Antakaahan kommentteja puolesta ja vastaan. Mieluummin puolesta ettei rojekti tyssää alkuunsa

Veneajo vastaa jatkuvaan ylämäkeen vedätystä, kovasti viritettynä ei tule kestämään.Heikki H. kirjoitti:Eikö nyt vene käytössä saisi olla hiukan enempi jerkkuaMauri H. kirjoitti:Kaverin autoon on OM603.920 menossa, noita aihioita kun nurkissa näyttää pyörivän![]()
Kyllähän se on kone paikallaan, viritysasteen kun pitää lähellä vakiota niin kestää.
Se siitä sittenMauri H. kirjoitti: Veneajo vastaa jatkuvaan ylämäkeen vedätystä, kovasti viritettynä ei tule kestämään.
Ja venemoottorin jos minkä on oltava luotettava.
Taitaa olla niin että venekäytössä olevissa myllyissä ilmoitetaanolevan enemmän tehoa. Volvo b20 autossa n.100, pentana n.130 gm 6.2 d autossa 130 veneessä 170 että näin.Heikki H. kirjoitti:Mulla vaan oli sellainen käsitys että vene käytössä olevista myllyistä otetaan enemmän tehua, kun auto kaytössä "samasta" koneesta
Kerropas tuon sielunelämä vielä minulle, minulta kun tuo tietysti puuttuu. Millaisella napanuoralla se on pumpussa kiinni ja mikä sen funktio on ? Sen verran ole sisäistänyt, jotta jotenkin se vaihtokohta tai sen napakkuus määräytyy tuon avulla...Perttu K kirjoitti:Vaihteiston alipainesäätäjän...
Se on periaatteessa suoraan kaasuvivustossa kiinni se modulaattori, ja vaihtokohtaa se ei säädä, vaan laatikon vaijeri hoitaa sen homman. Tuo modulaattori ainoastaan säätää vaihtopaineita kaasun asennon mukaan, eli kevyellä kaasulla keventää ja kovemmalla kaasulla tiukentaa vaihtoja.veskola kirjoitti:Kerropas tuon sielunelämä vielä minulle, minulta kun tuo tietysti puuttuu. Millaisella napanuoralla se on pumpussa kiinni ja mikä sen funktio on ? Sen verran ole sisäistänyt, jotta jotenkin se vaihtokohta tai sen napakkuus määräytyy tuon avulla...
Alfamerin korjausoppaasta löytyy kytkentäkaavio. Jouduin aikanaan dieselöintiprojektin yhteydessä kasaamaan tuon järjestelmän ilman valmiita johtosarjoja, joten se tuli aika tutuksi. Jos sen haluaa jälkikäteen rakentaa, niin ei tarvita kuin yksi rele, anturi vauhtipyörän koteloon ja lämpöanturi. Bonuksena saa kierroslukumittarin.jiipee kirjoitti:Tämä kyllä on ihan täysin OT. Onko kellään piirikaaviota tuosta sähköisestä tyhjäkäynninsäädöstä? Nyt on sellainen pumppu paikoillaan, missä on samanlainen säädin, kun tuossa kuvassa.
Kiantajärven selällä on varmaan 10v seilannut yks paatti missä on 300d kone pyörittämässä potkureita. Oli kova sana, ainakin silloin aikanaan?
Ajaako saman asian jos kytken "lisärikastuksensäätimen" suoraan imusarjaan vai pitääkö olla joku murkula(engine overload protection)välissä. Tämä kohta kaipaa lisätietoa.satakaskolmonen kirjoitti:painekellosta"lisärikastuksen säädin" putki menee hukkaportin ja ahtimen väliseen letkuun "laita metallisella T haarakappaleella!
Ahaa, no sitten olen ihan oikeata motikkaa ruuvaillut tuossa sähköisessä versiossa, eli polkimen tunnistinta. Itseasiassa sähköisessä laatikossa on pumpulta tulevan vaijerin päässä potentiometri, jota boxi kuuntelee. Lisäksi on vielä se nappula kojetaulussa. Minun pitäisi kehittää siihen potikalle jotain älykkäämpää elektroniikkaa, että saa vaihtokohdat hallintaan. Nyt vaihteet menevät miten sattuu arpomalla kun vähän rykäsee kovemmin. Huomaa ettei laatikkoa ole suunniteltu käytettäväksi mynä-pumpun kanssaMauri H. kirjoitti:Tuo modulaattori ainoastaan säätää vaihtopaineita kaasun asennon mukaan, eli kevyellä kaasulla keventää ja kovemmalla kaasulla tiukentaa vaihtoja.
Ihan nyt on pakko kysyä, että mites tuommoinen ilma/vesi-tyyppinen toimii, tai mitä sillä tarkoitetaan? Harvassa paatissa kai käytetään ilman jäähdyttävää vaikutusta mihinkään, mutta merivettä kiertää senkin edestä?Heikki M kirjoitti: Cooleriksi laitan vesi/ilma tyyppisen.
Ja kannattaa muistaa, että alaväännöllä ei veneessä ole sillä lailla väliä, koska veto ei ole "kiinteää" ja vaihteiston puuttuessa pyörintänopeus on kuitenkin suorassa suhteessa nopeuteen. Sillä kierrosalueella, mistä autossa puhuttaisiin alavääntönä, joku plaanaava vene on vasta karkeasti arvioiden matkalla kohti liukukynnystä ja sen ylittämiseen kyllä ruutia tarvitaan. Toisaalta taas tätä voi kompensoida jollain potkurivalinnalla valitsemalla hiukan pienempinousuisen "kuormapotkurin" jolla taas huippunopeutta ei saada ihan yhtä ylös...Perttu K kirjoitti:Alavääntö varmasti riittää vaikka moottorissa olisi ämpäriturbokin. .