w202 alapallon vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Michi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.02.2005 10:33

w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja Michi »

Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Itse vaihdoin kesällä W124:n alapallon, enkä säädättänyt kulmia.
Eli vastauksena kysymykseesi: Ei vaadi, jos et tee mitään muuta, esim. vaihda raidetankoa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
vähis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 302
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:41

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja vähis »

Michi kirjoitti:Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Ei tarvi kulmia tarkistaa.Ja on helppo vaihtaa,kahdella ruuvilla kiinni.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.

Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...

ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08

ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Michi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.02.2005 10:33

Viesti Kirjoittaja Michi »

Onko kokemuksia alkuperäinen/varaosa alapallonivelistä onko muuta eroa kuin hinta??
Jabba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 04.03.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Jabba »

Asiaa sivuten onko kokemuksia motonetin alapalloista, ok vaiko jaskaa? 23e irtoaa pallukka sieltä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helppohan se on vaihtaa - vaikka tosiaan aina laittaa sen kaikkein halvimman italialaisen; hinta vain reilut puolet saksalaisesta.

Ei sitten harmita vaikka joutuu joka katsastukseen vaihtamaan kunhan on halpa.

Veholta myytävä nivel ei ole yhtään sen parempi tai heikompi kuin saksalainen tarvikeosa.
wiimax.fi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ostin viime kesänä Motonetista alatukivarren kumipuslat. Tutkiessani niitä huomasin, että mersun merkkiä oli yritetty hioa pois. Yhteen merkki oli jäänyt melkein kokonaan näkyviin. Joten ne ainakin on tehty samassa tehtaassa, kuin alkuperäiset.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

edited
Viimeksi muokannut Vieras, La 05.11.2005 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Tarvitseekos hommassa välttämättä sellaista ulosvetäjää? Ja jos kyllä niin onko tällaisesta enemmän haittaa kuin hyötyä :shock:
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Tarvitseekos hommassa välttämättä sellaista ulosvetäjää? Ja jos kyllä niin onko tällaisesta enemmän haittaa kuin hyötyä "

Ei tarvitse, ja haittaa on. :D

Iso vasara pitää olla.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jep!
ISOLLA lekalla n.20min/pari :D
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Michi kirjoitti:Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Eihän niiden kulmien pitäisi muuttua, mutta koskas sulla on viimeks ne tarkastettu, voi olla aika ylläri, kun käyt ne säädättämässä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja Classic »

Michi kirjoitti:Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Sama juttu meikäläisellä. Paljonkos tuollaisen alapallon vaihto maksaa Veholla ja muualla ?
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Classic kirjoitti:Sama juttu meikäläisellä. Paljonkos tuollaisen alapallon vaihto maksaa Veholla ja muualla ?
Luepa tämä.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: La 25.12.2004 14:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja h »

Classic kirjoitti:
Michi kirjoitti:Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Sama juttu meikäläisellä. Paljonkos tuollaisen alapallon vaihto maksaa Veholla ja muualla ?
Äskettäin asiaa kysyessäni Pitäjänmäen Veholta: 140€/puoli.

Elämä on...

Harri
Michi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.02.2005 10:33

Viesti Kirjoittaja Michi »

Tänään tuli alapallonivelet vaihdettua molemmille puolille ja yllätys yllätys ratti vinossa!! Huomenna nelipyörä suuntaukseen.Itse vaihtotyö oli aika helppo.Auraus kulmat säädetty viimeksi n1,5 vuotta sitten kun autoon laitettiin matalammat jouset.
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja Classic »

h kirjoitti:
Classic kirjoitti:
Michi kirjoitti:Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Sama juttu meikäläisellä. Paljonkos tuollaisen alapallon vaihto maksaa Veholla ja muualla ?
Äskettäin asiaa kysyessäni Pitäjänmäen Veholta: 140€/puoli.

Elämä on...

Harri
Eli yksityisellä n.50 e ja Veholla sitten melkein kolminkertainen.

Taas on helppo valita minne vie pelinsä, kiitos tiedoista !
Avatar
mikkop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 28.06.2004 09:49
Paikkakunta: Porvoo

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja mikkop »

Classic kirjoitti:
h kirjoitti:Äskettäin asiaa kysyessäni Pitäjänmäen Veholta: 140€/puoli.

Elämä on...

Harri
Eli yksityisellä n.50 e ja Veholla sitten melkein kolminkertainen.

Taas on helppo valita minne vie pelinsä, kiitos tiedoista !
Joo, itse käytin viimeksi (ja muuten tasan viimeisen kerran) Veholla b-huollossa, lisäksi vaihdettiin 1 hehku ja laitettiin sisälokasuojan lärpäke (mikä lieneekään oikealta nimeltään). Hehku ja sisälokasuoja oli omia, lasku 600 € eikä edes huoltoilmaisinta osattu nollata :evil:

Oli muuten samainen Pitäjänmäen Veho kyseessä.
VW Touareg 2011 3.0 TDI
Rouvalla W169 A 170 -07
ex.S202 C 250 Turbodiesel Sport -98 "Manfred"
ex. W168 A 170 CDI Elegance -02 - "Hilda"
ex. S202 C 250 Turbodiesel Elegance -99 "Gerhard"
ex. S123 230TE Aut. -85 "Terroristimersu"
ex. W123 300D -81
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja maketap »

Classic kirjoitti:
h kirjoitti:
Classic kirjoitti:
Michi kirjoitti:Katsastusmies totesi kuskinpuolen alapallo nivelessä väljyyttä ja kysymys kuuluu,että muuttuuko aurauskulmat vaihdon jälkeen merkittävästi ja vaatiiko kulmien tarkastuksen?
Sama juttu meikäläisellä. Paljonkos tuollaisen alapallon vaihto maksaa Veholla ja muualla ?
Äskettäin asiaa kysyessäni Pitäjänmäen Veholta: 140€/puoli.

Elämä on...

Harri
Eli yksityisellä n.50 e ja Veholla sitten melkein kolminkertainen.

Taas on helppo valita minne vie pelinsä, kiitos tiedoista !

aivan käsittämättömiä hintoja :shock:
voisin ite alkaa vaihtaan 30e / puoli vaikka työkseen on se niin helppo
homma :D omasta vaihdoin n. tunnissa ja ei ollu alottaessa
minkäänlaista käsitystä koko hommasta :)
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Olen marissut tästä aiemminkin jossain topikissa, mutta laitetaan nyt tännekin varoitukseksi:

V126 alapalleron vaihto E.Hartikainen Oy Joensuu vanha tonni. :x

Palli oli mennessä mukana, eli ei siis sisältynyt hintaan.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Muistutetaan kuitenkin että "V126" alapallon vaihto on ihan eri juttu kuin W202, ei mene ollenkaan niin helpolla.
Vanha tonni on kyllä aika paljon, vaatii selitystä missä kohtaa on ollut vaikeuksia.
wiimax.fi
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja mikotus »

maketap kirjoitti: aivan käsittämättömiä hintoja :shock:
voisin ite alkaa vaihtaan 30e / puoli vaikka työkseen on se niin helppo
homma :D omasta vaihdoin n. tunnissa ja ei ollu alottaessa
minkäänlaista käsitystä koko hommasta :)
No vaihdatkos :) Yritin korjaamoaikaa saada kun vasemman etupyörän seudusta kuuluu kolinaa ja vähän on klappiakin mutta menee parin viikon päähän.

Ei vaisinkaan, jos kertoisit miten se tapahtuu niin voisin kokeilla vaihtaa itse. Saako hommassa jousen otsaansa?
C220D -94
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Re: w202 alapallon vaihto

Viesti Kirjoittaja maketap »

mikotus kirjoitti:
maketap kirjoitti: aivan käsittämättömiä hintoja :shock:
voisin ite alkaa vaihtaan 30e / puoli vaikka työkseen on se niin helppo
homma :D omasta vaihdoin n. tunnissa ja ei ollu alottaessa
minkäänlaista käsitystä koko hommasta :)
No vaihdatkos :) Yritin korjaamoaikaa saada kun vasemman etupyörän seudusta kuuluu kolinaa ja vähän on klappiakin mutta menee parin viikon päähän.

Ei vaisinkaan, jos kertoisit miten se tapahtuu niin voisin kokeilla vaihtaa itse. Saako hommassa jousen otsaansa?
Eikait siinä sen kummempia tarvi ku että nostat tunkilla etukulman ylös
ja rengas pois ja pukki tietenki alle, ja sitte vaan alapallon mutterit pois, sittte
sievää naputtelua tukivarteen tai johonki muualle kun siihen alapallon kierre
osaan :D kun siitä ei oo ku haittaa, sitte nostat tunkilla napaa ylös että
se alapallo mahtuu pois sieltä.
uuden laitossa piti jotenki vähän keplotella ainaki omassa, mutta jos
on vähänkään ite autoa rassannu niin ei ole homma eikä mikään.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keula koholle, pyörä pois, alapallon mutterit irti.

Kohtuu-isolla vasaralla luja lyönti alatukivarren kylkeen alapallon tapin kohdalle, kun se (siis ylöspäin oleva) tappi irtoaa niin sitten voit lyödä takaviistoon olevaan alapallon tappiin, reilusti vaan kierreosan päähän.

Jos ohjaritappi jää autoon kiinni, älä yritä irrottaa vaan ota tappi irti uudesta alapallosta.

Alapallo putoaa pois kun otat jarruista kiinni ja "rynkytät" taakse-alaspäin.

Uusi alapallo laitetaan niin että ensin ylöspäin oleva tappi paikalleen ja mutteri vähän jengoille, sitten se toinen tappi - ja tässä vaiheessa joutuu taas lyömään vasaralla siihen alapalloniveleen, se ottaa kiinni jarrukilpeen.

Muttereita kiristäessä pitää olla tarkkana että ohjaritappi osuu kohdalleen, ja ettei suojakumi muljahda irti kun nivelen tappi pyrkii pyörimään.


Samat jutut W210.

Työn iloa.
wiimax.fi
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Miksi noita lyömisiä. En ymmärrä. Ei muuta, kuin kunnon sorkkarauta ja sillä kääntää, niin lähtee mitään rikkomatta ja mitään "niettaamatta".
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Lisään vielä tuohon seuraavan mahdollisen hidasteen työn etenemiseen,en
maalaillakseni kauhukuvia vaan ihan vain että näinkin voi käydä: Itselläni
se ohjaintappi katkesi sinne pesäänsä,alapallo lähti irti kylläkin. Teetti lisähommia ja onnistui lopulta.
Syy edelliseen oli että ajoin tuolla alapallonivelellä yli 320 000 kilometriä,(n.3 vuotta)jolloin
se oli jo jämähtänyt :!:
C220 CDI vm.2000
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18106
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"Miksi noita lyömisiä. En ymmärrä. Ei muuta, kuin kunnon sorkkarauta ja sillä kääntää, niin lähtee mitään rikkomatta ja mitään "niettaamatta"."

Alapallon kartio ei irtoa sorkkaraudalla vääntäen, sen ymmärtää jokainen joka näitä työkseen tekee.

Jos saa rikottua paikat vasaralla irrottaessaan väykyn alapalloa, todennäköisesti saa tuhoa aikaan myös sorkkaraudalla.
Viimeistään siinä vaiheessa kun tuskastuu huomatessaan ettei saa alapalloa irti, jos on kiivas luonne. :shock:

Jos ei osaa lyödä oikeaan kohtaan, homma kannattaa jättää ammattilaiselle.

Jokainen saa toki remontoida omaa autoaan sellaisilla työvälineillä kuin parhaaksi näkee, ei siinä mitään. :D
wiimax.fi
mikotus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Pe 24.09.2004 11:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikotus »

dealer kirjoitti:Keula koholle, pyörä pois, alapallon mutterit irti.


Työn iloa.
Kiitos hyvistä ohjeista! Ylämutteri ei mahtunut pois juuri millään mutta vastaavasti vasaraa ei tarvinnut juuri lainkaan.

Seuraavaksi katsotaan kulkeeko se vieläkin suoraan.
C220D -94
Vastaa Viestiin