mb 115 pohjapellit

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
tek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 09.11.2004 20:13
Paikkakunta: HPJ

mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja tek »

Katsastimpa männä viikolla pystärin ja läpi meni kerta heitolla.
Pohja rupesi olemaan kuitenkin sen näköinen että ensi vuonna ei mene ,jollei jotain tee. Ja jotain oli näköjään jo tehtykin, lattia oli ku tilkkutäkki.
Motonetissä näkyi olevan saatavilla melkeen koko pohja erikokoisina palasina.
Olisko se järkevä vaihtoehto seuraavaksi?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Daaz »

tek kirjoitti:Olisko se järkevä vaihtoehto seuraavaksi?
No järkevä ja järkevä, kaikki on suhteellista. Järkevin olisi hankkia Vehon kautta alkuperäiset pellit ja kotelot, koska nuo Motonetin Klokkerholmit ovat vähän sinne päin, eikä niissä ole lattian alla meneviä koteloita eikä esimerkiksi käsijarruvaijerin reiän tapaisia kiinnikkeitä. Ne pitää sitten sommitella ihan omalla taiteellisella silmällä.

Mutta jos oletetaan, että rahasi ovat rajallinen luonnonvara, niin silloin Motonetit ovat ihan OK. Ainakin saat tilkkutäkin tilalle kokopeiton. Mutta kotelot ja kilkeet pitää irrottaa vanhasta pellistä ja sovitella uusiin. Mutta jos ne ovat ihan mätiä, niin suosiolla Vehoon hakemaan ne kiinnikeet tai pikkupalkit, ja jos eivät osaa etsiä oikeaa osanumeroa niin kysy vaikka minulta (Vehon miehet eivät enää osaa lukea W115:n EPC:tä :) ).

On kuitenkin otettava huomioon, että tarvikepellit eivät ole niin laadukkaita ja paksuja kuin alkuperäiset, joten niitä pitää vähän soveltaa. Auton ryhti kannattaa myös ennen isojen kokonaisuuksien poistoa varmistaa tukiraudoilla (profiilia vaan ristiin oviin ja vastaaviin paikkoihin niin että vielä mahtuu työskentelemään).

Ja alkuperäisissä pelleissä on aika paksu massa päällä ja etenkin alla ja sisällä on lisäksi 2 mm bitumilevyä, joita ilman auto kolisee ja humisee ja myös ruostuu. Ne kannattaa siis ehdottomasti rakentaa alkuperäisen mallin mukaan takaisin (jos mallia pystyy edes enää katsomaan tilkkutäkistä).

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Varmaan suorasta levystä tehty pohja on parempi kuin nuo motonetin pohjan raaka-aine aihiot.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Daaz kirjoitti:(Vehon miehet eivät enää osaa lukea W115:n EPC:tä
No onpa huonot kantimet, kyllä ainakin paikallisen (so. Salon) Astrum Autossa tulkitaan vielä hyvin W111:nkin vastaavaa... :twisted:

Mutta tuosta pohjapellistä. RIippuu varmaan paljon, millaiseen paikkaan si tä peltiä tarvitaan. Jos on joku kynnyksen pohja tms. suht suora paikka, niin se kyllä onnistuu tehdä suorasta pellistä, jos nyt max. 2 pokkausta per läpyskä tarvitaan.

Näin yhden W115:n lattiaremonttia seuranneena suosittelen monimutkaisempaan paikkaan sittenkin valmista peltiä joko Motonetistä tai suosiolla Vehosta, niin saa ainakin kerralla sopivan ja laadukkaan. Kaveri kun laitteli "kyllätämätästäluonnistuu"-metodilla omatuotanto-pohjapeltiä kiinni, niin siinä oli aikas paljon hommaa juuri muotojen ja mahdollisten läpivientien kanssa kuitenkin -- niin tarkkaan kun palat muka mitattiinkin. Tuloksena oli tietyin osin irrota-hitsaa-irrota pala- hitsaa-työskentelyä, eli "tilkkutäkkinä" pohja jatkoi taivaltaan. Tietysti tietämättä kokemustasi ja peltityötaitojasi ei kannattaisi tämmöisiä paljon maalailla, jos vaikka oletkin tekijämiehiä. :wink:

Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Muffler kirjoitti:Varmaan suorasta levystä tehty pohja on parempi kuin nuo motonetin pohjan raaka-aine aihiot.
Parempi myös kuin alkuperäinen, jos tekee lattian kunnolla ja kunnon pellistä.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Olen tainnut kertoa tämän aiemminkin, mutta serkkupoika ratkaisi homman halkaisemalla öljytynnörin ja tinaamalla sen pystärin pohjaan. Riittää materiaalivahvuus.... :D
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Aku P kirjoitti:Mutta tuosta pohjapellistä. RIippuu varmaan paljon, millaiseen paikkaan si tä peltiä tarvitaan. Jos on joku kynnyksen pohja tms. suht suora paikka, niin se kyllä onnistuu tehdä suorasta pellistä, jos nyt max. 2 pokkausta per läpyskä tarvitaan.
Oletin siis, että tarkoitus on vaihtaa koko lattia kerralla, jolloin päästään eroon ns. tilkkutäkkiefektistä. Mutta Klokkerholmin kokolattiassa ei muuten taida olla edes penkin kiinnikkeitä, tuli nyt vain mieleen. Itse en vaihtaisi muuten kadaanitunnelia, koska se pitää auton vielä jotenkin kuosissaan, eikä ole yleensä juurikaan ruostunut.
Aku P kirjoitti:Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
Kyllä siihen on keinonsa: hyvään rälläkkään kiinni Bilteman laikka, päähän korvatulpat, hengityssuojain ja kasvosuoja, ja sitten vaan antaa palaa. Kyllä lähtee massat ja ruosteet. Karkealaikka (eli ns. neekerintukka) on ihan hyvä myös, mutta kuluu hetkessä loppuun. Pölyä tulee sitten todella paljon, että huippuimuri tai joku muu imuriviritys voisi olla kova juttu. Ja autosta verhoilut pois, jotta eivät pölyynny.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Jampuusi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ma 23.02.2004 19:33
Paikkakunta: Oulu

mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Jampuusi »

Me tehtiin sillon mun pystäriin lattiat ite.. Ei se niin kovin kummonen homma ollu.. Tietenki mittailua yms..
Tässäpä pikku kuva:
http://www.students.oamk.fi/~lajaan00/mese/mese2.jpg
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Daaz kirjoitti: Oletin siis, että tarkoitus on vaihtaa koko lattia kerralla, jolloin päästään eroon ns. tilkkutäkkiefektistä.
Voi olla, minä kun en olettanut juuri mitään lattiaa näkemättä. Kuva olis kiva tässäkin tapauksessa....:roll:
Aku P kirjoitti:Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
Daaz kirjoitti:Kyllä siihen on keinonsa: hyvään rälläkkään kiinni Bilteman laikka,


Kalliimpaa varmaan ei kannata tuommoisen hommaan ottaa.
Neuvot suojauksesta ovat muuten paikallaan, ja sitten vielä se, että kun hitsaamaan viimein ryhdytään niin sammutin ja vesiämpäri alle 10 m säteelle työpisteestä. Ei olisi ensimmäinen auto, jossa hitsikipinä karkaa verhoukseen tahi ruosteensuoja-aineelle ja sitten onkin jo sammutteluhommat lähellä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Daaz kirjoitti:Ja alkuperäisissä pelleissä on aika paksu massa päällä ja etenkin alla ja sisällä on lisäksi 2 mm bitumilevyä, joita ilman auto kolisee ja humisee ja myös ruostuu. Ne kannattaa siis ehdottomasti rakentaa alkuperäisen mallin mukaan takaisin (jos mallia pystyy edes enää katsomaan tilkkutäkistä).
Mitämitä? Onko bitumi ym. äänieristyssälä jo kiinni korjauspellissä? Eipä kukaan tätä silloin sanonut, kun W123:eeni tehtiin paletiremonttia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

En usko että olisi. Luulisin että tässä tarkoitetaan, että autossa alkujaan olevissa on massat ja äänieristeet paikallaan. Eli sekä tarvike että alkuperäiskorjauspellit ovat paljaita peltejä, jotka vaativat massauksen ja äänieristeet

Peltiseppä kiroaisi sellaiset korjauspellit, joiden hitsisauman läheisyydet pitäisi vielä putsata massoista! :evil:

Suosittelisin noita tarvikepeltejä, saa rahoilleen järkevän vastineen. Suorasta tekeminen vaatii jo harrastusmieltä enemmän, mutta taitojen rajoissa saa mieleisensä. Esim jos haluu laittaa w123 penkit, niin siinä vaiheessa olisi hyvä mallailla niitä järkevälle kohdille.. :wink: Onko joku muuten kysellyt Veholta noita peltejä, pikkukoteloita jne. mitä ne kustantaa?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Timo L. kirjoitti:Mitämitä? Onko bitumi ym. äänieristyssälä jo kiinni korjauspellissä? Eipä kukaan tätä silloin sanonut, kun W123:eeni tehtiin paletiremonttia.
Niin siis tarkoitin tosiaan niitä alkuperäisiä, autossa tehtaalta asti olleita peltejä. :) Tuollaista valmiiksi massattua korjauspeltiähän ei voisi hitsata ilman melkoista savuverhoa.
Antti L. kirjoitti:Onko joku muuten kysellyt Veholta noita peltejä, pikkukoteloita jne. mitä ne kustantaa?
Isot maksavat paljon, pienet eivät niinkään. Tai kaikki on suhteellista. Hintaesimerkkejä (ulkomuistista):

a) kuskin jakkaran vasen etukulma (siis sellainen pieni jalka johon ruuvi tulee kiinni - noin 10 euroa,

b) kuskin lattian alle tuleva kotelo suoraa profiilia (korkeus n. 2,5 cm), joka on kaasupolkimen kohdalta lähtevän Y-haaran ulommainen eli vasen puoli - noin 90 euroa

c) takaluukun lattia (keskiosa, ei sisällä varapyörän koteloa eikä vastaavaa vasenta puolta) - vähän alle 200 euroa.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Daaz kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
Kyllä siihen on keinonsa: hyvään rälläkkään kiinni Bilteman laikka, päähän korvatulpat, hengityssuojain ja kasvosuoja, ja sitten vaan antaa palaa. Kyllä lähtee massat ja ruosteet. Karkealaikka (eli ns. neekerintukka) on ihan hyvä myös, mutta kuluu hetkessä loppuun. Pölyä tulee sitten todella paljon, että huippuimuri tai joku muu imuriviritys voisi olla kova juttu. Ja autosta verhoilut pois, jotta eivät pölyynny.

-Daaz

Fiksumpi olisi ottaa pois massat lastalla ja kuumapuhaltimella, niin välttyisi mahdolliselta pellin ohentumiselta. Myöskään peltiä ei saisi kuumentaa enempää kuin on tarpeellista. Tällä menetelmällä ei myöskään synny sitä pölyä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Re: mb 115 pohjapellit

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Muffler kirjoitti:Fiksumpi olisi ottaa pois massat lastalla ja kuumapuhaltimella, niin välttyisi mahdolliselta pellin ohentumiselta. Myöskään peltiä ei saisi kuumentaa enempää kuin on tarpeellista. Tällä menetelmällä ei myöskään synny sitä pölyä.
Lasta ja kuumailmapuhallin on masokisteja varten, eikä nillä kuitenkaan massa irtoa. Tulee vain kamala sotku. Ja sitä paitsi pelti kuumenee takuulla puhaltimella enemmän. Tuollainen harhakäsittely ei vaikuta peltiin mitenkään, korkeintaan irrottaa irtoruosteen.

Mutta jokainen irrottakoon massansa kuten haluaa, lopputulos lienee sama. :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

Oon tehnyt moneen pystariin pellit ihan levystä kaasulla hitsaamalla ulkona pihalla .kaasulla saa hyvyn taivutettua ja koko sauman ei tule vedet sisään.
Osaava hitsaa myös kaaret ovet lokarit kaasulla ja tinaa kaikki saumat. pakkelit mädättää peltiä helposti.

vanha massa lähtee teräsharjalla irti hyvin kun antaa sille lämpöä ensin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Vesa K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: Pe 08.10.2004 10:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Vesa K »

Aiemmin puhuttiin tuosta lattiapeltien sisäåuolella olevasta massata/eristeestä.

Mitähän se mahtaa olla/mikähän siihen kävisi niinku museointia silmällä pitäen?

Jotain kovaa ja paloina lohkeilevaa mustaa päältä, "ruskeaa alta" ainetta se oli.
W163 ML270 Final Ed
W123 200 1979
W115 200B 1969

W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Vesa K kirjoitti:Aiemmin puhuttiin tuosta lattiapeltien sisäåuolella olevasta massata/eristeestä.

Mitähän se mahtaa olla/mikähän siihen kävisi niinku museointia silmällä pitäen?

Jotain kovaa ja paloina lohkeilevaa mustaa päältä, "ruskeaa alta" ainetta se oli.
Se on äänieristettä, bitumia. Sitä saa mm. monista varaosaliikkeistä ja vastaavista.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Vastaa Viestiin