAIKILLE!!!!
Kyllä, ymmärtääkseni se katkaisee rca johdon muodostaman maalenkin.

Pääasia että on juhannus tuloillaan ja kesäillan humppa soi särinöimättä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Kun silmät sulkee niin päässä surisee"

Viesti Kirjoittaja Skraba »

Tero M kirjoitti:Nyt löytyi vähän apuja! Purin suruani Turun Motonetin specialisteille :lol: ja tarjosivat RCA-piuhan väliin asennettavaa häiriönpoistomokkulaa, á 16,90. Olin jo niin epätoivoinen, että vaikka vaivaan olisi tarjottu jotain mustalais-talismaania niin sen olisin ostanu heti :shock:
No, mutikka perhana auttoi; surina lähestulkoon poistui eikä kuulu enää lainkaan kun volumen vääntää nollaan....
Jotenkin kyllä tuntuu että tämä oli vaan sen oireen hoitoa eikä itse sairauden....???? :oops:
Juu, tuo on se signaalijohdon galvaaninen erotus. Ei pääse maavuotoa (tai muita härövirtoja, tasasähköä ylipäätään) kulkemaan signaaliteitä pitkin.

Onhan se tietty vähän oireen hoitoa, mutta jos se kerta tuolla tokeni, niin eikai sitä enään turhaan tarvitse rehkiä.

Ainiin. Ittelläni oli vastaava murkula aikanaan tietokoneen ja reteoitten välissä, kun ilm. äänikortti oli rikki - jokatapausessa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "Kun silmät sulkee niin päässä surisee"

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllähän totuus on myös sellainen, että audiota kuljetettaessa yli metrin matkoja, varsinkin häiriöalttiissa ympäristössä ainoa oikea liitäntätapa on (olisi) symmetrinen eli balansoitu lähtö/tulo. Sellaisia ei vain tahdo saada kuluttajaelektroniikan laitteisiin.

Maalenkin katkaisijaa, jota myös tosiaankin galvaaniseksi erottimeksi kutsutaan, käytettässäessä tulee huomioida, että sillä _saattaa_ olla hitusen vaikutusta matalien taajuuksien tasoon, mutta vaimenemisen saa kyllä tarvittaessa kumottua. Tästä ei kuitenkaan kannata suurta huolta kantaa, mikäli sillä sai häiriön pois/vaimenemaan riittävästi.

Hyvä otsikko tässä :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: "Kun silmät sulkee niin päässä surisee"

Viesti Kirjoittaja Skraba »

veskola kirjoitti:Kyllähän totuus on myös sellainen, että audiota kuljetettaessa yli metrin matkoja, varsinkin häiriöalttiissa ympäristössä ainoa oikea liitäntätapa on (olisi) symmetrinen eli balansoitu lähtö/tulo. Sellaisia ei vain tahdo saada kuluttajaelektroniikan laitteisiin.
Kuitua! Kuitua sen olla pitäisi! Vielä kalliimaa ja ökymmistä laitteista :) Tai nykyistä tilannetta en tiedä, mutta 2-3v sitten oli vain joitain ökylaitteita, jotka keskustelivat keskenään (samanmerkkisten) murkuloitten kanssa kuitua pitkin.
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Kuitua jo vuodesta 1993 8)
w201 190D
samael
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 09.10.2011 00:01

Re: Mihin kannattaa maadoitus vetää...?

Viesti Kirjoittaja samael »

Asiallinen lirpake hautautuneena palvelimen perukoille.

Maadoitusongelman kanssa itsekkin lähipäivät mitelleenä alkaa taistelu-uupumus ja tappiomieliala vallata mielen. Vahvistimet on maadoitettu 35mm² kaapelilla ja kullatulla jykevällä liittimellä runkoon, joka ainakin mitattuna näyttäisi olevan kontaktiltaan hyvä. Toisaalta akku on maadoittu samaan pisteeseen, joten seuraavaksi kokeilen siirtää tuota kohtaa.

Autosoittimen yritin yksipistemaadoituksellisessa hengessä maadoittaa samaan pisteeseen vahvistimien kanssa kokeiluluonteisesti ja tuloksetta. Pontiaalieron kulminaatiopiste tuntui signaalikaapeleita kopeloimalla löytyvän subbarin toisen kanavan signaalikaapelista. Vahvistimen päästä RCA-pötkäleen irti kiskaisemalla palasi hermolepo, mutta vain oireenmukaisen avun tarjoten.

Jossain joku kertoi maadoittaneensa signaalikaapelin soittimen runkoon, mitä tietysti kokeilemaan ja kas kummaa, tietysti tuloksetta. Kolme eri signaalikaapelia kokeiltu, osa auton ulkopuolelta vetäen ja fanfaareja... tuloksetta.

Joka tapauksessa toisella signaalikaapelilla ongelma lievittyi huomattavasti ja vahvistinkin heräsi henkiin, joten menkööt pienen ujelluksen kanssa kunnes taistelutahto ja Raatteentien henki nostaa taas päätään.

Koska kyse on järjestelmän laajentamisesta, menee yksi signaalikaapeli apukuljettajan puolelta ja kaksi kuljettajan puolelta. Ensin mainittu aiheutti eniten ongelmia. Liittimet, blogit ja sulakerasiat ovat kullitettu ja momentti puristavissa ruuveissa riittävä. Laitteisto koostuu Kenwood-Reinbow-iPaul akselin härpäkkeistä. Pienoisena nyanssina mainittakoon etuikkunan yläosaan kiinnitetty radioantenni ala Motonet ja siihen kytketty signaalivahvistin. Molemmat ottavat 12v jännitteen, joten voihan olla, että aiheuttavat tämän itkun ja hampaiden kiristyksen nekin.

Seuraavaksi ajattelin siirtää vahvistimien maadoituspistettä, etsiä soittimelle jostain kiulun sopukoista ja mahdollisimman läheltä maadoistuspisteen ja laittaa paksumpaa lakua johtimeksi sekä maadoittaa soittimen runko kaupantekijäisiksi. Antenniosasto täytynee myös kopeltaa läpi. Jos näilläkään ei hoitotasoa saavuteta, täytynee yrittää uudestaan yksipistemaadoitusta riittävästä kontaktista huolehtien ja ristiä kätensä, manata henkiä ja varmistaa astrologisesta kartasta planeettojen asennot. Sen jälkeen voisi hankkia neljännen kierroksen signaalikaapeleita, purkaa sisusta, vetää ne kulkemaan rusetilla auton ympäri -kaukana virtajohdoista- ja kääriä foliota pään ympärille. Sitten voisikin jo taipua ja hankkia galvaaniset erottimet.

Tästä taisi tulla terapialuonteinen aivopieru, kiitos ja anteeksi.
Vastaa Viestiin