Mikä piru sitä hytkyttää?? 124 250D/ratkennut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Mikä piru sitä hytkyttää?? 124 250D/ratkennut

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Tyhjäkäynnillä hytkyttää varsinkin lämpimänä. Kylmänä ei oikeastaan ollenkaan!! :evil: siis 250D
Kannen pitäisi olla kunnossa täysremppa noin 15tkm sitten lukuunottamatta nostajia.
Pumpunkin pitäisi olla kunnossa säädetty vast.ikään by PP.diesel
Syöttöputket ja suuttimet vuodottomia.
Koneen kumityynyt ehjät. :roll:
Voivatko nuo kuluneet nostajat aiheuttaa hytkymistä?
Nimittäin kun hytkyminen on pahimmillaan kuuluu sitä ns lotkotusta :x
Ja pian kaikki muu on käyty läpi paitsi nuo nostajat.
Viimeksi muokannut Tonir, Ma 30.05.2005 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se on varmaan se 5. sylinteri. Omassa olen huomannut välillä samaa hytkyttelyä. Lotkotuksesta en tiedä, kun ei ole imu eikä pakoäänille kovin suurta vaimennusta muutenkaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

:shock: Taas jollakin.. Ei mulla ikinä...(ihan tosi) Mitäs jos tyhjäkäyntikierroksia nostaisit karvan verran.. :? Ei tämä voi olla kovin vakavaa kun kerran noin laitettu kone. :)
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Oletko täysin varma, että kumityynyt ovat kunnossa?

Mulla ku oli kuskin puolen tyyny paskana niin hytkytti ihan s**tanasti lämpimänä (koko auto tärisi ihan kunnolla), mutta kylmäsä ei juuri lainkaan, koska kierrokset olivat hieman korkeammalla kuin lämpimänä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

romu kirjoitti::shock: Taas jollakin.. Ei mulla ikinä...(ihan tosi) Mitäs jos tyhjäkäyntikierroksia nostaisit karvan verran.. :? Ei tämä voi olla kovin vakavaa kun kerran noin laitettu kone. :)
Kierroksia täytys nostaa noin 1000 -1100rpm että loppuis... ei ole kovin houkutteleva ajatus. :roll:
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Jube kirjoitti:Oletko täysin varma, että kumityynyt ovat kunnossa?

Mulla ku oli kuskin puolen tyyny paskana niin hytkytti ihan s**tanasti lämpimänä (koko auto tärisi ihan kunnolla), mutta kylmäsä ei juuri lainkaan, koska kierrokset olivat hieman korkeammalla kuin lämpimänä...
Kyllä ne mielestäni ovat uutta vastaavassa iskussa.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Oletko vilkaissut takapenkille ettei siellä ole mitään meneillään? :roll:
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Hirviövannemies kirjoitti:Oletko vilkaissut takapenkille ettei siellä ole mitään meneillään? :roll:
Varsinkin näin keväällä se on enemmän kuin mahdollista :oops:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jos kaikki em. osta ovat varmasti ehjiä niin sitten ei muuta ku mankasta volumea kierros pari pienemmälle :wink:

Tahtoo hytkyttää joskus reippaastikkin eteenkin nuo suuret ja järjettömät passo kaijuttimet jotka sitäpäitsi täyttävät koko peräkontin :P
Näin se isäpappa tais joskus sanoa ku yritti tavaraa mersun konttiin ängetä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Hirviövannemies kirjoitti:Oletko vilkaissut takapenkille ettei siellä ole mitään meneillään? :roll:
Hytkyttelee se vaikkkei olisi ketään takapenkillä....pitäsköhän kattoo konttiin? :shock:
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Se kytkin, oliko vaihettu?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mutta vielä niihin nostajiin, voiko ne mitenkään ikään kuin... jumia ääriasentoonsa?
Eikö sitä pirun hytkytystä saa muuten pois kuin vaihtamalla 300 turbo koneen tilalle. :evil:
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Esko R kirjoitti:Se kytkin, oliko vaihettu?
Noin 20tkm sitten laitettiin kytkin, mitenkäs se kytkin hytkyttelis?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Olisko pumpun säädössä koskettu paineventtiileihin ja kiristetty väärään momenttiin...? Ei saa tasasesti ainetta.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

keef kirjoitti:Olisko pumpun säädössä koskettu paineventtiileihin ja kiristetty väärään momenttiin...? Ei saa tasasesti ainetta.


:shock: mitäs ne semmoset on?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

messinki mötikät pumpun päällä, josta lähtee suutin putket. Kuuluu olla samassa kireydessa muuten ei tule sama syöttö sylintereille...
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Toni R kirjoitti:
Esko R kirjoitti:Se kytkin, oliko vaihettu?
Noin 20tkm sitten laitettiin kytkin, mitenkäs se kytkin hytkyttelis?
No nyt en lukenut kysymystä tarpeeksi tarkkaan, ajatukset oli mulla ihan voiman siirron puolella :oops:

Arvataan sitte vaikka, lämpimillä (notkeilla) öljyillä, nostaja(t) ei toimi kunnolla, jolloin venttiili ei aukea kunnolla, josta seuraa moinen hytkyminen. :roll:

Niin.. Ja sitte tuli mieleen semmonen, kun omistin taanoin 250D:n niin siinä oli semmonen oire että tyhjäkäynnillä, kun kone oli lämmin, se hytkytti esim. liikenne valoissa, oire korjaantu kun laitettiin alipainesäätimeen uusi painosarja. :?
Kyllä Mersu on aina Mersu

W212 220CDI (FL)
Exät:
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Löpönen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: La 12.04.2003 13:08
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Löpönen »

Kansipahvi on puhki etupäästään. Yhdestä tiivisteen öljyreiästä vuotaa öljy jakopään koteloon ohi kiristäjän. Kone jumputtaa kun nokkaketjun kiristäjälle ei mene oikea öljynpaine (kuumana etenkään) eli öljy karkaa tiivisteen vuotokohdasta ohi kiristäjän ja löysä ketju jättää syöttöpumpun ajoituksen harhaan. Vikaa ei näe ulospäin muuten kuin irroittamalla sylinterikannen.
Kylmänä jumputus on vähäisempää ja poistuu jos kierroksia lisätään riittävästi tyhjäkäynnistä. Itsellä oli tällainen vika.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite taas olen korjannut kahesta mersusta tämä takia hypänneen jakoketjun. samalla venttiilit vaihtoon kun otti naamatusten mäntien kans. :D
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Löpönen kirjoitti:Kansipahvi on puhki etupäästään. Yhdestä tiivisteen öljyreiästä vuotaa öljy jakopään koteloon ohi kiristäjän. Kone jumputtaa kun nokkaketjun kiristäjälle ei mene oikea öljynpaine (kuumana etenkään) eli öljy karkaa tiivisteen vuotokohdasta ohi kiristäjän ja löysä ketju jättää syöttöpumpun ajoituksen harhaan. Vikaa ei näe ulospäin muuten kuin irroittamalla sylinterikannen.
Kylmänä jumputus on vähäisempää ja poistuu jos kierroksia lisätään riittävästi tyhjäkäynnistä. Itsellä oli tällainen vika.
Eipä ole montaa tonnia kansirempasta aikaa :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Aina vaan tutulta kuulostaa :lol: Uudet kumityynyt, kone laitettu 20tkm sitten. mitään muuta oiretta ei ole kuin joskus lämpimänä hytkyy. Veikkan että yhdessä sylinterissä venttiilin istukka vähän syvemmällä ja puristuksissa siksi heittoa sylintereiden välillä.....
Joku mersupurkaamo??
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Aki P kirjoitti:Aina vaan tutulta kuulostaa :lol: Uudet kumityynyt, kone laitettu 20tkm sitten. mitään muuta oiretta ei ole kuin joskus lämpimänä hytkyy. Veikkan että yhdessä sylinterissä venttiilin istukka vähän syvemmällä ja puristuksissa siksi heittoa sylintereiden välillä.....
no höh :!:
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Mulla on tuo 250D hytkytellyt tyhjäkäynnillä jo kohta 200tkm. Eipä tuosta ole kummemepia vaurioita tullut. Kerran vaíhdeettin 5syliterin suihkuputki kun katkes.. johtuiko tämä sitten hytkyttämisestä..mene tiedä.
Vähän sitä hytinää saatiin hillittyä, kun tyhjäkäyntikierroksia pienennettiin.
Ikävä vika muuten mukavassa autossa 8)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17294
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lämpimänä hytkytys johtuu usein siitä, että pumpun paineventtiili tai useampi on kulunut; kuumana polttoaine on ohuempaa eikä paineventtiili jaksa pitää.

Oman 310D:n pitkästä vaihdekepistä ei tahtonut saada kiinni ennen pumppuremonttia kun kone kävi kuumana tyhjäkäyntiä; PP diesel tiesi kertoa vian suoraan oireiden perusteella ja nyt kone käy niin tasaisesti kuin ikinä voi...

Toni, säädettiinkö se pumppu, vai kunnostettiin ja säädettiin ?
wiimax.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Paineventiilivika on vanhemmissa yllättävän yleinen. Itse sain erään 617 turbodieselin käymään jälleen tasaisesti vaihtamalla paineventtilit ja säätämällä pumpun. Aikaisemmin kone rytkytti ajossakin tosi pahasti. Eron näki penkissä heti, kun paineventiileitä vaihteli kokeeksi keskenään, niin näki heti että huonosti polttoainetta saava sylinteri vaihtui elementin mukana.

Tuossa olikin melkein kaikki hytkymiseen liittyvät syyt ehdotettu. Onkos muuten suuttimiin koskettu. Väärin säädetty tai huonosti toimiva suutin saa koneen hytkymään, kuten hyvin moni muukin syy. Itselle kävi kerran huonoa tuuria, kun erehdyin väärään dieselhuoltoon säädättämään suuttimet. Sen jälkeen alkoi 300D:kin hytkymään kunnolla. Tasainen käynti löytyi vasta toisella yrittämällä. Sittemmin olen suuttimet laittanut itse.

Veikkaisin, että kansiremontin yhteydessä on johonkin suuttimeen päässyt likaa tai säätö on vähän pielessä. Tosin paha mennä tietämään. Hytkyntää saa aikaiseksi mm. kulunut, tai väärin säädetty syöttöpumppu, kulunut kansi, ja moni muu.

Sen voin kuitenkin sanoa, että sen moottorin ei kuulu hytkyä tippaakaan. Vaikka moottorin kumityynyt olisivat rikki, niin hytkytystä ei pitäisi tuntua, koska sen moottorin ei yksinkertaisesti kuulu hytkyä. Sama koskee nakutusta, mersun dieselin pitää käydä pehmeästi ja hiljaa, jos siinä on alle 100hv/litra 8)
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

dealer kirjoitti:Lämpimänä hytkytys johtuu usein siitä, että pumpun paineventtiili tai useampi on kulunut; kuumana polttoaine on ohuempaa eikä paineventtiili jaksa pitää.

Oman 310D:n pitkästä vaihdekepistä ei tahtonut saada kiinni ennen pumppuremonttia kun kone kävi kuumana tyhjäkäyntiä; PP diesel tiesi kertoa vian suoraan oireiden perusteella ja nyt kone käy niin tasaisesti kuin ikinä voi...

Toni, säädettiinkö se pumppu, vai kunnostettiin ja säädettiin ?
Tarkastettiin ja säädettiin. Olis korjattu jos olisi ollu korjattavaa.
vito110d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 11.02.2005 11:04
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vito110d »

Joku mainitsi ketjussa painosarjan. Veikkaan sitä. Vitossani oli (on) samallainen homma. Kone laitettu ja pumppu säädetty ja edelleen käypi huonosti. Hytkytys poistui lähes kokonaan kun laskin tyhjäkäynti kierroksia pikkusen.
Vito 110D -97
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

vito110d kirjoitti:Joku mainitsi ketjussa painosarjan. Veikkaan sitä. Vitossani oli (on) samallainen homma. Kone laitettu ja pumppu säädetty ja edelleen käypi huonosti. Hytkytys poistui lähes kokonaan kun laskin tyhjäkäynti kierroksia pikkusen.
Tarkistettu.
Painosarja OK. :!:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Mikä piru sitä hytkyttää?? 124 250D

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Toni R kirjoitti: Pumpunkin pitäisi olla kunnossa säädetty vast.ikään by PP.diesel
Mitä sille pumpulle tehtiin? lisättiinkö vain syöttöä? vai korjattiinko muutenkin??
Mulla hytkyi nimenomaan kuumana kun pumpun takapään laakeri oli sökö. Hytkytti niin että hävetti ja vilkuili liikennealoissa että huomaako muut että korikin heiluu. Hytkyi nimenomaan kun tuli tieltä kuumalla koneella kylille ja valoihin. Muulloin lievemmin.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikä piru sitä hytkyttää?? 124 250D

Viesti Kirjoittaja Tonir »

juhaoh kirjoitti:
Toni R kirjoitti: Pumpunkin pitäisi olla kunnossa säädetty vast.ikään by PP.diesel
Mitä sille pumpulle tehtiin? lisättiinkö vain syöttöä? vai korjattiinko muutenkin??
Mulla hytkyi nimenomaan kuumana kun pumpun takapään laakeri oli sökö. Hytkytti niin että hävetti ja vilkuili liikennealoissa että huomaako muut että korikin heiluu. Hytkyi nimenomaan kun tuli tieltä kuumalla koneella kylille ja valoihin. Muulloin lievemmin.
dealer kirjoitti:
Lämpimänä hytkytys johtuu usein siitä, että pumpun paineventtiili tai useampi on kulunut; kuumana polttoaine on ohuempaa eikä paineventtiili jaksa pitää.

Oman 310D:n pitkästä vaihdekepistä ei tahtonut saada kiinni ennen pumppuremonttia kun kone kävi kuumana tyhjäkäyntiä; PP diesel tiesi kertoa vian suoraan oireiden perusteella ja nyt kone käy niin tasaisesti kuin ikinä voi...

Toni, säädettiinkö se pumppu, vai kunnostettiin ja säädettiin ?


Tarkastettiin ja säädettiin. Olis korjattu jos olisi ollu korjattavaa

Myös se takalaakeri
Vastaa Viestiin