mb 115 pohjapellit
mb 115 pohjapellit
Katsastimpa männä viikolla pystärin ja läpi meni kerta heitolla.
Pohja rupesi olemaan kuitenkin sen näköinen että ensi vuonna ei mene ,jollei jotain tee. Ja jotain oli näköjään jo tehtykin, lattia oli ku tilkkutäkki.
Motonetissä näkyi olevan saatavilla melkeen koko pohja erikokoisina palasina.
Olisko se järkevä vaihtoehto seuraavaksi?
Pohja rupesi olemaan kuitenkin sen näköinen että ensi vuonna ei mene ,jollei jotain tee. Ja jotain oli näköjään jo tehtykin, lattia oli ku tilkkutäkki.
Motonetissä näkyi olevan saatavilla melkeen koko pohja erikokoisina palasina.
Olisko se järkevä vaihtoehto seuraavaksi?
Re: mb 115 pohjapellit
No järkevä ja järkevä, kaikki on suhteellista. Järkevin olisi hankkia Vehon kautta alkuperäiset pellit ja kotelot, koska nuo Motonetin Klokkerholmit ovat vähän sinne päin, eikä niissä ole lattian alla meneviä koteloita eikä esimerkiksi käsijarruvaijerin reiän tapaisia kiinnikkeitä. Ne pitää sitten sommitella ihan omalla taiteellisella silmällä.tek kirjoitti:Olisko se järkevä vaihtoehto seuraavaksi?
Mutta jos oletetaan, että rahasi ovat rajallinen luonnonvara, niin silloin Motonetit ovat ihan OK. Ainakin saat tilkkutäkin tilalle kokopeiton. Mutta kotelot ja kilkeet pitää irrottaa vanhasta pellistä ja sovitella uusiin. Mutta jos ne ovat ihan mätiä, niin suosiolla Vehoon hakemaan ne kiinnikeet tai pikkupalkit, ja jos eivät osaa etsiä oikeaa osanumeroa niin kysy vaikka minulta (Vehon miehet eivät enää osaa lukea W115:n EPC:tä

On kuitenkin otettava huomioon, että tarvikepellit eivät ole niin laadukkaita ja paksuja kuin alkuperäiset, joten niitä pitää vähän soveltaa. Auton ryhti kannattaa myös ennen isojen kokonaisuuksien poistoa varmistaa tukiraudoilla (profiilia vaan ristiin oviin ja vastaaviin paikkoihin niin että vielä mahtuu työskentelemään).
Ja alkuperäisissä pelleissä on aika paksu massa päällä ja etenkin alla ja sisällä on lisäksi 2 mm bitumilevyä, joita ilman auto kolisee ja humisee ja myös ruostuu. Ne kannattaa siis ehdottomasti rakentaa alkuperäisen mallin mukaan takaisin (jos mallia pystyy edes enää katsomaan tilkkutäkistä).
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: mb 115 pohjapellit
No onpa huonot kantimet, kyllä ainakin paikallisen (so. Salon) Astrum Autossa tulkitaan vielä hyvin W111:nkin vastaavaa...Daaz kirjoitti:(Vehon miehet eivät enää osaa lukea W115:n EPC:tä

Mutta tuosta pohjapellistä. RIippuu varmaan paljon, millaiseen paikkaan si tä peltiä tarvitaan. Jos on joku kynnyksen pohja tms. suht suora paikka, niin se kyllä onnistuu tehdä suorasta pellistä, jos nyt max. 2 pokkausta per läpyskä tarvitaan.
Näin yhden W115:n lattiaremonttia seuranneena suosittelen monimutkaisempaan paikkaan sittenkin valmista peltiä joko Motonetistä tai suosiolla Vehosta, niin saa ainakin kerralla sopivan ja laadukkaan. Kaveri kun laitteli "kyllätämätästäluonnistuu"-metodilla omatuotanto-pohjapeltiä kiinni, niin siinä oli aikas paljon hommaa juuri muotojen ja mahdollisten läpivientien kanssa kuitenkin -- niin tarkkaan kun palat muka mitattiinkin. Tuloksena oli tietyin osin irrota-hitsaa-irrota pala- hitsaa-työskentelyä, eli "tilkkutäkkinä" pohja jatkoi taivaltaan. Tietysti tietämättä kokemustasi ja peltityötaitojasi ei kannattaisi tämmöisiä paljon maalailla, jos vaikka oletkin tekijämiehiä.

Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: mb 115 pohjapellit
Oletin siis, että tarkoitus on vaihtaa koko lattia kerralla, jolloin päästään eroon ns. tilkkutäkkiefektistä. Mutta Klokkerholmin kokolattiassa ei muuten taida olla edes penkin kiinnikkeitä, tuli nyt vain mieleen. Itse en vaihtaisi muuten kadaanitunnelia, koska se pitää auton vielä jotenkin kuosissaan, eikä ole yleensä juurikaan ruostunut.Aku P kirjoitti:Mutta tuosta pohjapellistä. RIippuu varmaan paljon, millaiseen paikkaan si tä peltiä tarvitaan. Jos on joku kynnyksen pohja tms. suht suora paikka, niin se kyllä onnistuu tehdä suorasta pellistä, jos nyt max. 2 pokkausta per läpyskä tarvitaan.
Kyllä siihen on keinonsa: hyvään rälläkkään kiinni Bilteman laikka, päähän korvatulpat, hengityssuojain ja kasvosuoja, ja sitten vaan antaa palaa. Kyllä lähtee massat ja ruosteet. Karkealaikka (eli ns. neekerintukka) on ihan hyvä myös, mutta kuluu hetkessä loppuun. Pölyä tulee sitten todella paljon, että huippuimuri tai joku muu imuriviritys voisi olla kova juttu. Ja autosta verhoilut pois, jotta eivät pölyynny.Aku P kirjoitti:Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
mb 115 pohjapellit
Me tehtiin sillon mun pystäriin lattiat ite.. Ei se niin kovin kummonen homma ollu.. Tietenki mittailua yms..
Tässäpä pikku kuva:
http://www.students.oamk.fi/~lajaan00/mese/mese2.jpg
Tässäpä pikku kuva:
http://www.students.oamk.fi/~lajaan00/mese/mese2.jpg
Re: mb 115 pohjapellit
Voi olla, minä kun en olettanut juuri mitään lattiaa näkemättä. Kuva olis kiva tässäkin tapauksessa....Daaz kirjoitti: Oletin siis, että tarkoitus on vaihtaa koko lattia kerralla, jolloin päästään eroon ns. tilkkutäkkiefektistä.

Aku P kirjoitti:Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
Daaz kirjoitti:Kyllä siihen on keinonsa: hyvään rälläkkään kiinni Bilteman laikka,
Kalliimpaa varmaan ei kannata tuommoisen hommaan ottaa.
Neuvot suojauksesta ovat muuten paikallaan, ja sitten vielä se, että kun hitsaamaan viimein ryhdytään niin sammutin ja vesiämpäri alle 10 m säteelle työpisteestä. Ei olisi ensimmäinen auto, jossa hitsikipinä karkaa verhoukseen tahi ruosteensuoja-aineelle ja sitten onkin jo sammutteluhommat lähellä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: mb 115 pohjapellit
Mitämitä? Onko bitumi ym. äänieristyssälä jo kiinni korjauspellissä? Eipä kukaan tätä silloin sanonut, kun W123:eeni tehtiin paletiremonttia.Daaz kirjoitti:Ja alkuperäisissä pelleissä on aika paksu massa päällä ja etenkin alla ja sisällä on lisäksi 2 mm bitumilevyä, joita ilman auto kolisee ja humisee ja myös ruostuu. Ne kannattaa siis ehdottomasti rakentaa alkuperäisen mallin mukaan takaisin (jos mallia pystyy edes enää katsomaan tilkkutäkistä).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
En usko että olisi. Luulisin että tässä tarkoitetaan, että autossa alkujaan olevissa on massat ja äänieristeet paikallaan. Eli sekä tarvike että alkuperäiskorjauspellit ovat paljaita peltejä, jotka vaativat massauksen ja äänieristeet
Peltiseppä kiroaisi sellaiset korjauspellit, joiden hitsisauman läheisyydet pitäisi vielä putsata massoista!
Suosittelisin noita tarvikepeltejä, saa rahoilleen järkevän vastineen. Suorasta tekeminen vaatii jo harrastusmieltä enemmän, mutta taitojen rajoissa saa mieleisensä. Esim jos haluu laittaa w123 penkit, niin siinä vaiheessa olisi hyvä mallailla niitä järkevälle kohdille..
Onko joku muuten kysellyt Veholta noita peltejä, pikkukoteloita jne. mitä ne kustantaa?
Peltiseppä kiroaisi sellaiset korjauspellit, joiden hitsisauman läheisyydet pitäisi vielä putsata massoista!

Suosittelisin noita tarvikepeltejä, saa rahoilleen järkevän vastineen. Suorasta tekeminen vaatii jo harrastusmieltä enemmän, mutta taitojen rajoissa saa mieleisensä. Esim jos haluu laittaa w123 penkit, niin siinä vaiheessa olisi hyvä mallailla niitä järkevälle kohdille..

Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Re: mb 115 pohjapellit
Niin siis tarkoitin tosiaan niitä alkuperäisiä, autossa tehtaalta asti olleita peltejä.Timo L. kirjoitti:Mitämitä? Onko bitumi ym. äänieristyssälä jo kiinni korjauspellissä? Eipä kukaan tätä silloin sanonut, kun W123:eeni tehtiin paletiremonttia.

Isot maksavat paljon, pienet eivät niinkään. Tai kaikki on suhteellista. Hintaesimerkkejä (ulkomuistista):Antti L. kirjoitti:Onko joku muuten kysellyt Veholta noita peltejä, pikkukoteloita jne. mitä ne kustantaa?
a) kuskin jakkaran vasen etukulma (siis sellainen pieni jalka johon ruuvi tulee kiinni - noin 10 euroa,
b) kuskin lattian alle tuleva kotelo suoraa profiilia (korkeus n. 2,5 cm), joka on kaasupolkimen kohdalta lähtevän Y-haaran ulommainen eli vasen puoli - noin 90 euroa
c) takaluukun lattia (keskiosa, ei sisällä varapyörän koteloa eikä vastaavaa vasenta puolta) - vähän alle 200 euroa.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: mb 115 pohjapellit
Daaz kirjoitti:Kyllä siihen on keinonsa: hyvään rälläkkään kiinni Bilteman laikka, päähän korvatulpat, hengityssuojain ja kasvosuoja, ja sitten vaan antaa palaa. Kyllä lähtee massat ja ruosteet. Karkealaikka (eli ns. neekerintukka) on ihan hyvä myös, mutta kuluu hetkessä loppuun. Pölyä tulee sitten todella paljon, että huippuimuri tai joku muu imuriviritys voisi olla kova juttu. Ja autosta verhoilut pois, jotta eivät pölyynny.Aku P kirjoitti:Mersun alkuperäinen massa on muuten jumalattoman ikävää ainetta irrotttaa, ja sitähän joutuu pohjanpaikkauksessa sitäkin tekemään. Että paljon tupakkia mukaan.
-Daaz
Fiksumpi olisi ottaa pois massat lastalla ja kuumapuhaltimella, niin välttyisi mahdolliselta pellin ohentumiselta. Myöskään peltiä ei saisi kuumentaa enempää kuin on tarpeellista. Tällä menetelmällä ei myöskään synny sitä pölyä.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: mb 115 pohjapellit
Lasta ja kuumailmapuhallin on masokisteja varten, eikä nillä kuitenkaan massa irtoa. Tulee vain kamala sotku. Ja sitä paitsi pelti kuumenee takuulla puhaltimella enemmän. Tuollainen harhakäsittely ei vaikuta peltiin mitenkään, korkeintaan irrottaa irtoruosteen.Muffler kirjoitti:Fiksumpi olisi ottaa pois massat lastalla ja kuumapuhaltimella, niin välttyisi mahdolliselta pellin ohentumiselta. Myöskään peltiä ei saisi kuumentaa enempää kuin on tarpeellista. Tällä menetelmällä ei myöskään synny sitä pölyä.
Mutta jokainen irrottakoon massansa kuten haluaa, lopputulos lienee sama.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Oon tehnyt moneen pystariin pellit ihan levystä kaasulla hitsaamalla ulkona pihalla .kaasulla saa hyvyn taivutettua ja koko sauman ei tule vedet sisään.
Osaava hitsaa myös kaaret ovet lokarit kaasulla ja tinaa kaikki saumat. pakkelit mädättää peltiä helposti.
vanha massa lähtee teräsharjalla irti hyvin kun antaa sille lämpöä ensin.
Osaava hitsaa myös kaaret ovet lokarit kaasulla ja tinaa kaikki saumat. pakkelit mädättää peltiä helposti.
vanha massa lähtee teräsharjalla irti hyvin kun antaa sille lämpöä ensin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Aiemmin puhuttiin tuosta lattiapeltien sisäåuolella olevasta massata/eristeestä.
Mitähän se mahtaa olla/mikähän siihen kävisi niinku museointia silmällä pitäen?
Jotain kovaa ja paloina lohkeilevaa mustaa päältä, "ruskeaa alta" ainetta se oli.
Mitähän se mahtaa olla/mikähän siihen kävisi niinku museointia silmällä pitäen?
Jotain kovaa ja paloina lohkeilevaa mustaa päältä, "ruskeaa alta" ainetta se oli.
W163 ML270 Final Ed
W123 200 1979
W115 200B 1969
W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
W123 200 1979
W115 200B 1969
W124 260E
W124 300TD 4-Matic
W124 250TD
Se on äänieristettä, bitumia. Sitä saa mm. monista varaosaliikkeistä ja vastaavista.Vesa K kirjoitti:Aiemmin puhuttiin tuosta lattiapeltien sisäåuolella olevasta massata/eristeestä.
Mitähän se mahtaa olla/mikähän siihen kävisi niinku museointia silmällä pitäen?
Jotain kovaa ja paloina lohkeilevaa mustaa päältä, "ruskeaa alta" ainetta se oli.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'