Katsastusmiehen vastuu "juuri" leimatusta autosta?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Benzo kirjoitti:Eräskin asiantuntija kertoi foorumilla kuinka itse teki mieleisensä pakokaasutestin, ja näytti katsastusasemalla :idea: :oops: :lol: oispa vehkeet.
Kyllä ne ainakin täällä raahessa osaa konttorillakin "lämmitellä" päästöt kohilleen, jos on mahdollista siis.
Katsastin viime kesänä isän vectran, päästin sillä eka muutaman kilometrin kierrokset ~5000 josta sammuttamatta katsastukseen..
Siellä päästöt oli kyllä mitä sattuu aluksi, inssi kysy että onko auto kylmä?
"joo just laiton käyntiin" :twisted:
Mut meni ne viimein rajoihin, siinä katti on niin kaukana koneesta, ettei se normaaliajossa ainakaan talvella oikein toimi.
veppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja veppe »

Olen tainnut tarinan joskus aiemminkin kertoa. Olin myymässä dieseli asconaani ja lupasin käyttää leimalla. Nurmon katsastuskonttorilla juuri ennen sulkemisaikaa oli jo henkilöautojen savumittari pistetty pois päältä, eivätkä viitsineet raskaan kaluston laitteillakaan mittailla. Ottivat savuarvot silmämääräisesti :lol: Ensin ei meinannut mennä läpi tuosta savujen "mittauksesta", mutta kun ajoin auton ulos, niin ei se enää näyttänytkään niin paljon savuttavan.

Ei se tosin läpi mennyt. Virkaintoinen nuorempi kaveri päätti, jotta tuota jannua ei helpolla päästetä. Kollasi sitten etujouset ja toinenhan niistä poikki oli :evil: Piti sitten vielä jousta lähteä vaihtamaan ennen auton kauppaamista..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10

Vito 111 CDI -04

ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Benzo kirjoitti:Eräskin asiantuntija kertoi foorumilla kuinka itse teki mieleisensä pakokaasutestin, ja näytti katsastusasemalla :idea: :oops: :lol: oispa vehkeet.
:shock: No OHO. Tuleppas tekemään mieleisesi pakokaasu testi niin katotaan vierestä :lol:

Tääläpäin ainakin autokauppiaiden/kauppojen autot katotaan leimalla paljon tarkemmin juuri tällaisten juttujen takia, ettei tuu sanomista ja tulee meille korjaamoille töitä :wink: Löytävät muuten mersuistakin välykset...

Moni näyttää haluavan takas vanhan käytännön jossa millin vinossa oleva rek.kilpi aiheuttaa uusinta näytön.
Kaikkia ruostepesän alkuja ei mitenkään voi löytää yhdellä kats. käynnillä.
Joku mersupurkaamo??
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

No, toimii se lakki kourassa meininki ainakin Espoon A-katsastuksessa. Kun eivät löytäneet vaihtokunnossa olevan alapallon väljyyttä niin HYLKY tuli siitä, että toisen takajarrulevyn pinnasta noin puolet oli pintaruosteessa. Muuta huomautettavaa ei löytynyt. Hauskaa hommassa on vielä se, että jarrutestissä jarrut olivat täysin tasapainossa, heittoa ei yhtään.
Kun kuulee millaisia "pommeja" menee läpi niin ei voi kuin ihmetellä tämmöistä hylkäysperustetta. Selväähän se on, että Suomen suolatalven jälkeen suurella osalla "hissukseen" ajajista on takalevyissä ruostetta enemmän tai vähemmän. Eihän ne takajarrut juurikaan töihin joudu ellei ajotyyli ole kovin reipas.

En voi ko. katsastuspaikasta muuta sanoa kuin että melkoista rahastusmeininkiä jälkitarkastuksella. Itse ainakin kierrän ko. paikan vast edes kaukaa.
vanttom
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja vanttom »

A-katsastuksella on vielä perintönä näitä "virkamiehiä" hommissa ja toki sinne muutama uudempi tiukkalakkinenkin mahtuu mukaan.

Tuosta autoliikkeiden vs yksityisten autojen tarkastuksen tiukkuudesta vielä... hyvin paljon vaikuttaa kuinka iso autoliike on, mikä on ymmärrettävää, koska rahaahan sieltä tulee sen mukaan kuin autoja leimalla käy... tai ainakin joku paperien kanssa :lol:
Antti V
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mulla on kanssa tämän Espoon A-katsastajien kanssa ollut pelkkää huonoa sanottavaa. Ekan kerran kun vein emännän autoa sinne leimalle (ajoaika loppumassa ja hain sille vikakorttia) läpi meni kuin väärä raha, etuiskarit ihan loppu, etujarrupalat loppu, samoin levyt. Ainoa mistä sanottiin oli rekisterikilven valot ja silloinkin huomautettiin, että jos olisi kolme polttimoa ollut rikki olisi tullut hylsy. No onhan ne ajoturvallisuuden puolesta paljon tärkeämmät kuin alustaosat. Kylläkin ajoin kaikesta huolimatta suoraan varaosaliikkeen kautta talleille kulkinetta korjaamaan.

Toinen tapaus samasta oli lähinnä palveluun liittyvä, kun viime syksynä hain kaverin vaimolle kulkineen Saksasta ja olin sen maahantulokatsastusta suorittaas, olisi aika tarvinnut tilata noin viikkoa aiempaa ja varata siihen useampi tunti aikaa. :evil: Tänne meninkin vain sitä varten, ettei läheinen Finnoon asema ollut juuri silloin auki

Sitten taas täysin toisenlainen on juurikin tuo Finnoon asema. Aina kun sinne olen mennyt katsastamaan autoa, olen saanut täyden tiedon autosta ja sen kunnosta, eikä ole mitään virkaintoista, turhanpäiväisistä asioista naputtamista, vaan aina ihan asiasta sanottu, jos on tarvis. Olen jopa joskus käynyt siellä heidän ravistuslaitteessa etsimässä, mikä nivel on rikki, kun kolisee. Että löytyy heiltä jopa tälläistäkin palvelua :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Vastaa Viestiin