Peränkorkeuden säätölaitteisto
Peränkorkeuden säätölaitteisto
Tapahtui kummallinen ilmiö kun vaihdoin 126 etujouset, keula nousi noin 4cm, eli juuri sopivasti. Mutta sen jälkeen ajossa on tuntunut takapää oudon pomppivalta, ihan kuin iskunvaimennus ei toimisi enää. Pystyykö sen korkeuden säätö laitteiston toiminnan tarkistamaan jotenkin itse. Onko esittää arvailuja mitä tapahtui. . Vai tuliko etupää vaan niin hyväksi että takapään iskunvaimennus ei tunnu toimivan, ostin nimittäin venetmäeltä orkkis jouset.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: Peränkorkeuden säätölaitteisto
Voisivatko takajouset olla kuoleentuneet?timo230e kirjoitti:Tapahtui kummallinen ilmiö kun vaihdoin 126 etujouset, keula nousi noin 4cm, eli juuri sopivasti. Mutta sen jälkeen ajossa on tuntunut takapää oudon pomppivalta, ihan kuin iskunvaimennus ei toimisi enää. Pystyykö sen korkeuden säätö laitteiston toiminnan tarkistamaan jotenkin itse. Onko esittää arvailuja mitä tapahtui. . Vai tuliko etupää vaan niin hyväksi että takapään iskunvaimennus ei tunnu toimivan, ostin nimittäin venetmäeltä orkkis jouset.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Noo
Jos sulla keula nousi 4 cm niin todennäköisesti perä laahaa, tai sitten ennen uusia etujousia se oli tosi korkealla.. Lysyssä oleva perä muuttaa painojakaumaa (ja nostettu keula tietty kanssa) ja saattaa vaikuttaa ajettavuuden muutokseen.
Ensinnäkin kysymys siitä että oletko varma että autossasi on peräkorkeuden säätö, ja jos on, niin periaatteessa toiminnan voi tarkastaa irroittamalla taka-akselin lähettyvillä sijaitsevasta venttiilistä säätötangon (joka menee kallistuksenvakaajalle), laskemalla auton maahan jos et ole montulla ja laittamalla kone käyntiin, sitten liikuta venttiilin vipua ja katso vaihteleeko perän korkeus. Alaspäin liikutettaessa laskee ja nostettaessa venttilin vipua, perä nousee.
Venttiilin tunnistaa siitä että se ainakin W124 farkussa sijaitsee perämurikan oikealla puolella, ja kallistuksen vakaajalta siihen menee ns. koiranluu joka liittyy venttilin vipuun joka taas on n. 2x7 cm levymäinen metalliosa.
Perän korkeutta voi myös itse säätää, lyhentämällä tai pidentämällä tuota koiranluuta, lyhentäminen nostaa perää ja pidentämienn vastaavasti laskee. Korkeudensäädöllisissä iskareissa saisi olla hiukan painetta koko ajan. Iskarit ovat nestetoimiset ja korkeudensäädön osia ei saa erikseen, vaan koko iskari on uusittava jos sattuu jotain hajoamaan.
Ensinnäkin kysymys siitä että oletko varma että autossasi on peräkorkeuden säätö, ja jos on, niin periaatteessa toiminnan voi tarkastaa irroittamalla taka-akselin lähettyvillä sijaitsevasta venttiilistä säätötangon (joka menee kallistuksenvakaajalle), laskemalla auton maahan jos et ole montulla ja laittamalla kone käyntiin, sitten liikuta venttiilin vipua ja katso vaihteleeko perän korkeus. Alaspäin liikutettaessa laskee ja nostettaessa venttilin vipua, perä nousee.
Venttiilin tunnistaa siitä että se ainakin W124 farkussa sijaitsee perämurikan oikealla puolella, ja kallistuksen vakaajalta siihen menee ns. koiranluu joka liittyy venttilin vipuun joka taas on n. 2x7 cm levymäinen metalliosa.
Perän korkeutta voi myös itse säätää, lyhentämällä tai pidentämällä tuota koiranluuta, lyhentäminen nostaa perää ja pidentämienn vastaavasti laskee. Korkeudensäädöllisissä iskareissa saisi olla hiukan painetta koko ajan. Iskarit ovat nestetoimiset ja korkeudensäädön osia ei saa erikseen, vaan koko iskari on uusittava jos sattuu jotain hajoamaan.
Viimeksi muokannut Mauri H., Ma 30.06.2003 09:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
124-sedanin peränkorkeuden säätö
on ilmeisesti hieman erilainen kuin farkun vastaava. Paikallinen "tietäjä" kuvaili sitä hieman lelumaiseksi verrattuna farmarin järjestelmään.
Omassani rupesivat iskunvaimentimen alapäässä olevat "häränsilmä"-laakerit ääntelemään kuivuttuaan. Ääni oli semmoinen vittumaisen kuuloinen narina, vähän samaan tapaan kuin narinahelan aiheuttama ääni.
Koska iskarit olivat kuitenkin vielä priimakuntoiset ja uudet sikamaisen kalliit, niin ratkaisuna käytettiin vanhoja tavallisen mallisia takaiskareita, joista katkaistiin alaosa poikki rälläkällä, ja sen jälkeen alaosa vietiin sorvarille muokkausta varten.
Se alapää tuossa tavallisessa on erilainen ( ei "häränsilmää" vaan ihan tavallinen holkki vulkanoituna kumin sisään) ja kun tasonsäädöllisessä iskunvaimentajan alaosa on kiinni kierteellä, ei sen vaihtaminen ole ongelma kunhan vaan saa tavallisen iskarin alaosaa hieman sorvattua / teetettyä siihen kierteet.
Oli muuten minun autossani perä korkealla kun se tuli Saksasta. Keula puolestaan oli hyvin matala (asfalttialusta?). Tilanne oli helppo korjata vaihtamalla eteen ns. "kuormajouset" ja korkeammat yläpään säätökumit.
Kyllä tuli ryhdikäs ja tasapainoisen näköinen. On muuten pysynyt ryhdissään hyvin vaikka kilometrejä onkin sen jälkeen tullut jo 200 tuhatta.
Omassani rupesivat iskunvaimentimen alapäässä olevat "häränsilmä"-laakerit ääntelemään kuivuttuaan. Ääni oli semmoinen vittumaisen kuuloinen narina, vähän samaan tapaan kuin narinahelan aiheuttama ääni.
Koska iskarit olivat kuitenkin vielä priimakuntoiset ja uudet sikamaisen kalliit, niin ratkaisuna käytettiin vanhoja tavallisen mallisia takaiskareita, joista katkaistiin alaosa poikki rälläkällä, ja sen jälkeen alaosa vietiin sorvarille muokkausta varten.
Se alapää tuossa tavallisessa on erilainen ( ei "häränsilmää" vaan ihan tavallinen holkki vulkanoituna kumin sisään) ja kun tasonsäädöllisessä iskunvaimentajan alaosa on kiinni kierteellä, ei sen vaihtaminen ole ongelma kunhan vaan saa tavallisen iskarin alaosaa hieman sorvattua / teetettyä siihen kierteet.
Oli muuten minun autossani perä korkealla kun se tuli Saksasta. Keula puolestaan oli hyvin matala (asfalttialusta?). Tilanne oli helppo korjata vaihtamalla eteen ns. "kuormajouset" ja korkeammat yläpään säätökumit.
Kyllä tuli ryhdikäs ja tasapainoisen näköinen. On muuten pysynyt ryhdissään hyvin vaikka kilometrejä onkin sen jälkeen tullut jo 200 tuhatta.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Kiitoksia vastauksista
Tää systeemi on aika paljon saman näköinen kuin 123:ssa, eli ne paine säiliöt näkyy kokonaan, mulla oli nimittäin joskus 123 sedan missä oli vastaava systeemi. Siinä oli vaan semmoinen vika että perä laahasi maata yön jälkeen. Vikaa selvittämättä siihen sitten laitettiin tavalliset jouset ja iskarit, jousetkin piti vaihtaa koska perä todella tipahti maahan. Tällä kertaa aion kyllä jotenkin korjata systeemin, maksaa mitä maksaa, kyllähän se varmaan on hieno systeemi. Harmi kyllä ei tullut säilytettyä niitä vanhoja osia nyt niistä voisi olla hyötyä. Se oli vaan kallis korjauttaa joskus 20v sitten, nykyään saa jo halpojakin osia. Täytyy kokeilla sitä säätövipua ennen kuin vie pajalle. Mutta siitä keulasta, se oli todella alhaalla, jousien pituus ero oli vapaana 90mm, ei taida löytyä enää madaltavampaa tuning jousta tai sitten pitää ottaa lokasuojat pois.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Jousista vielä
Veholla tarkistin mitkä jouset siihen eteen kuuluu, mutta valitettavasti hinta vaan oli 220 € kappale. Jouduin sitten ostaa käytetyt, mutta numerosarja oli oikea, se näkyy jousen alimmalla kierroksella prässättynä. Mahtaako noita hydrauli säiliöitä ja iskareita olla montakin eri kokoa, vai onko ne vaihtokelpoisia eri malleissa.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: Jousista vielä
Ainakin W124:seen saa kolmea eri tyyppiä noita iskareita, Sport, normaali ja kuorma, Sport tietty kuuluu Sportlineen ja on tarkoitettu matalammalle alustalle, normaali on normaali ja toimii 2.5 sentin madalluksella vielä ihan oikein, kuormaversio kuuluu kuormajousilla varustettuun malliin ja on vahvempi ja korkeampi kuin nuo edelliset.timo230e kirjoitti:Veholla tarkistin mitkä jouset siihen eteen kuuluu, mutta valitettavasti hinta vaan oli 220 € kappale. Jouduin sitten ostaa käytetyt, mutta numerosarja oli oikea, se näkyy jousen alimmalla kierroksella prässättynä. Mahtaako noita hydrauli säiliöitä ja iskareita olla montakin eri kokoa, vai onko ne vaihtokelpoisia eri malleissa.
Kyllähän tietoa löytyy
Kun vaan kysyy. Hyvä juttu. Harmi kyllä vanhoista osista ei voi päätellä mitään, koska ne etujousetkin oli vaihdettu. Täytyy toivoa että takapäässä olisi sentään orkkis jouset ja iskarit. Veholla voisi selvittää mitkä siihen kuuluisi runkonumeron perusteella. Tuolla mercedes palstalla oli juttua, miltä se systeemi tuntuu jos se on sökö. Eipä ne kovin pitkäikäisiä näytä olevan sielläkään, 100 th mil ne kaasusäiliöt. Mutta ne iskarit ilmeisesti kestää romikseen asti. Palaan asiaan joskus kun asiat selviää.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Eipä uskoisi
Mutta kaikkihan on mahdollista. . Silloin joskus kun vaihdoin tavalliset jouset ja iskarit 123:een, maksoi vaan 700 mk, ja ne oli uudet. Jos ei muu auta venetmäeltä saa käytettyjä osia, kun vaan selviää mitä sinne pitäisi uusia.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Kestosta
Kaverin -87 300 TDT:ssä on vielä 600 - 700 tkm ajettuna kaikki alkuperäiset osat perän säädössä, ja tuo auto on todellakin saanut toimia kuormajuhtana, eli farkun osat kestävät ihan tautisesti. Ne esivaraajapallotkaan eivät tunnu näissä pettävän...
Re: 124-sedanin peränkorkeuden säätö
HEI Ekku.Ekku kirjoitti:iskunvaimentimen alapäässä olevat "häränsilmä"-laakerit ääntelemään kuivuttuaan. Ääni oli semmoinen vittumaisen kuuloinen narina, vähän samaan tapaan kuin narinahelan aiheuttama ääni.
uudet sikamaisen kalliit, niin ratkaisuna käytettiin vanhoja tavallisen mallisia takaiskareita, joista katkaistiin alaosa poikki rälläkällä, ja sen jälkeen alaosa vietiin sorvarille muokkausta varten.
Se alapää tuossa tavallisessa on erilainen ( ei "häränsilmää" vaan ihan tavallinen holkki vulkanoituna kumin sisään) ja kun tasonsäädöllisessä iskunvaimentajan alaosa on kiinni kierteellä, ei sen vaihtaminen ole ongelma kunhan vaan saa tavallisen iskarin alaosaa hieman sorvattua / teetettyä siihen kierteet.
.
Mulla on 124 sedanissa samat oireet , ensin kitisi ja narisi , nyt kolisee.......
nimittäin tuo tasosäätöiskarin alapää.
tarkoitatko ,että iskarin varresta saa sen alumiinisen silmän kiertämällä irti,
jossa tuo narisena häräsilmähela on. Helan rakenne muistuttaa kovasti na-
rinahelaa.
Mistä saa pidettyä kiinni aukaistaessa ?
Mulla olisi käytetty samanlainen iskari , josta ajattelin vaihtaa.
Mistä pystyy päättelemään , ettei se narise ?
Kyllä lähtee
Jep, se iskarin alaosa on iskunvaimentimen karassa kiinni ihan kierteellä.
Se lähti minulla irti ainakin ihan hyvin pitämällä iskarin karasta kiinni lukkopihdeillä(tietenkin vähän puuta välissä, jotta kara ei vahingoitu) ja pyörittämällä.
Niitä "häränsilmiä" kun ei vaan myydä erikseen
Omassa autossani pääteltiin tuon narinan lähde ihan sillä kun se ääni ei poistunut narinaheloja vaihtamalla ja asentajalle oli tullut samanlaisia vastaan ennenkin.
Kun vaan saat tehtyä/ teetettyä jossain samanlaisen kierteen tavallisesta vanhasta iskarista katkaistuun alapäähän, niin ihan hyvä tulee.
Se lähti minulla irti ainakin ihan hyvin pitämällä iskarin karasta kiinni lukkopihdeillä(tietenkin vähän puuta välissä, jotta kara ei vahingoitu) ja pyörittämällä.
Niitä "häränsilmiä" kun ei vaan myydä erikseen
Omassa autossani pääteltiin tuon narinan lähde ihan sillä kun se ääni ei poistunut narinaheloja vaihtamalla ja asentajalle oli tullut samanlaisia vastaan ennenkin.
Kun vaan saat tehtyä/ teetettyä jossain samanlaisen kierteen tavallisesta vanhasta iskarista katkaistuun alapäähän, niin ihan hyvä tulee.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Re: Kyllä lähtee
Kiitos nopeasta vastauksesta, Ekku.Ekku kirjoitti:Jep, se iskarin alaosa on iskunvaimentimen karassa kiinni ihan kierteellä.
Niitä "häränsilmiä" kun ei vaan myydä erikseen
Kirjoittamastasi rohkaistuna yritin aukaista alapään kirretttä...ei pitänyt minun 60 cm putkipihdit eikä kiinalaiset lukkopihdit....jäi kotikaluin aukaisematta.
Lämpöjä ei voi antaa, helan ulkokuori näyttää olevan jotain muovinsukuista
ainetta, yritän työpaikan kaluilla huomenna....kenties , koska:
Sain ideaan kokeilla helan voitelemista. 6 mm kierrereikä alumiiniseen helan kuoreen ja rasvanippa paikalle. Rasvaa ei tuntunut menevän juuri ollenkaan. Laitoin helapään tiukasti ruuvipenkkiiin ja nitkuttelin ja taas rasvapainallus.
Lopulta hela herkkeni . Löysäsin tiivisteiden lukkorenkaita ja pääsin ylim. rasvan pois... mustaa kittiä koko vanha rasva.
Eikun paikalleen .
Voisikohan sen varsinaisen narinahelan kupeesenkin istuttaa rasvanipan??
MIksiköhän tätä helaa ei myydä irrallaan , pienenetty kopio narinahelasta.
Nyt se toimii
Tarpeeksi kauan säädeltyäni totesin että ei se säätämällä parane. Ostin motonetistä uudet pallot, eikä ne ole edes kalliita. Koeajolla huomasi heti eron, perän pomppiminen loppui heti. Kokeilin painaa niitä kaasupalloja tylpällä tapilla siitä reijästä, uusista ei antanut periksi yhtään sisuskalut vaikka kaksin käsin painoi, vanhoista oli ilmeisesti kaasua vuotanut koska ne antoi painettaessa periksi. Tuli samalla tarkastettua jouset, ei näkynyt mitään numeroita. Ilmeisesti ovat jotain muuta merkkiä, mutta jätin paikalleen kun tuntui jämäköiltä, selvästi normaali jousia paksummat, paksuus 17,2 mm. Samalla reissulla etsin takapäästä toiselta puolelta kuuluvaa kiusallista narinaa. Epäilin tasonsäätö iskarin alapäätä, kun täällä on ollut kirjoitusta asiasta. Nariseva puoli olikin jäykempi. Koitin ensin raottaa pallonivelen suojakumia ja tunkea vaseliinia väliin, ja pientä herkistelyä. Narina loppuikin vähäksi aikaa mutta alkoi uudelleen.Tulin jo epäuskoiseksi vian kohteesta. Pakko oli ottaa iskari irti ja pyöritellä käsissä sitä palloniveltä. Kyllähän se aika tahmealta tuntuikin, mutta tarpeeksi kauan pyöriteltyäni se tuntui herkemmältä ja kyllä se nyt on ollut hiljainen jo pari viikkoa. Kyllähän tässä on aikaa tuhraantunut mutta kyllä se nyt tuntuu vaivan arvoiselta .
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
mahtaakohan nuo 123sen farkun tasonsäätö iskarit käydä tuohon w126seen... purin tuota varaosa 123sta ja siinähän oli oikein tasonsäätökin... iskarit tuntui ainakin 123sessa toimivan... ajattelin kokeilla laittaa tuon ässän tasonsäädön toimintaan.. siinä on tällä hetkellä tavalliset iskarit... miten tuon tasonsäätö järjestelmän ilmaus tapahtuu???
Tuntuu olevan itse ilmaava ja voihan sitä perää pumpata siitä säätötangosta muutaman kerran ylös ja alas. Veholta tuli kysästyä iskareiden osanumeroa runkonumeron perusteella. Osanumero on 116 320 45 13 ja mulla oli ainakin noi alla. Tuskinpa noita kovin montaa erillaista on.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
iskarit
Olisikos jollain myytävänä tollaisia 126:sen iskareita korkeudensäätö-mallia ?
Mun autossani kun on tuo systeemi, mutta sinne on
joku vaihtanut tavalliset iskarit hölmöyttään.
Tarjoukset YV:llä
Terkuin Mika
Mun autossani kun on tuo systeemi, mutta sinne on
joku vaihtanut tavalliset iskarit hölmöyttään.
Tarjoukset YV:llä
Terkuin Mika
tasonsäädön hydraulisen iskarin alapäät
Tietääkö joku sopiiko 123-mallin perän tasosäädön hydraulisylinterin ( sylinterin merkinnät 1233201013 / sachs 02 2400102 048 XE ) alapään narinahela 124-korisen sylinteriin?
Sain ehjät alapäät irti kierteiltään sylinterin männistä, avainväli on 19mm, ja tarkoitus oli vaihtaa niistä 124-sylintereihin risan tilalle.
Mikä on esim. kierre tai helan pulttien reikäväli 124:n sylinterissä?
Sain ehjät alapäät irti kierteiltään sylinterin männistä, avainväli on 19mm, ja tarkoitus oli vaihtaa niistä 124-sylintereihin risan tilalle.
Mikä on esim. kierre tai helan pulttien reikäväli 124:n sylinterissä?
Tasosäätöiskaria saksasta
Hei
Lupasivat 25 euron postikuluilla tollasen Suomeen kotiovelle asti.
http://www.te-taxiteile.de/teshop.htm
Stoßdämpfer Niveaulift W124 T-Modell
Niveauregulierende Dämpferelemente, nicht zum Nachrüsten, zum Superpreis !
Bestellnummer: 12200061
Unser Preis: € 266,00
inkl. 16% Mwst.
Lupasivat 25 euron postikuluilla tollasen Suomeen kotiovelle asti.
http://www.te-taxiteile.de/teshop.htm
Stoßdämpfer Niveaulift W124 T-Modell
Niveauregulierende Dämpferelemente, nicht zum Nachrüsten, zum Superpreis !
Bestellnummer: 12200061
Unser Preis: € 266,00
inkl. 16% Mwst.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: 124-sedanin peränkorkeuden säätö
Ekku kirjoitti: .
Koska iskarit olivat kuitenkin vielä priimakuntoiset ja uudet sikamaisen kalliit, niin ratkaisuna käytettiin vanhoja tavallisen mallisia takaiskareita, joista katkaistiin alaosa poikki rälläkällä, ja sen jälkeen alaosa vietiin sorvarille muokkausta varten.
Se alapää tuossa tavallisessa on erilainen ( ei "häränsilmää" vaan ihan tavallinen holkki vulkanoituna kumin sisään) ja kun tasonsäädöllisessä iskunvaimentajan alaosa on kiinni kierteellä, ei sen vaihtaminen ole ongelma kunhan vaan saa tavallisen iskarin alaosaa hieman sorvattua / teetettyä siihen kierteet.
.
Toinen keino korjata nariseva tai koliseva tasonsäätöiskarin
häränsilmä on korvata se rallimiestenkin ( ja kilpa-auto-) käyttämällä UNIBALL
häränsilmällä ...maksaa 30---40 e.